Vanhemmat ulkomaille, lapsi hoitoon.
Haluttaisiin lähteä äkkilähdöllä etelään, mutta lapsi pistettäisiin hoitoon anopille. Anopin mielestä ok, mutta omat vanhempani saivat raivarit asiasta. Miten teillä on toimittu pienten lasten ja ulkomaanmatkojen kanssa? En viitsisi 3-vuotiasta raahata perässäni rentouttavalla lomalla, tuskin lapsi sitä enää matkan jälkeen muistaa..
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 00:07"]
Lapsemme on nyt parivuotias, eikä ole ikinä ollut yökylässä ilman molempia vanhempiaan. Kesän aikana ajattelimme tehdä kahdenkeskisen reissun johonkin, lapsi menee rakkaiden isovanhempien luokse. Kulunut vuosi on ollut todella raskas parisuhteellemme monesta eri syystä, ja ihan lapsenkin vuoksi haluamme nyt käyttää mahdollisuuden lujittaa suhdettamme, ja korjata ongelmia viettämällä aikaa ihan vain keskenämme - neutraalilla maaperällä :)
Lapsi varmasti pärjäisi ilman tuota yökyläilyä, mutta perheemme ei välttämättä selviä ehjänä jos emme käytä tätä harvinaista tilaisuutta lähteä rentoutumaan. Olemme tietysti lomailleet koko perheenäkin, mutta ei niillä reissuilla parisuhteen ongelmiin pureuduta. Eli koko perheen hyvinvointi on syy miksi lapsi nyt tulee jäämään hoitoon. Ja uskomme että hän nauttii ajasta isovanhempien luona.
[/quote]
Jätättekö lapsenne viikoksi yökylään? Jos ette niin viestisi ei sinänsä palvele tätä ketjua mitenkään, sillä nyt puhutaan viikon kestävästä yökyläilystä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 21:41"]
Tämän on oltava provo...Huono sellainen.
[/quote]
Miten niin oltava provo? Jos haluaisin nauttia rentouttavasta lomasta ilman kiukuttelevaa mukulaa niin olen heti provo. Nauttikaa te kirkuvista mukuloistanne siellä omalla "rentouttavalla" lomallanne
[/quote]
jep jep - eli kun epäonnistuu kasvatuksessa niin lapsi tungetaan hoitoon ja lähdetään itse lomalle. Tämä on ehkä hieman myöhäistä, mutta mitäpä jos olisitte kasvattaneet sitä lasta niin hänet voisi ottaa lomillekin mukaan ilman, että kaikilla on kamalaa.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 00:07"]
Lapsemme on nyt parivuotias, eikä ole ikinä ollut yökylässä ilman molempia vanhempiaan. Kesän aikana ajattelimme tehdä kahdenkeskisen reissun johonkin, lapsi menee rakkaiden isovanhempien luokse. Kulunut vuosi on ollut todella raskas parisuhteellemme monesta eri syystä, ja ihan lapsenkin vuoksi haluamme nyt käyttää mahdollisuuden lujittaa suhdettamme, ja korjata ongelmia viettämällä aikaa ihan vain keskenämme - neutraalilla maaperällä :)
Lapsi varmasti pärjäisi ilman tuota yökyläilyä, mutta perheemme ei välttämättä selviä ehjänä jos emme käytä tätä harvinaista tilaisuutta lähteä rentoutumaan. Olemme tietysti lomailleet koko perheenäkin, mutta ei niillä reissuilla parisuhteen ongelmiin pureuduta. Eli koko perheen hyvinvointi on syy miksi lapsi nyt tulee jäämään hoitoon. Ja uskomme että hän nauttii ajasta isovanhempien luona.
[/quote]
Jaa, kun nyt noin hienosti perustelit, niin menkää toki. Itse olen huomannut, että tätä "parisuhteen hoitoa" tms. harrastavat juuri ne parit, jotka sitten lopulta kuitenkin eroavat. Kun on perheen perustanut oikean ihmisen kanssa, ei tarvitse ottaa lapsista lomaa ja lähteä parisuhdetta erityisesti hoitamaan. Tottakai pikkulapsiaika on parisuhteen kannalta vaativaa, mutta itse uskon siihen, että toisen huomioiminen arjessa ja kahdenkeskeiset illat silloin tällöin riittävät parisuhteen ylläpitämiseen läpi senkin ajan. Pieniä lapsia ei tarvitse sitä varten hylätä pitkäksi aikaa (kyllä, viikko on 3-vuotiaalle hyvin pitkä aika).
#18:lle: ei yhteisten matkojen tarvitse suinkaan loppua varhaisteini-iässä - olin jokin aika sitten tyttärieni 22 v, 21 v ja 18 v kanssa matkalla ja ei takuulla jää meidän viimeiseksi yhteismatkaksi. Kuopus järkkäilee jo syksyksi ylppärien jälkeen reissua koko perheelle jonnekin ja ensi keväällä lähdemme USA:han. Matkailu on mukavaa, ja reissussa voi olla eri kokoonpanoilla. Kyllä meilläkin on joskus lapset olleet mummolassa, vaikka yleensä ollaan matkailtu porukalla.
Hohhohoijaa... Ensin täällä haukutaan vanhemmat, kun tuovat lapset lentokoneeseen ja sitten, jos lähteekin ilman lapsia, ei sekään ole hyvä. Itse en kyselisi täältä mitään, vaan tekisin niinkuin parhaaksi näkisin.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 21:43"]Ottaisin lapset mukaan varmasti, olemme perheenä tosi hyvä porukka ja nautin kun näen lasteni ilon. Rantaloma olisi mukava lapsillekin. Lähdemme mieheni kanssa syksyllä pitkäksi viikonlopuksi kaupunkilomalle kahdestaan, kaupunkilomat eivät ole pienille kovin herkkua.
[/quote]
Miten niin kaupunkilomat eivät ole lapsille herkkua? Meillä koko perhe matkustaa kohteeseen kuin kohteeseen ja aina on ollut mukavaa!
[/quote] Jäkäti jäkäti... Tehkää niinkuin haluatte, mutta ainakin minä tykkään ihan rauhassa katsella kaupungeissa vaikka museoita, en kolme vuotiaalle sopivia museoita, vaan muitakin. En myöskään jaksa selitellä ja kommentoida kaikkea, vaan haluan olla rauhassa tai aikuisessa seurassa. Kaikki paikat eivät vain ole pienille lapsille parhaimpia matkakohteita, aivan samoin kun en vietä koko kesää vain ja ainoastaan lapsille sopivissa kohteissa. Välillä on hyvä olla muutakin kuin äiti.
[/quote]
Repesin, kiitos tästä! :) sulle tulee ehkä yllätyksenä, että jotkut liikkuvat perheinä monenlaisissa paikoissa, ei vain niissä "lapsille sopivissa".
Mutta tietenkin on hyvä olla muutakin kuin äiti. Kyse olikin vain siitä miksi automaattisesti oletetaan, että kaupunkilomat eivät sovi lapsille?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 23:40"][quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 21:43"]Ottaisin lapset mukaan varmasti, olemme perheenä tosi hyvä porukka ja nautin kun näen lasteni ilon. Rantaloma olisi mukava lapsillekin. Lähdemme mieheni kanssa syksyllä pitkäksi viikonlopuksi kaupunkilomalle kahdestaan, kaupunkilomat eivät ole pienille kovin herkkua.
[/quote]
Miten niin kaupunkilomat eivät ole lapsille herkkua? Meillä koko perhe matkustaa kohteeseen kuin kohteeseen ja aina on ollut mukavaa!
[/quote] Jäkäti jäkäti... Tehkää niinkuin haluatte, mutta ainakin minä tykkään ihan rauhassa katsella kaupungeissa vaikka museoita, en kolme vuotiaalle sopivia museoita, vaan muitakin. En myöskään jaksa selitellä ja kommentoida kaikkea, vaan haluan olla rauhassa tai aikuisessa seurassa. Kaikki paikat eivät vain ole pienille lapsille parhaimpia matkakohteita, aivan samoin kun en vietä koko kesää vain ja ainoastaan lapsille sopivissa kohteissa. Välillä on hyvä olla muutakin kuin äiti.
[/quote]
3-vuotiaalle et voi olla "muutakin kuin äiti" kokonaista viikkoa. Lapsen ikävä ylittää omat tarpeesi.
Itse en tunne ketään oikeasti hyvää äitiä, joka edes harkitsisi 3v hoitoon jättämistä viikoksi oli anoppi tai hoitava taho kuinka läheinen tahansa.
[/quote]Elettiin ennen lasta. Muistatko mitä se oli. Myös lapsen jälkeen, äiti voi elää ja olla nainen matkalla ilman lasta. Vaikk lasta rakastaa, muutaman päivän ero ei tee pahaa. Lapsessa on niin kiinne ja joka päivä samat kuviot. Eiköhän jokainen normaali äiti nauti lomasta myös joskus ilman lasta. Naintia, löhöilyilyä ja tissuttelua. Nämä supermammat ei voi pieraistakkaan ettei lapsi ole kylessä. Ei ihme että ukot jättää ja masennus iskee.
Sukulaiseni jättivät yksivuotiaan kahdeksi viikoksi isovanhemmille hoitoon ja lähtivät itse Kanarialle. Oli lähellä, etten soittanut lastensuojeluun. Ja tämä on siis ihan totta.
Ympärillä sattuu olemaan useampi sellainen pariskunta, joka hoidettaa lapsiaan surutta päiväkausia isovanhemmilla. Yhteistä näille perheille on nopea lisälasten hankkiminen, alle 35 vuoden ikä sekä isovanhempien täydellinen kypsyminen hyväksikäyttöön. Vanhemmat haluavat harrastaa ja matkustaa "täysillä", kuten ennen lapsia.
Lapsellista ja itsekästä.
Tätini jätti kaheksi kuukaudeksi alle puolivuotiaan mummolaan. Täräytti miehesä kans ulkomaille. Tytöstä tuli maisteri ja lahjakas muutenkin ja ihana ihminen. Kolmen lapsen äiti ja todella läheiset välit äitiinsä:) toinen täti ei ikinä vieny lasta yökylään. Nyt nuori nainen, joka eristäytynyt kaikista eikä yhtään kavereita kun äitisä. Mitä tästä opimme.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 21:41"]
Tämän on oltava provo...Huono sellainen.
[/quote]
Miten niin oltava provo? Jos haluaisin nauttia rentouttavasta lomasta ilman kiukuttelevaa mukulaa niin olen heti provo. Nauttikaa te kirkuvista mukuloistanne siellä omalla "rentouttavalla" lomallanne
[/quote]
Jospa lapsesi on "kirkuva, kiukutteleva mukula", koska hänen äitinsä ei selkeästikään ole äitiainesta... Kyllä meillä on aina ollut rentouttavia ja ihania lomamatkoja lasten ollessa pieniäkin. Lapset ovat todellakin nauttineet lomista jo ihan pieninä taaperoina, samoin me vanhemmat. Ollaan vietetty ihanaa aikaa perheenä. Siksihän ne lapset on tehty!
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 00:44"]Sukulaiseni jättivät yksivuotiaan kahdeksi viikoksi isovanhemmille hoitoon ja lähtivät itse Kanarialle. Oli lähellä, etten soittanut lastensuojeluun. Ja tämä on siis ihan totta.
Ympärillä sattuu olemaan useampi sellainen pariskunta, joka hoidettaa lapsiaan surutta päiväkausia isovanhemmilla. Yhteistä näille perheille on nopea lisälasten hankkiminen, alle 35 vuoden ikä sekä isovanhempien täydellinen kypsyminen hyväksikäyttöön. Vanhemmat haluavat harrastaa ja matkustaa "täysillä", kuten ennen lapsia.
Lapsellista ja itsekästä.
[/quote]Mitä olisivat lastensuojelusta sanoneet. Nauraneet sinulle. Ei ole rikos jättää isovanhemmille.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 00:44"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 23:40"][quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 23:31"]
[/quote]
[/quote]
3-vuotiaalle et voi olla "muutakin kuin äiti" kokonaista viikkoa. Lapsen ikävä ylittää omat tarpeesi.
Itse en tunne ketään oikeasti hyvää äitiä, joka edes harkitsisi 3v hoitoon jättämistä viikoksi oli anoppi tai hoitava taho kuinka läheinen tahansa.
[/quote]Elettiin ennen lasta. Muistatko mitä se oli. Myös lapsen jälkeen, äiti voi elää ja olla nainen matkalla ilman lasta. Vaikk lasta rakastaa, muutaman päivän ero ei tee pahaa. Lapsessa on niin kiinne ja joka päivä samat kuviot. Eiköhän jokainen normaali äiti nauti lomasta myös joskus ilman lasta. Naintia, löhöilyilyä ja tissuttelua. Nämä supermammat ei voi pieraistakkaan ettei lapsi ole kylessä. Ei ihme että ukot jättää ja masennus iskee.
[/quote]
Tottakai nauttii lomasta ilman lasta, mutta mielestäni viikko ilman 3v lasta on liian pitkä aika nautittavaksi. Ilmaisin ehkä itseni huonosti, mutta tarkoitus oli sanoa, että jos viikon verran menee edelle 3-vuotiaan äidille lomailu miehen kanssa ja "muutakin kuin äitinä oleminen" niin minusta se on ylilyönti. Äitinä on tärkeää tehdä niitä asioita, jotka tekee onnelliseksi ja on itselle tärkeintä, mutta äitiys on kuitenkin se mikä on tärkein rooli kun lapset on noin pieniä eikä sitä voi _viikon_ ajaksi heittää syrjään. Äitiys on lopultakin velvollisuus. Ei se ole aina kivaa tai hauskaa, mutta järki ja tunne sanoo, minulle, etten voi olla omasta 3-vuotiaastani erossa viikkoa.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 01:01"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 00:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tottakai nauttii lomasta ilman lasta, mutta mielestäni viikko ilman 3v lasta on liian pitkä aika nautittavaksi. Ilmaisin ehkä itseni huonosti, mutta tarkoitus oli sanoa, että jos viikon verran menee edelle 3-vuotiaan äidille lomailu miehen kanssa ja "muutakin kuin äitinä oleminen" niin minusta se on ylilyönti. Äitinä on tärkeää tehdä niitä asioita, jotka tekee onnelliseksi ja on itselle tärkeintä, mutta äitiys on kuitenkin se mikä on tärkein rooli kun lapset on noin pieniä eikä sitä voi _viikon_ ajaksi heittää syrjään. Äitiys on lopultakin velvollisuus. Ei se ole aina kivaa tai hauskaa, mutta järki ja tunne sanoo, minulle, etten voi olla omasta 3-vuotiaastani erossa viikkoa.
[/quote]Höpö höpö. Sama onko 4 päivää tai viikon.
Ne lapset menestyvät paremmin ja niistä tulee paremmin kouluttautuneita, kenen vanhemmat lomailevat ilman lasta. Lapsist tulee itsenäisempia. Ei se mukula siihe viikkoon kuole.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 01:07"]
Ne lapset menestyvät paremmin ja niistä tulee paremmin kouluttautuneita, kenen vanhemmat lomailevat ilman lasta. Lapsist tulee itsenäisempia. Ei se mukula siihe viikkoon kuole.
[/quote]
Olisi mielenkiintoista tietää, kumpaa ryhmää sinä tässä teoriassasi edustat...
Noo esim. Ranskassa on ihan normaalia laittaa 4 vuotiaat ja sitä suuremmat 8 päivän kesäretkille koulun kanssa. Siellähän koulu siis alkaa 3-vuotiaana. Eli ei varmaan niin kamala asia kuin täällä monet väittää. 3-vuotias varmaan pärjää ihan hyvin viikon anopin kanssa, jos ovat läheisiä. Mutta tämä riippuu siis ihan täysin lapsesta. Toiset ikävöi enemmän kuin toiset.
En itse pidä hyvänä jättää 3v:tä viikoksi hoitoon, mutta jokainen päättää itse nämä asiat. Mutta mun mielestä lasten kanssa matkustaminen ei todellakaan ole yhtä rentouttavaa kuin aikuisten kesken tai yksin. Olemme miehen kanssa tehneet lyhyempiä matkoja kahdestaan, 3v.nä esikoinen taisi olla sen 3 yötä hoidossa kun kävimme jossain. Lasten kanssa matkustaminen on myös hauskaa, mutta erilaista ja mun on kyllä myönnettävä, että enemmän nautin matkustelusta miehen kanssa kaksin. Emme silti ole jättäneet lapsia noin pitkäksi aikaa hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 12:41"]
Noo esim. Ranskassa on ihan normaalia laittaa 4 vuotiaat ja sitä suuremmat 8 päivän kesäretkille koulun kanssa. Siellähän koulu siis alkaa 3-vuotiaana. Eli ei varmaan niin kamala asia kuin täällä monet väittää. 3-vuotias varmaan pärjää ihan hyvin viikon anopin kanssa, jos ovat läheisiä. Mutta tämä riippuu siis ihan täysin lapsesta. Toiset ikävöi enemmän kuin toiset.
[/quote]
Ranskassa on myös ihan normaalia vetäistä lapselle korvapuusti keskellä kirkasta päivää, samoin luunapit, tukistamiset ja muut läppäisyt ovat ihan normaalia.
En yhtään ihmettele päivittäisiä "mies on pettänyt" -aloituksia, jos nykymeno tosiaan on niin hysteeristä, ettei perheellisillä aikuisilla ole oikeutta edes viikoksi lähteä kahdenkesken reissuun. Kannattaa varmaan joskus pysähtyä pohtimaan ja keskustelemaan, onko puoliso oikeasti tyytyväinen vain vanhemman (äidin/isän) roolissa. Vaikka itse kokisi, ettei kaipaa elämässään muuta kuin lapsiensa seuraa, voi toisella olla sellainen olo, että on muuttunut haluttavasta ja rakastettavasta kumppanista vain vanhemmaksi, ja että parisuhde on saanut väistyä täysin lapsiperheilyn tieltä. Toki moni on valmis elämään lasten ympärillä pyörivää kämppiselämää lasten etua ajatellen, mutta varmaan vähintäänkin yhtä moni hakee sitten suhteen ulkopuolelta niitä tunteita, joita suhteessa oli ennen lasten kuvioihin tulemista.