Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kamalaa tapahtuu vauvalle jos aloitan kiinteät 3kk iässä?

Vierailija
01.08.2006 |

Ennenhän se oli suositus... Miksi suosituksia on muutettu?

Vaihtoehdot tuntuu olevan nyt imetys ja pikkuhiljaa kiinteitä tai korvikkeelle siirtyminen.

Saan olla imettämässä vartin-puolen tunnin välein.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saatiinhan me kaksostenkin äiti vihdoin paikalla. Keskoset on jo ehditty käsitellä... ;)

Nyt oli kuitenkin kyse yhdestä vauvasta, joka ei ole keskonen, että jos jatketaan sillä linjalla...

Vierailija
42/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

No meidän sukupolvi ollaan sittn kaikki jollain tapaa vajaita.

Tai pikemminkin ennen 2000 lukua syntyneet, koska tuota ennen oli suosityus aloittaa kiinteät 3kk vanhoina. Terveitä ovat sitten vaan 2000 luvulla syntyneet, joille aloitellaan kiinteät vasta 4kk vanhana. Äly hoi taas.

Minulla ja monella muulla on kuitenkin ikäviä suolisto-ongelmia nyt aikuisiällä :(

En halua samaa vaivaa omille lapsilleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes kerrallaan 2 tuntia nukkua.

Vierailija
44/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen täysimettänyt lapsiani 6 kk, koska se on neuvolan suositus. Välillä on hankalaa, välillä on syöty 20 kertaa yössä ja 50 kertaa päivässä. Minusta se on ollut silti helppoa! Ja uskon että neuvolan suosituksilla halutaan vain parasta lapsilleni, siis sitä mitä itsekin haluan! :)

Vierailija
45/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole mitään allergioita. Eka kiinteä oli mandariininhedelmä, eli siis kuoret oli poistettu... puolivuotiaana lemppari oli mössätty keitetty peruna jatkettuna voilla ja uskokaa tai älkää.. maksamakkaralla! En nyt tota suosittelisi kellekään, siis perunahan on ihan OK, kunhan eivät ole uusia pottuja.

Meillä esikoisella on aloitettu maissivelli 3½k ja pienemmällä 4kk ikäisenä, kun kasvu pysähtyi niin ihan neuvolan ohjeesta ja terveitä nuo tuntuvat olevan kumpainenkin.

Vierailija
46/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei niitä sormenpään kokosia, eikä mitään perunaa jossa vihreetä.

Vierailija
47/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänellä oli ummetusta osittaisimetyksen takia ja kaikki konstit kokeiltiin. Neuvolantäti, vanha kokenut, sanoi että alapas jo kokeilla perunaa ja porkkanaa ja luumusosetta. Minä annoin ja ummetus loppui.

Terve on kuin pukki. Kuopuksella odotin 4 kk ikään, ei mitään allergioita hänelläkään.

Ja itse olen saanut kiinteitä 2 kk iästä, koska äitiyslomat oli lyhyet. Äidin piti painua töihin ja meikäläisen hoitoon. Ei ole ruoka-allergioita.

Vierailija
48/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se vain vauvalle kelpaisi.

Puisto ei ole ihan tuossa kulmalla ja matkaan menee jo se aika minkä vauva vaunuissa nukkuu eli puoli tuntia. Sitten alkaa huuto mikä ei lopu.

Kotonakin vauva syö puolen tunnin välein.

Se, että jonkun toisen esikoista ei imetys haittaa ei valitettavasti auta meidän esikoista. Kyllä tuntuu, että pitäisi olla hänellekin enemmän läsnä :-(

Mutta nyt kun vastauksia luin ja sain vähän omia ajatuksia kasaan niin alan kyllä kallistua sille kannalle, että ehkä ne kiinteät ei olekaan tähän se ratkaisu. Ehkä joku muu on... Pitää jatkaa miettimistä... Lisää vinkkejä?

ap.

Vierailija
49/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kun joivat hittolainen tunnin välei 200ml korviketta =/

Ainoat ongelmat joita olen 2 vanhimmassa havainnut on valikoiva kuulo.

Vierailija
50/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään allergioita tai muita terveysongelmia ei ole.

Niin tyhmä en kuitenkaan ole, että yleistäisin oman kokemukseni perusteella, että vauvoille on ok antaa kiinteitä esim. 3 kk iässä. Luotan mieluummin nykylääketieteeseen.

Vierailija
51/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap.

Vierailija
52/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi 60, 70, 80 lukujen äidit ovat saaneet aivovamman porkkanaraasteesta liian varhain.

Vierailija
53/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, olen vähän hölmö, en mikään järjen jättiläinen jne...

