Loukkaantuisitko, jos lapseton ystäväpariskunta ei suostuisi lastenhoitoavuksi?
Minua ja miestäni on siis pyydetty vahtimaan hyvän ystäväni kaksivuotiasta muutama tunnin ajan äidin asiointien vuoksi. Jouduin kieltäytymään, koska meillä ei ole kokemusta lasten hoidosta, eikä asuntomme ole lapsiturvallinen. Totta puhuen olin aika yllättynyt pyynnöstä. Onko se tavallistakin pyytäälastenhoitoapua lapsettomilta?
Kommentit (388)
Kyse oli siis 4-7 tunnista, ei "parista tunnista". Ja tietomme lapsen hoitamisesta ovat tosiaan aika lähellä tietojamme eksoottisten käärmeiden hoitamisesta. Kumpiakin olen pitänyt sylissä yhtä monta kertaa. Täytyy sanoa, että olen vähän yllättynyt siitä, miten moni kuvittelee kaikkien pärjäävän lasten kanssa jotenkin luonnostaan. Itse en tosiaankaan osaa toimia pienten lasten kanssa, enkä ole koskaan muuta väittänyt.-ap
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:47"]
Mitä iloa oikeasti on ihmissuhteista jos ei tarvittaessa saa ikinä mitään apua missään?!
[/quote]
Minulle ystävyyssuhteet eivät ole mitään palvelusautomaatteja. En tosiaankaan haluaisi olla ystäväsi, jos ystävyys tarkoittaa sinulle lähinnä toisesta hyötymistä. Maksan mieluummin reilusti avusta, jota tarvitsen.
Huomaa miten paljon av-mammat siitä jälkikasvustaan oikeastaan välittää. Lapsi on saatava hoitoon vaikka sen hengen uhalla, kunhan vaan mamma pääsee omiin kissanristiäisiinsä.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:26"]En todellakaan loukkaantuisi. On mielestäni kummallinen pyyntö.
Jos olisi pakkorako, värväisin hoitajan MLL:sta. Ei maksa paljoa.
[/quote]Kummallinen pyyntö? Pyytää ystävää vahtimaan lasta parin tunnin ajan? Mielestäni kummallinen pyyntö voisi olla vaikka, että "Voisiko Eetu-Kullervo muuttaa teille? Tai Voisitko ruveta meidän perheelle siivoojaksi ilmaiseksi, vain muutaman kerran viikossa?" Siinä kummallisia pyyntöjä.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:52"]
Mitä iloa oikeasti on ihmissuhteista jos ei tarvittaessa saa ikinä mitään apua missään?!
[/quote]
Minulle ystävyyssuhteet eivät ole mitään palvelusautomaatteja. En tosiaankaan haluaisi olla ystäväsi, jos ystävyys tarkoittaa sinulle lähinnä toisesta hyötymistä. Maksan mieluummin reilusti avusta, jota tarvitsen.
[/quote]Kyllä mulle ystävyys tarkoittaa myös auttamista jos tarvitaan. Huomaa, ettet oikeasta ystävyydestä mitään ymmärrä kun puhut hyötymisestä. En minäkään haluaisi olla sinun ystäväsi, kiitos vaan.
En jaksaisi loukkaantua, mutta tuskin minulla sellaisia ystäviä olisikaan joka "ei osaa, ei haluu" auttaa kaveria, siis jos kyse olisi yhdestä kerrasta, hyvissä ajoin kysyttäisiin eikä mitään muuta menoa olisi paitsi omaan napaan tuijottamista.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:26"]En todellakaan loukkaantuisi. On mielestäni kummallinen pyyntö.
[/quote]Kummallinen pyyntö? Pyytää ystävää vahtimaan lasta parin tunnin ajan? Mielestäni kummallinen pyyntö voisi olla vaikka, että "Voisiko Eetu-Kullervo muuttaa teille? Tai Voisitko ruveta meidän perheelle siivoojaksi ilmaiseksi, vain muutaman kerran viikossa?" Siinä kummallisia pyyntöjä.
[/quote]
Taidat olla aika kummallinen ja puutteenalainen tyyppi itsekin.
Tyypillistä wt-draamaa.
Toivottavasti ap osaa kieltäytyä nätisti kun ei koe hommaa omakseen.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:55"]
[/quote]
Moi,
voisitko tulla debuggaamaan kernelimodulia jota olen kääntämässä armille?
minulle ihan normaali pyyntö, varmaan siis myös sinulle.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:58"]
En jaksaisi loukkaantua, mutta tuskin minulla sellaisia ystäviä olisikaan joka "ei osaa, ei haluu" auttaa kaveria, siis jos kyse olisi yhdestä kerrasta, hyvissä ajoin kysyttäisiin eikä mitään muuta menoa olisi paitsi omaan napaan tuijottamista.
[/quote]
Loukkaantuisitko siis myös siitä, etten lähtisi sinulle kuskiksi, koska en osaa ajaa autoa? -ap
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:54"]
Huomaa miten paljon av-mammat siitä jälkikasvustaan oikeastaan välittää. Lapsi on saatava hoitoon vaikka sen hengen uhalla, kunhan vaan mamma pääsee omiin kissanristiäisiinsä.
[/quote]Jos ny on kyse vaikkapa siitä, että joku läheinen on joutunut sairaalaan ja pitäisi päästä käymään tai itsellä on äkillinen sairaus ja pitäisi päästä lääkäriin tai joku muu akuutti tarve niin on tosi kummallista jos ystävä ei auta. Yleensä tuollaisen äkillisen tarpeen tullessa joku naapurikin voi auttaa, miksei sitten ystävä?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:52"]
[/quote]
[/quote]Kyllä mulle ystävyys tarkoittaa myös auttamista jos tarvitaan. Huomaa, ettet oikeasta ystävyydestä mitään ymmärrä kun puhut hyötymisestä. En minäkään haluaisi olla sinun ystäväsi, kiitos vaan.
[/quote]
Näin puhuu rahaton.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:26"]En todellakaan loukkaantuisi. On mielestäni kummallinen pyyntö.
[/quote]Jatkan vielä. Kannattaa kertoa ystävällesi, että olet aivan pihalla lasten hoidosta. Ystävä varmaan olettaa, ettet ole niin kädetön. Mutta kun tietää tarkemmin, ei varmaan enää edes halua sinulle lasta hoitoon. Itse en uskaltaisi antaa lapsiani kuin hyvin läheisen ihmisen hoitoon, jonka varmasti tietäisin pärjäävän. Ja jos kysyisin ystävää apuun, en loukkaantuisi jos hän ei haluaisi/ehtisi. Yhden kerran tosin olen vain pyytänytkin, silloin kun lähdimme synnyttämään ja isommalle lapselle piti saada hoitaja. Olen kiitollinen avusta.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:54"]
[/quote]Jos ny on kyse vaikkapa siitä, että joku läheinen on joutunut sairaalaan ja pitäisi päästä käymään tai itsellä on äkillinen sairaus ja pitäisi päästä lääkäriin tai joku muu akuutti tarve niin on tosi kummallista jos ystävä ei auta. Yleensä tuollaisen äkillisen tarpeen tullessa joku naapurikin voi auttaa, miksei sitten ystävä?
[/quote]
Tällaisesta ei ollut kysymys. -ap
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:35"]
Pahoin pelkään, että loukkaantuisin. Varsinkin noin älyttömillä syillä kieltöytyymissestä. Tajuan kyllä, että kenelläkäään ei ole mitään velvollisuutta hoitaa minun lapsiani (paitsi tietystiniiden isällä) . Siitä huolimatta en haluaisi sellaisia "ystäviä", jotka eivät halua auttaa minua kun minulla on tarve. Minä en pyydä apua usein enkä turhaan ja olen todella pitkävihainen jos minut silloin jätetään pulaan.
[/quote]
Etkö ymmärrä, että kaikki eivät vaan osaa? Se ei ole mitään uusavuttomuutta, vaan tietämättömyyttä. Jos lapset eivät kiinnosta eikä sellaisia halua, ei ole myöskään mitään tarvetta opetella niitä hoitamaan.
En minäkään pyydä sinua hoitamaan käärmettä tai jotain muuta eksoottista eläintä. Pyytäisin paikalle sellaisen henkilön, joka tietäisi niistä jotain ja osaisi toimia niiden kanssa. Voisin toki kysyä sinua, mutta ymmärtäisin hyvin jos et halua sellaista vastuuta ottaa.
Todennäköisesti ap:lla ja monella muulla on yhtä vähän ymmärrystä niistä lapsista kuin mitä sulla olisi käärmeistä tms. Ymmärrät varmaan, että et tällaisessa tilanteessa haluaisi ottaa eläimestä vastuuta ja kieltäytyisit hoitamasta sitä.
[/quote]
rehellisesti sanottuna en todellakaamn ymmärrä. Ensinnäkin ihmisen täytyy olla todella, toddella toistaitoinen pässi, os ei selviä muutamaa tuntia kaksivuotiaan kanssa. Toisenakin jos inun pitäisi hoitaa käärmettä, osaisin kyllä kysyä perusohjeet käärmeen omistajalta, enkä kokisi tilanteessa mitään ongelmaa. Toki on huomioitava, että minä olen täyspäinen ihaminen enkä ihan pässi, mutta harva muukaan on hölmö, jollei erikseen halua olla.
ts voin ymmärtää, että olet tietämätön, mutta en, miksi haluat pysyä tyhmänä.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:55"]
[/quote]
Taidat olla aika kummallinen ja puutteenalainen tyyppi itsekin.
Tyypillistä wt-draamaa.
Toivottavasti ap osaa kieltäytyä nätisti kun ei koe hommaa omakseen.
[/quote]Hellanlettas :D
Olisi aika itsekästä loukkaantua. Ärsyttää kun "ystävät" pitävät palveluksia itsestään selvyytenä. Itse olen todella huono pyytämään apua missään, koska tiedän miten kiusallista Se on, kun pyydetään jotain eikä vaan yksinkertaisesti kehtaa kieltäytyä. Yksi läheisimmistä ystävistäni on totaalisen kädetön, ei osaa kaupassa käydessäkään itse kantaa ostoksiaan vaan sysää ne sille onnettomalle joka mukaan on sattunut. Harvemmin nostaa persettään penkistä.. Hänen miehen kuuluu tehdä kaikki kävelyä vaativa, koska hän aina siivoaa eikä mies koskaan tee mitään (vaikka tekisikin). Todella rasittavaa.
Kummallisia vastauksia! Vaikka ap:lla olisi monta omaa lasta ja lto:n paperit ja monta vuotta kokemusta päiväkodissa työskentelystä hänellä olisi siltikin oikeus kieltäytyä! Ihan oikeasti!
Oletteko te ap:ta haukkuvat vähän jääneet sen oman napanne (ja ehkä niiden omien lastennekin napojen) ympärille liian pitkäksi ajaksi katselemaan?
En kyllä pidä ketään itsestään selvänä lastenhoitajana lapselleni! Toki kysyä voi ja muistaa aina vastavuoroisuus. Olkoonkin se lastenhoitoapua tai vaikka pakettiauton lainaamista.
En tietenkään loukkaantuisi, tosin en edes kehtaisi pyytää hoitoavuksi ketään sellaista, joka ei ole itse ensin tarjoutunut.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:55"]
[/quote]
Moi,
voisitko tulla debuggaamaan kernelimodulia jota olen kääntämässä armille?
minulle ihan normaali pyyntö, varmaan siis myös sinulle.
[/quote]Moi, mielellään :) Mikä sun osoite on?
No älä sitten ihmettele jos kaverisi ei auta sua kun joskus tarvitset apua. Mitä iloa oikeasti on ihmissuhteista jos ei tarvittaessa saa ikinä mitään apua missään?! Eihän parivuotiaan vahtiminen heillä kotona ( tai omassakaan kodissa kun siivoaa koriste-esineet ylös ja tosiaan vahtii) voi olla ylitsepääsemättömän vaikeaa muutamaa tuntia jos on todellinen hätä?
En ymmärrä ihmisten itsekkyyttä. Ja sä olet sit muka ystävä!