Paras halpa itsetehty ruoka
Eli kyllä, pitäisi kiristää vyötä. Kerro oma paras halpa ruokasi.
Kommentit (1019)
Vierailija kirjoitti:
Samassa veneessä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soijarouhemakaroonilaatikko
Nimenä kuulostaa kauhealta, mutta tosiasiassa jos osaa maustaa kunnolla soijarouheen ja kypsentää sen kuullotetun sipulin, raastetun porkkanan ja tomaattimurskan kera, niin saa aivan ihanan makaronilaatikon. Liemi voi olla kanamunat ja kasvisliemi tai vaihtoehtoisesti kaurakermaa joko munien kera tai ilman. Halvaksi tulee ja veikkaan, että moni luulisi sitä jauhelihasta tehdyksi.
Meillä meni täydestä jopa nirsoille lapsille.
Älä jaksa valehdella, ei mennyt täydestä. Jos ihminen ei mausta erota soijarouhetta ja jauhelihaa toisistaan, hänellä on jotain isompaa vikaa makuaistissa.
Tätä ketjua lukiessa alkaa tuntua että lihan syöminen on nykyään tabu...
Liha on kallista, ja tässä ketjussa jaetaan hyviä ja edullisia ruokavinkkejä.
No ei ole kallista, kun ostaa oikeita laatuja ja varsinkin jos punalaputettuna ostaa.
Tai jos älysi nyt joulun jälkeen käydä noutamassa alennusmyyntikinkun, paistaa ja pakastaa. Siitä tekee monta ruokaa.
Oma suosikkini ovat punalaputetut broilerinkoivet iltayhdeksän jälkeen noudettuta. Eurolla saa kilon, josta jokseenkin kaikki on syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nokkoskeitto on halpaa. tosin vaatii sen, että keräät nokkoset. Pinaattikeitto on toisaalta myös edullinen. Kanamuna lisukkeeksi niin saa vähän lisuketta.
Turkkilainen / kreikkalainen jugurtti on myös moneen ruokaan käyvä valmistusaine.
Kanamunakastike on halpaa ruokaa perunoiden kanssa.
Munakas on edullista myös.
Linssi-/ papupyörykät
jauhelihamureke tai lihaperunasoselaatikko
Kananmunakastikkeen olinkin tyystin unohtanut. Sitä syötiin kesäperunoiden ja ruohosipulin kanssa 1980-luvulla.
Ja verilettujen kanssa todella hyvää, vähän puolukkasurvosta kylkeen.
Kamalia nää nykyajan sanonnat. ”Survosta kylkeen.” 🙄
Linssiporkkanasosekeitto missä inkivääriä, porkkanaa, kookosta ja linssiä.
Shakshuka esim riisin kanssa. Resepti löytyy netistä. Siihen tulee mm kikherneitä, se on tomaattipohjainen ruoka johon lopuksi rikotaan päälle kananmunia
Kanankoipia hernemaissipaprika riisipedillä. On muuten helppo ruoka myös. Mitään kypsennystä ei tarvitse tehdä vaan ruoka uuniin
Linsseistä ja jauhiksesta voi tehdä jauheliha linssipataa. Jauhelihaa voi aina jatkaa esim soijalla tai linsseillä. Myös pelkästä esim pavuista voi tehdä pataa.
Tonnikalapasta
Jos ei kammoa maksaruokia, jauhemaksapihvit on aika edullisia. Pakasteesta löytyy myös esim kananmaksaa joka on hiukan miedompaa. Siitä voi
tehdä kananmaksakastikkeen. Kerma pehmentää makua.
Sosekeitot on edullisia. Proteiinia voi lisätä esimerkiksi keittämällä kananmunan kylkeen. Sosekeiton raaka aineet voi valita sen mukaan mikä on sesongissa.kerma pehmentää makua
Intialainen papukeitto (resepti netissä ja kaikkien mainitsemieni ruokien reseptit on netissä)
Liharuoat on halpoja kun laputettuja lihoja mitä saa halvimmillaan -50 tai -60 prosenttia laputettuna. Samaten olen havainnut K supermarketissa ja Lidlissä kalatarjouksia mitä hyödynnän esim lohitarjous. Halvimmillaan muutaman euron kilo.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin mainituista herneistä saa myös hyvän curryn riisin kanssa syötäväksi, jos kaipaa vaihtelua perinteiselle hernekeitolle. Jättää vaan keiton (ilman mitään lihoja) paksummaksi, ja maustaa. Sama toimii linsseillä ja vihanneksilla & näiden yhdistelmällä.
Eikä kaipaa riisiäkään, on terveellisempää ilman. Linssit, kukkakaali, porkkana yms riittää kyllä pitämään nälkää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka broilerinkoivet riisipedillä.
Koivet 3e kilo, riisiä mukillinen neljälle ja kanalientä, mausteita yms mitä haluaa laittaa
Pataruuat, keitot, laatikot ja kiusaukset. Kaikki mitä voi tehdä parin päivän satsin kerralla
Eihän noissa koivissa ole mitään syötävää, pelkät polvilumpiot...mielummin fileitä, niin riittää pariksikin päiväksi
Fileet kuivuu tuossa helposti.
Meillä riittää 3 aikuiselle 3 koipea ja jää vielä seuraavalle päivällekin 1 annos
Vierailija kirjoitti:
Seljanka.
Pohja aina sama (2 perunaa, 1 pss keittojuureksia, 1 sipuli, valkosipulia maun mukaan, loraus sitruuna-, limemehua tai loraus etikkaa *kurkkujen säilöntäliemi on tässä erityisen hyvää!* 1 - 2 kasvisliemikuutiota *jos on, itse tehty tulee käytännössä ilmaiseksi*, mausteita, puoli purkkia tomaattipyreetä - näiden hinta jää reilusti alle 1 euron, annoksia tulee tästä ainakin 4).
Lisukkeena kala (tällöin pohjaksi ruodoista ja perkeistä keitetty liemi + mukaan näistä peratut kalapalat), kinkkusuikale (n. 100 - 150 g riittää, tähän käy hyvin esim. kinkun loput, jauheliha, nakit jne.), lisäkasvikset ja linssit, kanan loput jne. Eli käytännössä seljanka on "pyttipannua keittona". :) Käytä proteiinipitoiset ruuanloput keittoon tai heitä mukaan linssejä, papuja.
Ohjeena vielä, että kuori perunat, kuutioi pieniksi, samoin muut ainekset. Keitä lähes kypsäksi ja lisää vasta tällöin tomaattipyree ja proteiini. Lisävihannekset tietysti kypsymisajan mukaan. Käytä mielikuvitustasi ja tutki maustekaappi sekä kuivakaapin ainekset, tähän voi upottaa kaikenlaista ja on aina hyvää!
Seljanka ei kyllä ole seljanka, jollei mukana ole suolakurkkuja tai edes kurkkujen lientä.
Muuten tietysti voi tuollaista "pyttipannukeittoa" tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaalilaatikko: soijarouhetta, riisiä, sipulia, kaalia, porkkanaa
Onko kaikki täällä jotain vegejä, kun pistin merkille että paljon on hyviä, halpoja herkullisia reseptejä. Mutta sitten on näitä jotka luulee että joku kaurapuuro/sosekeitto sisältää kaikki tarpeelliset ravintoaineet.
Minä ainakin huomaan heti jos on jotain korviketta seassa. Toki jos ja kun pitää olla lisukkeeksi jotain sen kanssa, hinta nousee aika vikkelään...Itselläni on sama tilanne, oon tehnyt montakin kertaa mainittua kaalipataa/laatikkoa:
porkkanoita pari, sipuli (tai kaksi)n.
1kg kaali, jauhelihaa ruskistettuna 400-500g,liemikuutio ja pippuria jos löytyy.
Toinen hyvä on munakas. Kananmunat on halpoja, niissä on periaatteessa kaikki ravintoaineet ja munakasta voi varioida käytännössä miten vaan! Sekaan perunoita (espanjalainen perunamunakas), jotain kinkkua/jämiä/mitä vaan!
Ja niin kuin sanottu: keitot ja uuniruuat, PUNALAPPUTUOTTEET, niitä kannattaa hyödyntää. Säästää yllättävän paljon.Jos vain jaksaa ja pystyy tekee leivät itse, paljon parempaa eikä kukkaro huuda hoosianna 😉
Olen muutaman kerran ruokajonossakin käynyt, siitä saa pakkotilanteessa apua täydennyksiin.
Tsemppiä!Kaikki eivät tykkää mättää lihaa joka aterialla eikä se ole edes tarpeen. Paitsi sinä ilmeisesti näännyt jos olet ilman lihaa yli 6 tuntia.
Kyllä minulle kasvisruokakin kelpaa, on halpaa ja terveellistä.
Mun mies painaa edelleenkin 100kg vaikka syömme kasvisruokia n 3x lounaalla ja 2x päivällisellä per vko:) Ei edes kärsi nälkää vaikka olisi sosekeittoa (ilman kermaa/juustoa sekin). Joskus muutama krutonki ja lusikallinen jugurttia koristeena. Kasviscurry (ilman riisiä) onkin sitten jo huippuravitsevaa koska siinä on kookosmaitoa ja linssejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Borssista tykkään itse, mutta punajuurta inhoavia on tietysti monia.
Borssikeitto on todella hyvää, kun hauduttaa kasvikset pitkään. Itse teen siitä lihattoman version, niin että voin hankkia soppaan smetanaa.
Borssikeitto on kyllä yksi aliarvostetuimmista herkuista ikinä.
Meillä on täällä omalla kylällä luostari mistä voi kerran kuukaudessa hakea borssikeittoa mikä on haudutettu pitkään ja hartaasti. Ihan unelmaherkku!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaalilaatikko: soijarouhetta, riisiä, sipulia, kaalia, porkkanaa
Onko kaikki täällä jotain vegejä, kun pistin merkille että paljon on hyviä, halpoja herkullisia reseptejä. Mutta sitten on näitä jotka luulee että joku kaurapuuro/sosekeitto sisältää kaikki tarpeelliset ravintoaineet.
Minä ainakin huomaan heti jos on jotain korviketta seassa. Toki jos ja kun pitää olla lisukkeeksi jotain sen kanssa, hinta nousee aika vikkelään...Itselläni on sama tilanne, oon tehnyt montakin kertaa mainittua kaalipataa/laatikkoa:
porkkanoita pari, sipuli (tai kaksi)n.
1kg kaali, jauhelihaa ruskistettuna 400-500g,liemikuutio ja pippuria jos löytyy.
Toinen hyvä on munakas. Kananmunat on halpoja, niissä on periaatteessa kaikki ravintoaineet ja munakasta voi varioida käytännössä miten vaan! Sekaan perunoita (espanjalainen perunamunakas), jotain kinkkua/jämiä/mitä vaan!
Ja niin kuin sanottu: keitot ja uuniruuat, PUNALAPPUTUOTTEET, niitä kannattaa hyödyntää. Säästää yllättävän paljon.Jos vain jaksaa ja pystyy tekee leivät itse, paljon parempaa eikä kukkaro huuda hoosianna 😉
Olen muutaman kerran ruokajonossakin käynyt, siitä saa pakkotilanteessa apua täydennyksiin.
Tsemppiä!Kaikki eivät tykkää mättää lihaa joka aterialla eikä se ole edes tarpeen. Paitsi sinä ilmeisesti näännyt jos olet ilman lihaa yli 6 tuntia.
Kyllä minulle kasvisruokakin kelpaa, on halpaa ja terveellistä.
Ikävää, jos tähänkin hyvään ketjuun kirjoitellaan näitä toisten makuja arvostelevia kommentteja.
Varmaan tarkoitit vastata edelliselle kirjoittajalle, joka yritti kieltää kasvisreseptit keskustelusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö teillä joku bors- tai sosekeitto nälkää?
Miksei borssi pitäisi nälkää yhtä hyvin kuin joku lihakeitto? Aineksethan on periaatteessa samat: Lihaa ja juureksia. Kummankin kanssa tosin syön myös leipää. Borssiin tulee smetanaakin, mikä ainakin on tuhtia kamaa.
Smetana lisää annoksen hintaa, ja nyt piti löytää halpoja ruokia.
Muuten olet kyllä oikeilla jäljilla. Borssi ei ole mikään kevytruoka, vaan ainakin Ukrainassa valmistuksessä käytetään paljon silavaa, jota saa kauppahallista halvalla. Tai voihan sitä ostaa tavis kaupasta sianlapaa, jossa on paksu silavakerros; sitä saa n. 5 euron kilohintaan. Ja kyllä pitää siitä valmistettu borssi nälkää ihan kiitettävästi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonnikalapastavuoka
Tonnikalan kilohinta hirveä.
Mutta vuokaan sitä tarvitsee niin vähän, että hinta jää kuitenkin edulliseksi.
Jos esim. teet perunalaatikkoa mihin tulee jauhelihan sijaan tonnikalaa, on hinta halvempi
Tonnikala edes säilykkeenä ei nykyään ole mitään halpaa.
Halpaa jauhelihaa kyllä on tarjolla. Etenkin punalappuisia kannattaa kytätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö teillä joku bors- tai sosekeitto nälkää?
Pitää hyvinkin. Sosekeittoon linssejä ja sulatejuustoa tai kermaa mukaan ja halutessaan vielä raejuustoa tai siemeniä päälle niin ihan varmasti pitää nälkää yhtä hyvin kuin joku makaronilaatikko.
Noi sun lisukkeesi maksaa kolme kertaa sen keiton hinnan. Se siitä halpuudesta.
Kerma maksaa parikymmentä senttiä. Eipä se paljon hintaa lisää.
Myös turkkilainen jugurtti lisukkeena on hyvin halpaa.Kerro, mistä saat kermapurkin parillakymmenellä sentillä? Vai jaatko sen useammalle ruualle?
https://www.foodie.fi/entry/1776/kotimaista-2-dl-vahalaktoosinen-15--uh…
Jooh, eli 2*parillakymmenellä sentillä saa purkin ruokakermaa, eikä niin että parillakymmenellä sentillä saisi putkin kermaa.
Ruokakerma on pahin huijaus ikinä.
Halvemmaksi tulee ostaa purkki oikeaa kermaa ja jatkaa vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Tomaatti-fetapannu
1 sipuli
2 valkosipulinkynttä
1 prk säilöttyjä kirsikkatomaatteja
2 rkl kuivattua timjamia tai puoli ruukkua tuoretta timjamia
1 prk kikherneitä
suolaa ja pippuria
200g fetajuustoaKuullota sipulit tilkassa öljyä. Lisää kirsikkatomaatit ja timjami. Huuhtele kikherneet vedessä ja lisää ne pannulle. Hauduta miedolla lämmöllä ja lisää kuutioitu feta varovasti sekoittaen. Tarvittaessa mausta pippurilla ja suolalla. Tarjoa esim. rapean hiivaleivän kanssa.
Hyvää varmaan, mutta mistä lähtien kirsikkatomaatit ja feta ovat olleet halpaa? Tai rapea hiivaleipäkään, jos kaupasta ostat etkä leivo itse.
Helppo ratkaisu ruokamenojen vähentämiseen on aloittaa tupakointi, meillä syödään enää kerran lämmintä päivässä. Jää rahaa nautiskella iltaisin oluttakin ja lompakko kiittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pavut, kaupassa pahvipakkauksessa, niin kaataa suolaveden pois ja voi laittaa keittoihin, kastikkeeseen, salaattiin.
Kuivat pavut tulevat halvimmaksi kun niitä liottaa yön yli ja keittää painekattilassa. Sitten pakastaa käyttöannoksen kokoisiin pakasterasioissa.
Painekattilassa!? Semmoinen tietysti löytyy joka keittiöstä.
Nämä ohjeet.
Pavut kyllä saa keitettyä ihan tavallisessakin kattilassa.
En omista painekattilaa, mutta minulla on sama systeemi: Ostan pavut kuivattuna, liotan, keitän, ja pakastan kerta-annoksina (tarkoittaa minulla puolen litran rasiaa). Tulee sillä tavoin vielä halvemmaksi kuin ostaa säilöttyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsetehdyt ruoat. Esim. laatikkoruoat joihin voi laittaa miltei mitä vain. Voitelee uunivuoan, perunasiivuja, porkkanaa, mitä juureksia haluaa, kinkkua( itse laitan vaikka kinkkuleikkeleestä siivuja), makkaraa, kalaa, mausteita vähän, päälle ruokakermaa johon sekoitettu vähän vehnäjauhoja. Juustoraastetta pintaan. 200 ast 50-60 min.
Aika ällöä, kun on kinkkua, makkaraa ja kalaa samassa ruoassa 😝
Kumman suosittuja silti ovat pizzat, joissa on. Kinkku-tonnikala-salami... ja ananasta vielä kruunaamaan komeus!
Possun pepun kun uunissa paistaa ja jälkeenpäin sekottaa hernekeittoon. Kyllä vaarin rasvapakarat tykkää kyttyrää kun suhisevat... ja emakot laulaa hirrelle saakka mikä haju. Turha vonkua kun itse valmistavat. Merikalan rasvaa...
Pinaattiletut ! Ehdoton ykkönen. Laitan 2 pussia pakastepinaatti paloja, kun tykkään että pinaattia on reilusti. Puolen litran taikina, 3 munaa 😄🤭... pitäähän lettujen pysyä kasassa...ja onhan ne maukkaita, jauhoja sopivasti, 1 tl suolaa, ja 2tl sokeria . Sokeri tekee täyteläisen maun . Ei siis makeuden vuoksi.
Ja sit lettujen kanssa iso läjä pyolukkahilloa.