Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen vähitellen tajunnut miten etuoikeutetussa "kuplassa" elän...

Vierailija
03.06.2014 |

Rupesin miettimään tätä kun luin viime su hesarista Antero Vartian haastattelun, jossa hän totesi elävänsä etuoikeutetussa kuplassa. Tajusin että niin taidan elää minäkin...

Ystävä- ja tuttavapiiri koostuu pääosin 28-40-vuotiaista menestyjistä, ihmisistä joilla on hyvä koulutus sekä hyvin palkattu työ, joko perittyä tai itse omalla yritystoiminnalla saatua varallisuutta jne. Aloin oikein miettiä näitä tuntemiani ihmisiä ja tajusin, että kaikki heistä asuvat reilusti yli puolen miljoonan kämpissä (useimpien asunnot ovat maksaneet yli 700.000, miljoona ei mikään harvinaisuus), joillain on jo kakkosasunto hankittuna, elämäntyyliin kuuluu matkustelu monta kertaa vuodessa, kalliit harrastukset jne. Moniin heistä törmää lehtien palstoilla, nimenomaan talousuutisissa sekä verotietojen kärjessä. Kaikki asuvat jossakin Helsingin tai Espoon eliittialueista, monet ulkomailla, kuten Lontoossa, Singaporessa ja Tukholmassa. Meidän perhe on aika "tavis" verrattuna ystäväpiiriin sikäli, että olemme ns. tavallisia palkollisia (tosin mies on pörssiyrityksen johtotehtävissä ja tienaa n. 180 tuhatta vuodessa), eikä meillä ole isoja perintöjä tulossa.

Tätä av-palstaa kun lukee, tulee usein vähän outo lintu olo ja jos täällä erehtyy kertomaan omasta elämästään jotain faktoja, haukutaan heti provoksi. Olen tajunnut vihdoin sen, mistä tämä johtuu. Kuulun siihen todella marginaaliseen eliittiin, jolla menee tässä maassa ihan hyvin ja jolla on varaa sellaiseen elämäntyyliin, mistä moni unelmoi... Olen myös tajunnut, että minun ei kannata tällä palstalla hirveästi huudella omia näkemyksiäni, koska lähtökohtani ja elämänpiirini ovat niin eri tasolla, kuin tämän palstan ns. normikirjoittajilla.

Onko täällä palstalla muita kaltaisiani, "etuoikeutetussa kuplassa" eläviä? :)

Kommentit (156)

Vierailija
101/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:35"]Sellainen lisäys vielä, että ystäväpiiriini kuuluvat ihmiset ovat vielä lähes poikkeuksetta keskivertoa paremman näköisiä ja tyylikkäitä, harva on ylipainoinen. Itsestäni sen verran, että minulla on akateeminen loppututkinto, hyvä työpaikka ja tällä hetkellä mammalomailen puolivuotiaan tytön kanssa. Ikää minulla on 34 vuotta, miehellä 37.

ooks sä se messu, jonka vauvaa ei kehuttu söpöksi? Kyl sul on vaikeeta, tsemppihali!

ap

[/quote]

Vierailija
102/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin, ap:n kirjoitus kuvaa hyvin sitä, miten joillakin ihmisillä ei vain ole mitään kokemusta köyhyydestä ja kasaantuvista ongelmista, ei edes toisen käden kautta. Koska päättäjämme tulevat juuri tuollaisista kupla-oloista, ei heillä ole eväitä auttaa huono-osaisia. Heidän esittämänsä ratkaisut ovat triviaaleja, hyödyttömiä, ja heidän kuvansa koko vähäosaisten elämästä on täysin vääristynyt, esim. he kuvittelevat työttömien, pitkäaikaissairaiden, mielenterveyspotilaiden, vammaisten jne. olevan jotain sisäisesti yhdenmukaisia ryhmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi höpönpöppö sun kanssas. Suurin osa suomalaisista elää hyvinvointivaltion luomassa kuplassa. Asiat jotka meille on arkipäivää on jossain muualla työn ja tuskan takana, tai kokonaan saavuttamattomissa. Ainoa asia, jonka ehkä olet huomannut tai tulet huomaamaan, on oma pinnallisuutesi.

Vierailija
104/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks av on täynnä mulkkuja?

Vierailija
105/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä on niin helppoa ja mukavaa, etenkin kun ympärillä on iloisia positiivisia ihmisiä, joilla menee hyvin. On ihanaa kun saa elää kauniissa kodissa ja vierailla muiden vielä kauniimmissa kodeissa, matkustaa upeisiin paikkoihin jne."

Melllä nettotulot  viitisen tonnia kuussa, osalla tuttavista enemmän, osalla vähemmän. Ja suurin osa on positiivisia ja iloisia ihmisiä, joilla menee hyvin, joilla on kauniit kodit ja varaa matkustella kivoihin paikkoihin.  Multa meni toi pointti nyt ohi..? 

Vierailija
106/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:33"]

Rupesin miettimään tätä kun luin viime su hesarista Antero Vartian haastattelun, jossa hän totesi elävänsä etuoikeutetussa kuplassa. Tajusin että niin taidan elää minäkin...

Ystävä- ja tuttavapiiri koostuu pääosin 28-40-vuotiaista menestyjistä, ihmisistä joilla on hyvä koulutus sekä hyvin palkattu työ, joko perittyä tai itse omalla yritystoiminnalla saatua varallisuutta jne. Aloin oikein miettiä näitä tuntemiani ihmisiä ja tajusin, että kaikki heistä asuvat reilusti yli puolen miljoonan kämpissä (useimpien asunnot ovat maksaneet yli 700.000, miljoona ei mikään harvinaisuus), joillain on jo kakkosasunto hankittuna, elämäntyyliin kuuluu matkustelu monta kertaa vuodessa, kalliit harrastukset jne. Moniin heistä törmää lehtien palstoilla, nimenomaan talousuutisissa sekä verotietojen kärjessä. Kaikki asuvat jossakin Helsingin tai Espoon eliittialueista, monet ulkomailla, kuten Lontoossa, Singaporessa ja Tukholmassa. Meidän perhe on aika "tavis" verrattuna ystäväpiiriin sikäli, että olemme ns. tavallisia palkollisia (tosin mies on pörssiyrityksen johtotehtävissä ja tienaa n. 180 tuhatta vuodessa), eikä meillä ole isoja perintöjä tulossa.

Tätä av-palstaa kun lukee, tulee usein vähän outo lintu olo ja jos täällä erehtyy kertomaan omasta elämästään jotain faktoja, haukutaan heti provoksi. Olen tajunnut vihdoin sen, mistä tämä johtuu. Kuulun siihen todella marginaaliseen eliittiin, jolla menee tässä maassa ihan hyvin ja jolla on varaa sellaiseen elämäntyyliin, mistä moni unelmoi... Olen myös tajunnut, että minun ei kannata tällä palstalla hirveästi huudella omia näkemyksiäni, koska lähtökohtani ja elämänpiirini ovat niin eri tasolla, kuin tämän palstan ns. normikirjoittajilla.

[/quote]

Tämä aloitus on jonkun sosialistin provo.

Vierailija
107/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:52"]

Olet onnekas. Minusta kuplassa eläminen on hyvä sana kuvaamaan sitä sillä valtaosa maailman ihmisistä ei elä tuollaista elämää. Ärsyttävintä tässä on se, e ttä juuri näistä "kuplista" parmpien lähtökohtien siivittämänä tulee päättäjämme. Jos ei herää koskaan ja näe muutakin, voi hyvin luulla tietävänsä ratkaisuja ongelmiin jotka koskevat "kuplan" ulkopuolella eläviä.

Kun itsellän on ollut helppo elämä ja tuntee ehkä ihmisiä joiden pienet vaikeudet ovat turhaa marinaa voi olla todella kova niitä kohtaan joilla ei ole onnea ollut.

[/quote]

Ranskan aatelisto heräsi vasta mestauslavalla. Olen valmis äänestämään kommunisteja jotta kaltaisesi sekä suurkapitalistit murskataan kuin mätä kananmuna ja käytetään kolhoosin pellon lannoitteena.

[/quote]

Kuolema kommunismille! Kiitos valkoiset!

1918 aina sydämmissämme.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tampereen_teloitukset#mediaviewer/Tiedosto:Tampere_war_victims_1918.jpg

Vierailija
108/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämeen mahtuu vain yksi ämmä, vaikka olisi kolmen ämmän vasemmmistolainen.

Vierailija
109/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa teistä on sellaisia puolivillaisia (kaunistellen ilmaistuna). "Kyllä mulla on isompi, vaikka mä en halua nyt sillä mitenkään leuhkia - ja kyllä meidän isä teidän isän voittaa!"

Vierailija
110/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen etuoikeutettu. Olen keskiluokkainen mies ja minulla on rakastava, kaunis nainen, joka hyväksyy minut ilman Audia ja 700.000 euron asuntoa.

Sanon hänelle joka aamu että rakastan. Nukumme lähekkäin ja toisiamme kädestä pitäen.

Pystymme puhumaan ihan kaikesta. Myös siitä että tavaralla ja rahalla ei ole tässä elämässä juuri merkitystä.

Puhumattakaan sosiaalisesta statuksesta ja luokasta johon kuuluu.

Olen onnellinen jokaisesta hetkestä.

Vierailija
111/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän AP:tä hyvin. Luulen, että on kirjoittanut tarinansa surffailtuaan näillä sivuilla...Mullakin tulee olo, että elän hyväosaisessa kuplassa, kun luen AV:n tarinoita. Sen takia en yhtään ihmettele aggressiivisia vastauksia, mitä aloitus on kirvoittanut. 

Vierailija
112/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä ap:n kirjoituksen pointin. Vaikka itse en ole kokenut missään kuplassa eläväni, niin minulle av:n lukeminen on avannut silmät ihmisten pahuudesta, ilkeydestä, taipumuksesta joukkolynkkaamiseen ja kiusaamiseen. Tämä tulee esiin erityisesti blogisteja ja julkisuuden henkilöitä koskevissa ketjuissa.

En ihan oikeasti ole voinut uskoa, että ihmisillä on niin paljon patoutunutta vihaa, että esim. jonkun ulkonäkö saa ihmisen kirjoittamaan tänne mitä julmempia kirjoituksia ja haukkuja:( 

Vierailija
113/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:52"]Olet onnekas. Minusta kuplassa eläminen on hyvä sana kuvaamaan sitä sillä valtaosa maailman ihmisistä ei elä tuollaista elämää. Ärsyttävintä tässä on se, e ttä juuri näistä "kuplista" parmpien lähtökohtien siivittämänä tulee päättäjämme. Jos ei herää koskaan ja näe muutakin, voi hyvin luulla tietävänsä ratkaisuja ongelmiin jotka koskevat "kuplan" ulkopuolella eläviä.

Kun itsellän on ollut helppo elämä ja tuntee ehkä ihmisiä joiden pienet vaikeudet ovat turhaa marinaa voi olla todella kova niitä kohtaan joilla ei ole onnea ollut.

[/quote]

Totta. Muistan, kun Jutta Urpilaiselta muutama vuosi sitten kysyttiin, kuka on pienituloinen ja vastaus oli "kaikki alle 3000e/kk tenaavat". Summa taisi silloin olla Suomessa miehen keskipalkka.

Vierailija
114/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:33"]Rupesin miettimään tätä kun luin viime su hesarista Antero Vartian haastattelun, jossa hän totesi elävänsä etuoikeutetussa kuplassa. Tajusin että niin taidan elää minäkin...

[/quote]

Minä taas elän onnellista ja maanläheistä lapsiperheen elämää täällä maaseudun rauhassa. Ystäväpiirissäni kukoistaa maalaisjärjenkäyttö, rehellisyys, työnteko ja hyvät käytöstavat. Tajuan eläväni etuoikeutettujen kuplassa, sillä emme tiedä mitään Espoolaisten eliittiäitien murheista.

Vierailija
115/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta, mutta en tunne eläväni missään kuplassa koska olen lapsuuteni ja nuoruuteni ollut enemmänkin köyhyyden puolella joten tiedän millaista sekin on.

AP on kai syntynyt korkeampaan keskiluokkaan samoin kuin kaverinsa, jos ei muusta tiedä?

Vierailija
116/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm..Olen kotirouva, mieheni on syntynyt aika varakkaaseen perheeseen ja tienaa itse satoja tuhansia vuodessa.

Asutaan alueella jossa monet talot miljoonia, halvinkin varmaan puoli miljoonaa, matkustellaan luksuskohteisiin jne mutta en koe että eletään missään kuplassa kun ei nyt hirveän rikkaita edes olla.

Silti vain 1% prosentti tästä maasta elää ja tienaa näin, tiedostan sen kyllä.

Kaveripiiriin kuuluu multimiljonäärejä sekä hyvin matalalla palkalla eläviä.

Vierailija
117/156 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feel you! Minulla tuo tunne tuli ensi kerran kun vuokrasin sijoitusasuntoani.

Vilpittömästi en tiennyt että joillakin on asia niin huonosti-luottotiedot menneet, häätö edellisestä yms....

Vierailija
118/156 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 03:02"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:52"]

Olet onnekas. Minusta kuplassa eläminen on hyvä sana kuvaamaan sitä sillä valtaosa maailman ihmisistä ei elä tuollaista elämää. Ärsyttävintä tässä on se, e ttä juuri näistä "kuplista" parmpien lähtökohtien siivittämänä tulee päättäjämme. Jos ei herää koskaan ja näe muutakin, voi hyvin luulla tietävänsä ratkaisuja ongelmiin jotka koskevat "kuplan" ulkopuolella eläviä.

[/quote]

Ranskan aatelisto heräsi vasta mestauslavalla. Olen valmis äänestämään kommunisteja jotta kaltaisesi sekä suurkapitalistit murskataan kuin mätä kananmuna ja käytetään kolhoosin pellon lannoitteena.

[/quote]

Kuolema kommunismille! Kiitos valkoiset!

1918 aina sydämmissämme.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tampereen_teloitukset#mediaviewer/Tiedosto:Tampere_war_victims_1918.jpg

[/quote]

Seuraavalla kerralla on punaisten puolikin saanut sotilas koulutuksen. Suomeen ja Eurooppaan tarvitaan oma "arabi kevät" jossa kapitalistit ja pienemmät rikkaat murskataan armotta. On ymmärrettävä että nämä ovat kansan vihollisia ja oltava toistamasta sitä virhettä että entistä valtaeliittiä ei tuomita rikoksistaan kansaa vastaan. Kapitalisteille on oikea paikka pakkotyöleiri toveri Stalinin antaman esimerkin mukaan.

Vierailija
119/156 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh, en jaksa lukea ketjua. Mutta käytän silti aikaa sen verran että ihmettelen, miten on mahdollista tuollaisessa kuplassa aikuisen ihmisen olla. Vielä ihan älykäs ilmeisesti jos korkeasti koulutettu ja työelämässä. Jotenkin ymmärtäisin jos on saudiarabialainen kotirouva, mutta miten tämän kokoisessa maassa jossa ei juuri ole esim. yksityiskouluja ja vartioituja eliitin asuinalueita voi olla niin umpiossa ettei ymmärrä olevansa todella varoissaan. En minä sitä että sitä osuuttaan pitäisi hävetä, mutta häpeäisin sitä joka silti luulee olevansa "keskituloinen". Keskituloinen siksi kun kavereihin verrattuna on ihan keskituloinen... :)

Vierailija
120/156 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua alkaa vähän pelottaa se, miten paljon tällaisia kuplassa eläjiä jo on. Lehtiä lukemalla pitäisi jokaiselle olla tiedossa, että maailmaa on oman kaveripiirin ulkopuolellakin. Mutta ap:n kaltaisille se ei taida tuntua todelliselta. Ja mulla on mies jolla on akateemiset isovanhemmat, ja voin kertoa että jotain heittoa todellisuudentajuun se tuntuu tuovan :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi