Kuuluuko kuohari tai shamppanja uudenvuoden juhlintaasi?
Onko se aina kuulunut ja mitä muita alkoholijuomia nautiskelet?
Kommentit (39)
En tiedä vielä. Jos viitsin käydä ostamassa, ja luultavimmin en viitsi. Eipä huolta, kun en juuri viinan perään ole.
Jos muistan ostaa, niin juu. Nytkin jäi ostamatta, enkä lähde sen takia ajamaan paria kilometriä. Saa riittää tuo jääkaapin kokis.
Ei kuulu. Eikä mikään muukaan alkoholijuoma. Meille juhliminen ja juhlat eivät tarkoita enää alkoholin juomista. Joskus 20 vuotta sitten tarkoitti, mutta ei enää.
Meillä ei ole koko talossa juotavaksi kelpaavaa alkoholituotetta. Joimme silloin nuorempana liikaa ja se riitti. Itse esimerkiksi aloitin alkoholinhuuruiset uudenvuoden juhlimiset jo 12 vuotiaana, joten se on niin nähty ja koettu, että ei kiitos enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on suomeksi kirjoitettuna samppanja, ilman hoota ja kahdella peellä.
Ja kyllä kuuluu.
Tiedän kyllä, että tuo on Kielitoimiston ohje, mutta juntilta kuulostaa silti.
Niin, yleisesti on vielä käytössä myös shampanja ja shamppanja vaikka samppanja on se virallinen muoto
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä shamppanja on.
Huonot hoksottimet? Ei käy kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Pommakilla kilistetään. Tää on meille perhejuhla ja vaikka shampanja on jalo juoma niin ei jaksa kahteenpekkaan koko pulloa.
Miten niin? Minä ostin sellasen parin desin pullon. Hyvin käy kahdelle.
Vierailija kirjoitti:
Kielitoimiston mukaan se kirjoitetaan nykyisin suomeksi samppanja. Kyllä, olin tästä järkyttynyt itsekin, mutta niin se vaan on.
Se on aina kirjoitettu noin. En ole koskaan järkyttynyt asiasta, olen järkyttynyt vain siitä miten monelle tuo on uusi tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä kuuluu.
Suomen kieli on junttia? Ok.
Totta kai kuuluu! Molempia vähäsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä kuuluu.
Suomen kieli on junttia? Ok.
No kyllä tuo sana on! Kamala suorastaan. SAMPPANJA?! ihan järkky.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä kuuluu.
Juntilta vaikuttaa ainoastaan tuo sinun h-väännelmä. Shampanja on juomahyllyjen Yessica.
Kuuluu, viimeisessä saksan tilauksessa tuli myös proseccoa.
Mikään alkoholijuoma tai edes alkoholiton kuohujuoma ei ole koskaan kuulunut juhlintaani.
Kyllä kuuluu, kuohuviini yleensä. Varsinkaan vuoden vaihtumisen hetkeä ulkona kylmässä ei kannatta juhlistaa samppanjalla (näinkö se meni oikein), menee hyvä juoma hukkaan.
Tänä vuonna taidan olla yksin ja hakea pikkupullon iltaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä kuuluu.
Samppanja kuulostaa vähän ruotsinaivalta ostetulta elysé-kuohuviiniltä. "Kuohari" kuulostaa henkilöltä joka kulkee tilalta tilalle kuohimassa luontokpleita. Tästedes siis pujun kuohuviinistä tai mainitsen erikseen merkin.
Kuuluu, tosin tänävuonna itse juon alkoholitonta kuohujuomaa, koska saatan olla raskaana (ihan toivotusti). Mies saa päättää juoko hänkin samaa vai korkkaako kuitenkin kuohuviinin.
Kuitenkin itse aloittamassasi ketjussa kyselet uudenvuodenlupauksia. Eli uusi vuosi on sinulle tärkeä merkkipaalu. Miksi sitten kuitenkin kirjoitat, että et vietä koko uuttavuotta?