Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bussista tai ratikasta pois jääminen

Vierailija
03.06.2014 |

Jos itse istun käytäväpaikalla, eikä vierustoveri uskalla sanoa haluavansa pois, niin minä kysyn aina reippaasti "oletko jäämässä pois?". Vasta kun toinen uskaltaa sanoa "joo", nousen ylös ja päästän hänet ohitseni.

Mitä mieltä olette? Omenko ärsyttävä tyyppi?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olet ärsyttävä. Minua ainakin ärsyttäisi jos kysyisit joka pysäkillä että  olenko jäämässä pois.

Vierailija
2/41 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollakulla voi olla sosiaalisten tilanteiden pelko tai selektiivinen mutismi, joten ääneen annetun signaalin odottaminen on ehkä hieman epäkorrektia, jos henkilö osaa muuten ilmaista kantansa esim. nyökkäämällä.

Itse yritän aina ensin elekieltä, ja jos se ei toimi, sanon "Mie jään tässä pois," tai "Jäisin tässä pois."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn siis silloin kun toinen aloittaa tämän "sanattoman viestinnän", jonka ymmärrän tarkoittavan että haluaa pois.

Vierailija
4/41 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:37"]Jollakulla voi olla sosiaalisten tilanteiden pelko tai selektiivinen mutismi, joten ääneen annetun signaalin odottaminen on ehkä hieman epäkorrektia, jos henkilö osaa muuten ilmaista kantansa esim. nyökkäämällä.

Itse yritän aina ensin elekieltä, ja jos se ei toimi, sanon "Mie jään tässä pois," tai "Jäisin tässä pois."

[/quote]

Asun Helsingin keskustassa eikä koskaan ole mutistia kohdalle sattunut. Kaikki ovat osanneet vastata vähintää sen "joo". Usein vielä sanovat kiitos kun ovat rohkaistuneet puhumaan.

Vierailija
5/41 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:33"]

Jos itse istun käytäväpaikalla, eikä vierustoveri uskalla sanoa haluavansa pois, niin minä kysyn aina reippaasti "oletko jäämässä pois?". Vasta kun toinen uskaltaa sanoa "joo", nousen ylös ja päästän hänet ohitseni.

[/quote]

Kyllä sinun läpi muutenkin pääsee. Mistä tiedät että se vierustoveri edes osaa suomea?

Vierailija
6/41 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kanssa ärsyttää sellainen, että ikkunapaikalla oleva alkaa merkitsevästi liikehtimään, mutta ei saa sanottua, että on jäämässä pois. Uhallanikin joskus en ole huomaavinani ja "pakotan" ko. henkilön avaamaan suunsa!

Vierailija
7/41 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:33"]

[/quote]

Kyllä sinun läpi muutenkin pääsee. Mistä tiedät että se vierustoveri edes osaa suomea?

[/quote]

Kysyn sitten englanniksi "are you getting off?" jos ei suomea ymmärrä. Eipä ole kukaan mennyt läpi puhumatta?

Vierailija
8/41 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitan yskimisen aina, kun pysäkkini lähestyy. Ensiksi yskin "köh köh", sitten "köh köh köh" ja jos ei vieläkään tajua, niin kakistelen kurkustani "KÖKÖH KRÖHÖM KÖH" ja luon tuiman katseen vieruskumppaniini.

Vierailija
9/41 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:48"]

Mä aloitan yskimisen aina, kun pysäkkini lähestyy. Ensiksi yskin "köh köh", sitten "köh köh köh" ja jos ei vieläkään tajua, niin kakistelen kurkustani "KÖKÖH KRÖHÖM KÖH" ja luon tuiman katseen vieruskumppaniini.

[/quote]

Savumerkkejä kannattaa myös kokeilla.

Vierailija
10/41 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa törmää ihmisiin, jotka eivät uskalla sanoa jäävänsä pois seuraavalla pysäkillä.

Hyvä ap! Pakota ne puhumaan. Näin teen minäkin. Täysin naurettavaa noi yskimiset ja laukkujen hiplailut.

Vierailija
11/41 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

muakin harmittaa nuo, jotka vain elehtii! on nimittäin pariin kertaan käynyt niin, että ymmärrän toisen asennon vaihtamiset, lehden pois laittamiset yms pyynnöksi päästä pois ja sitten hypin pystyyn aivan turhaan... todella noloa. nykyään saavat kyllä kaikki pyytää ääneen!

Vierailija
12/41 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ehkä liian tyypillinen suomalainen, mutta mun mielestä se eleen tulkitseminen kuuluu nimenomaan normaaliin kohteliaisuuteen. Pitäisi itseäni jotenkin epäkohteliaana ja huomioimattomana jos toinen joutuisi pyytämään mua väistämään. Tämä siis jos olen vain näpräämässä kännykkää tms. Jos juttelisin toisella paikalla istuvan kaverin kanssa en varmaan huomaisi.

Ei ole oikeastaan tullut pitkään aikaan mieleenkään, että se vieressä istuva voisi odottaa että pyydän väistämään tai että se olisi jotenkin kohteliaampaa tai normaalimpaa.

Vierailija
13/41 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ainakaan ole mitää ongelmaa sanoa ääneen, että olen jäämässä pois. Olen silti siirtynyt liikehtimiseen, koska yli puolet kerroista kun sanoo "anteeksi, jään tässä pois", vierustoveri saa paskahalvauksen ja lähes tippuu pois edestä.

Vierailija
14/41 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:57"]

Oon ehkä liian tyypillinen suomalainen, mutta mun mielestä se eleen tulkitseminen kuuluu nimenomaan normaaliin kohteliaisuuteen. Pitäisi itseäni jotenkin epäkohteliaana ja huomioimattomana jos toinen joutuisi pyytämään mua väistämään. Tämä siis jos olen vain näpräämässä kännykkää tms. Jos juttelisin toisella paikalla istuvan kaverin kanssa en varmaan huomaisi.

Ei ole oikeastaan tullut pitkään aikaan mieleenkään, että se vieressä istuva voisi odottaa että pyydän väistämään tai että se olisi jotenkin kohteliaampaa tai normaalimpaa.

[/quote]

Totta kai on kohteliaampaa kohdella käytävän puolella isutuvaa kuin _ihmistä_, jolle voi puhua ja joka ymmärtää puhetta. Mikä siinä voi olla niin vaikeaa/pelottavaa?

Vierailija
15/41 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltä se on elekielikin. Te jotka kiusallanne jätätte reagoimatta elekieliseen pyyntöön olette elekielitaidottomia.

Vierailija
16/41 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.s. Vain maalaiset tuntevat tarvetta puhua vieraiden ihmisten kanssa, T: helsinkiläinen

Vierailija
17/41 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on niin kyvytön ettei saa suustaan "sori" niin siinäpähän kiemurtelee jos pystyy edes siihen. Autolla, pyörällä ja kävellen pääsee myös jos niin lujasti pelkää ihmisiä.

Vierailija
18/41 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:09"]

P.s. Vain maalaiset tuntevat tarvetta puhua vieraiden ihmisten kanssa, T: helsinkiläinen

[/quote]

En minäkään tunne tarvetta rupatella muiden matkustajien kanssa, mutta en laske tätä "Anteeksi, jäisin pois" -repliikkiä sellaiseksi.

Toinen helsinkiläinen

Vierailija
19/41 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 00:09"]P.s. Vain maalaiset tuntevat tarvetta puhua vieraiden ihmisten kanssa, T: helsinkiläinen

[/quote]

Ap on kolmannen polven stadilainen. Aina asunut ratikkalinjoen peittoalueella. Väitän, että aidot stadilaiset ovat ystävällisiä eivätkä pelkää puhumista vieraille ihmisille.

Vierailija
20/41 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha mua aina naurattaa sellaset joille on kamalan vaikeaa sanoa että on jäämässä pois. 

Ihan normaalia ja kohteliasta se on sanoa jos ikkunapaikalla olija haluaa jäädä pois ja käytäväpaikalla istuu joku... Paljon töykeämpää on äänettömästi pompata pystyyn ja yrittää pinkeä pois mitään sanomatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän