Asunnon osto vain miehen nimiin
Olen työtön ja sen ikäinen jo etten välttämättä enää saa vakituista työtä. Mies on hyväpalkkainen ja nuorempi, sai perinnön 70 000 e ja haluaisi ostaa omistusasunnon. Olemme avoliitossa, yksi lapsi. En itse saa lainaa työttömyyden takia joten ainoa tapa hankkia asunto on ottaa laina miehen nimiin. Minä maksaisin vastikkeesta puolet. Miltä tämä järjestely teistä kuullostaa? Miten olette itse ostaneet asunnon jos toinen on työtön? Olen itse aina asunut vuokralla, nyt vuokra 1245 e joten mies ymmärrettävästi haluaisi ostaa oman asunnon.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ette hae lainaa yhdessä? Kyllä moni pariskunta on hakenut lainaa yhdessä vaikka vain toisella on töitä. Niin mekin teimme. Omistajuus ei ole pakko olla 50/50 vaan mies voi omistaa enemmän koska siihen käytetään hänen rahojaan myös.
En halua enkä uskalla sitoutua mihinkään yhteislainaan miehen kanssa eikä hän siihen suostuisikaan. Ikääntyvänä työttömänä 42 v en tosiaan lainaa uskalla ottaa.
Onko sulla jokin fyysinen este työnteolle? Itse otin 20 vuoden asuntolainan 43-vuotiaana ja olen kilpailuttanutkin sen jo pariin otteeseen uudelleen.
Ei ole estettä muuta kuin ikä. Kerro sinä työnantajille etten ole vielä liian vanha töihin. Se ei nyt liity tähän asiaan, en aio edes harkita lainan hakua työttömänä ja miea haluaa asunnon mahd nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vaatisin että asunto tulee myös minun nimiin. Mies voi kuitenkin maksaa velkaa pois. Perheenä tässä ollaan.
Ja kuinka sinä osallistuisit talon maksamiseen? "olen kotona lapsen kanssa" ei kelpaa vastaukseksi.
Miksi minun pitäisi osallistua sen maksamiseen? Teettekö te tasan puolet aina kaikesta, ettäkä mitenkään jaa tehtäviä ja vastuuta halujen ja osaamisen mukaan?
Siis mikä tämä aloitus on.... Sinä ap olet ihan tyhjätasku ja miehellä on rahaa ja ostaa asunnon ja sinun mielestäsi asunto pitäisi osittain kirjata myös sinulle? Vai? Mitä ihmettä. Onko sinusta ap pankkiryöstökin ihan ok asia?
Halloo palstalaiset. Teidän tyhjätaskuisuus ei anna oikeutta toisten omaisuuteen vaikka se tuntuu houkuttelevalta asialta. Hyi hitto.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä tämä aloitus on.... Sinä ap olet ihan tyhjätasku ja miehellä on rahaa ja ostaa asunnon ja sinun mielestäsi asunto pitäisi osittain kirjata myös sinulle? Vai? Mitä ihmettä. Onko sinusta ap pankkiryöstökin ihan ok asia?
Halloo palstalaiset. Teidän tyhjätaskuisuus ei anna oikeutta toisten omaisuuteen vaikka se tuntuu houkuttelevalta asialta. Hyi hitto.
He ovat perhe ja heillä on yhteinen lapsi. Tottakai mies ajattelee myös muita kuin omaa napaansa. Älä tee lapsia jos sinusta on ihan ok olla välittämättä kenestäkään muusta kuin itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ette hae lainaa yhdessä? Kyllä moni pariskunta on hakenut lainaa yhdessä vaikka vain toisella on töitä. Niin mekin teimme. Omistajuus ei ole pakko olla 50/50 vaan mies voi omistaa enemmän koska siihen käytetään hänen rahojaan myös.
En halua enkä uskalla sitoutua mihinkään yhteislainaan miehen kanssa eikä hän siihen suostuisikaan. Ikääntyvänä työttömänä 42 v en tosiaan lainaa uskalla ottaa.
Onko sulla jokin fyysinen este työnteolle? Itse otin 20 vuoden asuntolainan 43-vuotiaana ja olen kilpailuttanutkin sen jo pariin otteeseen uudelleen.
Ei ole estettä muuta kuin ikä. Kerro sinä työnantajille etten ole vielä liian vanha töihin. Se ei nyt liity tähän asiaan, en aio edes harkita lainan hakua työttömänä ja miea haluaa asunnon mahd nopeasti.
Sulla on vielä n. 25 vuotta eläkeikään. 42-vuotias ei todellakaan ole ikääntyvä tai liian vanha, ehdit vaihtaa vaikka alaakin vielä ja työikää on silti enemmän edessä kuin takana. Lainaa ei tarvitse ottaa minkään ikäisenä tai tuloisena jos ei halua, mutta ton asenteesi voisit vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Verottaja ilahtuu, jos avoliitossa vain toinen tienaa ja asunto ostetaan yhteiseksi, laina on vain toisella. Tuo katsotaan lahjaksi ja siitä pitää maksaa vero.
No ei tietenkään lasketa lahjaksi omaan asumiseen käytetyn asunnon hankkimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vaatisin että asunto tulee myös minun nimiin. Mies voi kuitenkin maksaa velkaa pois. Perheenä tässä ollaan.
Ja kuinka sinä osallistuisit talon maksamiseen? "olen kotona lapsen kanssa" ei kelpaa vastaukseksi.
Miksi minun pitäisi osallistua sen maksamiseen? Teettekö te tasan puolet aina kaikesta, ettäkä mitenkään jaa tehtäviä ja vastuuta halujen ja osaamisen mukaan?
Jos sinä haluat taloa omiin nimiisi niin silloin sinun pitää tietysti osallistua sen maksamiseenkin. Ei tässä ole kyse siitä että kaikki asiat pitäisi tehdä tasan puoliksi. Mutta talon ostaminen on niin iso investointi, että ei siinä voi olla vapaamatkustajana vaan omistajien pitää se maksaakin omistusuhteessa (ainakin lähes).
Jos maksat puolet vastikkeesta ja sähköstä yms. Niin en näe järjestelyssä mitään väärää tai outoa. Siinä vaiheessa jos mies pyytää sinua maksamaan osan pankki tai yhtiölainasta (jos sellaista on) Niin ei kannata lähteä kartuttumaan toisen omaisuutta.
Kannataa vaan huolehtia siitä, että eron tulessa sinulla on sen verran säästöjä, että on helppo muuttaa vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä haluat taloa omiin nimiisi niin silloin sinun pitää tietysti osallistua sen maksamiseenkin. Ei tässä ole kyse siitä että kaikki asiat pitäisi tehdä tasan puoliksi. Mutta talon ostaminen on niin iso investointi, että ei siinä voi olla vapaamatkustajana vaan omistajien pitää se maksaakin omistusuhteessa (ainakin lähes).
Minä kysyin MIKSI? Missä näin määrätään? Onko joku laki joka määrää ettei mies voi ostaa perheelleen taloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannaltasi ihan lottovoitto. Jos mies haluaa käyttää omia rahojaa asunnon ostoon, niin sehän on hyvä. Ja jos maksat puolet vastikkeesta, niin asumisesi on todella halpaa.
No saisin asumistukea kaksioon lapsen kanssa joten ei se vuokra paljoa enempää olisi... Minä en hyödy järjestelystä mitään.
Ap
Mitä siis tavoittelet?
En mitään tavoittele, nyt en ymmärrä? Tarkoitin kommentilla sitä etten tarvitse miehen rahoja tai hyödy hänen asuntokaupoistaan.
Miten niin et hyödy, jos Nykyinen vuokranne on noin iso? Vai maksaako mies nytkin asumisenne yksin? En nyt ymmärrä, miksi vertaat tilanteeseen, jossa eroaisitte? Ettekö kuitenkin ole ajatelleet elää yhdessä? Ja lapsennehan tuon tulevan asunnon luultavasti joskus perii.
Vierailija kirjoitti:
No, itse tiedät miten haluat tehdä eikä kukaan ulkopuolinen sitä osaa sanoa. Minä olen laittanut oman työpanokseni miehen uran eteen tavalla joka on nykyään harvinainen, meillä kaikki ostetaan yhteiseksi. Me ollaan tosin naimisissakin ja mulla on tarkoitus jatkaa omaa uraa kun perhetilanne sen sallii. Sitten minunkin palkka menee yhteiseen hyvään.
Kun lukee vauvapalstaa niin tuntuu että nykyään olisi harvinaista sitoutua täysillä ja kokonaan ja osa varmaan suuttuu mullekin tästä kommentista kun vien miesparan rahat, mutta hei, tällaisen perheen se on itse halunnut. Minä jos olisin mennyt täysin itsekkäästi niin panostaisin tälläkin hetkellä omaan uraan.
Harvoin sitä kuulee jonkun nostavan itsensä epäitsekkyyden malliesimerkiksi sen perusteella, että elää toisen rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyin MIKSI? Missä näin määrätään? Onko joku laki joka määrää ettei mies voi ostaa perheelleen taloa?
Ei avioliitossakaan voi lahjoittaa isos omaisuutta ilman lahjaveron maksamista. Käytännössä verottaja ei näitä niin syynää.
Vierailija kirjoitti:
Eikä selvästi ole mitään aikomustakaan koskaan mennä töihin, kun pitää jo vedota että on liian vanha saamaan töitä. Jos ap ei lapsella tarkoita lapsenlasta, hän ehtii hienosti vielä opiskella montakin uutta ammattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikääntyvänä... Ei jessus nainen, nyt ryhdistäydy! Jos töitä omalla alalla ei ole, niin opiskele uusi ammatti! Et tule saamaan ansiosidonnaista loputtomiin.
Olen sua vuoden nuorempi ja sain juuri elämäni ensimmäisen vakituisen työpaikan. Enkä todellakaan pidä itseäni ikääntyvänä vaan ihan työikäisenä ihmisenä jolla on työvuosia jäljellä yli 20 vuotta.
Ikääntyvä on n.65v.
Vierailija kirjoitti:
Kyselin kokemuksia kun en haluaisi muuttaa toisen kotiin asumaan...juuri tuollaisen ajattelutavan takia kuin sinulla. Voisin jäädä lapsen kanssa nykyiseen vuokra asuntoon enkä muuttaa toisen nurkkiin.
Meillä oli vst tilanne, paitsi kummatkin olimme töissä. Minulla oli omistusasunto ja miehelläni myös. Laitoimme miehen asunnon vuokralle ja me elimme vuokratuloilla. Kummatkin maksoimme omia asuntolainojamme.
Mies on todella kiltti, jos antaa sinun asuvan pilkkahinnalla omistusasunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannaltasi ihan lottovoitto. Jos mies haluaa käyttää omia rahojaa asunnon ostoon, niin sehän on hyvä. Ja jos maksat puolet vastikkeesta, niin asumisesi on todella halpaa.
No saisin asumistukea kaksioon lapsen kanssa joten ei se vuokra paljoa enempää olisi... Minä en hyödy järjestelystä mitään.
Ap
Mitä siis tavoittelet?
En mitään tavoittele, nyt en ymmärrä? Tarkoitin kommentilla sitä etten tarvitse miehen rahoja tai hyödy hänen asuntokaupoistaan.
Ok. Lapsi siis ei ole ilmeisesti yhteinen.
Ja ajattelet nyt tulevaisuutta melko puhtaasti taloudelliselta kannalta?
Siinä tapauksessa kannattaa ehdottomasti jatkaa avomiehesi kanssa tekee hän lähes millaisen ratkaisun vain.
Jos osallistuisin lainan lyhentämiseen, niin vaatisin, että saan osan asunnosta. Juristi voisi varmaan laatia tästä jonkun paperin. Jos lainaa ei saa myös sinun nimiin. Äitini meni tekemään sellaisen huonon diilin, että hän maksaa miehensä asuntolainaa pois, eikä itse hyödy siitä mitään. On siis tavallaan alivuokralainen siinä! No miehellehän se kelpaa tietenkin, kun maksattaa asuntonsa minun hölmöllä matalatuloisella äidilläni. Älä tee samaa virhettä!
Tuossa on kaikenlaisen kiristyksen mahdollisuus jos asunto olisi vain miehen. Voisi vaikuttaa parisuhteen dynamiikkaan.
Hyvä järjestelyhän tuo sinulle on, puolet vastikkeesta ei liene mahdoton asumiskulu.
Ja onhan vanhemman omistusasunto tulevaisuudessa myös yhteisen lapsenne etu.