Miksi monet nuoret puhuvat nykyään näin?
"Saanko lataa mun puhelimen sun laturilla?"
"Mä en pysty käydä siellä"
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisin kirjoittaa väärän sanan, kokeillaan uudelleen:
Tuo tyyli puhua tulee luultavasti siitä kun ulkomailta muuttaneet eivät osaa taivuttaa sanoja vaan sanovat ne perusmuodossa. Tämä sitten tarttunut kantaväestöönkin.
"Lataa" ei ole perusmuoto. "Ladata" on.
Monessa muussa sanassa se on se verbin perusmuoto jota käytetään:
En pysty syömään --> En pysty syödä
Useimmiten Hampaaton läski ei pysty syödä KSSSL-vartalovoidetta eikä etanaa, mutta on se joitain kertoja erehtynyt sanomaan oikeinkin: Tätä ei pysty syömään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on normaalia Uudenmaan/Helsingin puhekieltä. Ei edes slangia. Eli esim. "pystytsä lainaa laturii?" tai "mun on pakko mennä ostaa joululahjoja". Jne. Noin puhuvat ihmiset noin ~65-vuotiaisiin saakka täällä. Sitä iäkkäämmät puhuvat yleensä kirjakielisemmin tai toisaalta murteellisemmin, jos ovat alun perin muualta kotoisin.
Ja Uudenmaan/pääkaupunkiseudun puhetapa on todella ärsyttävän ja ylimielisen kuuloista kummallisine intonaatioineen ja sanojen perusmuotoineen.
Kuulostaa ihan m a a h a n muuttajien kömpelöltä puheelta
”Pitää hyppää tästä yli”
M a a h a n muuttajat ovat ihan ok ihmisiä mulle ja heidän erilaiset puhetapansakin ovat täysin ok. Yleensä hieman erinäköiset pelottavat eniten muita kuin helsinkiläisiä. Tuo "pitää mennä ostaa" tms. muoto on vain jotenkin "taloudellisempi" tapa sanoa asia. Siihen voi vaikuttaa sekin, jos käyttää paljon esim. englantia tai ruotsia - silloin sijamuotoja tekee mieli vähän virtaviivaistaa.
T. Nainen, Helsinki
idolien puhetapa tarttuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tyyli puhua tulee luultavasti siitä kun ulkomailta muuttaneet eivät osaa taivuttaa sanoja vaan sanovat ne perusmuodossa. Tämä sitten tarttunut kantaväestöönkin.
Useimmiten Hampaaton läski ei pysty syödä KSSSL-vartalovoidetta eikä etanaa, mutta on se joitain kertoja erehtynyt sanomaan oikeinkin: Tätä ei pysty syömään
Eiku sehän oliki Ksstra-vartalovoide
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on normaalia Uudenmaan/Helsingin puhekieltä. Ei edes slangia. Eli esim. "pystytsä lainaa laturii?" tai "mun on pakko mennä ostaa joululahjoja". Jne. Noin puhuvat ihmiset noin ~65-vuotiaisiin saakka täällä. Sitä iäkkäämmät puhuvat yleensä kirjakielisemmin tai toisaalta murteellisemmin, jos ovat alun perin muualta kotoisin.
Ja Uudenmaan/pääkaupunkiseudun puhetapa on todella ärsyttävän ja ylimielisen kuuloista kummallisine intonaatioineen ja sanojen perusmuotoineen.
”Pitää hyppää tästä yli”
Ärsyttävän ja ylimielisen kuuloinen puhetapa?
Oletko aivan varma, että muodostat mielipiteesi puhetavan (intonaatioiden & sanojen perusmuotojen) perusteella etkä omien ennakkoluulojesi pohjalle.
hgku kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WTF?
Enemmänkin ärsyttää se jatkuva puolihuolimattoman esittäminen ja jeessin hokeminen. Jeesh, jeeshhh, jeesssshhhh.
Ja sitten ne omituiset wohoo ja yeij-kiekaisut joita tytöt harrastaa etenkin humalassa.
Naurettavaa.
Tulee tapahtumaan on minusta vähän kökkötraktorimaisesti sanottu. Miksei samantein voisi sanoa. Se menee tapahtumaan tai se aikoo tapahtua? Jos jokin sia varmasti tapahtuu vaikka viikon päästä, voisi ihan hyvin sanoa: On tapahtuva sitä ja sitä
Nyky teinit on aivottomia olioita, joiden puheesta ei saa mitään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kertokaa nyt mikä noissa on nyt niin vikana.
