Olen vähitellen tajunnut miten etuoikeutetussa "kuplassa" elän...
Rupesin miettimään tätä kun luin viime su hesarista Antero Vartian haastattelun, jossa hän totesi elävänsä etuoikeutetussa kuplassa. Tajusin että niin taidan elää minäkin...
Ystävä- ja tuttavapiiri koostuu pääosin 28-40-vuotiaista menestyjistä, ihmisistä joilla on hyvä koulutus sekä hyvin palkattu työ, joko perittyä tai itse omalla yritystoiminnalla saatua varallisuutta jne. Aloin oikein miettiä näitä tuntemiani ihmisiä ja tajusin, että kaikki heistä asuvat reilusti yli puolen miljoonan kämpissä (useimpien asunnot ovat maksaneet yli 700.000, miljoona ei mikään harvinaisuus), joillain on jo kakkosasunto hankittuna, elämäntyyliin kuuluu matkustelu monta kertaa vuodessa, kalliit harrastukset jne. Moniin heistä törmää lehtien palstoilla, nimenomaan talousuutisissa sekä verotietojen kärjessä. Kaikki asuvat jossakin Helsingin tai Espoon eliittialueista, monet ulkomailla, kuten Lontoossa, Singaporessa ja Tukholmassa. Meidän perhe on aika "tavis" verrattuna ystäväpiiriin sikäli, että olemme ns. tavallisia palkollisia (tosin mies on pörssiyrityksen johtotehtävissä ja tienaa n. 180 tuhatta vuodessa), eikä meillä ole isoja perintöjä tulossa.
Tätä av-palstaa kun lukee, tulee usein vähän outo lintu olo ja jos täällä erehtyy kertomaan omasta elämästään jotain faktoja, haukutaan heti provoksi. Olen tajunnut vihdoin sen, mistä tämä johtuu. Kuulun siihen todella marginaaliseen eliittiin, jolla menee tässä maassa ihan hyvin ja jolla on varaa sellaiseen elämäntyyliin, mistä moni unelmoi... Olen myös tajunnut, että minun ei kannata tällä palstalla hirveästi huudella omia näkemyksiäni, koska lähtökohtani ja elämänpiirini ovat niin eri tasolla, kuin tämän palstan ns. normikirjoittajilla.
Onko täällä palstalla muita kaltaisiani, "etuoikeutetussa kuplassa" eläviä? :)
Kommentit (156)
Aidosti onnellisella ihmisellä ei ole tarvetta retostella omaisuudellaan tai muullakaan hyväosaisuudellaan. Haiskahtaa hieman siltä, että rahoillaan kehuskelijoilla on kulissit kunnossa, mutta todellista onnea ja tyytyväisyyttä se raha ei sitten tuonutkaan. Omassa taloudessakin on kohtuulliset vuositulot, mutta en ole KOSKAAN maininnut minkäänlaista summaa kenellekään. Ap on, enkä usko että oli ensimmäinen (tai viimeinen) kerta.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:38"]Elän myös tuossa etuoikeutetussa kuplassa mutta suoraan sanoen en pidä "äänensävystäsi". Kun sanot olevasi eri tasolla kuin muut, nostat itsesi muiden yläpuolelle. Aidosti hyvistä lähtökohdista oleva ei koskaan tee niin. Itse tulen perimään mittavan omaisuuden ja nytkin menee hyvin. En silti koe olevani yhtään sen parempi kuin kukaan muukaan. Asenteestasi ja kirjoituksestasi huokuu se, ettet ole hyvätuloisesta perheestä kotoisin. Käytöstapoja kiitos.
[/quote]Muuten hyvä mutta oletat siis hyvätuloisen perhetaustan jalostavan ihmistä??
Mielenkiintoinen keskustelu. Itse heräsin ajattelemaan näennäistä "hyväosaisuuttani" kun melkein itkua tihrustin laskuja maksaessani ja ystävättäreni joka oli juuri saanut potkut päivitti statuksensa "lomalle tekisi mieli muttei ole varas, onneksi on sentään kahvia :)". Aina on ihmisiä joilla menee vielä paremmin tai vastaavasti huonommin. Oma asenne ratkaisee kuten ketjun vastauksista huomaa.
Omia ilon aiheita:
- rakastava mies ja terve ihana tytär
- ihana omannäköiseksi remontoitu koti
- suvussa ei sairauksia, terve äiti joka on maailman paras ystävä samalla
- lämpimät välit siskoon ja serkkuihin. Ei täydellinen, mutta rakastava suku
- hyvä työ jossa kohtuu hyvä palkkaus, onneksi hyvä ala tuli valittua
- hyviä ystäviä, perhetuttavia ja tiivis yhteisö jossa elää ilot ja surut
- ulkomaankokemuksia, mahdollisuudet asua Amerikasss, Keski-Euroopassa
- elämässä tarttunut laaja kielitaito
- kyky heittäytyä, elämän jano, halu kehittyä
Kun rupeaa miettimään, niin onnen aiheita on yllättävän paljon. Ihanaa kesää kaikille varakkuuteen ja koulutustaustaan katsomatta!
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:48"]
Ehdottomasti ap:n asemasta tekee kadehdittavan se,että ystävät ovat keskimääräistä paremman näköisiä.
[/quote]
Kyllä paremman näköisiä ja haisevatkin paremmalta :D ! Vessassakin tuotos on pelkkää kultaa ja mirhamia.
Haluaisin tietää millaisella porukalla tuotakin provoa on taas sorvattu?
Ap:lle sanoisin, että JOO kaikki mammat on ihan vihreänä kateudesta.
Tietyissä ympyröissä vaaditaan paljon. Pitää päteä kaikilla elämänalueilla: hoikkuus, ulkonäkö, urheilusuoritukset,tutkinnot, ura, kulttuuriharrastukset ja tietysti lasten pitää olla menestyneitä koulussa ja harrastaa vaikka mitä 3v lähtien.
Kupla puhkeaa kun lapsi onkin erityislapsi, jolla oppimisvaikeuksia ja käytöshäiriöitä, kun firma menee konkurssiin ja puoliso jää työttömäksi jne. No, säästöillä pärjää, ei siinä mitään, mutta asenteet avartuvat näkemään kuplan ulkopuolelle.
Tämä aloitus ja keskustelukin on vähän outo. T. Hyväosainen, mutta ilman kuvitteellista täydellisten piirien kuplaa.
Ap:n aloitus oli naurettava mutta joitain hienoja tarinoita tähän ketjuun on silti tullut, kiitos niistä kaikille "henkisesti" rikkaille! Sen verran on itsekin tullut seurattua noita "parempia piirejä" etten ikinä erehtyisi kadehtimaan ketään pelkän pinnan perusteella. Ja omassakin elämässä tullut nähtyä sekä nousuja että laskuja, joista olen kiitollinen sillä niiden ansiosta olen paljon enemmän kuin jos elämä olisi ollut pelkkää nousukiitoa. :)
Näin New Yorkissa lapsuuteni ja nuoruuteni viettäneenä JA OIKEASTI rikkaassa perheessä eläneenä en voi kuin nauraa näille Suomen "porhoille", jotka ansioillaan leveilevät.
miksi ap:tä pitää haukkua vain sen takia että kertoi tajunneensa elävänsä etuoikeutettujen kuplassa? En itse ymmärtänyt kuplan tarkoittavan sitä, ettei huomaa /tajua mitä ympärillä tapahtuu, vaan sitä että ihmiset ympärillä ovat myös "etuoikeutettuja".
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 19:42"]
miksi ap:tä pitää haukkua vain sen takia että kertoi tajunneensa elävänsä etuoikeutettujen kuplassa? En itse ymmärtänyt kuplan tarkoittavan sitä, ettei huomaa /tajua mitä ympärillä tapahtuu, vaan sitä että ihmiset ympärillä ovat myös "etuoikeutettuja".
[/quote]
Kuplassa elämistä käytetään ihan yleisesti vertauksena sille, ettei ymmärrä muusta maailmasta mitään, tajuaa vain oman tilanteensa ja luulee että kaikki muutkin elävät niin. Ja kuten joku jo totesikin: täytyy olla aika idiootti, jos ei tiedä että Suomessakin on tuloeroja ja kaikilla ei ole rahaa asua hienoilla alueilla Espoossa/Helsingissä/Singaporessa miljoonantaloissa, harrastaa kalliisti ja harkita kakkosasunnon ostoa jne.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:35"]
Sellainen lisäys vielä, että ystäväpiiriini kuuluvat ihmiset ovat vielä lähes poikkeuksetta keskivertoa paremman näköisiä ja tyylikkäitä, harva on ylipainoinen. Itsestäni sen verran, että minulla on akateeminen loppututkinto, hyvä työpaikka ja tällä hetkellä mammalomailen puolivuotiaan tytön kanssa. Ikää minulla on 34 vuotta, miehellä 37.
ap
[/quote]
Good for you honey. Good for you.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 19:42"]
[/quote]
Kuplassa elämistä käytetään ihan yleisesti vertauksena sille, ettei ymmärrä muusta maailmasta mitään, tajuaa vain oman tilanteensa ja luulee että kaikki muutkin elävät niin. Ja kuten joku jo totesikin: täytyy olla aika idiootti, jos ei tiedä että Suomessakin on tuloeroja ja kaikilla ei ole rahaa asua hienoilla alueilla Espoossa/Helsingissä/Singaporessa miljoonantaloissa, harrastaa kalliisti ja harkita kakkosasunnon ostoa jne.
[/quote]
Suomessa eläneenä olen tottunut, että herra ja narri ovat tasa-arvoisia, tuloerot eivät juuri merkitse. Mutta viimeisen viiden vuoden aikana olen valitettavasti joutunut huomaamaan, että näitä kuplassa eläjiä on alkanut ilmaantumaan. Keskituloiset naureskelevat ihmetellen: "Kaikillahan rahaa on."
300 000 työtöntä, lisäksi kaikki ne, jotka 0-tuntiasoppareilla ovat töissä, tai vuokratyöyrityksen kautta työllistyvät osaksi vuotta, tai palkkatuetussa työssä määräajan kärvistelevät, saavat olla melko varmoja että on lähes 6 ja varanumero saada se vakipaikka vielä joskus. Se että yksikin etuoikeutettussa kuplassa elävä tajuaa tämän on hyvä asia. Tuhat olisi parempi.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 09:10"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:33"]
Olet siis onnistunut uskottelemaan itsellesi, että yo-arvosanoilla tai lukion jälkeisellä opiskelemaan pääsemisellä ei ole mitään tekemistä ahkeruuden kanssa, vaan pelkästään flaksin? Tällainen asenne ei vie sinua eteenpäin elämässä vaan antaa tekosyyn jumittaa "huono-osaisuudessa". Nimenomaan oma asenteesi syö siis omia mahdollisuuksiasi.
Valtio ei luonnollisestikaan voi taata leveää elämää kaikille, jotka päättävät aikuisiällä kouluttautua uuteen ammattiin. Siihen ei yksinkertaisesti ole varaa. Mielestäni jo se, että työttömyysturvalla ollessa on mahdollista opiskella, on hieno mahdollisuus. Se, mitkä kenenkin henkilökohtaiset kulut - kuten asuntolainan suuruus - ovat, on jokaisen oma päätös, josta ei voi muita vastuuttaa. Ei valtio pakota ottamaan asuntolainaa, johon maksukyky ei riitä toisen jäädessä työttömäksi. Itse asiassa nykyään nimenomaan suositellaan ottamaan sen suuruinen laina, että toisen tulot yksin riittävät sen hoitamiseen. Muutenkin erityisesti pienituloisena on tärkeää elää tulojen mukaan niin, ettei velkaa pääse kertymään.
