Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitisi tai isäsi sairastuu, ottaisitko kotiisi hoitoon heidän loppuelämän ajalle?

Vierailija
01.01.2021 |

Itse ottaisin jos alusta asti olisi suunnitelma mitä apuja olisi saatavilla tarvittaessa.

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Isää autoin kyllä niin paljon kuin pystyin. Järjestin asunnon ja kotihoidon. Äiti on hoitanut omaa äitiään, eikä missään nimessä halua että kukaan sukulainen hoitaa häntä. Hän on kokenut sen tosi raskaaksi.

Vierailija
42/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan ei suostuisi tulemaan. Enkä minäkään haluaisi aikuisten lasteni riesaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on onneksi jo kuollut! Äitini elää, mutta en ole missään tekemisissä. Tekivät minulle lapsuudessa äärettömän pahoja asioita! En missään tapauksessa ottaisi kotiini.

Vierailija
44/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on jo kuollut ja isällä on kaks vuotta mua nuorempi uusi vaimo, joka oletettavasti hoitaa isän hautaan asti.

Vierailija
45/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joiden mielestä vanhus pitäisi ottaa kotiin hoidettavaksi, kertokaa olisiko oikeasti vanhuksen etu, että hänet otettaisiin asumaan meille.

- Meluisa lapsiperhe. Vanhus huononinen ja tarvitsee usein päivätorkut tai haluaa mennä hyvin aikaisin nukkumaan. Ei saisi täällä nukuttua.

- Asunnossa portaat, joita vanhus ei pääse edes autettuna. Joten joko olisi muun perheen keskellä, mutta ei pääsisi koskaan suihkuun. Siis ei koskaan. Tai pitäisi laittaa yksin kellariin, jossa saataisiin autettua suihkuun, mutta siellä eläisi eristettynä muusta perheestä. Ei pääsisi esim. keittiöön tekemään itselleen ruokaa (sen mitä vielä pystyy.)

- Me vanhemmat käydään töissä, on välillä pitkiä päiviä tai työmatkoja ja ollaan usein lasten kanssa harrastuksissa yms. Eli vanhus olisi täällä yksin suurimman osan ajasta. Jos kaatuisi, ei olisi ketään auttamassa ja meillä aikuisillakin saattaa viedä tunnin, ennen kuin oltaisiin kotona.

- Ja tärkeimpänä: Vanhus ei halua toisten nurkkiin asumaan.

Vierailija
46/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin mutta ei suostu.

https://yle.fi/uutiset/3-10421446

Ei se tarvi olla oma äiti tai isä, mut ota joku pariskunta, koska usein heistä toinen osaa hyvin sen mikä toiselta ei enää onnistu:-)

Perhehoitajaksi voisin jopa ryhtyä mutta en omille vanhemmille. Ja toivon että he haluavat asua omassa kodissaan niin pitkään kun se on mahdollista.

Vierailija
47/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä maa Suomi kun kukaan ei välitä kenestäkään muuta kuin jos siitä maksetaan. Italiassa on kunnia huolehtia vanhoista vanhemmistaan ja perhe pitää tiiviisti yhtä ja huolehtii toisistaan.

Onko Italiassa edes olemassa samanlaisia hoitokoteja tai kotihoitoa kuin Suomessa? Vai onko se kunnia-asia yhtä kuin pakko?

Vierailija
48/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joiden mielestä vanhus pitäisi ottaa kotiin hoidettavaksi, kertokaa olisiko oikeasti vanhuksen etu, että hänet otettaisiin asumaan meille.

- Meluisa lapsiperhe. Vanhus huononinen ja tarvitsee usein päivätorkut tai haluaa mennä hyvin aikaisin nukkumaan. Ei saisi täällä nukuttua.

- Asunnossa portaat, joita vanhus ei pääse edes autettuna. Joten joko olisi muun perheen keskellä, mutta ei pääsisi koskaan suihkuun. Siis ei koskaan. Tai pitäisi laittaa yksin kellariin, jossa saataisiin autettua suihkuun, mutta siellä eläisi eristettynä muusta perheestä. Ei pääsisi esim. keittiöön tekemään itselleen ruokaa (sen mitä vielä pystyy.)

- Me vanhemmat käydään töissä, on välillä pitkiä päiviä tai työmatkoja ja ollaan usein lasten kanssa harrastuksissa yms. Eli vanhus olisi täällä yksin suurimman osan ajasta. Jos kaatuisi, ei olisi ketään auttamassa ja meillä aikuisillakin saattaa viedä tunnin, ennen kuin oltaisiin kotona.

- Ja tärkeimpänä: Vanhus ei halua toisten nurkkiin asumaan.

Seli seli. Pelkkiä itsekkään ja ilkeän ihmisen tekosyitä.

Vierailija
49/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän ottaisin jos se olisi hänen toiveensa. Äidille tervemenoa laitokseen, on itse sanonut ettei omaishoitoa halua.

