Asunnon osto vain miehen nimiin
Olen työtön ja sen ikäinen jo etten välttämättä enää saa vakituista työtä. Mies on hyväpalkkainen ja nuorempi, sai perinnön 70 000 e ja haluaisi ostaa omistusasunnon. Olemme avoliitossa, yksi lapsi. En itse saa lainaa työttömyyden takia joten ainoa tapa hankkia asunto on ottaa laina miehen nimiin. Minä maksaisin vastikkeesta puolet. Miltä tämä järjestely teistä kuullostaa? Miten olette itse ostaneet asunnon jos toinen on työtön? Olen itse aina asunut vuokralla, nyt vuokra 1245 e joten mies ymmärrettävästi haluaisi ostaa oman asunnon.
Kommentit (97)
No, itse tiedät miten haluat tehdä eikä kukaan ulkopuolinen sitä osaa sanoa. Minä olen laittanut oman työpanokseni miehen uran eteen tavalla joka on nykyään harvinainen, meillä kaikki ostetaan yhteiseksi. Me ollaan tosin naimisissakin ja mulla on tarkoitus jatkaa omaa uraa kun perhetilanne sen sallii. Sitten minunkin palkka menee yhteiseen hyvään.
Kun lukee vauvapalstaa niin tuntuu että nykyään olisi harvinaista sitoutua täysillä ja kokonaan ja osa varmaan suuttuu mullekin tästä kommentista kun vien miesparan rahat, mutta hei, tällaisen perheen se on itse halunnut. Minä jos olisin mennyt täysin itsekkäästi niin panostaisin tälläkin hetkellä omaan uraan.
Minulle se on ihan sama taloudellisesti, jos eroamme saan asumistukea jne joten en joka tapauksessa joudu maksamaan vuokraa yksin. Nyt saan ansiosidonnaista jolla tulen toimeen hyvin.
Ap
Siis miksi ette hae lainaa yhdessä? Kyllä moni pariskunta on hakenut lainaa yhdessä vaikka vain toisella on töitä. Niin mekin teimme. Omistajuus ei ole pakko olla 50/50 vaan mies voi omistaa enemmän koska siihen käytetään hänen rahojaan myös.
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannaltasi ihan lottovoitto. Jos mies haluaa käyttää omia rahojaa asunnon ostoon, niin sehän on hyvä. Ja jos maksat puolet vastikkeesta, niin asumisesi on todella halpaa.
No saisin asumistukea kaksioon lapsen kanssa joten ei se vuokra paljoa enempää olisi... Minä en hyödy järjestelystä mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ette hae lainaa yhdessä? Kyllä moni pariskunta on hakenut lainaa yhdessä vaikka vain toisella on töitä. Niin mekin teimme. Omistajuus ei ole pakko olla 50/50 vaan mies voi omistaa enemmän koska siihen käytetään hänen rahojaan myös.
Mikä pankki antaa asuntolainaa työttömälle jolla ei nähtävästi toivoakaan työllistyä?
Vierailija kirjoitti:
En halua enkä uskalla sitoutua mihinkään yhteislainaan miehen kanssa eikä hän siihen suostuisikaan. Ikääntyvänä työttömänä 42 v en tosiaan lainaa uskalla ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannaltasi ihan lottovoitto. Jos mies haluaa käyttää omia rahojaa asunnon ostoon, niin sehän on hyvä. Ja jos maksat puolet vastikkeesta, niin asumisesi on todella halpaa.
No saisin asumistukea kaksioon lapsen kanssa joten ei se vuokra paljoa enempää olisi... Minä en hyödy järjestelystä mitään.
Ap
Mitä siis tavoittelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä siis tavoittelet?
En mitään tavoittele, nyt en ymmärrä? Tarkoitin kommentilla sitä etten tarvitse miehen rahoja tai hyödy hänen asuntokaupoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua enkä uskalla sitoutua mihinkään yhteislainaan miehen kanssa eikä hän siihen suostuisikaan. Ikääntyvänä työttömänä 42 v en tosiaan lainaa uskalla ottaa.
Onko sulla jokin fyysinen este työnteolle? Itse otin 20 vuoden asuntolainan 43-vuotiaana ja olen kilpailuttanutkin sen jo pariin otteeseen uudelleen.
Määräaikainenkin duuni on parempi kuin ei mitään.
Outo keskustelu, kun Ap llä on pelkästään kelvollisia vaihtoehtoja. Mitään väkisin väännetttyä prosenttiosuusosmistusta en minäkään suosittele, kun Ap miettii myös eron mahdollisuutta. Ja toisaalta eihän Ap voi mitenkään vaikuttaa siihen mihin mies perintöään sijoittaa.
Ja Ap, et ole millään lailla liian vanha työelämään. 42v ei ole vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä siis tavoittelet?
En mitään tavoittele, nyt en ymmärrä? Tarkoitin kommentilla sitä etten tarvitse miehen rahoja tai hyödy hänen asuntokaupoistaan.
Mitäs sinun pitäs hyötyä? Eihän sulla kerta ole likviditeettiä sijoittakaan.
Vierailija kirjoitti:
Outo keskustelu, kun Ap llä on pelkästään kelvollisia vaihtoehtoja. Mitään väkisin väännetttyä prosenttiosuusosmistusta en minäkään suosittele, kun Ap miettii myös eron mahdollisuutta. Ja toisaalta eihän Ap voi mitenkään vaikuttaa siihen mihin mies perintöään sijoittaa.
Ja Ap, et ole millään lailla liian vanha työelämään. 42v ei ole vanha.[/quote
Ap tuntuu jo päättäneen erota miehestä. Nyt vaan ajankohta on vielä auki. Siihen saakka tuo miehen omistus ja Ap:n puolikas vastike kuulostaa hyvältä ratkaisulta. Ei kannata mitään yhteisiä lainoja ja asuntoja hankkia kun hetken päästä on ero edessä.
Itse vaatisin että asunto tulee myös minun nimiin. Mies voi kuitenkin maksaa velkaa pois. Perheenä tässä ollaan.
Sinä siis ennemmin haluat erota ja asua lapsen kanssa kaksiossa kuin muuttaa miehen ostamaan asuntoon? Onko tässä jokin ongelma sitten?
En hakisi asuntolainaa, jos ainoa tiedossa oleva tulo olisi ansiosidonnainen. Antaisin miehen ostaa asuntonsa 100 %. Mutta tää on vaan mun mielipiteeni.
Asuntolainasta joutuu lyhennysten lisäksi maksamaan korkoja, joista ei nykyään kuitenkaan juuri saa verovähennystä.
Vierailija kirjoitti:
Itse vaatisin että asunto tulee myös minun nimiin. Mies voi kuitenkin maksaa velkaa pois. Perheenä tässä ollaan.
Ja kuinka sinä osallistuisit talon maksamiseen? "olen kotona lapsen kanssa" ei kelpaa vastaukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap:stä vaan huomaa, että se laskee jo rahoja mikä kannattaa, että vois ero olla tulossa hyvin nopeesti ja samalla perintökin menis.
Verottaja ilahtuu, jos avoliitossa vain toinen tienaa ja asunto ostetaan yhteiseksi, laina on vain toisella. Tuo katsotaan lahjaksi ja siitä pitää maksaa vero.