Tsemppiä joka tapauksessa ja toivon, että löydät mielekästä työtä. Uskoisin työtä olevan tarjolla, jos et ole sen suhteen turhan ronkeli.
[/quote]
Opiskelin lukion jälkeen ammattikorkeassa ja valmistuinkin, mutta sellaiselle alalle, joka IT-kuplan puhjettua ei työllistänytkään. Voisin pyyhkiä sillä todistuksella takapuoleni. Ja koska OLEN ahkera en voinut kuvitellakkaan, että jäisin sen puolen vuoden jälkeen, jolloin hain alan töitä jatkuvasti, makaamaan työttömyyskorvauksilla kotiin. Hain siis duunarityötä, johon ei tarvittu koulutusta. Sain paikan ja oppisopumusopiskelin hetken päästä alalle. Ja nyt olen ollut tässä pienituloisena jumissa jo kymmenisen vuotta. Vanhin lapseni on yhdeksän. Jos lapsia on 5 ei oikein voi elää siellä kaksiossa. Ja en usko, että yhteiskunnalle tulisi yhtään halvemmaksi se, että jättäisin lapseni heitteille, kun pistäisin omat tarpeeni ja opiskelun ykkössijalle (lastensuojelu, sijoitus). Tai: "Ei se mitään lapset, että joudutaan muuttamaan tästä omakotitalosta maalta, jossa teitä nukkuu jo nyt 2-3 lasta samassa huoneessa, sellaiseen kivaan pikku kaksioon kaupunkiin, että äiti pääsee opiskelemaan. Valitettavasti joudutte luopumaan harrastuksistannekin, koska meillä ei ole moneen vuoteen varaa maksaa niitä. Ai sulla ei ole ehjiä kumisaappaita? Noh ehkä joulupukki ensi jouluna tuo uudet saappaat. Mitkä synttärit? Ei äidillä ja isillä nyt ole varaa järjestää juhlia tänäkäöän vuonna..."
Suomessa ei olekkaan työvoimapula vaan HALPAtyövoimapula. Raskaistakaan töistä ei haluta maksaa kunnon palkkaa ja mihin tahansa pitäisi suostua (ks. osa-aikatyöt, hlö.kohtaisen avustajan työt, siivoojan työt, tiskarin työt, keittäjän työt, huoltomiehen työt, työn välitysfirmojen kiskonta, jne.).
Tekisitkö itse töitä esim. rappusiivoojana, jossa lopulta kuluttaisit terveytesi? Tai lapsiperheellisenä työtä, joka painottuu iltaan, yöhön ja viikonloppuihin (koska olisit läsnä lapsillesi)? Tekisitkö työtä, jonka perusteella sinua pidettäisiin vähän tyhmänä, koska "et muutakaan työtä ole saanut"? Tekisitkö työtä, josta maksetaan pientä palkkaa ja lasten päivähoitokulut ja työmatkakulut nielisivät yli puolet käteen jäävästä palkastasi?
Koko loppuelämä pitäisi maksaa "vääristä valinnoista". Eli siitä että valitsi väärän alan lukion jälkeen kun en osannut kristallipallosta katsoa että alan työllisyys romahtaa heti valmistumiseni jälkeen ja että tein lapsia ymmärtämättä sitä miten paljon ne rajoittavat elämässä eteenpäin pääsemistäni. Tein lapset rakkaudesta ja kuvittelin että minulla olisi mahdollista päästä uralla eteenpäin kun lapset kasvavat. Noh, enpä pääse.
Ja nyt menee sitten se ainoakin leivän lähde alta.
P.s. Opiskelin kyllä ahkerasti lukiossa, mutta parempaan todistukseen en päässyt silti. En siis lööbaillut. Mutta vaikka todistukseni ei ole "loistava", se ei tarkoita että olisin yksinkertainen tai etten olisi kiinnostunut esimerkiksi yhteiskunnasta, kulttuurista, historiasta, filosofiasta tai psykologiasta. Joten olen sitä mieltä, että kyse ei tässäkään tapauksessa ole ahkeruudesta, koska olin ahkera ja luin ja pänttäsin. Haluaisin lähteä opiskelemaan ammattikorkeakouluun ja tiedän että minusta tulisi hyvä ammattilainen alalla, jossa saisin käyttää myös päätäni. Mahdollisuuksia ei kuitenkaan ole.
[/quote]
Ystävä hyvä, maailma ei ole sulle mitään velkaa.
Itse teet onnesi tai tappiosi.
Sinussa on kaikki; lasi joka vain tyhjenee vai odottaa täyttymistään?
Minä en unelmoi sinun elämästäsi.
Haluan elää juuri tätä elämää näitten ihmisten kanssa jotka olen saanut ympärilleni.
Miksi haaveilisin muusta ja olisin tyytymätön 30 000 € / vuosituloihin sillä silläkin elää.
Minulla on perhe, koti ja työ. Olen suhtkoht terve.
Lapsen halaus ei maksa mitään, sisäinen tyytyväisyys ei maksa mitään. Tavarat ympärillä eivät korvaa rauhaa sisälläni. Näin se vain on.
Olen elämässäni kerran menettänyt kaiken materian.
Ja samalla saanut kannettavaksi suuren 200 000 e velan jolle ei ole vastinetta materiassa kuten asuntolainallamme on. Mutta miksi murskautuisin ja asettaisin itselleni päämääräksi päästä eroon tuosta velasta ? Ei, se tulee olemaan kumppani joka vuosi ja kuukausi pitkän ajan.
Sillävälin elän hengitän ja katson pysähtyen ympärilleni.
Minäkin saan elää kuplassa. Sellaisessa johon ei sinulla ole varaa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:16"]Joitakin etuoikeuksiani:
- Olen valkoinen heteromies.
- Olen älykäs ja lahjakas, sosiaalisesti kyvykäs ja ns. normaalin näköinen.
- Minulla ei ole elämää vakeuttavia vammoja tai sairauksia.
- Olen vakituisessa ja kohtuullisesti palkatussa työssä, jossa on erinomaiset edut.
- Elän luotettavan ehkäisyn aikakaudella, joten minun ei tarvitse rasittaa elämääni lapsilla.
- Minulla on rakastava puoliso, joka on samassa tilanteessa.
[/quote]
Puolisosi on siis valkoinen heteromies, onnittelut teille kun olette löytäneet toisenne :)
[/quote]
Se, että on valkoinen heteromies, ei ole tilanne.
En ymmärtänyt. Miksi et voi kirjoittaa ajatuksistasi, jos sinulla on rahaa tai varakkaita ystäviä?
miten tuo kaikki estää sinua kirjoittamasta tai ärsyttääkö jotain varakkuutesi. Itse luulen, etttä tänne kirjoittavat monetkin varakkaat mutta loppupeleissä elävät melko lailla samanlaista elämää ja tuskin onnellisempaa kuin vähemmän varakkaat.
Murun uusi trollihahmo, maneerit paistaa niiiiiiin läpi :D
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:52"]
Olet onnekas. Minusta kuplassa eläminen on hyvä sana kuvaamaan sitä sillä valtaosa maailman ihmisistä ei elä tuollaista elämää. Ärsyttävintä tässä on se, e ttä juuri näistä "kuplista" parmpien lähtökohtien siivittämänä tulee päättäjämme. Jos ei herää koskaan ja näe muutakin, voi hyvin luulla tietävänsä ratkaisuja ongelmiin jotka koskevat "kuplan" ulkopuolella eläviä.
Kun itsellän on ollut helppo elämä ja tuntee ehkä ihmisiä joiden pienet vaikeudet ovat turhaa marinaa voi olla todella kova niitä kohtaan joilla ei ole onnea ollut.
[/quote]
Ranskan aatelisto heräsi vasta mestauslavalla. Olen valmis äänestämään kommunisteja jotta kaltaisesi sekä suurkapitalistit murskataan kuin mätä kananmuna ja käytetään kolhoosin pellon lannoitteena.