Vanhemmat ulkomaille, lapsi hoitoon.
Haluttaisiin lähteä äkkilähdöllä etelään, mutta lapsi pistettäisiin hoitoon anopille. Anopin mielestä ok, mutta omat vanhempani saivat raivarit asiasta. Miten teillä on toimittu pienten lasten ja ulkomaanmatkojen kanssa? En viitsisi 3-vuotiasta raahata perässäni rentouttavalla lomalla, tuskin lapsi sitä enää matkan jälkeen muistaa..
Kommentit (59)
Jaa no musta 3v on kyllä tosi pieni. Meillä ei onnistu edes yhden yön menot kun lapsi on niim herkkä (nostaa stressikuumeen). Nyt olen rentouttavalla lomalla ilman lasta, mutta myös ilman miestä eli lapsen isää. Ensi talveksi on hieno hotelli ja viikon loma ja 4v tulee tietty mukaan. En osaisi kuvitella ettei tulisi, eikä mieskään.
No lapsi on ollut aina mukana ulkomaan reissuilla (lukuunottamatta kolmea viikonloppureissua). Miten lapsi estää rentoutumisen? Meillä ainakin aina kivaa yhdessä lomilla.
Hyvin voi lapsen jättää hoitoon, jos haluaa ilman lasta lähteä reissuun. Siinä ei mun mielestä ole mitään väärää, varsinkin jos hoitaja on tuttu ja lapsi mielellään hoitajalle menee. Mutta on aivan naurettavaa perustella päätöstä sillä, että lapsi ei kuitenkaan reissusta nauti, eikä siitä mitään muista jälkeenpäin.
Me oltiin pari vuotta sitten ekalla ulkomaan matkalla, ja poika nautti kyllä aivan selvästi. Ja mekin saatiin loman aikana tehdä aivan kaikkea, mitä haluttiin, poika ei ollut millään tavalla esteenä. Toki piti ruokailut ja nukkumiset miettiä pojan kantilta, mutta ei mitään ongelmaa. Ja poika vieläkin (nyt 5, silloin 3) välillä muistelee reissua, mm. löydettiin siivotessa uimahousut mitkä matkalla oli käytössä, ja poika alkoi muistella aivan oma-aloitteisesti hotellin uima-allasta, muisti että ne housut oli siellä päällä. Kertoo matkalta asioita, mistä ei olla jälkeenpäin juteltu, eikä näy valokuvissakaan.
Todennäköisesti poika ei noita enää kymmenen vuoden päästä muista, mutta nyt muistaa, ja nuo reissut on isoja asioita pienen elämässä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 23:02"]No lapsi on ollut aina mukana ulkomaan reissuilla (lukuunottamatta kolmea viikonloppureissua). Miten lapsi estää rentoutumisen? Meillä ainakin aina kivaa yhdessä lomilla.
[/quote]Onhan se lapsen kanssa erillaista. Ei voi nukkua pitkään, maleksia ja olla vaan. Irrotella, päiväkännit.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 21:43"]Ottaisin lapset mukaan varmasti, olemme perheenä tosi hyvä porukka ja nautin kun näen lasteni ilon. Rantaloma olisi mukava lapsillekin. Lähdemme mieheni kanssa syksyllä pitkäksi viikonlopuksi kaupunkilomalle kahdestaan, kaupunkilomat eivät ole pienille kovin herkkua.
[/quote]
Miten niin kaupunkilomat eivät ole lapsille herkkua? Meillä koko perhe matkustaa kohteeseen kuin kohteeseen ja aina on ollut mukavaa!
Vaikka lapset tulee mukaan. Voihan sit vähä drinksuja nauttia. Tietenkin huolehtii lapsista.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 21:43"]Ottaisin lapset mukaan varmasti, olemme perheenä tosi hyvä porukka ja nautin kun näen lasteni ilon. Rantaloma olisi mukava lapsillekin. Lähdemme mieheni kanssa syksyllä pitkäksi viikonlopuksi kaupunkilomalle kahdestaan, kaupunkilomat eivät ole pienille kovin herkkua.
[/quote]
Miten niin kaupunkilomat eivät ole lapsille herkkua? Meillä koko perhe matkustaa kohteeseen kuin kohteeseen ja aina on ollut mukavaa!
[/quote] kaupunkilomat on kahdenkeskistä lemmenlomaa.. ei kiukuttelevia kullannuppuja mukaan.
Ilman muuta kolmivuotias mummolaan. Hyvin viihtyy viikon :)
Mikäs siinä, kun anoppi mielellään kerran hoitaa.
Itse en ottaisi lasta viikoksi hoitoon. Yksi yö menisi kerran pari vuodessa, mutta ei yhtään sen enempää.
Lasten omiminen vain vanhemmilleen on luonnotonta. Lapset tarvitsevat paljon läheisiä aikuisia. Luotto ja tunneside syntyy käytännön hoitamisen ja yhdessäolon kautta - ei millään viikonloppuvierailuilla.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 21:43"]Ottaisin lapset mukaan varmasti, olemme perheenä tosi hyvä porukka ja nautin kun näen lasteni ilon. Rantaloma olisi mukava lapsillekin. Lähdemme mieheni kanssa syksyllä pitkäksi viikonlopuksi kaupunkilomalle kahdestaan, kaupunkilomat eivät ole pienille kovin herkkua.
[/quote]
[/quote] Jäkäti jäkäti... Tehkää niinkuin haluatte, mutta ainakin minä tykkään ihan rauhassa katsella kaupungeissa vaikka museoita, en kolme vuotiaalle sopivia museoita, vaan muitakin. En myöskään jaksa selitellä ja kommentoida kaikkea, vaan haluan olla rauhassa tai aikuisessa seurassa. Kaikki paikat eivät vain ole pienille lapsille parhaimpia matkakohteita, aivan samoin kun en vietä koko kesää vain ja ainoastaan lapsille sopivissa kohteissa. Välillä on hyvä olla muutakin kuin äiti.
Kaiketi se onkin kiinni siitä minkälainen anoppi ja kuinka läheinen. Itse muistan lapsuuteni viikot mummolassa turvattomina sillä siellä ei ollut välittämistä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 23:19"]
[/quote]
[/quote] Jäkäti jäkäti... Tehkää niinkuin haluatte, mutta ainakin minä tykkään ihan rauhassa katsella kaupungeissa vaikka museoita, en kolme vuotiaalle sopivia museoita, vaan muitakin. En myöskään jaksa selitellä ja kommentoida kaikkea, vaan haluan olla rauhassa tai aikuisessa seurassa. Kaikki paikat eivät vain ole pienille lapsille parhaimpia matkakohteita, aivan samoin kun en vietä koko kesää vain ja ainoastaan lapsille sopivissa kohteissa. Välillä on hyvä olla muutakin kuin äiti.
[/quote]
3-vuotiaalle et voi olla "muutakin kuin äiti" kokonaista viikkoa. Lapsen ikävä ylittää omat tarpeesi.
Itse en tunne ketään oikeasti hyvää äitiä, joka edes harkitsisi 3v hoitoon jättämistä viikoksi oli anoppi tai hoitava taho kuinka läheinen tahansa.
Ottaisin lapsen ehdottomasti mukaan! Toisen ilo on paras ilo. :) En kokisi lasta rasitteeksi. Toivottavasti joskus tulee mahdollisuus lähteä koko perheen voimin auringon lämpöön.
Mä jaksan hämmästyä siitä, että vanhemmat pitää 3vtä isona jonka voi huoletta viedä hoitoon viikoksi. Meidän 3v on ainakin tosi pieni ja saa olla. Ajattelisin, että ehkä esiteinin kanssa voisin toimia noin. Olen minä paljonkin muuta kuin äiti, mutta en tarvitse siihen viikon irtiottoa lapsesta. Eikä puolisokaan. Muut jutut riittää piristämään arkea ja jotenkin ajattelen että niin sen kuuluukin mennä. Että lapsi oikeasti sitoo. Viime kesänä kaipasin irtiottoa ja pakkasin kimpsut ja kampsut ja lähdin lapsen kanssa viikoksi reissuun. Kävin myös pari yötä ystävän kanssa matkalla kuten tänäkin kesänä, tällöin lapsi isän kanssa kotona.
Tietynlainen vapaus loppuu kun lapsen päättää vastaanottaa, tosin tiedän ettei kaikki ajattele näin. Mutta minusta asia on näin. Voidaan me matkoilla tissutella vaikka lapsi on mukana, ei sitä kännejä tartte vetää.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 23:48"]
Mä jaksan hämmästyä siitä, että vanhemmat pitää 3vtä isona jonka voi huoletta viedä hoitoon viikoksi. Meidän 3v on ainakin tosi pieni ja saa olla. Ajattelisin, että ehkä esiteinin kanssa voisin toimia noin. Olen minä paljonkin muuta kuin äiti, mutta en tarvitse siihen viikon irtiottoa lapsesta. Eikä puolisokaan. Muut jutut riittää piristämään arkea ja jotenkin ajattelen että niin sen kuuluukin mennä. Että lapsi oikeasti sitoo. Viime kesänä kaipasin irtiottoa ja pakkasin kimpsut ja kampsut ja lähdin lapsen kanssa viikoksi reissuun. Kävin myös pari yötä ystävän kanssa matkalla kuten tänäkin kesänä, tällöin lapsi isän kanssa kotona.
Tietynlainen vapaus loppuu kun lapsen päättää vastaanottaa, tosin tiedän ettei kaikki ajattele näin. Mutta minusta asia on näin. Voidaan me matkoilla tissutella vaikka lapsi on mukana, ei sitä kännejä tartte vetää.
[/quote]
Mä taas ajattelen, että lapsen seurassa on täysin nollalinja alkoholille mutta esimerkiksi elämässä mukana ollut mummo on kyllä ihan hyvä vaihtoehto hoitamaan viikoksi lasta. Uskon, että tekee vanhempien avioliitolle hyvää.
Hauskaa matkaa ap!
Että kaksi lasia viiniä lapsen seurassa on oikeasti pahempi kuin viikko mummolassa ilman vanhempia :D Ei ihme että tarvitaan lapsesta lomaa, jos ei normaalia aikuiselämää pysty enää lapsen saannin jälkeen viettämään...
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 13:40"]
En yhtään ihmettele päivittäisiä "mies on pettänyt" -aloituksia, jos nykymeno tosiaan on niin hysteeristä, ettei perheellisillä aikuisilla ole oikeutta edes viikoksi lähteä kahdenkesken reissuun. Kannattaa varmaan joskus pysähtyä pohtimaan ja keskustelemaan, onko puoliso oikeasti tyytyväinen vain vanhemman (äidin/isän) roolissa. Vaikka itse kokisi, ettei kaipaa elämässään muuta kuin lapsiensa seuraa, voi toisella olla sellainen olo, että on muuttunut haluttavasta ja rakastettavasta kumppanista vain vanhemmaksi, ja että parisuhde on saanut väistyä täysin lapsiperheilyn tieltä. Toki moni on valmis elämään lasten ympärillä pyörivää kämppiselämää lasten etua ajatellen, mutta varmaan vähintäänkin yhtä moni hakee sitten suhteen ulkopuolelta niitä tunteita, joita suhteessa oli ennen lasten kuvioihin tulemista.
[/quote]
Aika älytön ajatus, ettei voi viettää parisuhde-elämää lapsiperheenäkin. Kyllä meillä suukotellaan ja halaillaan lasten nähdenkin ja kun lapset menevät nukkumaan, vietämme romanttista aikaa yhdessä, viinilasillisen, myöhäisen kynttiläillallisen, jalkahieronnan, vaahtokylvyn yms. parissa. Arkena ja lomalla.
Ei ihme, että kaipaa lapsista vapaata, jos ei osaa järjestellä elämänsä eri osa-alueita toimiviksi...
Me matkustetaan kerran vuodessa ilman lapsia, heitä on 6 kpl :) Tai no nyt ei tänä vuonna mennä kun nuorin on vasta 1v. Ensi vuonna varmaan jollekin pienelle, esim. 3pv reissulle. Mummu hoitaa kerran vuodessa lapsia viikon ja lapset oikein odottaa sitä kun pääsevät maalle mummolaan :)
Kyllä lasten kanssa reissailukin on kivaa mutta ihan pitkille ulkomaan reissuille ei kyllä nyt koko perheen kanssa päästä lähtemään kun on pikkuisen kalliimpaa kuin kahdestaan lähteminen. Ehkä joskus myöhemmin sitten kun olen kunnolla itsekin töissä.