Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tyhmä! Idiootti! Kesälomamatka pilalla!!

Vierailija
04.06.2014 |

Olemme opiskelijaperhe. Mies opiskelee, minä opiskelen, meillä on kaksi pientä lasta. Molemmat käymme satunnaisesti töissä, mutta raha on siis todella tiukassa. Emme ole käyneet moneen vuoteen millään matkoilla, koska tähän ei ole ollut varaa.

Viime syksynä juttelin yhden kaverin kanssa, että olisi kiva päästä joskus lomalle, mutta ei ole varaa ennen valmistumista ja siihen menee vielä ainakin kaksi vuotta. Kaveri sitten sanoi, että jos vain pääsette lähtemään, niin voitaisiin käyttää hänen vanhempien Italian-loma-asuntoa. He ovat koko kesän purjehtimassa ja loma-asunto on tyhjillään. Olin aivan innoissani ja kaveri soittikin heti vanhemmilleen ja sopi asian. Vanhemmat olivat tyytyväisiä, että asunnolla on joku ja minä suorastaan kiljuin riemusta. 

Saatiin haalittua talven aikana lentoliput kasaan, halpalentoyhtiöillä saatiin edestakaiset liput meille kaikille 490 eurolla. Tarkoitus oli olla kolme viikkoa heinäkuussa Italiassa, eläminenhän maksaa sen saman siellä kuin täällä, kun ei shoppailla tai muuta.

Nyt tuli kaverilta sähköposti, että asunnon vuokran voi maksaa tilille XXXXX ja kolmelta viikolta vuokra on 600€. Ei kiirettä maksaa.

EI MEILLÄ OLE MITÄÄN 600 EUROA!!! Sehän on kahden kuukauden opintotuki, enemmänkin! Saimme juuri ja juuri nuo lentoliput kasaan.

Syytän itseäni. Kuvittelin, että kaveri tajusi selittämättäkin, ettei meillä todellakaan ole varaa mihinkään ja siksi se sitä vanhempien asuntoa meille kauppasikin. Oma moka, kieriskelen itsesyytöksissä.

200 euroa viikosta on kohtuuhinta, sen myönnän, mutta meillä ei sitä ole. Lentolippuja ei voi perua. Emme siis voi lähteä, lentolippurahat menivät kankkulan kaivoon.

Kommentit (372)

Vierailija
41/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruinaaminen näyttää tuottavan saldoa myös tässä keskustelussa!

Hyvin sä vedät.

Vierailija
42/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ilmaiseksi olisitte siellä kuluttaneet vettä ja sähköä ym. koko perhe sen kolme viikkoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vuokraa vain valituille asuntoaan. Appivanhemmilla ja mun vanhemmilla on kummallakin loma-asunnot, eivätkä todellakaan pidä omia "mökkejään" yleisesti vuokrattavana. Pienestä korvauksesta ovat vuokranneet esim. työkavereille tai ay-liiton kautta tuntemilleen tmv., joihin siis luottavat. Ei se joltain vieraalta kiskottu 300 Euroa paljon lohduta, jos samalla on pilattu 10 000 Euron huonekalut, jotka siihen kämppään on ostettu hiljakkoin. Tutuille ja luotetuille vuokraavat luokkaa 100-150 Euroa/vko loma-aikana + sähköt saavat itse maksaa mittarin mukaan.

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:16"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:30"]

Tuo 200€/vko on todellakin kohtuullinen hinta, jos vertaa siihen, että he normaalisti vuokraavat taloaan ja saavat siitä 1300€/vko! Jonka he siis olisivat voineet tehdä, mutta hyvää hyvyyttään antoivat talonsa teidän käyttöön vastikkeen hinnalla. 

[/quote]

Aloituksen perusteella ("He ovat koko kesän purjehtimassa ja loma-asunto on tyhjillään") ei kyllä yhtään kuulostanut siltä, että heillä oli aikomus vuokrata sitä kenellekään. Ap ei edes ollut menossa sinne koko kesäksi vaan kolmeksi viikoksi. Jos ystävän vanhemmat normaalisti vuokraisivat asuntoaan poissa ollessaan, niin silloin olisi heti alkuun pitänyt käydä keskustelu niistä viikoista, kun asunnolla ei ole muita vuokralaisia.

Ainakin siis aloituksen perusteella mielikuva oli, että talolle sopii tulla milloin vaan, koska itse ei olla paikalla.

[/quote]

Vierailija
44/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaisitko sinä ap kotiasi jollekin perheelle kolmeksi viikoksi? Siis ihan vain lainaamisen ilosta? Ilmaiseksi, tietenkin. Minä en. Jos ei ole varaa, ei matkusta.

Vierailija
45/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:12"]

Ei toi hinta minusta ole mitenkään halpa kun kyseessä on kaverin vanhempien kämppä.  Sellaisen voisi luulla saavansa lainaksi ilmaiseksi tai ainakin ihan nimellistä vuokraa vastaan.

[/quote]

Mites vesi, sähkö, siivous, vakuutus?

Ei ole ilmaista.

Vierailija
46/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te tuon summan saatte kasaan, ehkä vähän jo ennen reissua ja loput stten reissun jälkeen. Opiskelijana me riivimme matkarahoja kasaan vaikka millä konsteilla. Olimme intohimoisia matkailijoita minimibudjetilla ja tingimme aina kaikesta muusta. Toki meillä ei ollut lapsia silloin, mutta ei ne lapset sitä rahan hankkimista sinäänsä estä. Tässä meidän niksit:

- menet tai miehesi menee keräämään pulloja iltaisin Helsingin puistoihin. Nythän on kivat ilmat ja pussikaljoittelijoita viikonloppuisin varsinkin pilvin pimein. Näin me saimme muutamassa viikossa yli 200€ ja tämähän on ihan verotonta tuloa :). Otat joka kävelyreissulle myös muovipussin mukaan ja nappaat aina tölkin/pullon kun tulee vastaan. Kun ei vähättele yhdenkään tölkin palauttamista ja laittaa kolikot talteen, on pian aika kiva summa kasassa.

- Laitat ilmoitustauluille lapsenvahti-ilmoituksia, mies käy leikkaamassa vanhusten nurmikoita, autatte kauppareissuissa jne. Tästä saa kivasti rahaa myös.

- Kaikki turha kirppikselle, vaikka kuinka tuntuisi roskatavaralta ja krääsältä. Polkuhinnat ja mummelit villiintyy. Olin monen montaa tavaraa heittämässä roskiin, mutta viimehetkellä lykkäsin kirppiskasaan ja kas, nehän sieltä hyllystä ekana lähtivät :-O

-Lisää työvuoroja, mahdollisuuksien mukaan

- Kasvatat siemenistä (0,5€ pussillinen siemeniä) kesäkukkien taimia ja myyt polkuhintaan kirpparilla, mummot tykkää

- Loppukesällä poimitte mustikoita ja myytte niitä lähialueella vanhuksille ja tutuille huokeaan sopuhintaan, takuulla menee kaikki kaupaksi. Näin tienasimme myös useamman sataa euroa aikoinaan. Lapsetkin voi ottaa metsälle mukaan.

Vierailija
47/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:50"]

Että ilmaiseksi olisitte siellä kuluttaneet vettä ja sähköä ym. koko perhe sen kolme viikkoa?

[/quote]Ap, miksi edes harkitset minkäänlaista kontaktia tuon huijariystävän kanssa? Ota selville olisiko siellä jossain leirintäaluetta jossa voisitte majoittua halvalla? Niissä voi yleensä olla uima-altaat tai ovat rannalla ja eläminen on halpaa.

Vierailija
48/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peru loma-asunto, mutta matkustatte kuitenkin ja majoitutte jossain tosi edullisessa hotellissa paikan päällä! Varmasti saatte paljon halvemmalla hotellin kuin 600e.

Vierailija
49/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:50"]

[/quote]Ap, miksi edes harkitset minkäänlaista kontaktia tuon huijariystävän kanssa? Ota selville olisiko siellä jossain leirintäaluetta jossa voisitte majoittua halvalla? Niissä voi yleensä olla uima-altaat tai ovat rannalla ja eläminen on halpaa.

[/quote]Tai miten olisi kodinvaihto loman ajaksi?

Vierailija
50/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 ehdotus oli hyvä, kerro että luultte että saatte olla ns. kotivahteina ja just että luult että ilmaista koska olt just kertonu rahaongelmista. sitten joko hän on että ok maksakaa 600 tai jättäkää, jolloin hankitte halvan hotellin, tai hän alentaa hintaa? väärinkäsityshän tuo. ei hän varmana pahastu jos perut jutun. mutta matkalle minä silti menisin. jostain voi löytyä edullinen majoitus.

Vierailija
52/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestiä laitettu meiliin

Vierailija
53/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:24"]

Vittu nää luulee täällä että 2 opiskelijaa maksaisi tosta vaan jonkun 600e ylimääräisen summan vaikka vuodessa.

Eikö teillä ole minkäänlaista käsitystä että opiskelijat elävät NUUDELEILLA (jotka on Lidl 0.49€/kpl) ja vielä 2 lapsen perhe on kyseessä.

Niin eihän tuota 600 ap raavi mistään.

[/quote]

Syödäänkö Italiassakin NUUDELEITA, jos on opiskelija? Kyllä lomalla aina menee rahaa. Niin se vain on.

Vierailija
54/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:40"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:37"]Hei kaikille,

soitin kaverille. Oli ihan aidon hämmästynyt, ettei meillä ole 600 euroa. Sanoi, että jos vanhempansa vuokraavat sitä eteenpäin, pyytävät normaalisti 1300 euroa viikolta, joten tuo 200 euroa viikossa menee ihan vain sähköön, veteen ja talon ylläpitoon, ilmeisesti joku vastike tai muu. Se on siis se, jota he maksavat asunnosta jatkuvasti ympäri vuoden. 

Kaveri sanoi, että vanhemmat kyllä odottavat maksua ennen matkaa, eli se "ei kiirettä" tarkoitti, ettei juuri tänään tarvitse maksaa. Kunhan nyt kuukauden sisällä tulee tilille. Sanoin, ettei meillä sitä rahaa ole ja joudutaan perumaan matka, sen verran iso summa tuo 600 euroa meille on. 

Sovittiin lopuksi, että kaveri maksaa sen itse vanhemmilleen ja minä jään kaverille velkaa, maksan korottomana meille sopivissa erissä vuoden aikana. Eli 50€ kuussa. Sekin on oikeasti paljon YLIMÄÄRÄISESTÄ kulusta meille :( 

Ja kyselijöille matkabudjetista: tottakai meillä on matkavakuutus, passit hankittu ja tarkkaan laskettu, mitä mihinkin menee. Asumme Helsingissä, joten pääsemme bussilla lentokentälle. Lentokentällä ei syödä mitään, lapsille on eväät mukana. Lentokentältä asuntoon pääsee suoraan junalla (18 euroa per suunta kahdelta aikuiselta, lapset eivät maksa mitään) ja loput 2km juna-asemalta kävelemme perille. 

Ranta on aika lähellä, siellä ajattelimme viettää aikaa, tehdä myös ruokaa, nauttia lämmöstä ja ihan vain kävellä siinä kaupungissa. Monet museot näyttivät olevan ilmaisia, olen katsonut, että siellä on kivoja lasten leikkipuistoja, suihkulähteitä, kirkkoja, toreja. Ei tarvitse shoppailla mitään. Ruokaa ostetaan. Ei tarvita julkista liikennettä, kaupungin pystyy ottamaan haltuun jalan. Meillä on sisarusrattaat mukana, koska lapset eivät jaksa kävellä koko päivää ja voivat nukkua päiväunia rattaissa.

Nimenomaan ajattelimme lähteä minimibudjetilla liikkeelle, koska sitä rahaa ei ole. Rahattomana on kuitenkin vähän eri asia olla Italiassa kuin Suomessa. Se makaronilaatikon syöminen siellä on eri asia kuin Suomessa. Huvipuistoja siellä ei juuri siinä kaupungissa ollut. 

Toivottavasti päästään lomatunnelmaan vielä ennen lähtöä, tänään on ollut aika itkuista. Ja toivottavasti matka on myös sen 600 euron jälkimaksun väärti..

ap

[/quote]

Melkonen kaveri :/ muista sopia kirjallisena toi 50e/kk, niin ei tuu sanomista jälkikäteen. Koittakaa nauttia reissusta, vaikka varmasti harmittaa tälläinen sekaannus

[/quote]

siis miten niin melkoinen kaveri? Ap:n kaverihan on äärettömän reilu, jos kerran lainaa ap:lle rahat! Vain täysi idiootti luulee, että voi asustella toisen asunnossa täysin ilmaiseksi asunnon omistajan maksaessa kulut siltäkin ajalta.

[/quote]

Ja täysi idiootti edes ehdottaa rahattomalle ihmiselle mitään, joka maksaa monta sataa!!

Vierailija
55/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas outoja neuvoja: vuokrata nyt kämänen hotellihuone? Mites budjetin käy, kun joutuu syömään ravintoloissa. Huoneisto, missä keittonurkkaus on jo varmasti kalliimpi kuin 28,-/yöltä/2 aik 2 lasta. Ehkä leirintäalueelta löytyy tuon hintaluokan hökkeleitä? Lennot tiettyyn paikkaan, ja junamatkaan budjetoitu 18,-/aik. Antaa nyt vaan hyväntekijöiden rahoittaa köyhän perheen matka. Ap varmaan hykertelee omaa fiksuuttaa vedota tunteisiin.

Vierailija
56/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 18:01"]

Peru loma-asunto, mutta matkustatte kuitenkin ja majoitutte jossain tosi edullisessa hotellissa paikan päällä! Varmasti saatte paljon halvemmalla hotellin kuin 600e.

[/quote]

hehehe :D you wish.

Vierailija
57/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Myykää lentoliput :)"

Ai joillekin samannimisille? Nimenvaihtaminen ei ole sallittua halpalipuissa.

Vierailija
58/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hykertelee omaa fiksuuttaan antaa hyvätekijöiden rahoittaa matka. Porca miseria!

Vierailija
59/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

200€ viikko loma-aikana ei kyllä saa Italiasta minkäänlaista majoitusta neljälle hengelle.

Vierailija
60/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:12"]

Ei toi hinta minusta ole mitenkään halpa kun kyseessä on kaverin vanhempien kämppä.  Sellaisen voisi luulla saavansa lainaksi ilmaiseksi tai ainakin ihan nimellistä vuokraa vastaan.

[/quote]

Tuo 600e nimenomaan on NIMELLINEN VUOKRA. Esimerkkinä: Me maksamme kesäksi (5vkoa) Italiasta vuokraamastamme kämpästä 1300e per viikko. Keskihinta ko. alueella.

[/quote]Kyllä mä vuokraisin oman asuntoni tutuille halvemmalla kuin 200 e viikko. En usko, että Italia on Suomea kalliimpi maa. Pidän kaverin vanhempia kuitenkin tuttuina, osan kavereitteni vanhemmista kanssa olen ihan henk. koht. tuttukin, joten minusta toi summa on aika törkeää.

Minusta ap:n kannattaa jättää menemättä ja ottaa ne lentoliput nyt vaan oppirahoina liiallisesta luottamisesta. Tuosta jää nyt paska fiilis joka tapauksessa, teki niin tai näin. Itse jättäisin menemättä. Olen mä oppirahoina joutunut menettämään isompiakin summia.

[/quote]

Vai et usko, että Italia on Suomea kalliimpi :D Katsopa vaikkapa hintoja Roomassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan