Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen vähitellen tajunnut miten etuoikeutetussa "kuplassa" elän...

Vierailija
03.06.2014 |

Rupesin miettimään tätä kun luin viime su hesarista Antero Vartian haastattelun, jossa hän totesi elävänsä etuoikeutetussa kuplassa. Tajusin että niin taidan elää minäkin...

Ystävä- ja tuttavapiiri koostuu pääosin 28-40-vuotiaista menestyjistä, ihmisistä joilla on hyvä koulutus sekä hyvin palkattu työ, joko perittyä tai itse omalla yritystoiminnalla saatua varallisuutta jne. Aloin oikein miettiä näitä tuntemiani ihmisiä ja tajusin, että kaikki heistä asuvat reilusti yli puolen miljoonan kämpissä (useimpien asunnot ovat maksaneet yli 700.000, miljoona ei mikään harvinaisuus), joillain on jo kakkosasunto hankittuna, elämäntyyliin kuuluu matkustelu monta kertaa vuodessa, kalliit harrastukset jne. Moniin heistä törmää lehtien palstoilla, nimenomaan talousuutisissa sekä verotietojen kärjessä. Kaikki asuvat jossakin Helsingin tai Espoon eliittialueista, monet ulkomailla, kuten Lontoossa, Singaporessa ja Tukholmassa. Meidän perhe on aika "tavis" verrattuna ystäväpiiriin sikäli, että olemme ns. tavallisia palkollisia (tosin mies on pörssiyrityksen johtotehtävissä ja tienaa n. 180 tuhatta vuodessa), eikä meillä ole isoja perintöjä tulossa.

Tätä av-palstaa kun lukee, tulee usein vähän outo lintu olo ja jos täällä erehtyy kertomaan omasta elämästään jotain faktoja, haukutaan heti provoksi. Olen tajunnut vihdoin sen, mistä tämä johtuu. Kuulun siihen todella marginaaliseen eliittiin, jolla menee tässä maassa ihan hyvin ja jolla on varaa sellaiseen elämäntyyliin, mistä moni unelmoi... Olen myös tajunnut, että minun ei kannata tällä palstalla hirveästi huudella omia näkemyksiäni, koska lähtökohtani ja elämänpiirini ovat niin eri tasolla, kuin tämän palstan ns. normikirjoittajilla.

Onko täällä palstalla muita kaltaisiani, "etuoikeutetussa kuplassa" eläviä? :)

Kommentit (156)

Vierailija
61/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, ihan oikeastiko FB-bannerifilosofin haastattelu herätti sinut pohtimaan tätä elämäntapaasi, eikä esimerkiksi syksy 2008? Minusta kun nimittäin tuntuu, että rapujuhlissa oli sinä ja seuraavana vuonna aika kireä tunnelma, rahoitusalan kavereilla kului snapseja runsaahkosti, ja stressi saattoi laueta jopa sellaisina väittelyinä, joiden seurauksena esim. omassa tuttavapiirissä on henkilöitä, joita ei edelleenkään voi kutsua samoihin juhliin.  Sillä vain kysyn, että jopa minä humanistina ymmärsin silloin jonkun olevan pahasti vialla, ja tiettyjen kavereiden tietynlaisen elämäntyylin olevan vaakalaudalla. Luulisi, että sinä MBA:na ja talouden mittarit tuntevana olisit ollut enemmän kuin vähän huolissasi tuolloin omasta ja miehesi - jos siis tunsitte - ammatillisesta tulevaisuudesta. 

Niin, ja itse siis olen vain "pikkuvaimo", mutta mieheni työn ja ystäväpiirin kanssa kosketuksissa henkilöihin, jotka pääsevät näiden verotulolistojen kärkeen. Meillä tosin on paljon muunlaisia kontaktejakin, miehen perheen rankan lamataustan ja oman maalaisuuteni - paikkakunnan ainoissa koulussa tutustui hyvinkin erilaisista perheoloista tuleviin lapsiin - ansiosta. 

Vierailija
62/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen eläväni etuoikeutetusti vaikka olen menettänyt talouteni ja terveyteni, avioliittoni jne. Pohjan kun on kokenut niin osaa eri tavalla iloita elämän pienistä asioista. Toivon kaikille ihmisille tyytyväisyyttä ja mielenrauhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan loistavaa tulkintaa tuossa yllä. Nyt päästään ytimeen :)

Vierailija
64/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä ap:n kuvaus kuplasta. Se kupla sanoo poks joku päivä, kun tulee syöpä, lapsi kuolee, saat vainoajan, rakastut vieraaseen ja töistä tulee potkut. Kaikille käy niin jossain vaiheessa. Raha voi silloin auttaa, mutta senkin voi menettää. Pudotus voi olla aika kova, pitkäaikaisosastolla.

Vierailija
65/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:35"]

Sellainen lisäys vielä, että ystäväpiiriini kuuluvat ihmiset ovat vielä lähes poikkeuksetta keskivertoa paremman näköisiä ja tyylikkäitä, harva on ylipainoinen. Itsestäni sen verran, että minulla on akateeminen loppututkinto, hyvä työpaikka ja tällä hetkellä mammalomailen puolivuotiaan tytön kanssa. Ikää minulla on 34 vuotta, miehellä 37.

ap

[/quote]

Koulutuksesi ei kirjoitustyylistäsi ja asiasisällöstään päätellen ole ainakaan ollut sivistävää.

Vierailija
66/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni kuuluu niihin verotilaston kärkiin, minä itse en listoille pääse hyvästä peruspalkasta huolimatta (onneksi, mieskin aina kauhulla odottaa listojen julkaisua). Vaikka olemme varakkaampia kuin suurin osa suomalaisista, niin ei se mielestäni meistä tee yhtään sen erikoisempia saati sitten parempia tallaajia, samat ongelmat ja riidanaiheet meillä on kuin muillakin (jopa rahasta tulee riitaa myös meillä). Toki taloudellinen vapaus tuo mukanaan etuja, mutta sen eteen mieheni etupäässä on tehnyt niin käsittämättömän määrän töitä, että siinä on välillä ollut liittokin kovilla. Tajuan meidän olevan onnekkaita ja etuoikeutettuja taloudellisen puolen suhteen ja olen toki siitä kiitollinen, mutta ei se raha ole elämän tärkein sisältö ja elämää arvottava tekijä. Ap:n aloitus haiskahti minun korvaani ikävän paljon leveilyltä ja itsensä nostamisesta jalustalle, vai miksi muuten kertoja asuntojen hintoja täällä ym? 

Vierailija
67/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:59"]

Itse koen eläväni etuoikeutetusti vaikka olen menettänyt talouteni ja terveyteni, avioliittoni jne. Pohjan kun on kokenut niin osaa eri tavalla iloita elämän pienistä asioista. Toivon kaikille ihmisille tyytyväisyyttä ja mielenrauhaa.

[/quote]

Niin tuota,

Ap, ehkä kannattaisi opetella hieman nöyrempää elämänasennetta. Sinulla on paljon menetettävää. 

Vierailija
68/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:16"]Joitakin etuoikeuksiani:

- Olen valkoinen heteromies.

- Olen älykäs ja lahjakas, sosiaalisesti kyvykäs ja ns. normaalin näköinen.

- Minulla ei ole elämää vakeuttavia vammoja tai sairauksia.

- Olen vakituisessa ja kohtuullisesti palkatussa työssä, jossa on erinomaiset edut.

- Elän luotettavan ehkäisyn aikakaudella, joten minun ei tarvitse rasittaa elämääni lapsilla.

- Minulla on rakastava puoliso, joka on samassa tilanteessa.

[/quote]

Puolisosi on siis valkoinen heteromies, onnittelut teille kun olette löytäneet toisenne :)

Vierailija
69/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:59"]

[/quote]

Niin tuota,

Ap, ehkä kannattaisi opetella hieman nöyrempää elämänasennetta. Sinulla on paljon menetettävää. 

[/quote]

juurikin noin! ehkei pidä koskaan nostaa itseään muiden yläpuolelle, tipahdus tulee olemaan väistämätön 

Vierailija
70/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:15"]

Tulee vähän paha mieli monista vastauksista tässä ketjussa. Minusta ap ei mitenkään ylentänyt itseään tai pitänyt itseään muita parempana. "Etuoikeutettu" tarkoittaa varmaan eri asioita ihmisille ja riippuu siihen mihin vertaa. Kyse on minusta enemmän siitä, että asiat ovat hyvin, ei siitä, että olisi enemmän oikeuksia tms. kuin muilla. 

[/quote]

Juuri samaa olin tulossa sanomaan. Itse tulkitsin ap:n tekstin siten, että hän on nyt tajunnut ettei ansaitse tuollaista elämää juuri sen enempää kuin kukaan muukaan tavallinen ihminen, eli siinä mielessä on "etuoikeutettu", koska hän on sen saanut ja moni muu ei.

Ihmettelen näitä tulkintoja, että jos kehtaa tuollaisesta hyvästä asemastaan jotain ääneen lausua (tai palstalle kirjoittaa), niin se on muka itsen asettamista muiden yläpuolelle. Ja että hyväosaisen tulee vaieta ja peitellä asiaa. Miksi jumalan nimessä??? Päin vastoin, näistä asioista tulisi puhua paljon enemmän ja avoimemmin, ja hyvin pärjänneet voisivat auttaa muitakin pärjäämään elämässään.

Itse olen köyhä taiteilija, mutta siinä mielessä "etuoikeutettu", että olen jostain syystä hyvin nuorena ymmärtänyt mistä onnellinen elämä muodostuu ja miten sen voi saavuttaa myös pienellä rahalla (suurella vaivalla tosin, mutta ei vaivannäkö haittaa kun palkintona on se, että kokee saavansa elämältä kaiken, mikä tekee siitä elämisen arvoista). Joskus yritän antaa vinkkejä muillekin, kun huomaan että jokin tärkeä asia on jäänyt ymmärtämättä ja henkilö tämän seurauksena elää kovin onnetonta elämää ja kärsii. Mutta eihän siitä yleensä mitään tule, kun tämäkin tulkitaan oman paremmuuden korostamiseksi ja ylimielisyydeksi. Ulkomailla onnistuu ihan eri lailla; siellä porukka ei ole heti ensimmäisenä haukkumassa ja lyttäämässä, vaan luotetaan siihen että toisella ihmisellä voi olla jotakin todella arvokastakin annettavaa, eikä minkäänlaista muuta ketunhäntää kainalossa kuin auttamisesta tuleva hyvä mieli itselle.

Tosiaan paha olo tulee näistä vastauksista, kun tiedän, että nämä ilkeämieliset, kateelliset ja "et sinä mitään eliittiä ole" -lyttääjät ovat äärimmäisen suurella todennäköisyydellä itse onnettomia ihmisiä, joita ei saa auttaa vaikka voisi ja haluaisi.

Vierailija
71/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis SUN MIES on hyvin tienaava, mut mitäs, jos se päättää "nostaa kytkintä"? 

Löytää kauniimman ja nuoremman. Milläs sä sitten rehvastelet, kun taitaa mennä siinä sivussa ne kauniit ja rikkaat "ystävätkin". 

Vierailija
72/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten seuraa mm. mediaa lainkaan?

Leipäjonot, työttömyys, lomautukset, lapsiköyhyys jne. ei kuulosta tutuilta?

Ihan sama missä kuplassa kukakin elää, tyhmyys on aina säälittävää tulotasosta tai varallisuudesta huolimatta.

Mun lapset, 8- ja 10-v pojat ovat ymmärtäneet jo ajat sitten tuon mihin ap:lla meni yli 30 vuotta ja tämä vaikka olemme tavallinen keskituloinen perhe pk-seudulla.

Vierailija
73/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen hinnoista puheen ollen 700 000 ei ole vielä mikään hinta asunnosta. Kaikki tässä ympärilläni olevat eivät edes nytkähdä tuohon hintaan. Tuo varakkuus näyttää olevan aika heiluva käsite...täällä. Ryhdytään sitten rahasta puhumaan kun on laittaa ensin tuollainen 2 500 000. Tämä esimerkki on kiinteistömaailman totuuksia, jos sijoitetaan arvokiinteistöihin. 

Vierailija
74/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö ap, että kaltaisessasi kuplassa eläjät ovat aivan hirveän suuri rasite koko biosfäärille? Luonnonvarat ovat siinä jamassa, että oksettaa tuommoisella kulutusjuhlalla rehvastelu!

Vierailija
75/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 18:46"]

Tiesitkö ap, että kaltaisessasi kuplassa eläjät ovat aivan hirveän suuri rasite koko biosfäärille? Luonnonvarat ovat siinä jamassa, että oksettaa tuommoisella kulutusjuhlalla rehvastelu!

[/quote]

Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.

Siihen liittyen: se, ettei halua lapsia on todella suuri etuoikeus. Lapsettomilla pariskunnilla menee tässä yhteiskunnassa niin paljon paremmin kuin lapsiperheillä, että tuo on varmasti merkittävin yksittäinen etuni enemmistöön nähden.

Vierailija
76/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleppas ap varovainen... Elämänkokemusta omaavana minä ainakin tiedän, että ylpeys käy lankeamuksen edellä. Ei kannata hirveästi huudella ja ylpeillä menestyksestä. Elämällä on tapana antaa ja myös ottaa. Itse olen mukavastikin menestyneenä todennut, että silloin, kun meinaa menestys nousta hattuun, niin elämä palauttaa maan pinnalle. Sairautta, eripuraa yms. elämä on ylpeydenhetkinä antanut. Olenpahan sen jälkeen muistanut olla tyytyväinen ja hiljaa ja ilman ylpeillä pyrkinyt antamaan omasta muille kärsiville.

Vierailija
77/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ap valehtelee, koska etuoikeutetussa asemassa olevat ihmiset eivät tunne tarvetta päteä tuolla lailla, ja sävy kuulostaa tosi epäaidolta. Taitaa olla ap:n haaveilua vaan, todellisuus on jossain suomalaisessa pikkukaupungissa kituutusbudjetilla elävä katkera yh.

Vierailija
78/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:45"]

Raha ja luksus elämä. Voi kun tietäisitte, miten surullisia tarinoita rahan takana olevilla perheillä olisi kerrotavana. Mutta näistä vaietaan, että säilytetään ulkokuori ja mammonalla ostettu status. Tiedän surullisia, epäinhimillisiä tarinoita ja paljon, kun raha arvottaa kaiken. Naisen on näytettävä ikinuorelta, lasten on oltava koulutettuja, jokaisen on oltava menestyjä tässä yhteisössä, sinne ei luusereita kaivata. Se on kylmä ja yksinäinen maailma, siellä ei armoa tunneta. Naiset juoksevat plastiikkakirurgilla ja itkevät itsensä uneen harva se ilta. Mies tekee mitä haluaa, koska rahamiehet ovat etuoikeutettuja tekemään mitä tahansa. Muutama hyvä kirja on kaiken kansan käsiin laskettu sitä kautta, että joku ihminen on uskaltanut rohkeasti puhua epäinhimillisestä osastaan. Nämähän ovat olleet yleensä tätä rohkeampaa nuorta sukupolvea. Naisen osa on pitää suunsa kiinni ja näkyä sopivasti. Tässä teille hyvät palstan lukijat todellista kuplaa. En tiedä käykö kateeksi.

[/quote]

Niinpä, tiedän yhden pariskunnan, jossa kulissit kiiltää, mutta mies pettänyt vaimoaan jo pari vuosikymmentä. Nainen meuhkaa asiasta, mutta tyytyy osaansa pettävän miehen vaimona. 

Vierailija
79/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:38"]

Mies sanoi että MBA saa rahalla tai siihen tarvitaan paljon rahaa. Koulutukseltaan FM. Opiskeli aikuisena ja on töissä. Ihan ok palkka, mutta ei mikään ihmeellinen. Kaikki menee mitä tulee. Suurin osa maistereista kuuluu samaan kastiin. Pikkasen parempi palkka kuin duunareilla. No kyllä mies tuntee itsensä ihan duunariksi ja ammatti on ohjelmistosuunnittelija.

Enkä ymmärrä yhtään noita kaksoistutkintoja.

En minäkään tykkää kirjoituksistasi. Puutarhurina saan jotain niin kaunista aikaan että elän varsinaisessa kuplassa ja sormet mullassa, olen niin onnellinen.

[/quote]

Tämä on totta, miehesi on oikeassa. Ajatuksena on että tuo luetaan yliopistotutkinnon päälle.

Vierailija
80/156 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:33"]

Mä odotan yksin esikoistani ja asun kaupungin vuokra-asunnossa. Määräaikainen työsuhde loppuu äitiysloman aikana. Olen kärsinyt mielenterveysongelmista ja elämäni aikana sairastanut muitakin vakavia ja kallishoitoisiakin sairauksia (mm. syöpä), joista kuitenkin kiitos hyvän hoidon olen toipunut täysin.

Etenkin nyt kun olen saanut aivan ensiluokkaista tukea ja hoitoa äitiysneuvolasta ja sosiaaliturvan ansiosta minulla ja vauvallani on mahdollisuus normaaliin ja hyvään elämään, vaikka minulla ei olekaan miestä elättämässä eikä pian työpaikkaakaan, minulle on realisoitunut entistä selvemmin, missä etuoikeutetussa kuplassa elän ja ihan jokaikinen suomalainen elää. Olen matkustellut jonkun verran ja tunnen myös paljon eri maista tulleita maahanmuuttajia. Tiedän, että hyvin moneen muuhun maahan syntyneenä olisin tässä elämäntilanteessa ihan kusessa, jos enää hengissäkään. Tällä hetkellä mussa herättää syvää kiitollisuutta se, että olen syntynyt juuri tänne.

[/quote]

Kiitos, että kirjoitit tämän viestin. Tuli itselle ihan tippa silmään. Kaikkea hyvää sinulle ja lapsellesi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän