Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana, enkä tiedä kumpi kahdesta miehestä on isä!

Vierailija
09.06.2014 |

Olen viimeaikoina harrastanut seksiä kahden eri miehen kanssa. Toisen kanssa juttu alkoi puhtaasti seksisuhteena, mutta olemme muutenkin viettäneet aikaa yhdessä ja viihtyneet toistemme seurassa ihan hyvin. Toisen kanssa voisi sanoa, että tapailemme. Juttu alkoi molemminpuolisesta ihastuksesta ja kävimme ihan treffeillä ym. ennen ensimmäistä seksikertaa. Mies on jo työnsä puolesta tosi paljon reissussa, minkä lisäksi hänellä on vapaa-ajalla paljon menoja kavereidensa kanssa, joten emme oikein ole ehtineet viettää niin paljon aikaa yhdessä kuin olisin halunnut. Tämä on pistänyt miettimään aika paljon sitä, onko suhteella mitään tulevaisuutta. Koska olo jälkimmäisen miehen kanssa on ollut epävarma, en ole tätä ensimmäistä vielä hylännyt, sillä seksi on ollut hyvää, enkä halua ilmankaan olla.

Nyt kuitenkin on tapahtunut juuri se, mikä on suunnilleen pahinta tässä tilanteessa: olen raskaana! Raskaus on vielä ihan alkuvaiheessa, enkä tästä ole kertonut kellekään, sillä en todellakaan tiedä, mitä tehdä. Olen aina halunnut lapsia ja jotenkin abortti tuntuisi ihan kauhealta vaihtoehdolta. Olen 28-vuotias ja minulla on vakituinen työpaikka, ja muutenkin asiat ihan kunnossa. Kuitenkaan en missään nimessä haluaisi yksinhuoltajaksi ja olen aina ajatellut olevani naimisissa ennen lasten saamista. 

Olen käyttänyt ehkäisyä kummankin miehen kanssa (kondomi), eikä unohduksia sen suhteen ole sattunut. Ilmeisesti kuitenkin jotain on mennyt pieleen, kun tilanne on tämä. Mikä tässä onkin kaikista kamalinta, minulla ei todellakaan ole käsitystä, kumpi miehistä on isä.

Nyt olisivat siis hyvät neuvot tarpeen, mitä ihmettä tehdä? Jos pidän lapsen, miten edetä asiassa? En kaipaa moraalisaarnaa, olen tästä itseäni jo loputtomiin syyllistänyt ja olo on ihan hirveä :(

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 12:23"]

Jokatapauksessa jomman kumman miehen elämä menee pilalle 9kk kuluttua kun isyys selviää. Harva mies tuollaiseen tilanteeseen haluaa, että lapsi syntyy ilman parisuhdetta. Vaikeuttaa loppuelämää huomattavasti ja voi sanoa hyvästit monelle naissuhteelle sen jälkeen ja rahoille/vapaalle elämälle. Itse kiertäisin kaukaa sinkkumiehen jolla pieni vauva toisen kanssa.

[/quote]

Ei se elämä lapsesta pilalle mene, jollei itse päätä niin.Ymmärtäväisiä ja avarasydämisiä aikuisia ihmisiä on paljon, joita ei uusperheessä entiset lapset haittaa, vaan ottavat heidät rikkautena ja ilona elämäänsä mukaan.

Ei tämä ole kuin asennekysymys, eli oikeasti jommakumman elämä mullistuu ja rikastuu muutaman kk päästä, jos itse niin haluaa.

[/quote]

Niinhän te yyhoot koitatte itsellenne uskotella että miehet jotka ei teitä halua ovat lapsellisia ja idiootteja. :D

Vierailija
42/63 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päädyt pitämään vauvan, niin soittaisin ihan ensimmäisenä neuvolaan ja kävisin varhaisultrassa varmistamassa raskauden, olisi kurja sekoittaa ihmissuhteita jos raskaus olisi keskeytynyt itsestään. Kertoisin neuvolassa ihan suoraan, että lapsella on kaksi isävaihtoehtoa. Jos sinulla on normaalisti tasainen kierto, esim 30 päivää, niin mieti kumman kanssa olet ollut kierron puolivälissä tai kumpi osuu lähemmäs. Ultrissakin lääkäri arvioi hedelmöittymispäivän, toki arvio on aina arvio. Kertoisin joka tapsuksessa molemmille miehille, että isävaihtoehtoja on kaksi. Synnytykseen miettisin jonkun ystävän tukihenkilöksi, tai sitten doulan (netistä löytää tietoa). Tällaista tapahtuu melko usein, siitä vain ei puhuta ääneen. Eräs ystäväni oli eronnut ja oli seksisuhteessa erään miehen kanssa, välit ex-mieheen lämpeni ja he päätyivät sänkyyn ja lopulta parisuhteeseen uudelleen. Ystäväni huomasi pian olevansa raskaana, hän kertoi rehellisesti molemmille miehille tilanteesta. Suhde kesti henkisesti vaikean raskauden ja tarina sai onnellisen lopun kun DNA-testi varmisti että isä oli tämä ex-mies, eli nykyinen mies. :)

Lapsen voi kasvattaa yksinkin ja kukaan ei voi taata, että avioliitossa syntynyt lapsi kasvaisi ydinperheessä, eroja on nykyään niin paljon. Selvitä isyys, isästä on sitten kiinni miten paljon haluaa osallistua lapsen elämään. Voihan sitä käydä niinkin, että parisuhde lapsen isään syntyy vauvan syntymän jälkeen. Elämä voi yllättää.

Rohkeutta ja tsemppiä sulle, kuuntele sydäntäsi. :) <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviää sitten vasta lapsen synnyttyä. Onnea odotukseen

Vierailija
44/63 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten olisikin jotain muuta ehkäisyä lisäksi käyttänyt, mutta valitettavasti terveydellisistä syistä ainoa vaihtoehto kondomin lisäksi olisi ehkäisykapseli, jota en ole halunnut. Olen yrittänyt olla mahdollisimman tarkkana, en ole päästänyt tulemaan edes vähää sisälle ilman kondomia ja käynyt jälkikäteen perusteellisella alapesulla, mutta nämä eivät selvästikään ole auttaneet. Jotenkin olisi helpompi hyväksyä, jos olisi vaikka kännipäissään mennyt touhuamaan ilman ehkäisyä, mutta tokihan se pitää hyväksyä, että jos seksiä harrastaa, on raskaus aina mahdollinen lopputulos.

Nyt pitäisi vaan miettiä, miten kertoa asia miehille. Tilanne olisi niin erilainen, jos miehiä olisi vain yksi, siinä voisi yhdessä miettiä tulevaa, mutta tämä nyt on kaikille osapuolille vaikeaa. Olisi ihana, että isäkin pääsisi mukaan raskausaikaan jotenkin, mutta nyt se taitaa olla aika mahdotonta.

Äh, pää ihan pyörällä, enkä oikein tiedä, mitä ajatella. Tuntuu, etten uskalla kertoa oikein kellekään, sillä hävettää tämä sotku, mitä töissäkin mahdetaan ajatella... Tuntuu helpottavalta, että edes tänne voi anonyymina kertoa asiasta.

Ap

Vierailija
45/63 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, viitsisitkö vielä laittaa tarkat päivämäärät kk-kierron ekasta päivästä, monentenako päivänä mikin seksikerta tehty jne sekä kuukautiskiertosi keskipituus. Olen kiinnostunut, en siis vittuillakseni kysy! Olisi hauska leikkiä salapoliisia ja laskeskella todennäköisyyksiä.

Esim. viime kertana kun tulin raskaaksi, viimeiset kk alkoivat 2.5. Oma kiertoni oli 30-32 päivää, mutta tuossa kierrossa ovulaatiotesti näytti positiivista jo 13.5. eli 12. kiertopäivänä (mistä voinee päätellä että ovulaatio oli 14. päivä ja siitä 14 päivää olisi kk pitänyt alkaa: 28. päivä), mutta raskaustestistä tuli jo sinä päivänä selkeät viivat. Seksiä harrastimme mieheni kanssa vain tuolloin 13. päivä, mutta todellakin vain yksi kerta riitti! :) Ja on siis paljon helpompi päätellä tarvittavat, jos sulla on säännöllisempi kierto kuin minulla! Oli kyllä omituista, että juuri siinä kuussa missä raskauduin, olisi ollut omituisen lyhyt kierronpituus (26 pv), mulla kun melkein järjestään on 32 päivän kierto, pienillä poikkeuksilla.

Vierailija
46/63 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap ole tehny tässä mitään väärää, ei kummallakaan miehellä ole mitään syytä ap:lle suuttua. Tietenkin kerrot molemmille miten asia on ja valmistaudu siihen että molemmat saattavat ehdottaa aborttia.

Naurettavaa että vahinkoraskauksissa nainen on aina se syyllinen muka...

Vierailija
47/63 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 09:13"]Oliko pakko olla noin lorttopylly ja vielä tuossa iässä?

[/quote] Hahah, hyi sua, ei noin saa sanoo :D. Rupes naurattamaan, anteeksi. Eihän tossa ole nyt mistään huolimattomuudesta kyse kun kerran ehkäisy on pettänyt. Älä ap pelkää pitää lasta vaikka kumpikaan miehistä ei isäksi sopisi. Oma lapsi on aivan ihana asia ja maailmassa on monta onnellista ja pärjäävää yksinhuoltajaa. Onnea paljon vauvasta! Neuvolaan hus!

Vierailija
48/63 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 09:27"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 09:00"]

kumman näistä miehistä näet lapsesi isänä, aviomiehenä, perheenpäänä. Kun olet valintasi tehnyt, heitä hyvästit tälle toiselle miehelle,

[/quote]

Näinkö helposti sitä päätetään, kenestä tulee aviopuoliso? Jep jep. Eipä sitten muuta kuin että ap voi mennä ilmoittamaan valitulle miehelle häiden olevan ensi kesänä.

[/quote] Joo. Arpokoon kahden pankkitilin välillä.

Vierailija
49/63 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tilanne ole ollenkaan paha. Olette kaikki kolme aikuisia ihmisiä ja varmasti tietoisia siitä, että a)toisella on saattanut olla joku muukin ja b)heteroseksi saattaa johtaa raskauteen ehkäisystä huolimatta. Kukaan ei ole valehdellut kenellekään ja meininki vaikuttaa muutenkin ihan asialliselta. Kumpikaan mies ei ole ilmeisesti kysynyt, mitä tekisit, jos tulisist raskaaksi ennen seksiä, joten päätöstäsi ei voi normaali järkevä aikuinen lähteä oikein moittimaankaan. Sanoisin, että olette olleet kaikki vähän hölmöjä siinä mielessä, että tätä mahdollisuutta ei ole käyty läpi ennakkoon, mutta sen suurempaan syntiin tässä ei ole kukaan syyllistynyt. Aikuisten ihmisten välisessä seksissä, jossa ketään ei viilata linssiin, pakoteta tai painosteta, ei ole mitään vikaa eikä tuomittavaa.

Loppupeleissä viivan alle jää se, että sulla on edellytykset pitää lapsestasi huolta ja raskaus on tavallaan jopa toivottu. Eli onneksi olkoon!

Olen samaa mieltä aiempien kanssa siitä, että paras ensiaskel on se, että lähdet faktojen varmistamisesta: varaat ajan äitiysneuvolaan ja varmistat sen, että olet raskaana ja kaikki on alustavasti hyvin. Selvitä neuvolan yhteydessä, millloin ja miten isyyden selvittäminen on mahdollista, vaikka se nolottaisi. Pieni nolous neuvolassa säästää isommalta vaivalta myöhemmin.

Sen jälkeen istut alas molempien miesten kanssa ja kerrot raskaudesta ja kahdesta isävaihtoehdosta. Pyri tapaamaan kasvotusten. Pidä mielessä se, että sä olet sulatellut tätä jo pidempään, mutta miehet kuulevat asiasta ensi kertaa. Olet siis tavallaan tilanteessa kuskin paikalla. Yritä pysyä rauhallisena ja ymmärtäväsenä. Pitäydy faktojen kertomisessa ja tuo selkeästi esille, milloin ja miten isyyden vahvistaminen onnistuu. Älä esitä vaatimuksia, mutta älä anna syyllistää itseäsi: raskaus on sullekin yllätys eikä suunniteltu ja miehet ovat tilanteessa omat valintansa vapaasti tehneitä aikuisia, jotka jakavat vastuun siitä kanssasi. Älä vedä ensireaktioista liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Se taisi kuitenkin itselläsikin olla pieni paniikki? Myös kohtuuden rajoissa oleva kiukku on ihan odotettavaa. Ketä tahansa turhauttaisi tilanne, jossa näin isoon asiaan ei voi (enää) itse vaikuttaa. Jos fiksua keskustelua ei synny, älä vaadi rakentavaa keskustelua heti vaan sovi toinen tapaaminen vähän myöhemmäksi. Kaikki eivät pysty reagoimaan näin isoon ja odottamattomaan juttuun heti, vaan tarvitsevat hetken aikaa ajatustensa selvittelyyn. Tällä en tarkoita, että miehet ovat jotain herkkiä kukkasia tai niiden ei tarvitse kantaa vastuutaan ja kommunikoida vaan sitä, että sulla on ollut aikaa setviä omat tuntemuksesi ennen näitä keskusteluja ja on reilua antaa vähän sitä aikaa myös toiselle.

Tiedon pimittäminen tai "sopivamman" ehdokkaan valitseminen ei ole mikään vaihtoehto. Oma lapsi on sellainen asia, jota keneltäkään ei saisi riistää. Sulla tai kenelläkään muulla ei ole oikeutta niin ikävään tekoon toista ihmistä kohtaan.

Jos isyyden pystyy selvittämään raskauden aikana, tee se.Kaikkien mielenrauhan kannalta on parempi, ettei kenenkään tarvitse arpoa 9 kuukautta, onko tiedossa vanhemmuus vai ei. Kaikki pääsevät suunnittelemaan elämäänsä paremmin ja sopetumaan tuleviin muutoksiin ajoissa. Tulevalle isälle voi myös olla vaikeaa kiintyä lapseensa, jos lasta ei pysty ajattelemaan omaanaan koko raskausaikana.

Suosittelen kuitenkin lämpimästi sitä, että tarkistat odotuksesi sen suhteen, mitä tapahtuu, kun isä selviää. Vaikka isä olisikin jopa innoissaan tulevasta isyydestään, se ei välttämättä tarkoita yhteenmuuttoa ja parisuhdetta/avioliittoa. Sulla ei ole ollut vakavaa parisuhdetta kummankaan miehen kanssa, eikä se, että mies haluaa kiinteän suhten lapseensa tarkoita sitä, että te yht'äkkiä rakastutte toisiinne ja haluatte naimisiin. Valmistaudu siis henkisesti siihen, että vaikka kaikki menisi kuten aikuisten välillä näiden juttujen pitäisikin mennä ja saataisiin onnellinen loppu, lopputuloksena on jokin yhteishuoltajuusjärjestely, ei perinteisiä kesähäitä, omakotitaloa ja saksanpaimenkoiraa.

Vierailija
50/63 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten itsekkyyttä ja tunteilla ajattelua, senkun vain valitsee miehen heh he.

Vierailija
51/63 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika, nythän se myrkyn lykkäsi. Ei niistä miehistä ole kumpikaan tulevan lapsen isä. Enhän minä muistanutkaan että tumma söpöliini nusas minua kerran, tai no kolme kertaa. Mutta eihän siitä voi raskaaksi tulla kun se pani niin pitkäään ja ihanasti.

Vierailija
52/63 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös kiinnostaa, kuinka asia on edennyt?

Kannustan pitämään lapsen jokatapauksessa. Kerrot miehille rehellisesti. Kukaan ei ole tehnyt väärin, joskus elämä vaan on tällaista. Isyys on vain sitten selvitettävä.

Vierailija
53/63 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustavista viesteistä, muutenkin muiden kommenttien lukeminen saa ajattelemaan asioita monelta eri kannalta. Eniten on kauhistuttanut se, miten pärjäisin tarvittaessa lapsen kanssa yksin, mutta alan tulla vakuuttuneeksi siitä, että kyllä pärjään - ovat niin monet ennen minuakin pärjänneet. Elämä ei mene aina niin, miten on suunnitellut, mutta uusi elämä on kuitenkin aina lahja.

Olen yrittänyt laskea tuota hedelmöittymisaikaa, mutta en ole siitä varma, lisäksi minulla on melko epäsäännöllinen kierto. Yritän huomenna rohkaistua varaamaan ajan terveysasemalta, jos vaikka sen jälkeen olisin hieman viisaampi käytännön asioiden suhteen. Ja tulen varmasti vierailemaan tällä palstalla säännöllisesti, sillä lähipiirissä ei ole vauvoja tai raskaanaolevia. Huomenna tapaan tämän ensimmäisen miehen, mutta en ole varma, uskallanko kertoa mitään ennen neuvolassa käyntiä, jännittää!

Ap

Vierailija
54/63 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro miehille vaikka että menkat on myöhässä. Osaavat silloin varustautua henkisesti tulevaan. Näät samalla molempien reaktion. Älä tunne syyllisyyttä raskaudesta, miehillä on aivan yhtä suuri vastuu.

Onhan sinulla kuitenkin realistinen kuva mahdollisesta yksinhuoltajan arjesta? Lapsen kasvattaminen on raskasta ja vastuullista ihan kahden vanhemman voiminkin. Totaaliyksinhuoltajalla ei ole helppoa taloudellisesti eikä varsinkaan henkisesti. Et ole saamassa vauvaa, vaan olet saattamassa maailmaan ihmisen, jonka aikuiseksi kasvattaminen on pitkä ja kivinen tie. Unohda vaaleanpunaiset unelmat vauvanvaatteiden shoppailusta ja vauvamuskarista.

Olen ollut vastaavassa tilanteessa ja en koskaan harkinnut lapsen pitämistä. Sain myöhemmin toivottuja lapsia vakiintuneeseen parisuhteeseen. En ole katunut aborttia hetkeäkään.

Vierailija
55/63 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 18:00"]Kerro miehille vaikka että menkat on myöhässä. Osaavat silloin varustautua henkisesti tulevaan. Näät samalla molempien reaktion. Älä tunne syyllisyyttä raskaudesta, miehillä on aivan yhtä suuri vastuu.

Onhan sinulla kuitenkin realistinen kuva mahdollisesta yksinhuoltajan arjesta? Lapsen kasvattaminen on raskasta ja vastuullista ihan kahden vanhemman voiminkin. Totaaliyksinhuoltajalla ei ole helppoa taloudellisesti eikä varsinkaan henkisesti. Et ole saamassa vauvaa, vaan olet saattamassa maailmaan ihmisen, jonka aikuiseksi kasvattaminen on pitkä ja kivinen tie. Unohda vaaleanpunaiset unelmat vauvanvaatteiden shoppailusta ja vauvamuskarista.

Olen ollut vastaavassa tilanteessa ja en koskaan harkinnut lapsen pitämistä. Sain myöhemmin toivottuja lapsia vakiintuneeseen parisuhteeseen. En ole katunut aborttia hetkeäkään.

[/quote]

Äitini on kasvattanut minut suurimmaksi osaksi yksin, uskon siis ymmärtäväni ainakin suureksi osaksi, millaista se on. Olen jotenkin aina ajatellut, että haluaisinkin sen takia, että jos saan lapsia, he voisivat kasvaa ydinperheesaä, ja mitä teenkin, tulee tästä varmasti suurin päätös, mitä joudun ikinä tekemään. Tuo ajatus, että kertoo menkkojen olevan myöhässä on hyvä, miten en itse tullutkaan ajatelleeksi sitä! Taidan kokeilla sitä, niin ehkä se kertoo vähän siitä, mitä reaktio voisi tulla olemaan.

Ap

Vierailija
56/63 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 18:00"]Kerro miehille vaikka että menkat on myöhässä. Osaavat silloin varustautua henkisesti tulevaan. Näät samalla molempien reaktion. Älä tunne syyllisyyttä raskaudesta, miehillä on aivan yhtä suuri vastuu.

[/quote]

Äitini on kasvattanut minut suurimmaksi osaksi yksin, uskon siis ymmärtäväni ainakin suureksi osaksi, millaista se on. Olen jotenkin aina ajatellut, että haluaisinkin sen takia, että jos saan lapsia, he voisivat kasvaa ydinperheesaä, ja mitä teenkin, tulee tästä varmasti suurin päätös, mitä joudun ikinä tekemään. Tuo ajatus, että kertoo menkkojen olevan myöhässä on hyvä, miten en itse tullutkaan ajatelleeksi sitä! Taidan kokeilla sitä, niin ehkä se kertoo vähän siitä, mitä reaktio voisi tulla olemaan.

Ap

Vierailija
57/63 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi tuplaviesti, ei ole näköjään helppoa puhelimen kanssa tänne postailu,

Ap

Vierailija
58/63 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama ongelma. Toisen kans olin kp 6 ja toisen kp 13. Eli jälkimmäinen todennäkösempi, mut onko se 100 varmaa?! Tsemppiä

Vierailija
59/63 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku oli nostanut tätä ehkä epähuomiossa mutta mua alkoi kiinnostaa että miten tässä kävi! Tulispa ap linjoille

Vierailija
60/63 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätät kumman miehen haluat. Kerrot sille, että olet raskaana ja koko sopan muutenkin ja sanot, että et ole varma kumman on. Näin meni meillä täysin sama tilanne ja valitsin sen kenen kanssa olin seksisuhteessa ja kerroin koko jutun. Mies halusi jatkaa kanssani, vaikka tiesi, että on mahdollisuus etteikö vauva olisi hänen. Vauvan synnyttyä lastenvalvojalta aika dna testin ottoon ja lapsi oli kuin olikin tämän miehen. Lisään vielä, että jos ovulaatio laskurilla laski mun ovulaation se osui pari päivää ennen tämän lapseni isän kanssa tapahtuneeseen seksikertaan ja viikko ennen ovulaatiota olin harrastanut seksiä tämän ei isän kanssam

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän