Paras halpa itsetehty ruoka
Eli kyllä, pitäisi kiristää vyötä. Kerro oma paras halpa ruokasi.
Kommentit (1019)
jauheliha ja makarooni, helposti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisipuuro on meidän perheen suosikki, kun yritetään säästää johonkin. 4 isoa annosta maksaa noin 2 euroa. Tai jos tekee siinä riisipussin kyljessä olevan satsin, maksaa reilun euron, ehkä 1,15€.
Meillä syödään köyhäillessä myös uunissa tehtyjä perunalohkoja kermaviilidipin kanssa. Perunat pestään hyvin, lohkotaan kukin peruna 4-6 osaan, voidellaan pullasudin avulla ruokaöljyllä ja ripsautetaan päälle suolaa ja vähän paprikajauhetta. Paistetaan uunissa. Lisäksi kermaviili, johon lisätään suolaa, mustapippuria ja puolikas sipuli oikein hienoksi pilkottuna. Neljä reilua annosta maksaa alle 2 euroa.
Vinkki perunoiden voiteluun, laita lohkot pakastepussiin ja vähän öljyä sekaan, sulje pussi ja pyörittele siinä ne perunat. Voi toki tehdä kannallisessa kulhossak8n, jos ei ole rahaa pakastepusseihin.
Tai ei viitsi aivan turhaan tehdä muoviroskaa? Tai no voishan jonkun vanhan leipäpussin uusiokäyttää.
Mikä siinä raa'assa perunassa oikein on, säteilyvaarako, kun pitää pullasudilla tai muovipussissa hytkytellen öljytä? Eipä ole tullut mieleenkään. Mausteen ja öljyt päälle ja sitten vaan kieritellään puhtain käsin. Täällä oppii helppojen asioiden vaikeuttamista usein.
Uunijuurekset ja jauhelihapihvit :)
Lohkoperunat itse tehtynä. Vähän öljyä,valkosipulia tai viinietikkaa mausteeksi. Uuniin 30min. Kanankoivet proteiiniksi. Kaalia napostelupaloina. Ison perheen (8h) päivällisen hinta noin tarjoiltuna 8€ eli euro/nenä.
Hernekeitto. Eurolla saa hernarit koko perheelle moneksi päiväksi!
Vierailija kirjoitti:
Liha on yleensä kallein asia lautasella
No ei ole, jos vähänkään ymmärtää taloudesta. Käypä kaupassa vilkaisemassa, mitä maksavat broilerinkoivet tai sianlapa. Käy vielä uudestaan iltayhdeksän jälkeen, ja ihmettele, minkä verran ne maksavat punalaputettuna. Lihaa saa halvemmalla kuin leipää. Monet vihannekset ovat kilohinnaltaan kalliimpia.
Lihaa on siis olemassa muutakin kuin fileet.
Kala on keskimäärin lihaa kalliimpaa, ja sen laatu heikkenee ennen viimeistä myyntipäivää niin ettei niitä halpoja punalaputettuja juurikaan tee mieli.
Syökö kukaan oikeasti linssejä ja soijarouhetta?
Saako kysyä, minkälainen ruoanvalmistus lasketaan itse tekemiseksi?
Onko itse tekemistä se, että laittaa pakasteranskalaiset pellille ja uuniin? Vai pitääkö osata kuoria ja paloitella perunat, sipulit ja makkarat pyttipannua tehdäkseen? kuinka paljon eineksiä ja puolivalmisteita voi käyttää, jotta lopputulos on yhä itse tehtyä?
Vierailija kirjoitti:
Mä syön linssejä, soijarouhetta en, en pidä soijaa terveellisenä. Mutta linssikeitto on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Leivän kanssa puuroa. Mieluummin näen nälkää. Näkeehän sitä jo noin syömällä. Missä proteiini?
Lautasellinen maitoon keitettyä kaurapuuroa ja kaksi ruispalaa -> 17 grammaa proteiinia. Ihan hyvin yhden aterian osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä unohda ihan vain tuoretta itse tehtyä leipää. Sen kanssa mehukeittoa ja tai puuroa. Vaikka ei varsinainen pääruoka olekaan, hoitaa monena päivänä suuren osan päivän muusta ravinnontarpeesta ja voi vaikka syödä eilisiä tähteitä pienissä määrin. Leivälle itse tehtynä tulee hintaa tuskin 20 senttiä per leipä. Oheen käyvät monet täällä mainostetut kasviskeitot.
Leivän teko on helppoa kun siihen saa rutiinin. Voi käyttää myös vanhaa puuroa ja muita kasviksia leivän mukana. Porkkanaa, sipulia, perunaa. Itse käytän alustamisessa yksinkertaisesti kiinalaista syömäpuikkoa. Sillä saan vatkattua taikinan kokonaan ja se on superhelppo pestä, toisin kuin vispilä tai oma käsi.
Leivän kanssa puuroa. Mieluummin näen nälkää. Näkeehän sitä jo noin syömällä. Missä proteiini?
Katsopas joskus koko proteiinipitoisuus pakkauksen kyljestä! Tuoreessa leivässä melkein samat prosenttimäärät kuin lihassa. Näkkärissä luonnollisesti enemmänkin. Leipä ja yleensäkin viljat vaan ovat monin verroin terveellisempää syötävää kuin liha, sillä viljoista (ja muista kasvinosista) saa vitamiineja ja myös kuituja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aika monikin ihminen.
Linssithän on edullisia ja tosi hyviä! Sisältävät myös paljon proteiinia. Syön niitä ihan jatkuvasti.
Soijarouhetta syön harvemmin, mutta silloin tällöin sitäkin. Toimii hyvin esim. makaroonilaatikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön linssejä, soijarouhetta en, en pidä soijaa terveellisenä. Mutta linssikeitto on hyvää.
Minä syön soijaakin, mutta vain niissä muodoissa, joissa sitä on Itä-Aasiassa käytetty vuosisatoja. Soijakastiketta, tofua ym.
Soijarouheen, härkiksen, nyhtökauran ym. jätän muille, ei kiinnosta. Jos kyläpaikassa niitä on ruoassa niin syön enkä valita, mutta itse en käytä.
Linssejä, papuja, herneitä menee. (Ja ei, en ole kasvissyöjä.)
Vierailija kirjoitti:
Puolet teinitytöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soijarouhemakaroonilaatikko
Soijarouheen voit korvata silputulla pahvilla. Sama maku halvemmalla.
Toki jos ei osaa/uskalla maustaa eikä laita tarpeeks rasvaa, niin eihän siitä hyvää tule. Mutta jos vähänkään on keittotaitoa, nii saa kyllä hyvää ja halpaa tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soijarouhemakaroonilaatikko
Soijarouheen voit korvata silputulla pahvilla. Sama maku halvemmalla.
Nähtävästi et tiedä, että soijarouhe pitää maustaa hyvin ennen ruokaan lisäämistä. Reilusti oliiviöljyä, soijakastiketta, savupaprikajauhetta ja muita mausteita, myös se savuaromi sopii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä unohda ihan vain tuoretta itse tehtyä leipää. Sen kanssa mehukeittoa ja tai puuroa. Vaikka ei varsinainen pääruoka olekaan, hoitaa monena päivänä suuren osan päivän muusta ravinnontarpeesta ja voi vaikka syödä eilisiä tähteitä pienissä määrin. Leivälle itse tehtynä tulee hintaa tuskin 20 senttiä per leipä. Oheen käyvät monet täällä mainostetut kasviskeitot.
Leivän teko on helppoa kun siihen saa rutiinin. Voi käyttää myös vanhaa puuroa ja muita kasviksia leivän mukana. Porkkanaa, sipulia, perunaa. Itse käytän alustamisessa yksinkertaisesti kiinalaista syömäpuikkoa. Sillä saan vatkattua taikinan kokonaan ja se on superhelppo pestä, toisin kuin vispilä tai oma käsi.
Katsopas joskus koko proteiinipitoisuus pakkauksen kyljestä! Tuoreessa leivässä melkein samat prosenttimäärät kuin lihassa. Näkkärissä luonnollisesti enemmänkin. Leipä ja yleensäkin viljat vaan ovat monin verroin terveellisempää syötävää kuin liha, sillä viljoista (ja muista kasvinosista) saa vitamiineja ja myös kuituja.
No ei todellakaan ole. Lihassa on kaikkia ihmisen tarvitsemia aminohappoja, viljoissa ei ole. Lihassa on myös vitamiineja ja hivenaineita. Viljoissakin on jotain, mutta viljojen sisältämät lektiinit haittaavat hurjasti niiden imeytymistä.
Voisitko muuten ystävällisesti linkata esim. finelistä jonkun näkkileivän tai tuoreen leivän, jossa on proteiinia lähellekään samaa määrää kuin lihassa? Minä en löytänyt. Vai myönnätkö suoraan, että valehtelit, kuten teillä kasvissyöjillä on aina tapana tehdä?
Vinkki perunoiden voiteluun, laita lohkot pakastepussiin ja vähän öljyä sekaan, sulje pussi ja pyörittele siinä ne perunat. Voi toki tehdä kannallisessa kulhossak8n, jos ei ole rahaa pakastepusseihin.