Saanko ladata puhelimeni laturillasi
En pysty käymään siellä
Ja te oikeasti haluatte, että ihmiset alkaa puhumaan kirjakieltä? :D Sehän se vasta kuulostaa hirveen tönköltä. Ihan hyvä, että ihmisillä on käytössä puhekieli. Onhan muuallakin Suomessa eri murteita, mutta te ette ole itkemässä niistä?
Nuo korjaukset olivat kirjakieltä enkä ainakaan minä odota ihmisten puhuvan niin.
Se olisi oikein hyvää puhekieltä, jos vaihtaisi "saanko lataa" muotoon "saanko ladata" ja "pysty käydä" muotoon "pysty käymään".
Ap
En yleensä urputa kielestä, mutta kyllä särähti korvaan, kun kuulin lauseen: "Mun pitää vaan tekstaa nopee".
Lisäksi väärät sijamuodot yleistyvät hitaasti mutta varmasti. Esim. "Aloin ottamaan kassilta tavaroita".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Pitää hyppää tästä yli”Ärsyttävän ja ylimielisen kuuloinen puhetapa?
Oletko aivan varma, että muodostat mielipiteesi puhetavan (intonaatioiden & sanojen perusmuotojen) perusteella etkä omien ennakkoluulojesi pohjalle.
Olen aivan varma. En kestä lainkaan pääkaupunkiseudun puhetapaa. Nuotti ja sanojen perusmuotojen käyttö saa heti tulille ajatuksen, että kukahan tuokin luulee olevansa.
En vain kestä sitä puhetapaa lainkaan. Ylimielinen ja ärsyttävä ovat ensimmäiset adjektiivit jotka tulevat mieleen kun kuulen sitä.
Vierailija kirjoitti:
hgku kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WTF?
Se, millaista kieltä ihminen käyttää puheessaan kertoo paljon hänen älystään. Ihmiset ovat tyhmentyneet ja tyhmenevät lisää koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Pitää hyppää tästä yli”Ärsyttävän ja ylimielisen kuuloinen puhetapa?
Olen aivan varma. En kestä lainkaan pääkaupunkiseudun puhetapaa. Nuotti ja sanojen perusmuotojen käyttö saa heti tulille ajatuksen, että kukahan tuokin luulee olevansa.
En vain kestä sitä puhetapaa lainkaan. Ylimielinen ja ärsyttävä ovat ensimmäiset adjektiivit jotka tulevat mieleen kun kuulen sitä.
Kannattaa sitten visusti pysytellä niillä peräkylilläsi, jos asenne on tuollainen. Siinä diilissä voittaa kaikki osapuolet. 🙂
Ma ladata mun puheli. Mika onkelma?
Vierailija kirjoitti:
Se, millaista kieltä ihminen käyttää puheessaan kertoo paljon hänen älystään. Ihmiset ovat tyhmentyneet ja tyhmenevät lisää koko ajan.
Fakta on kuitenkin se, että ihmisten älykkyys on kasvanut huomattavasti vuosikymmenten ja -satojen varrella. Ihan viime aikoina kasvu tosin on hidastunut (joissain tapauksissa hieman jopa laskenut uudelleen). Googleta esim. Flynnin ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi eläkeläinen, joka on maailmallakin pitkään asunut, pks:n ja Länsi-Suomen lisäksi. Arkikieleni on juuri tuota, mitä ed. esimerkeissä kuvataan.
Enemmän minua ärsyttää ääntämisen tyyli: oletteko huomanneet miten uudessa kotimaisessa räpissä lausutaan leveästi, "ällöillen"? L-kirjain esim. kieli suun etuosassa, hampaisiin koskien. Siksi uudet räppärit kuulostavat puhuvan jotain muuta kieltä kuin suomea. Tähän lisäksi tavujen väärä painotus, ei painoteta sanan ensimmäistä tavua vaan jotain (mitä tahansa) muuta!
Artisti williamin Penelope on tästä malliesimerkki.
Tätä samaa ääntämistä kuulee nyt nuorten puheessa.
Suomen kielen ja sivistyksen rappio. Miksei niitä voi vaalia? Onko muka niin coolia olla vetämässä kaikki lokaan?
Laiskaa artikulaatiota ja epäkohteliasta käytöstä. Palataan luolakirjoitukseen.
Puhut täyttä asiaa.