Vierailija
50/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä maa Suomi kun kukaan ei välitä kenestäkään muuta kuin jos siitä maksetaan. Italiassa on kunnia huolehtia vanhoista vanhemmistaan ja perhe pitää tiiviisti yhtä ja huolehtii toisistaan.

Italiassa myös vanhemmat huolehtivat lämpimästi lapsistaan. Omat vanhempani ovat/olivat alkoholisteja, kasvatin itse itseni sisarusten kanssa ja muutin pois kotoa 16-vuotiaana. Tuskin tapahtuu Italiassa paljon tällaista.

Vierailija
51/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italiassa myös vanhemmat huolehtivat lämpimästi lapsistaan. Omat vanhempani ovat/olivat alkoholisteja, kasvatin itse itseni sisarusten kanssa ja muutin pois kotoa 16-vuotiaana. Tuskin tapahtuu Italiassa paljon tällaista.

Olen pahoillani kokemastasi, mutta kyllä alkkiksia tai muuten hyvään vanhemmuuteen kykenemättömiä on Italiassa niin kuin muuallakin.

Vierailija
52/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Italiassa edes olemassa samanlaisia hoitokoteja tai kotihoitoa kuin Suomessa? Vai onko se kunnia-asia yhtä kuin pakko?

Kai sekin on myös yhteiskunnan valita jos hoitokoteja ei ole. Hoitamisesta kodin ulkopuolella ei ehkä haluta maksaa sen paremmin yksilöt kuin yhteiskuntakaan.

Vierailija
53/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä juuri yhtenä päivänä, että miksi ihmeessä minulla ei ollut yläasteella toppatakkia ja talvikenkien pohjat oli poikki. Kuitenkin vuosi 1995 eikä mikään 50-luku. Tilanne vaan oli sellainen, ettei vanhemmilta hyödyttänyt pyytää yhtään mitään. En muista edes surreeni kylmiä vaatteita, se on ollut vain ihan normi tila että jalat on märät ja aina palelee.

Sama

Vierailija
54/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhoista vanhemmista huolehtiminen ja tiivis peerheyhteys on myös Italiassa piinallista erityisesti poikien vaimoille. Mietipä nyt itsekin, että omassa kodissasi elelisi myös appivanhempasi sekä mahdollisia lapsettomia sisaruksia paristakin sukupolvesta.

Vierailija
55/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskennellessäni vanhustenhoidossa, eräs ysikymppinen, entinen ison talon emäntä marmatti, kuinka lapset ovat hänet tänne toisten hoitoon tuupanneet, vaikka tilaa olisi ollut kotonakin. Hänkin hoiti anoppia aikanaan ja sitä rataa... Kyllä niitä tarinoita on kuultu, miten herkkua se oli hoitaa talon töiden ja lasten ohella myös vanhempaa tai appivanhempaa, joka saattoi olla hyvinkin raskashoitoinen fyysisesti ja/tai henkisesti. Onneksi ajat ovat muuttuneet.

Vierailija
56/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun satojen kilmometrien päässä vanhemmistani enkä tästä nyt voi perhettäni muuttaa edes samalle paikkakunnalle. Vanhempiani taas ei saisi lähtemään kodistaan paitsi tietty pakon edessä. Ajatus siitä, että he muuttaisivat meille on kamala. Riitaisampaa ja kettumaisempaa pariskuntaa saa etsiä. En itse haluaisi myöskään joutua tilanteeseen, että lapseni joutuisivat huolehtimaan minusta ja miehestäni. Luultavasti viihtyisin aivan hyvin jossain hoivakodissa ja olen laatinut ohjeet sitä varten, miten toimitaan, jos jokin sairaus tekee elämästäni sietämättömän.

Vierailija
57/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin äitini luo, kun hän sairastui ja hoidin loppuun asti. Apuna oli kotisairaala. Isäni kohdalla tulen tekemään samoin tai sitten hän muuttaa meille.

Vierailija
58/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin äitini hoitoon, koska meillä oli tilaa. Tein laset sen verran nuorena, että ei ollut enää harrastekuskauksia, kun äitini tarvitsi hoitoa.

No siskoni alkoi käydä meillä twrvehtimässä äitiä aikuisten lastensa perheiden kanssa. Yhtäkkiä kotiimme tupsahti iso lauma äitiä tervehtimään ja kaikki odottivat kahvitarjoilua ja lapsenlapset mehua ja keksiä.

Riitahan siitä tuli, kun ilmoitin, että kotimme ei ole hoivakoti, minne tullaan vierailemaan isolla porukalla ja odoteta kahvi-ja ruokatarjoiluja. Että se on meidän koti

Vierailija
59/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Maissa joissa on tapana itse huolehtia isovanhemmista on myös tapana että toinen puolisoista (yleensä nainen) on kotona eikä työelämässä. Kokopäivätyön ohella tuo olisi kohtuuton vaatimus.

Vierailija
60/111 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan meistä sisaruksista ei ota. Äitimme ei ole neurologisesti terve ja muutakin on. Hän on itse toivonut jotain hyvää hoitokotia.