Mitä tekisitte tilanteessani? Akuutti tilanne, hämmentynyt olo, mitä kaikkea seurasi suhteellisen pienestä asiasta.
Tänä aamuna tapahtunutta, mokasin.
Menin nukkumaan uudenvuoden yönä ennen miestä ja lapsia. Heräsin kuuden aikaan aamulla huomasin että mies oli jättänyt palamaan olohuoneeseen ja keittiöön kaksi isoa oikeaa kynttilää yöksi. Säikähdin tosi paljon ajatusta mitä olisi voinut sattua.
Herätin miehen toisesta huoneesta ja sanoin hänelle tympääntyneenä miksi oli jättänyt kynttilät palamaan. Joo, tiedän ei ollut järkevää herättää.
Mies suuttui, hermosi, hakkasi ovia, huusi, töni, kuitenkin sitten halasi ja pyysi tönimistä anteeksi. Lapsi heräsi, itki, säikähti. Mies ei välittänyt siitä mitään. Lähdin nukkumaan ja kuulin kun mies liikkui talossa.
Keräsi tavaroitaan, meni ulos ja lähti autolla pois. Kerkesin vain kysyä perään että tällaisen seurauksenko laitat mun tekemiselle?
Laitoin perään viestiä, jossa kerroin että aika kohtuuttomat seuraukset, olisi voitu selvittää juttelemalla.
Pyysin anteeksi, toistuvasti.
Pyysin miettimään lapsia mikä huoli heillä tulee kun heräävät. Pyysin tulemaan kotiin ennen kun lapset tajuaa. Sanoin että haluan sopia ja annan ison halin ja pusun jos tulisi pian kotiin.
Sain vain vastauksen että miksi mistään pitää riidellä jos se onkin noin helppo sopia.
Pyysin uudestaan anteeksi ja pyysin miettimään lapsia.
En saanut vastausta.
Illalla tuli viesti että olen jo kaukana ja että se saattaa ärsyttää.
Kysyin että missä ja sanoin että minulla pitäisi olla oikeus tietää.
Vastasi että huitsin vitussa. Ja sitten sain tietää että 200 km päässä.
Nyt odottelen vastausta kysymykseen kenen luona?
Vastasi että minulle riittää ja suru hymiö.
Vastasin että kiitos tiedosta.
Ja kysyin vielä kenen luona on.
Mies on ollut yli 10 vuotta täysin uskollinen ja arvot on kohdanneet täysin siinä aiheessa, en osaisi epäillä siitä.
Mies hävisi 2 kk sitten myös ryyppäämään yksin autoon lähelle kotia kun oli ensin itse riehunut täällä lasten nähden, kun reagoi meidän erimielisyyteen, jossa kummallakin oli oikeus mielipiteeseen.
Sen jälkeen oli tosi pahoillaan, ymmärsi että oli tehnyt väärin meitä kohtaan. On yrittänyt korjata tilannetta. Ja nyt tämä.
Mitä te tekisitte minun asemassa? Itsellä todella toivoton olo koska tiedän että mies ei ikinä hyväksyisi itselleen tällaisia seurauksia siitä mitä laittaa nyt minulle.
Olen shokissa.
Kommentit (305)
Ukolla on alkoholiongelma ja/tai toinen nainen, diagnoosiensa lisäksi. V*tuttaahan se olla "pakotettuna" suhteessa. Aikuinen mies toki osaisi itsekin lähteä, toista syyttelemättä.
Kuulostaa siltä, että elämäsi vain paranisi, jos mies häipyisi elämästäsi ja perheestäsi. Mihin oikein tuota miestä enää edes tarvitset? Lapset on jo siitetty.
Miehesi ei kuulosta ihan terveeltä ja ei pahalla, mutta tuo pahenee. Oma reaktiosi kuulostaa myös oudolta - ei riehujalta pyydetä anteeksi ja myötäillä. Oletsä joku läheisriippuvainen? Tuolla tapaa pääsee hengestään niin kauhealta kuin se kuulostaa.
Se, joka sytyttää kynttilät huolehtii myös sammuttamisesta!
Jatkan vielä: myös sinä jätit ne kynttilät palamaan ja menit nukkumaan vastuuttomasti. Vai sytyttikö miehesi ne kynttilät sinun nukkumaan menosi jälkeen? Niin arvelinkin, ei sytyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reaktio ei ole kohtuuton suhteessa siihen mitä MIES teki. Eli huusi ja töni ilman aihetta.
Sinä et ole tehnyt mitään väärää.
Aloittaja on käyttänyt henkistä väkivaltaa miestään kohtaan vuosikaudet.
Ymmärrätkö sinä, että kevyt tönäisy ei ole mitään siihen verrattuna?
Henkistä väkivaltaa? Vuosikaudet? Miksi keksit omiasi? Ja mistä edes tiedät, oliko tönäiy kevyt? Saisiko aloittaja töniä miestään?
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa että teillä ei ole mikään kunnossa. Lapsi raukat.
Vaikuttaa siltä, että tässä ketjussa vallitsee jälleen kerran av:lle tyypillinen lynkkausmeininki.
Täällä tuomitaan kilvan sekä ap että hänen miehensä ja komennetaan eroamaan. Rupesi ihan tosissaan suututtamaan, kun sivu toisensa perään on kommentteja: "eroa" "ole onnellinen kun tuollaisesta pääsit eroon, eroa jne.
Arvosteleminen on ihan omaa luokkaansa tässä ketjussa. Onkohan tässä käynyt niin, että olettekin kaikki käyttäneet tilaisuutta hyväksenne ja olette ruvenneet lyttäämään jo ennestään lytättyä - ilmeisesti hyvin nuorta ja hyvin hämmentynyttä - naista? Käytätte sikamaisesti tilaisuutta hyväksenne ja teilaatte hänet sen sijaan että esittäisitte rakentavia ratkaisuja. Tässä ketjussa tunnutaan kilpailtavan siitä, kuka keksii ilkeimmän kommentin ap:lle
Ei jälkeäkään järjenkäytöstä! En edes rupea arvelemaan, mistä tämä kiihkomielisyys johtuu.
Ap kysyy selkeästi: mitä tekisitte tässä tilanteessa? Minä-puheen sijaan käytätte kuitenkin sinä-puhetta, syyllistävää, ap:ta lyttäävää-
Niin, mitä te tekisitte? Ihan oikeasti?
Harmillisesti kello on kohta 23, enkä ehdi kertomaan, mitä minä tekisin. Jää toiseksi päiväksi tähän vastaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa että teillä ei ole mikään kunnossa. Lapsi raukat.
Vaikuttaa siltä, että tässä ketjussa vallitsee jälleen kerran av:lle tyypillinen lynkkausmeininki.
Täällä tuomitaan kilvan sekä ap että hänen miehensä ja komennetaan eroamaan. Rupesi ihan tosissaan suututtamaan, kun sivu toisensa perään on kommentteja: "eroa" "ole onnellinen kun tuollaisesta pääsit eroon, eroa jne.
Arvosteleminen on ihan omaa luokkaansa tässä ketjussa. Onkohan tässä käynyt niin, että olettekin kaikki käyttäneet tilaisuutta hyväksenne ja olette ruvenneet lyttäämään jo ennestään lytättyä - ilmeisesti hyvin nuorta ja hyvin hämmentynyttä - naista? Käytätte sikamaisesti tilaisuutta hyväksenne ja teilaatte hänet sen sijaan että esittäisitte rakentavia ratkaisuja. Tässä ketjussa tunnutaan kilpailtavan siitä, kuka keksii ilkeimmän kommentin ap:lle
Ei jälkeäkään järjenkäytöstä! En edes rupea arvelemaan, mistä tämä kiihkomielisyys johtuu.
Ap kysyy selkeästi: mitä tekisitte tässä tilanteessa? Minä-puheen sijaan käytätte kuitenkin sinä-puhetta, syyllistävää, ap:ta lyttäävää-
Niin, mitä te tekisitte? Ihan oikeasti?
Harmillisesti kello on kohta 23, enkä ehdi kertomaan, mitä minä tekisin. Jää toiseksi päiväksi tähän vastaaminen.
No eikö ero ole teko? Sun logiikkaa on vaikea ymmärtää. Pitäisikö kannustaa jatkamaan väkivaltaisessa suhteessa? Vai mitä tässä haet? Kyllä suora palaute on tässä tilanteessa kaikkein paras. Taidat elää jossakin tynnyrissä, kun et yhtään ymmärrä, miten paljon ongelmia ja jopa kuolemia aiheutuu väkivallasta.
Meillä kynttilöiden sytyttäjä huolehtii myös sammuttamisesta. Mutta minusta ap on yhtä syyllinen kuin miehensä. Hän meni myös nukkumaan sammuttamatta kynttilöitä. Sitten vielä herättää aamulla asiasta. Itselleen hänen olisi pitänyt myös olla vihainen.
Mitä ap voitti sillä, että katsoi asiakseen mennä herättämään kesken unien? Mikä tuossa vaiheessa oli enää niin akuuttia? Miksi ei jättänyt keskustelua aamuun? Ylireagointi mieheltä ja väärin toimittu, mutta varmasti patoumaa pidemmältä ajalta, jos on tuollainen "hysteerikko" puolisona. Osaan kuvitella, kuinka dramaattisesti tuo asia on esitetty unenpöppöröiselle miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on siis.väkivaltainen mies, joka kertahaitolla vaaransi koko perheen hengen jättämällä kynttilät palamaan.
Mitä sinun kannattaisi tehdä? Tässä neuvo:
-vaihda lukot
-laita erohakemus heti netissä eteenpäin
-vuokraa pikaisesti asunto itsellesi ja lapsille, tai kysy jos voisitte päästä jonkun.sukulaisen luo asumaan, kunnes saat kämpän vuokrattua
-soita Naisten linjalle ja pyydä tukea
-älä tapaa miestä enää yksin, hae tavarasi asunnosta yhdessä jonkun muun aikuisen kanssa
-tee rikosilmoitus pahoinpitelyistä, käy lääkärissä
-jos mies uhkailee, tallenna viestit/nauhoita puhelut todisteeksi
Tämä kommentoija on kyllä niin täydellinen ihminen että ei varmaan kannata alentua suhteeseen toisen ihmiseen kanssa.
Vaikuttaa olevan ihan tavanomainen perheväkivaltakeissi. Vaimo nöyristelee ja pyytelee anteeksi omaa käytöstään vaikka mies riehuu.
Soita nollalinjalle p.080 005 005 tai käy edes katsomssa nettisivut nollalinja.fi
Juttele siellä tilanteestasi, ammattilanen vastaa puheluun. Tajuat ehkä itsekin, missä jamassa olet.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä miehesi on kyllästynyt jatkuvaan valittamiseesi ja nyt lopulta mitta tuli hänellä täyteen.
Jos aamusta aikasin herätetään jo, niin saattaa siinä rauhallisemmallakin ihmisellä hermot mennä joku päivä. Kuulostaa pahemman luokan nalkuttajalta.
Vierailija kirjoitti:
Aivan hullua!Minä saisin raivarit jos joku jättäisi kynttilät yöksi palamaan!koko tönöhän voisi palaa.
Ja jos ukko mussuttaisi vähänkin,heittäisin pihalle!
Heittäisit pihalle vaikka itse menit myös nukkumaan etkä sammuttanut niitä kynttiöitä? Miksi sinä laistat vastuuta?
Musta tuntuu että mies on täysin loppu teidän liittoon, on hyvä lähteä menemään siinä kohtaa ku itse huomaa että nyt menee yli ja on hyvä erota siinä kohtaa kun yli menee liian usein.
Pelottavan moni muuten täällä neuvoo viemään lapset mieheltä, hirveää, miehellä meni suuttumus yli, hän lähti pois tilanteesta ja ilmoitti että ero on hyvä vaihtoehto (varmasti mies myös tiedostanut paikalla olevat lapset). Mies ei toiminut täydellisesti mutta hyvä että lähti pois tilanteesta jossa menetti itsehillinnän. Miettikääpä te tekopyhät että teidät tuomittaisiin juuri sen huonoimman mahdollisen hetken perusteella?
Esim. Joo toi mutsi huusi ukolle ja on huutanut jo useampana päivänä (kuukautiset, laskuja rästissä jne mitä lie stressiä), kyl miehen pitäisi ottaa siltä lapset pois ja äkkiä, soittaa myös sen äidille ja esimiehelle, hulluhan tuollainen raivotar on, hoitoa tarvitsisi ja lääkitystä, ei voi olla turvallisesti lasten lähellä, valvotut tapaamiset....
Kyllä sen ensimmäisen nukkumaan menijän pitäisi sammuttaa ne kynttilät. Toinen voi myöhemmin väsyneenä vaikka nukahtaa sohvalle. En olisi ap:nä uskaltaut mennä nukkumaan ennen kuin kynttilät oli sammutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin just kaupassa ja totesi että mies oli jättänyt hellan levyn ykköselle ja lähtenyt lenkille. Laitoin levyn nollille ja ehkä sanon sitten illalla jossain vaiheessa, mutta en heti ala paasata kun mies tulee hikisenä kotiin. Menköön suihkuun, vaihtakoon vaatteet ja juokoon + syököön jotain ensin.
PS. Sammutan aina itse omat sytyttämäni kynttilät, enkä poistu huoneesta muuta kuin lyhyesti esim vessaan. Se, joka sytyttää kynttilät, on niistä vastuussa.Juuri näin. Miesten henkäyksenohutta psyykettä pitää käsitellä varoen, ikävät vastuuttamiset iskevät miehiseen egoon ja pian Sulttaanisi saattaa jättää sinut. Koskaan ei saa hermostua eikä edes asiallisesti huomauttaa miehille heidän toiminnastaan mikä riskeeraa oman turvallisuutesi. Tässä kaipaamasi vahvistus siitä miten olet not like other girls ja super cool tyttöystävä.
Olet niitä naisia jotka istuvat kalpeana vieressä kun mies ajaa ylinopeutta. Ettei vaan nalkuta ja puhu miehelle kuin ihmiselle.
Tämä oli niin hyvä kommentti! Joo, ei kannata suotta huomauttaa tuollaisesta pienestä asiasta kuin levyjen päälle jättämisestä. Asioista sanominen kun on miehistä niin epämukavaa. Säilyy sopu, kun ollaan hiljaa ja vain toivotaan, että se ei joku päivä polta koko kämppää.
Miksi syyttää toista, kun ap olisi voinut itse ne sammuttaa. Miehelle oli varmaan yx ja sama, jos ne sammutettiin. Voisi katsoa siihen omaan napaankin eikö vain syytellä toista.
Neuvoiksi ne kaksplussalla samalla vai eri tavalla?