Somevaikuttajat ja heidän lastensa oikeus yksityisyyteen
Etenkin Instagramissa näitä somevaikuttajia ilmenee koko ajan lisää, jotka valjastavat myös vauvansa/lapsensa osaksi työtään kuvien ja mainosyhteistöiden kautta. Hämmentävän moni somevaikuttaja on viimeisen vuoden aikana tuonut äitiyden osaksi somekonseptiaan.
Olenko ainoa, kenestä tämä on puistattavaa?
Onko vanhemmalla ottaa lapsen oikeus yksityisyyteen tällä tavalla?
Itse ainakin kokisin ihan hirveänä, jos oma äitini olisi aikanaan dokumentoinut lapsuuttani julkisesti niin, että kellä tahansa olisi ollut pääsy katsomaan kuvia/videoita minusta.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
toiminta on kriminalisoitava
Se tietäisi voikuille, mungoille ja epäonnisille oikeisiin töihin menemistä, kun lasten yksityisyydellä ei voisi enää elättää itseään.
Joko ovat katkeria aikuisina tai sitten asialla ei ole heille merkitystä sen enempää. Ei kai sinne mitään pahaa sentään laiteta heistä.
Väärin se on joka tauksessa, viedä yksityisyys puolustuskyvyttömiltä lapsilta.
Tämä! Ja kun näitä naisia on nykyään niin paljon ja heillä on ihan tolkuton määrä seuraajia...
Mä nostan hattua jokaiselle somejulkkisäidille, joka ei tuo lastensa kasvoja esiin postauksissaan. Itse en laita kasvokuvia lapsestani yksityiselle tilillenikään.
Nykyajan äidit ovat kuin Paris hilttoneita jotka hommaavat chihuahoita ja esineellisistävät ne. Lapsen tunteista viis.
Eikö jossain ulkomailla joku nuori nostanut syytteen vanhempiansa vastaan lapsuuden facebookkuvista? Jos muistan oikein.
Ulkomailllahan on ollut joitakin tapauksia, että lapsi on haastanut vanhempansa oikeuteen tästä somekuvien jakamisesta. Ilmeisesti tällaisille vanhemmille on myös termi: sharents. Tuo oikeuteen haastaminen voisi kyllä yleistyä myös Suomessa ja toivottavasti lapset nuo jutut aina voittaisivat
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailllahan on ollut joitakin tapauksia, että lapsi on haastanut vanhempansa oikeuteen tästä somekuvien jakamisesta. Ilmeisesti tällaisille vanhemmille on myös termi: sharents. Tuo oikeuteen haastaminen voisi kyllä yleistyä myös Suomessa ja toivottavasti lapset nuo jutut aina voittaisivat
Toisaalta, kuvien palkkahan kuuluu lapsille, mallille. Saisivat takautuvasti palkkansa itselle, tosin tuskin se mielipahaa täysin korvaa.
Entä sitten kun ne lapset itse jo tajuaa että perheen leipä on heistäkin kiinni. Aika taakka lapselle jos miettii ettei haluaisi olla kuvissa mutta tietää että elanto on siitä kiinni.
Jotenkin härskiä miten nämä henkilöt ylpeilevät julkisesti omalla vanhemmuudellaan, kuinka tekevät vastuullisia valintoja ihmisinä ja kasvattajina... tehden samalla aivan järkyttävää tuhoa lapsilleen tekemällä heistä julkisia henkilöitä vasten tahtoaan :(
Leijonamamma kirjoitti:
Tämä! Ja kun näitä naisia on nykyään niin paljon ja heillä on ihan tolkuton määrä seuraajia...
Mä nostan hattua jokaiselle somejulkkisäidille, joka ei tuo lastensa kasvoja esiin postauksissaan. Itse en laita kasvokuvia lapsestani yksityiselle tilillenikään.
Pelkkä kasvottomuus ei riitä, jos kuvat ja tarinat silti pyörii lasten tekemisten ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
toiminta on kriminalisoitava
Mielenkiintoinen ajatus, ehdottomasti kannatan!
somevaikuttajat kokonaisena ammattikuntana puistattaa, zero respect
Omassa ystäväpiirissäni tosi moni äiti seuraa näitä tyyppejä instagramissa.... enkä tod pysty ymmärtämään miksi. Itse olen lapseton ja näen nuo somemammat todella vastenmielisinä.
Vierailija kirjoitti:
Leijonamamma kirjoitti:
Pelkkä kasvottomuus ei riitä, jos kuvat ja tarinat silti pyörii lasten tekemisten ympärillä.
Ketä edes oikeasti kiinnostaa vieraan perheen ja lasten tekemiset? Älkääkä sanoko, että yllättävän monia, olen sen huomannut jo. Mutta kiinnostaako vain siksi, että saa omaa blogiaan ja vähintään lärviään esiin, kun käy laittamassa kehukommentin? Sitähän nuo ristiin tekevät.
Eikös Natalia Salmela jossain lehdessä kehunut, että kun hän käyttää lastaan mainosalustana niin tulot menee lapsen omalle tilille ja täysi-ikäisenä lapsella on jo oman asunnon rahat säästettynä!
Viestintäasiantuntija Katleena Kortesuo kirjoitti jo monta vuotta sitten blogissaan hyvin näistä lasten kuvia julkaisevista ja silloin oli kyse nimenomaan bloggareista, koska instagram ei ollut vielä niin yleinen.
Kannattaa lukea myös blogijutun kommenttikenttä, se on hyvä.
https://eioototta.fi/lapsiblogit-lukkojen-taakse/
Minun mielestäni se on kyllä vähentynyt.
Kuvathan ei edes haittaa, jos kivoja ja hyvällä maulla otettuja. Sillä kukapa oikeasti muistaa jonkun toisen lapsen naamaa nyt tai myöhemmi. ja kaikki vauvat nyt näyttää ihan samoilta kuitenkin. Kuvat voi myös säännöllisesti poistaa, ettei kerry mitään historiaa.
Enemmän mua arveluttaa, jos kerrotaan lapsen muista asioista paljon. Siis sairauksista, ruokavaliosta, kiusaamisesta, koulunenestyksestä tms. Siinä mennään jo yksityisyyden rajan yli.
Säälittää, että tämä on se elämä mitä lapset luulevat normaaliksi. Kamera seuraa mitä ikinä teetkin ja se dokumentoidaan ja raportoidaan instaan. Työntekijät kun saapuvat koulusta ja päiväkodista, alkaa välipalan kuvaus, sitten läksyjenteon kuvaus, tanssipeli instaan, leikki kaikkien nähtäville... Olkkari ja keittiö tässä yhdessäkin perheessä on niin ahdas, että aina kun äidillä on kännykkä kädessä niin pitää varautua, että vähintään taustalla näyt tai kuulut. Mahtaa olla pidemmän päälle stressaavaa elää ja asua tiedostaen, että sanomisesi voi päätyä kaikkien korviin ja samoin epäedustavat kuvat, nolot leikit, löhöäminen jne. Kodin kuuluisi olla paikka, jossa ei tarvitse miettiä olemistaan tai tehdä koulupäivän päälle äidin töitä.
Ihmettelen näitä yhteistyökumppaneitakin kyllä, että mitä päässä liikkuu. Itselle mainostus jonka hoitavat someäitien lapset, eli halpatyövoima, toimii kyllä juuri karkoittavana tekijänä. Monet esim. lastenvaatemerkit on niin eettisiä ja vastuullisia olevinaan, mutta mainostamisen voi hoitaa suomalainen lapsi palkatta ja oman yksityisyytensä kustannuksella. En hetkeäkään usko, että lapset näistä mainoshommistaan ja etenkään yksityisyytensä menettämisestä mitään korvausta saavat, no ehkä tikkarin jos äiti saa hyvät kuvat. Äidit käärii rahat.
Et ole ainoa.
Tulevaisuus näyttää miten näille nykyajan somelapsille käy, joiden koko elämä heti synnäriltä asti on dokumentoitu instagramiin rahan toivossa.
Monet vanhemmat tekee todella häikäilemättömästi rahaa lastensa yksityisyydellä.