Paljonko saitte tänä vuonna säästöön?
Minä sain 13 000 euroa. Johtuen ihan koronasta, ei matkusteltu eikä tehty oikeastaan muutakaan maksullista. Bensakulutkin putosi, kun teki pääasiassa etänä työt. Bruttopalkkani 3300 euroa.
Kommentit (175)
Jos huomioidaan myös käyttötilin tämänpäiväinen saldo niin säästöni ja sijoitukseni tältä vuodelta ovat 11 700 euroa, nettotulot noin 28 te. Sain vuonna 2019 myös joku 11 te säästöön, mutta nettotuloni olivat silloin alle 25 te. Ei ole tehnyt tiukkaa säästää, kun ei ole lapsia, autoa tai velkaa.
Nettona - 30 000. Otin 45 000 lisää lainaa ja lunastin kuolinpesän asunnon ja teetätin remppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täällä palstalla kyllä rikasta porukkaa.
Miksi joka kerta kun tällä palstalla on ketju aiheesta kuinka paljon ihmisillä on rahaa, tulee joku väittämään toisia valehtelijoiksi? Minulle on ihan samantekevää mitä sinä ajattelet, mutta kun minulla nyt vaan on yksinkertaisesti rahaa. Ja tänä vuonna erityisen paljon, kun rahaa ei ole kulunut mihinkään. N. 100 000 euroa sijoituksissa + säästössä ja velaton asunto. Saat syyttää minua valehtelijaksi.
Uskon vasta, kun joku omalla nimellä kertoo nuokin tuhansien säästöt.
Meidänkin toimiston miesväki kirjoittelee tänne vaikka mitä ja nauravat päälle.
En uskoisi, ellei mulle olisi näytetty.
Ei sun tartte uskoakaan. Ja kyllä ne on netissä kerrottu sijoittajaryhmässä ihan nimellä ja naamalla. Tänne en laittais sitä tietoa.
ohis
Mä sain maksettua ulosotot pois huhtikuussa ja aloin sen jälkeen lyhentää enemmän opintolainaa, josta olen maksanut tänä vuonna jo 5000 euroa pois. Siitä on vielä 20 0000 euroa jäljellä. Säästöön olen saanut pari tuhatta euroa. Olen tosi tyytyväinen.
Tuloista säästöön jäi melkein 19000€ ja nettovarallisuus nousi reilun 24000€. Olin osan vuodesta ansiosidonnaisella ja kesäloman palkattomana. Muun ajan sain palkkaa noin 3500€ bruttona.
vaihtelee vuosittain, pääoma on kuitenkin sillä tasolla kuin pitääkin.Että huoli on lähinnä siitä, ehtiikö kuluttaa ennen loppusijoituspaikkaa.... ellei, niin sitten pitää antaa serkulle rahana, ettei raha mene hukkaan. Jättää vai tilille muutama tonni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joka kerta kun tällä palstalla on ketju aiheesta kuinka paljon ihmisillä on rahaa, tulee joku väittämään toisia valehtelijoiksi? Minulle on ihan samantekevää mitä sinä ajattelet, mutta kun minulla nyt vaan on yksinkertaisesti rahaa. Ja tänä vuonna erityisen paljon, kun rahaa ei ole kulunut mihinkään. N. 100 000 euroa sijoituksissa + säästössä ja velaton asunto. Saat syyttää minua valehtelijaksi.
Eihän täällä juuri valehtelijoiksi ketään syytetä. Vaan muistutetaan vain teitä siitä että olette oikeasti melkoisen etuoikeutettua joukkoa. Varsin hyvin se tulee esiin siitä miten jokainen noita rahoja ihmettelevä saa ennemmin tai myöhemmin sen ikiaikaisen neuvon miten "jokainen kyllä saisi saman kasaan jos vain eläisi säästäväisesti". No kerron sinulle uutisen: ei saisi.
Sulla menee kokonaan ohi se pointti että säästäväisyydellä kertyneet varat pitää myös saada tuottamaan. Eli ne pitää sijoittaa kannattavasti vuosien ajan eikä säilöä tilllä.
Kerron sulle nyt uutisen: se on se salaisuus tässä. Paitsi että ei ole salaisuus vaan ihan avoimesti hankittavissa olevaa tietoa.
Hetikaikkimulletänne-poppoo ei ymmärrä että välillä palkintoa pitää odottaa vuosia. Ekan sadantonnin keräämiseen menee helposti se 10 vuotta, seuraavaan paljon vähemmän aikaa koska se eka satatonnia tuottaa jo 4-5th vuodessa uudelleensijoitukseen menevää rahaa jo itsestään
. Hetimullekaikkitänne-jengiltä puuttuu suunnitelmallisuus ja pitkäjänteisyys ja sitten ne tulee tänne haukkumaan porukkaa valehtelijoiksi. Tajua jo ettei tuota summaa kerätä vuodessa. 10 vuodessa kyllä onnistuu tavikseltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän täällä juuri valehtelijoiksi ketään syytetä. Vaan muistutetaan vain teitä siitä että olette oikeasti melkoisen etuoikeutettua joukkoa. Varsin hyvin se tulee esiin siitä miten jokainen noita rahoja ihmettelevä saa ennemmin tai myöhemmin sen ikiaikaisen neuvon miten "jokainen kyllä saisi saman kasaan jos vain eläisi säästäväisesti". No kerron sinulle uutisen: ei saisi.
Valtaosa ihmisistä Suomessa voisi kerätä satojen tuhansien tuottavan omaisuuden halutessaan. Ei kaikki, mutta hyvin suuri joukko, reilusti yli 50%. Samaten köyhistä valtaosa voisi merkittävästi parantaa taloudellista asemaansa hiukan tarkkailemalla kulutustaan ja sijoittamalla. Jostain syystä Suomessa halveksitaan sijoittamista ja se on vaurastumiskeinoissa jopa uhkapelaamisen alapuolella.
Jo sillä rahalla minkä keskimäärin suomalainen laittaa veikkaukseen vuodessa rahaa, saa vuosien saatossa ihan kivan osakesalkun aikeiseksi. Itseasiassa 10 vuodessa keräisi suuremman salkun kuin mediaanisalkku suomalaisilla on.
Jos köyhät vaikka vaihtaisivat veikkaukselle syydettävän rahan sijoituksiin, taloudellinen asema ja tulot paranisivat heti ensimmäisestä kuusta lähtien 99,9% varmuudella.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain maksettua ulosotot pois huhtikuussa ja aloin sen jälkeen lyhentää enemmän opintolainaa, josta olen maksanut tänä vuonna jo 5000 euroa pois. Siitä on vielä 20 0000 euroa jäljellä. Säästöön olen saanut pari tuhatta euroa. Olen tosi tyytyväinen.
Lämpimät onnittelut uo:n päättymisen johdosta, läksy lienee opittu. Nyt vaan uutta kohti. Tsemppiä!
Säästöön on jäänyt 1000€. Opintolainaa sain lyhennettyä 550€ ja sain maksettua kaikki osamaksut pois.
Valmistuin kesäkuussa ja työllistyin syyskuussa. Käytännössä siis sain säästettyä, lainaa lyhennettyä ja osarit maksettua 3kk aikana
Korona ei vaikuttanut millään tavalla tuloihini, tai menoihini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos köyhät vaikka vaihtaisivat veikkaukselle syydettävän rahan sijoituksiin, taloudellinen asema ja tulot paranisivat heti ensimmäisestä kuusta lähtien 99,9% varmuudella.
Itseasiassa minä olen tällaista kokeilua aloittamassa ja avannen twittertilin tuota projektia varten.
Eli suomalaisen keskimääräisesti pelaama raha meneekin ensi vuonna sijoituksiin. Summa on keskimäärin n. 35 euroa kuukaudessa mikä on mielestäni aika paljon uhkapeleihin. Sijoittamalla arvelen häviäväni vähemmän, mulle kertyy omaisuutta ja tullee pieni määrä osinkojakin. Uskoisin että ensi vuoden lopussa olen kuitenkin hävinnyt vähemmän kuin jos oisin lotonnut koko summalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa ihmisistä Suomessa voisi kerätä satojen tuhansien tuottavan omaisuuden halutessaan. Ei kaikki, mutta hyvin suuri joukko, reilusti yli 50%. Samaten köyhistä valtaosa voisi merkittävästi parantaa taloudellista asemaansa hiukan tarkkailemalla kulutustaan ja sijoittamalla. Jostain syystä Suomessa halveksitaan sijoittamista ja se on vaurastumiskeinoissa jopa uhkapelaamisen alapuolella.
Jo sillä rahalla minkä keskimäärin suomalainen laittaa veikkaukseen vuodessa rahaa, saa vuosien saatossa ihan kivan osakesalkun aikeiseksi. Itseasiassa 10 vuodessa keräisi suuremman salkun kuin mediaanisalkku suomalaisilla on.
Hyvätuloisten ratkaisu köyhille on aina se että köyhien pitäisi luopua kaikesta heille iloa tuottavasta jotta voisi säästää, He harvoin muistavat että he itse eivät joudu luopumaan vastaavasti kaikesta kivasta säästämisen vuoksi.
On helppo nipistää kuluista kun se ei vaikuta juurikaan elintasoon. Ja sanon tämän ihan ihmisenä jolla on juuri tämä tilanne. Mutta minä tajuan olevani hyväosainen ja sen että minä en oikeasti tiedä millaista se pienituloisen elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla menee kokonaan ohi se pointti että säästäväisyydellä kertyneet varat pitää myös saada tuottamaan. Eli ne pitää sijoittaa kannattavasti vuosien ajan eikä säilöä tilllä.
Kerron sulle nyt uutisen: se on se salaisuus tässä. Paitsi että ei ole salaisuus vaan ihan avoimesti hankittavissa olevaa tietoa.
Hetikaikkimulletänne-poppoo ei ymmärrä että välillä palkintoa pitää odottaa vuosia. Ekan sadantonnin keräämiseen menee helposti se 10 vuotta, seuraavaan paljon vähemmän aikaa koska se eka satatonnia tuottaa jo 4-5th vuodessa uudelleensijoitukseen menevää rahaa jo itsestään
. Hetimullekaikkitänne-jengiltä puuttuu suunnitelmallisuus ja pitkäjänteisyys ja sitten ne tulee tänne haukkumaan porukkaa valehtelijoiksi. Tajua jo ettei tuota summaa kerätä vuodessa. 10 vuodessa kyllä onnistuu tavikseltakin.
Minä en ole kirurgi joten en mene neuvomaan kirurgia miten hänen pitäisi tehdä työnsä. En myöskään ole köyhä joten minulla ei ole mitään syytä mennä neuvomaan köyhiä siitä miten helposti he voisivat vaurastua jos vain tajuaisivat elää oikein.
En ymmärrä miten niin moni raha-asioissaan rationaalisen järkevästi toimiva ihminen voi olla niin pihalla siitä miten erilaisia eri ihmisten elämät ovat.
0 euroa mutta vuosi alkaa velattomana, Talo ja maa-ja metsälainat on viimein maksettu ja jatkossa kun maat on vuokralla on se pelkkää plussaa ja metsästä saadaan omiin tarpeisiin mitä tarvitaan. 20 vuotta meni maksaessa mutta nyt on kaikki omaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon vasta, kun joku omalla nimellä kertoo nuokin tuhansien säästöt.
Meidänkin toimiston miesväki kirjoittelee tänne vaikka mitä ja nauravat päälle.
En uskoisi, ellei mulle olisi näytetty.
Sivusta...työpaikkani viereisessä lounasravintolassa lounas maksaa 10,50 €. Kuukaudessa on keskimäärin 21 työpäivää eli kuukaudessa menee työpaikkaruokailuun 220,50 €. Nyt on etätöissä oltu jo 10 kuukautta, joten jo pelkästään työpaikkaruokailusta on säästynyt 2205 €. Toki etätyössäkin on täytynyt syödä jotain, mutta olen tehnyt päivälliseksi sen verran enemmän ruokaa, että siitä on riittänyt mulle seuraavan päivän lounaaksikin. Kotona sen lounaan hinnaksi ei tule lähellekään 10,50 € vaan huomattavasti vähemmän. Työmatkakulut on normaalisti hieman alle 100 €/kk. Eli vähän alle tonni on säästynyt, kun ei ole tarvinnut hankkia bussikorttia. Ja tässä siis säästö vain siitä, että olen tehnyt etätöitä enkä ollut toimistolla kuten normaalisti. Kun laskee mukaan, että ulkomaanmatkat, risteilyt, harrastukset, juhlat, maksullinen vapaa-ajantoiminta (esim teatterissa, kahviloissa, kuntosalilla jne käynnit yms) on myös jäänyt pandemian vuoksi pois, aika nopeasti säästynyt summa nousee tuhansiin euroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloisten ratkaisu köyhille on aina se että köyhien pitäisi luopua kaikesta heille iloa tuottavasta jotta voisi säästää, He harvoin muistavat että he itse eivät joudu luopumaan vastaavasti kaikesta kivasta säästämisen vuoksi.
On helppo nipistää kuluista kun se ei vaikuta juurikaan elintasoon. Ja sanon tämän ihan ihmisenä jolla on juuri tämä tilanne. Mutta minä tajuan olevani hyväosainen ja sen että minä en oikeasti tiedä millaista se pienituloisen elämä on.
Kyse on siirretystä mielihyvästä. Minä tiedän millaista on elää köyhänä, ja minä tiedän miten siitä noustaan pois. Olen sen tehnyt. Se tie on nimenomaan SÄÄSTÄMINEN turhasta, SÄÄSTÖJEN sijoittaminen siten että se tuottaa KASSAVIRTAA. Uudesta kassavirrasta taas jälleen osa SÄÄSTETÄÄN ja SIJOITETAAN ja osan voi käytää noihin mielihyviin.
nopein tie vaurastumiseen tämä ei ole, siihen on parempiakin strategioita, mutta näin tuon tulopuolen saa nopeammin paremmalle tolalle. Ongelmahan tässä on se että tämäkään ei kerralla vie maaliin vaan maraton on pitkä matka ja jokainen askel on otettava. Eli hyöty on alkuun pieni, tuskin näkyvä, mutta kumuloituessaan muuttuukin pikkuhiljaa merkittäväksi.
Sain palkastani säästöön n. 23 600 € eli en ihan päässyt 2 000 €/kk tavoitteeseeni, vaikka paljon ei jäänyt puuttumaan. Olen ostanut osakkeita ja bitcoineja koko rahalla ja päässyt jo nyt oikein mukaville tuotoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siirretystä mielihyvästä. Minä tiedän millaista on elää köyhänä, ja minä tiedän miten siitä noustaan pois. Olen sen tehnyt. Se tie on nimenomaan SÄÄSTÄMINEN turhasta, SÄÄSTÖJEN sijoittaminen siten että se tuottaa KASSAVIRTAA. Uudesta kassavirrasta taas jälleen osa SÄÄSTETÄÄN ja SIJOITETAAN ja osan voi käytää noihin mielihyviin.
nopein tie vaurastumiseen tämä ei ole, siihen on parempiakin strategioita, mutta näin tuon tulopuolen saa nopeammin paremmalle tolalle. Ongelmahan tässä on se että tämäkään ei kerralla vie maaliin vaan maraton on pitkä matka ja jokainen askel on otettava. Eli hyöty on alkuun pieni, tuskin näkyvä, mutta kumuloituessaan muuttuukin pikkuhiljaa merkittäväksi.
Juuri siinähän on se ero että sinulle tilanne on ollut selkeästi väliaikainen ja olet luottanut siihen että asiat muuttuvat paremmaksi. Kyllähän jokainen opiskelijakin jaksaa syödä sitä tonnikalaa muutaman vuoden kun tietä että myöhemmin on paremmin.
Mutta yritä nyt ymmärtää että on paljon ihmisiä joilla on esim. pitkäaikaissairauksia, mielenterveysongelmia, jotka ovat lapsen tai puolison omaishoitajia jne. Heille se on pysyvä olotila joka tuskin tulee muuttumaan vuosienkaan päästä. Jos siinä pitää luopua niistä aivan vähistäkin asioista jotka menevät täysin välttämättömyyden päälle niin se on varsin kova vaatimus. Varsinkin kun osa heistä ei enää käytännössä voi luopua mistään koska ei ole enää mitään ylimääräistä mistä luopua.
Mä maksan yleensä ekan kvartaalin osingoista sen mitä verottaja laskee saamisikseen, koska yleensä se on aika hyvin tiedossa jo vuoden lopussa. Se maksettava summa on kuitenkin ehtinyt tuottaa mulle lisää tuottoja jo ennen kuin mitään mätkyjä edes tulee koska sijoitan osingot välittömästi uudelleen vuoden aikana. Tällä tavoin ehtii vuoden aikana sijoittaa enemmän kun jää enemmän joka palkasta käteen. Eli mun nettopalkka on mun nettopalkka todellakin. Siitä verottaja ei siis pidätä etukäteen pääomaveroja koska en ole niitä veroprossassa huomioinut mitenkään vaan maksan ne erikseen.