Mutta kun itse olen tiedostanut tämän ja myöntänyt ongelman, paraneminen lähtee siitä =)

Vierailija
54/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita vielä jaksaa vähän aikaa Tämän viikon loppuun?) pelkkää imetystä. Jos tuntuu että vauva ei ole tyytyväinen ja kyse on nälästä niin anna sitten vaan tuttipullosta korvikett. Ne on ihan hyviä etkä saa niillä vahinkoa aikaiseksi lapsessasi. Osittaisimetys voi onnistua ihan hyvin! Meillä se onnistui hyivn; vauva sai yli 2 kk ajan aina päivittäin myös korviketta, joskus 4 dl joskus 2 dl, joskus 1 dl tai vähemmänkin. Imetys ei kärsinyt, vauva oppi syömään pullosta ja rinnastakin imi entiseen malliin. Toivottavasti teilläkin sujuu hyvin. Jos pääsisit osittaisimetyksellä eteenpäin vielä kuukauden-pari. Mukavaa loppukesää!

Vierailija
55/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sitrusallergia, atooppinen ihottuma, siitepöly-, huonepöly- ja eläinallergioita, yliherkkyyttä myös mm. suklaalle ja mansikoille.

6 vuotta nuorempaa siskoani äitimme täysimetti lähes puoli vuotta ja jatkoi imetystä kunnes siskoni oli noin 1,5 vuotta. Siskollani ei ole mitään allergioita.

Laittaa pakostakin vähän miettimään, kun suvussakaan ei ole laajemmin allergiataipumuksia. Oman lapseni kohdalla olen juuri tämän takia halunnut noudattaa suosituksia, ja olla mieluummin varovainen kiinteiden kanssa.

Vierailija
56/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi alkaa antamaan korviketta jos imetys ei suju. Tottakai ne vauvat syö paljon. Eihän kukaan tiedä paljonko se vauva sieltä rinnasta sitä maitoo vetäsee. Joskus menee enemmän ja joskus vähemmän.

Itselläni on ongelmia suoliston kanssa ja vanhemmalla iällä olen tullut vasta allergiseksi. Minua on imetetty kuukauden ja kiinteät aloitettu 2kk iässä.

Vierailija
57/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tyydyn sanomaan, että kyllä niille suosituksille aina perusteet on. Ja tottakai ne muuttuvat - ajat muuttuvat!! Ennen vanhaan käskettiin kastaa tutti sokeriin, annettiin tuoremehutippoja ja vaikka mitä muuta kamalaa. Tänä päivänä ollaan vähän paremmin perillä asioista. Ja eihän sitä todellakaan tiedä mitä ne vielä keksii - mutta melkein voisin pääni pistää pantiksi, ettei se kiinteiden suositusikä ainakaan enää alene.

Toivon, että sinä ap osaat poimia tästäkin viestiketjusta ne järkevät viestit, ja jättää huomiotta nuo vähemmän avuliaat. Tottakai tärkeintä on, että lapsesi on tyytyväinen - mutta kuten moni tuossa edellä sanoikin, kyseessä on melko varmasti tiheän imun kausi, ja menee kyllä viikossa ohi. Käy lukemassa lisää imetystukilistan sivuilla jos kiinnostaa tietää lisää tuosta tiheän imun kaudesta.

Tsemppiä! :-)

Vierailija
58/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin se, että saa tissiä olisi joku autuaaksi ja kaikelle paskalle ja kohtuuttomuudelle elämässä immuuniksi tekevä voima? Voi helvetti, kyllä se vaan on niin, että jotkut sairastuu, jotkut ei. Vaikka sisko sai tissiä 2v ja sinä 2kk, se nyt vaan on niin, että se sisko on ERI IHMINEN, vaikka samasta lehmästä onkin ulostunut.

Vierailija
59/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin toiselle lapselle (poika) perunan jo kaksi kuisena, kun imetin ja korviketta meni vielä litra päälle vrk:ssa. Oli ihan nuevolatädin suositus, sanoi ettei tuossa ole enää mitään järkeä, anna pojalle perunaa. Poika on terve kuin pukki.

Vierailija
60/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan suolisto ei oikeasti ekaan 6 kuukauteen kestä (joissakin lähteissä 9 kk) mitään muuta ravintoa kuin äidinmaitoa. Kaikki muu tuhoaa suolistonukkaa. Suolistonukan tuhoutuminen voi aikuisiällä altistaa erilaisiin suolistosairauksiin mm. paksunsuolen tulehdukseen tai keliakiaan.

Leikki-iässä lapsella voi olla ummetusta joka voi jatkua aikuisiälle saakka.

Aiheesta on kyllä paljonkin lähteitä mutta kaikki enkuksi jos haluaa tästä lukea. Suomeksi en ole löytänyt juuri mitään. Aihetta tutkitaan jatkuvasti lisää ja lisää löydetään. En minäkään usko että suositusikää enää lasketaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi