Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tyhmä! Idiootti! Kesälomamatka pilalla!!

Vierailija
04.06.2014 |

Olemme opiskelijaperhe. Mies opiskelee, minä opiskelen, meillä on kaksi pientä lasta. Molemmat käymme satunnaisesti töissä, mutta raha on siis todella tiukassa. Emme ole käyneet moneen vuoteen millään matkoilla, koska tähän ei ole ollut varaa.

Viime syksynä juttelin yhden kaverin kanssa, että olisi kiva päästä joskus lomalle, mutta ei ole varaa ennen valmistumista ja siihen menee vielä ainakin kaksi vuotta. Kaveri sitten sanoi, että jos vain pääsette lähtemään, niin voitaisiin käyttää hänen vanhempien Italian-loma-asuntoa. He ovat koko kesän purjehtimassa ja loma-asunto on tyhjillään. Olin aivan innoissani ja kaveri soittikin heti vanhemmilleen ja sopi asian. Vanhemmat olivat tyytyväisiä, että asunnolla on joku ja minä suorastaan kiljuin riemusta. 

Saatiin haalittua talven aikana lentoliput kasaan, halpalentoyhtiöillä saatiin edestakaiset liput meille kaikille 490 eurolla. Tarkoitus oli olla kolme viikkoa heinäkuussa Italiassa, eläminenhän maksaa sen saman siellä kuin täällä, kun ei shoppailla tai muuta.

Nyt tuli kaverilta sähköposti, että asunnon vuokran voi maksaa tilille XXXXX ja kolmelta viikolta vuokra on 600€. Ei kiirettä maksaa.

EI MEILLÄ OLE MITÄÄN 600 EUROA!!! Sehän on kahden kuukauden opintotuki, enemmänkin! Saimme juuri ja juuri nuo lentoliput kasaan.

Syytän itseäni. Kuvittelin, että kaveri tajusi selittämättäkin, ettei meillä todellakaan ole varaa mihinkään ja siksi se sitä vanhempien asuntoa meille kauppasikin. Oma moka, kieriskelen itsesyytöksissä.

200 euroa viikosta on kohtuuhinta, sen myönnän, mutta meillä ei sitä ole. Lentolippuja ei voi perua. Emme siis voi lähteä, lentolippurahat menivät kankkulan kaivoon.

Kommentit (372)

Vierailija
21/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:59"]

No niin arvon aaveemammat, mitäs jos lopetettaisiin vääntö siitä, onko ap ollut typerä vai ei ja me vanhemmat, viisaammat ja työssäkäyvät autettaisiin opiskelijaparia pulassa. Jos jokainen antaa 10e, tarvitaan vain 60 ihmistä ja tämän perheen loma on pelastettu. Eiköhän jokainen meistä käytä tuon verran turhuuteen muutamassa päivässä. Käsi pystyyn, kuka tarttuu haasteeseen?

Ap, laita tänne anonyymi sp-osoitetteesi niin pyydän tilinumerosi ja maksan avustuksen sinne :-)

[/quote]

Voisin kans antaa sen kympin ihan helposti, mutta pitäis olla varma, että menee oikeaan osoitteeseen.. Tutustuminen nettimaailmaan on tehny minusta tosi epäluuloisen...

Vierailija
22/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Been there. Muistan kun tuollainen tuhlaaminen olisi tuntunut ihan hirveältä kun ei ollut sitä rahaa. Mutta päästä nyt tämän kerran irti siitä ajatuksesta. Siellä Italiasssa teillä on ihanaa. Olet jo pannut vähän haisemaan niiden lentolippujen osalta, 600euroa asumisesta ei siinä rytkässä paina mitään. Parin vuoden kuluttua teillä on tuohon varaa, mutta et saa tätä kesää enää silloin takaisin. Niele ylpeytesi ja lainaa rahat. Selviätte! Nauti! On mitä muistella, nyt on NYT, huomisesta ei tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi toimi väärin. Hän tiesi että olette köyhiä ja tarjoaa vanhempine loma-asuntoa teille kun valitat. ettei ole varaa matkustaa. Totta kai oletit että saatte ilmaiseksi tai ainkain lähes ilmaiseksi. Törkeää ilmoittaa jälikäteen vuokra, olisi vähintäänkin pitänyt sanoa heti. Huijauksen makua.

Vierailija
24/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 e viikossa HUONEISTOSTA ei kyllä ole mitenkään erikoisen halpa. Sillä saa jo halvan hotellihuoneen aamiaisella viikoksi. Ap:ta koitetaan nyt kusettaa?

Lisäksi ihmettelen, millä rahoilla ap olisi shopannut, ei Italia nyt niin halpa ole, ellei sitten osta ihan rihkamaa.

Vierailija
25/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outoa käytöstä kaverilta antaa ymmärtää, että vanhemmat ovat vain iloisia kun joku tulee talonvahdiksi ja sitten pyytää rahaa. Onneksi hän itse nyt lainaa tuon summan.

Ja ne vanhemmat haluavat siis talonvahdin maksavan "saman vastikkeen jota he itsekin maksavat". Kuka tämän vastikkeen olisi maksanut jos heille ei olisi löytynyt "vuokralaista"?

Tänne kommentoineista monikaan ei ilmeisesti ole päivääkään elämässään opiskellut, kun ei tiedä, mitä opintotuella eläminen tarkoittaa. Siinä 600 e tarkoittaa todellakin 2 kk tuloja. Koko tuloa.

Vierailija
26/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista: yleensä jos joku on liian hyvää ollakseen totta, se usein on sitä.

Vierailija
27/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on asunto Helsingissä tyhjillään kolme viikkoa ja nyt on kesä. Do the math. Voitte päästä jopa plussan puolelle.

Vierailija
28/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kattelisin jonku halvemman majoituksen (saa varmasti vuokrattua asunnon kuukaudeksi tuolla hintaa) ja laittaisin kaverille viestin että en käsittänyt että noin paljon pitäisi maksaa ja että onneksi saatiin edullisempi majoitus! Ne rahat lainaisin jostain.. Pitää kyllä mun mielestä vähän napauttaa tuollaista kaveria. Tiesi kyllä tempun tehneensä :/

Vierailija
29/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:23"]

Kaikille niille, jotka sanovat, että TOTTA KAI täytyy maksaa vuokraa, ei voi koskaan olettaa saavansa loma-asuntoa ilmaiseksi käyttöön - ap:n olisi totta kai ollut järkevintä tarjota/kysyä vuokrasta jo heti kun asia tuli puheeksi, mutta ettekö te sitten ole koskaan tehneet mitään isoja palveluksia ystävillenne? Minä olen tehnyt paljonkin sellaisia, jotka olisivat "normaalisti" maksaneet. Jopa rahallisesti hyvin arvokkaitakin palveluksia. Ja minulla on hyviä ystäviä, jotka tekisivät saman minulle.

Tunnen myös ihmisiä, jotka todellakin ovat antaneet ystävilleen loma-asuntonsa ilmaiseksi käyttöön. Ei tosin Italiasta, mutta esim. Espanjasta ja Lapista. Joten ei ole mitenkään ennenkuulumatonta.

En osaa edes laskea varsinaisesti kuluksi sitä, että omasta loma-asunnosta jäisi potentiaaliset vuokrat saamatta, jos sen antaisi palveluksena ystävälle käyttöön pariksi viikoksi.

[/quote]

Laskisitko varsinaisiksi kuluiksi esim. sähköä, vettä, jätehuoltoa vai maksaisitko kaverin puolesta ne? Italian hinnoista minulla ei ole tietoa, mutta systeemi (ja hinnat) voi olla siellä ihan eri asia kuin kesämökillä Suomessa.

Vierailija
30/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko ettei lentolippuja voi muka vaihtaa. Toisekseen vuokraisin ilman muuta asuntoni (olisi ollut hyvää aikaa miettiä tuotakin puolta). Kolmanneksi omituista ettei ap voisi mistään hinnasta lainata vanhemmiltaa mutta kaveriltaan voi?

Vierailija
31/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:48"]

Kaikille niille, jotka sanovat, että TOTTA KAI täytyy maksaa vuokraa, ei voi koskaan olettaa saavansa loma-asuntoa ilmaiseksi käyttöön - ap:n olisi totta kai ollut järkevintä tarjota/kysyä vuokrasta jo heti kun asia tuli puheeksi, mutta ettekö te sitten ole koskaan tehneet mitään isoja palveluksia ystävillenne? Minä olen tehnyt paljonkin sellaisia, jotka olisivat "normaalisti" maksaneet. Jopa rahallisesti hyvin arvokkaitakin palveluksia. Ja minulla on hyviä ystäviä, jotka tekisivät saman minulle.

Tunnen myös ihmisiä, jotka todellakin ovat antaneet ystävilleen loma-asuntonsa ilmaiseksi käyttöön. Ei tosin Italiasta, mutta esim. Espanjasta ja Lapista. Joten ei ole mitenkään ennenkuulumatonta.

En osaa edes laskea varsinaisesti kuluksi sitä, että omasta loma-asunnosta jäisi potentiaaliset vuokrat saamatta, jos sen antaisi palveluksena ystävälle käyttöön pariksi viikoksi.

[/quote]

Laskisitko varsinaisiksi kuluiksi esim. sähköä, vettä, jätehuoltoa vai maksaisitko kaverin puolesta ne? Italian hinnoista minulla ei ole tietoa, mutta systeemi (ja hinnat) voi olla siellä ihan eri asia kuin kesämökillä Suomessa.

[/quote]

No kukaan ei todellakaan saa 200 eurolla sähköä ja vettä kulumaan VIIKOSSA. Ei todellakaan. Aika fakiiri saa olla, jos on 600 euron laskut kuukaudessa (saatikka sitten kolmessa viikossa). Missään Euroopan maassa, ei edes Norjassa ja Sveitsissä, joissa on Euroopan korkeimmat kuluttajahintaindeksit.

Vierailija
32/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ap sähköposti, jotta voin kysyä tilinumerosi, voin helposti antaa vähän matkarahaa, se ei ole minulta tällä hetkellä mistään pois, mutta teille pieni ilo. Jooko?

Vierailija
33/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko ettei lentolippuja voi muka vaihtaa. Toisekseen vuokraisin ilman muuta asuntoni (olisi ollut hyvää aikaa miettiä tuotakin puolta). Kolmanneksi omituista ettei ap voisi mistään hinnasta lainata vanhemmiltaa mutta kaveriltaan voi?

[/quote]

Kuule, jopa Finnairin halvimmat liput ovat sellaisia, ettei voi vaihtaa.

Miksi siellä Italiassa on oltava kolme viikkoa? Sehän on hiton pitkä aika. Eikö 2 olisi riittänyt, hinta olisi silloin 400e.

Vierailija
34/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:09"]

Laita ap sähköposti, jotta voin kysyä tilinumerosi, voin helposti antaa vähän matkarahaa, se ei ole minulta tällä hetkellä mistään pois, mutta teille pieni ilo. Jooko?

[/quote]

En tiedä, onko tämä millään tavalla järkevää. Loin anonyymin sähköpostiosoitteen. Laittaisitko siihen sähköpostia. Kiitos! opiskelija.perhe@gmail.com
ap

Vierailija
35/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:37"]

Nimenomaan ajattelimme lähteä minimibudjetilla liikkeelle, koska sitä rahaa ei ole. Rahattomana on kuitenkin vähän eri asia olla Italiassa kuin Suomessa. Se makaronilaatikon syöminen siellä on eri asia kuin Suomessa. Huvipuistoja siellä ei juuri siinä kaupungissa ollut. 

ap

[/quote]

Ei ne lapset mitään huvipuistoja kaipaa vaan nimenomaan ihanaa stressitöntä oleilua perheen kesken, kun vanhemmatkin on rennoissa lomatunnelmissa. Kuulostaa että ootte suunnitellut tosi hyvin ja uskon että teille tulee ihana loma!

Hyvä että puhuit reilusti kaverin kanssa ja pääsitte sopimukseen. Puhukaa vielä miehen kanssa kunnolla asia halki, ettei mitkään (itse)syytökset varjosta matkaa tai sen odotusta. Hyvää matkaa, nauttikaa!

Vierailija
36/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:14"]

[/quote]

Kuule, jopa Finnairin halvimmat liput ovat sellaisia, ettei voi vaihtaa.

Miksi siellä Italiassa on oltava kolme viikkoa? Sehän on hiton pitkä aika. Eikö 2 olisi riittänyt, hinta olisi silloin 400e.

[/quote]

Ehkä ap perheineen olisi tätä harkinnut (=jättänyt reissun tekemättä, niin kuin aiemmin jo sanoi), jos olisi tiennyt, että joutuu maksamaan 200€/vko vuokraa...

Vierailija
37/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:06"]

[/quote]

[/quote]

No kukaan ei todellakaan saa 200 eurolla sähköä ja vettä kulumaan VIIKOSSA. Ei todellakaan. Aika fakiiri saa olla, jos on 600 euron laskut kuukaudessa (saatikka sitten kolmessa viikossa). Missään Euroopan maassa, ei edes Norjassa ja Sveitsissä, joissa on Euroopan korkeimmat kuluttajahintaindeksit.

[/quote]

Onhan tässäkin ketjussa esimerkkejä miten ilmastointia huudattamalla 24/7 saa viikossa jo tuon verran laskua.

Vierailija
38/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:17"]

[/quote]

En tiedä, onko tämä millään tavalla järkevää. Loin anonyymin sähköpostiosoitteen. Laittaisitko siihen sähköpostia. Kiitos! opiskelija.perhe@gmail.com
ap

[/quote]

Hei ap, olen ollut samassa tilanteessa kuin sinäkin. Köyhä opiskelijaperhe, tuttu tilanne. Laitan sinulle viestiä. Haluaisin antaa sinulle vähän rahaa, mutta antaa sen kasvotusten. Toivottavasti sopii, asun myös Helsingissä. 

Laitan sinulle sähköpostia.

Vierailija
39/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kirjoitit ettet halunnut kaverille sanoa, ettette saa lainaa mistään: "Noh, se oli valkoinen valhe."

Mitä muita valkoisia valheita olet lasketellut? Paitsi ruinannut ja kiristänyt kaveriasi?

Vierailija
40/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:17"]

[/quote]

ap

[/quote]

Mua liikuttaa aina hyväsydämiset ihmiset :) Mulla ei ole varaa laittaa rahaa sulle, mutta toivottavasti joku vähän avustaa. Laitahan ap sitten kuvia lomalta vaikka aijaa-sivustolle, että mekin saadaan nauttia :) Mukavaa matkaa :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän