Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen vähitellen tajunnut miten etuoikeutetussa "kuplassa" elän...

Vierailija
03.06.2014 |

Rupesin miettimään tätä kun luin viime su hesarista Antero Vartian haastattelun, jossa hän totesi elävänsä etuoikeutetussa kuplassa. Tajusin että niin taidan elää minäkin...

Ystävä- ja tuttavapiiri koostuu pääosin 28-40-vuotiaista menestyjistä, ihmisistä joilla on hyvä koulutus sekä hyvin palkattu työ, joko perittyä tai itse omalla yritystoiminnalla saatua varallisuutta jne. Aloin oikein miettiä näitä tuntemiani ihmisiä ja tajusin, että kaikki heistä asuvat reilusti yli puolen miljoonan kämpissä (useimpien asunnot ovat maksaneet yli 700.000, miljoona ei mikään harvinaisuus), joillain on jo kakkosasunto hankittuna, elämäntyyliin kuuluu matkustelu monta kertaa vuodessa, kalliit harrastukset jne. Moniin heistä törmää lehtien palstoilla, nimenomaan talousuutisissa sekä verotietojen kärjessä. Kaikki asuvat jossakin Helsingin tai Espoon eliittialueista, monet ulkomailla, kuten Lontoossa, Singaporessa ja Tukholmassa. Meidän perhe on aika "tavis" verrattuna ystäväpiiriin sikäli, että olemme ns. tavallisia palkollisia (tosin mies on pörssiyrityksen johtotehtävissä ja tienaa n. 180 tuhatta vuodessa), eikä meillä ole isoja perintöjä tulossa.

Tätä av-palstaa kun lukee, tulee usein vähän outo lintu olo ja jos täällä erehtyy kertomaan omasta elämästään jotain faktoja, haukutaan heti provoksi. Olen tajunnut vihdoin sen, mistä tämä johtuu. Kuulun siihen todella marginaaliseen eliittiin, jolla menee tässä maassa ihan hyvin ja jolla on varaa sellaiseen elämäntyyliin, mistä moni unelmoi... Olen myös tajunnut, että minun ei kannata tällä palstalla hirveästi huudella omia näkemyksiäni, koska lähtökohtani ja elämänpiirini ovat niin eri tasolla, kuin tämän palstan ns. normikirjoittajilla.

Onko täällä palstalla muita kaltaisiani, "etuoikeutetussa kuplassa" eläviä? :)

Kommentit (156)

Vierailija
141/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko juristi?

Vierailija
142/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä "kuplassa elävä" AP on Murun uusi trolli. 

Olen tästä sataprosenttisen varma. Muutama kuukausi sitten valvoin poikkeuksellisen myöhään yöllä hammassäryn takia ja huomasin Murun olevan aktiivinen omassa viestiketjussaan. Samaan aikaan aivan toiseen ketjuun, http://www.vauva.fi/keskustelu/3937758/ketju/todella_mukavaa_seurustella_julkkiksen_kanssa, alkoi tulla kommentteja joltain mukamas tosi yläluokkaiselta leidiltä, jonka aviomies on (high-class) -piireissä hyvinkin tunnettu, että kylläpä on rankkaa kun Stokkan herkussa kaikki yhteiskunnan valtaapitävät haluavat koko ajan miehen kanssa jutella. Hyvin nopeasti sävy muuttui aggresiiviseksi ja hän alkoi haukkua av-palstalaisia tavispulliaisiksi, pikkusieluisiksi ja katkeriksi elämänsä möhlineiksi kateellisiksi. Ja samaan aikaan Muru-ketju täyttyi Murun parisuhdevatkauksista. Monikaan ei arkiviikolla yhden jälkeen yöllä ollut aktiivinen ja huomasin heti Murun ja tämän yläluokkaiseksi itseään tituleeraavan henkilön samanlaiset kirjoitusmaneerit.

Sama Muru-kirjoittajan high-class -leidi aloitti tuon "miksi vauvaani ei kehuta söpöksi" -ketjun. 

Uskonkin, että Murun loppuraskaus on tarinallisesti niin kuollut kohta, että kirjoittaja on luonut uuden hahmon, ärsytystä ja reaktioita herättävän, tällä kertaa aggressiivisen mutta kuitenkin murumaiseen tapaan epävarman high-class -leidin, joka nyt alkaa AV:lla retostella rikkauksillaan ja samalla tuskitella jotain first wordl problemejaan, kuten sitä, että kateelliset mammat puistossa eivät halua jutella hänelle, koska hän on liian rikas, kaunis ja hoikka. Ja tätä rataa. Enkö osutkin oikeaan, arvoisa Muru-kirjailija? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av:n tyyliin sopii, että tänne saa kirjoittaa vain "huono-osaiset", petetyksi tulleet, mt-ongelmaiset, prostituoidut ja muut moniongelmaoset saadakseen edes rahtusen asiallisia vastauksia ilman hirvittävää kateuden määrää.

Hienoa, että ap on ymmärtänyt olevansa etuoikeutettu monessa suhteessa verrattuna moniin palstailijoihin. Miksi tätä ymmärryksen valoa ei saisi tuoda julki täällä ilman julkista mestaamista? Tästä voi vielä seurata paljon hyvää, jos ap haluaa jakaa hyväosaisuuttaan oikealla tavalla. Oivaltamisesta ja ymmärryksestä kaikki toiminta lähtee.

Onnittelut ap:lle silmien avautumisesta ja hävetkää te kaikki kateelliset.

PS. Itse työtön, onnellinen kahden lapsen äiti.

Vierailija
144/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:han puhuu aloitusviestissään lähes pelkästään tuttavapiiristään! Mitäs se ratkaisee?! Varsinkin kun siihen ei edes kuulu erilaisia ihmisiä, vaan kaikki niitä hyvin toimeentulevia ja hoikkia (no tietenkin)... :-D

Vierailija
145/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletin, että onnellinen kupla olisi sisältänyt muita asioita kuin rahaa.

Vierailija
146/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:28"]

Itse huomasin kun työpaikkaa vaihdoin n 6 vuotta sitten että uudessa työpaikassa ihmisillä vaan vaikutti menevän taloudellisesti huomattavan paljon paremmin pienemmällä työpanoksella kuin vanhassa työpaikassa.

[/quote]

Jos tämä on totta, niin silloin ne jotka väittävät ansainneensa omaisuutensa "kovalla työllä", itseasiassa valehtelevat. He ovat vain onnekkaita, koska ovat sattuneet saamaan hyväpalkkaisen työn.

Tosin eihän tuo mikään uutinen olekaan. Ei toimitusjohtajakaan, joka saa tuhat kertaa parempaa palkkaa kuin alaisensa, koskaan tee tuhat kertaa enempää töitä.

Minäkin olen etuoikeutettu, mutta eri mittareilla kuin ap. Jos saisin suuren lottovoiton, käyttäisin sen läheisiini.

Vierailija
147/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ylimielistä tekstiä....

No, onneen on monta tietä ja mielestäni silloin on onnellinen, kun kaikkea on tarpeeksi. Ei liikaa.

Mulle ylellisyyttä on lapsettomuus ja itsenäisyys. Teen mukavaa työtä, palkka on riittävä ja asumistaso miellyttävä. En todellakaan tienaa satoja tuhansia enkä ole valmis sellaisiin uhrauksiin, mitä lisäraha vaatisi. En halua esimies- tai johtaja-asemaan, en halua tehdä 90-tuntisia viikkoja.

Nyt saan aika pitkälti elää juuri niin kuin haluan. Olen onnellinen!

Vierailija
148/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on Muru? Kuka mitä häh?

Vierailija
149/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se hyödyttää ihmistä vaikka hän voittaisi omakseen koko maailman mutta saisi sielulleen vahingon?  Näin kysytään Raamatussa. Olen Raamatun kannalla, parempi uskoa Jeesukseen ja odottaa tulevan maailman elämää kuin takertua näihin katoavaisiin mammonoihin ja kunnioihin mitä tämä maailma tarjoaa.

Vierailija
150/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n viestihän ei nimenomaan ole ylimielinen. Hienoa, että ihmisellä silmät avautuu ja ymmärtää, että se hänen "hyväosaisten" maailmansa ei ole se ainut todellisuus ja että se ei useimmiten ole vain sitä omaa "kovaa työtä ja lahjakkuutta jne." se sinne kuuluminen.

Eihän tässä kukaan halunnut elvistellä koulutetuilla isovanhemmilla tai muulla sellaisella, totesipa vaan, että helpompi on sellaisesta taustasta itsekin ponnistaa eteenpäin ja elämän tuomia ongelmia on helpompi ratkaista, kun on tukena jo monta sukupolvea ihmisiä, joilla on ns. mennyt hyvin.

Vierailija
151/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En elä kuplassa mutta tunnen olevani etuoikeutettu, olen voinut järjestää elämäni siihen malliin kuin toivoin. Ihan tärkein asia, olen saanut hoitaa lapseni kotona itse, asumme velattomassa omakotitalossa Helsingissä, molemmilla on uudet keskiluokan farmarit, velattomat nekin. Lähellä sijaitseva mökki myytiin kun sille ei ollut käyttöä. Nyt olen hyväntekeväisyyttä harrastava kotirouva, olen onnellinen ja onnekas, miehenkin tulot riittävät. En ole kateellinen kenellekään vaan elän elämääni onnellisena. Perintöjä ei ole saatu ja toivomme että vanhemmat kuluttavat niin paljon kuin ehtivät ja nauttivat elämästään!

Vierailija
152/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita rikkaita Espoolaisia meikäläisenkin suvussa ja tuttavapiirissä. Itsekin mieluusti ajelisin sadan tonnin mersulla ja asuisin miljoonatalossa. Mutta en vaan millään halua vaihtaa vapaa-aikaani ja viikonloppujani työntekoon, mikä on edellytys 99 %:ssa tapauksista missä joku on rikas. Perijät ja ns. koroilla eläjät ovat eri asia.

Minä lähden tyytyväisenä kl 16.00 töistä keskiuokkaiseen kotiini jonka arvo on vain kolmannesmiljoona ja otan vähän voileipää, katson illalla uutiset töllöstä ja leikin lasten kanssa.

Jokainen valitsee oman elämänsä, minä valitsin tämän. Lopuksi vielä kehiin kliseiden kuningas; parhaat asiat elämässä ovat sitten kuitenkin ilmaisia.

Toivotan ap:lle onnea elämään että asetelma pysyykin yhtä onnellisena, muistathan antaa omaisuudestasi rippusia myös niille, keillä ei mene yhtä hyvin?

Vierailija
153/156 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:32"]

Niin. Tälläisena duunarimammana pistää mietityttämään ja suututtamaankin se, kuinka joillakin käy flaksi elämässä ja toisilla ei. Ja sillä flaksilla ei ole mitään tekemistä ahkeruuden kanssa. On huippulahjakkaita kuuden ällän ylioppilaita jotka jatkavat yliopistoon ja opiskelevat rahakkaaseen ammattiin ja elävät helppoa elämää. Sitten on meitä keskivertotodistuksella lukiosta päässeitä, jotka päätyvät mutkien kautta kuitenkin lopulta duunariammattiin, jota ei arvosteta pätkääkään ja josta ei makseta mitään. Mitään etenemisen mahdollisuuksia ei ole ainakaan niin, että se näkyisi ikinä palkassa mitenkään (kuukausipalkka n. 1700 ennen veroja). Kaikki rahat menee perheellä kädestä suuhun ja mitään toivoa ei ole lähteä opiskelemaan lisää kun perheen talous ei sitä kestä. Nuorisotakuu varmistaa vielä sen, että ne vähätkin mahdollisuudet päästä kouluttautumaan edes hiukkasen parempipalkkaiseen työhön, on nollissa. Kuka perheellinen duunaripariskunta muka maksaa tonnin kuussa asuntolainan lyhennystä +muut kulut jos toisen käteen jäävät tulot tippuu alle tonniin opiskellessa? Työpaikalla on nyt YT-neuvottelut ja kaikki työntekijät aiotaan irtisanoa. Iso asuntolaina ja muutakin velkaa. Olenkin tässä miettinyt, että olipa hyvä kun otettiin se vakuutus puolison kuoleman varalta tuohon asuntolainaan. Jos en saa edes tätä pienipalkkaista työtä mistään inhimillisen työmatkan päästä ja lapsiperheystävällisin työajoin (ei kokoajan iltaa ja viikonlopputyötä), niin voisin ottaa hengen itseltäni niin ei menisi mieheltä ja lapsilta koti alta, kun äiti joutuu työttömäksi.

Terveisin Keittäjä-Siivooja, ylioppilas vuodelta 1998 (Reaali M, Äidinkieli M, Ruotsi C, Englanti B)

[/quote]

Olet siis onnistunut uskottelemaan itsellesi, että yo-arvosanoilla tai lukion jälkeisellä opiskelemaan pääsemisellä ei ole mitään tekemistä ahkeruuden kanssa, vaan pelkästään flaksin? Tällainen asenne ei vie sinua eteenpäin elämässä vaan antaa tekosyyn jumittaa "huono-osaisuudessa". Nimenomaan oma asenteesi syö siis omia mahdollisuuksiasi.

Valtio ei luonnollisestikaan voi taata leveää elämää kaikille, jotka päättävät aikuisiällä kouluttautua uuteen ammattiin. Siihen ei yksinkertaisesti ole varaa. Mielestäni jo se, että työttömyysturvalla ollessa on mahdollista opiskella, on hieno mahdollisuus. Se, mitkä kenenkin henkilökohtaiset kulut - kuten asuntolainan suuruus -  ovat, on jokaisen oma päätös, josta ei voi muita vastuuttaa. Ei valtio pakota ottamaan asuntolainaa, johon maksukyky ei riitä toisen jäädessä työttömäksi. Itse asiassa nykyään nimenomaan suositellaan ottamaan sen suuruinen laina, että toisen tulot yksin riittävät sen hoitamiseen. Muutenkin erityisesti pienituloisena on tärkeää elää tulojen mukaan niin, ettei velkaa pääse kertymään.

Tsemppiä joka tapauksessa ja toivon, että löydät mielekästä työtä. Uskoisin työtä olevan tarjolla, jos et ole sen suhteen turhan ronkeli.

Vierailija
154/156 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:23"]

Avaus kertoi oleellisen, siipeillen olet päässyt itse rakentamaasi kuplaan.

Myöhemmin kerrot että sinulla on akateeminen loppututkinto. Tuo ei kerro sinun tulotasostasi mitään.

Pinnalliselta vaikutat.

[/quote]

Minä en ole pinnallinen. Olen lukenut lähes kaiken suomalaisen yläkulttuurikirjallisuuden, jonka olen ehtinyt toisin kuin appini duunaritaustainen uusvaimo, joka ei kulttuurista tiedä mitään. Hänellä ei muuta kirjallisuutta ole kuin kuin halpaa toimintaa tai jotain tee-se-käsitöitä.

Sitä paitsi minä olen lääkäri. Mieheni on lääkäri. Isäni on lääkäri. Setäni on lääkäri. Appeni on lääkäri ja anoppinikin korkeasti koulutettu terveydenhuollon alalla.

[/quote]

Joo, sellaisia ne duunaritaustaiset on, lukevat vain "tee-se-käsitöitä"-kirjallisuutta (mitä se sitten ikinä onkaan). Teillähän on oikein lääkäriklaani, silti ei ole isoja perintöjä tulossa? Onhan tässä tietysti aina sellainenkin vaihtoehto olemassa, että puhut ns. paskaa.

Vierailija
155/156 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 13:00"]

Minä en ole pinnallinen. Olen lukenut lähes kaiken suomalaisen yläkulttuurikirjallisuuden, jonka olen ehtinyt toisin kuin appini duunaritaustainen uusvaimo, joka ei kulttuurista tiedä mitään. Hänellä ei muuta kirjallisuutta ole kuin kuin halpaa toimintaa tai jotain tee-se-käsitöitä.

Sitä paitsi minä olen lääkäri. Mieheni on lääkäri. Isäni on lääkäri. Setäni on lääkäri. Appeni on lääkäri ja anoppinikin korkeasti koulutettu terveydenhuollon alalla.

[/quote]

Joo, sellaisia ne duunaritaustaiset on, lukevat vain "tee-se-käsitöitä"-kirjallisuutta (mitä se sitten ikinä onkaan). Teillähän on oikein lääkäriklaani, silti ei ole isoja perintöjä tulossa? Onhan tässä tietysti aina sellainenkin vaihtoehto olemassa, että puhut ns. paskaa.

[/quote]

Tuota noin ... mulla on korkeakoulututkinto ja luen vähän kaikenlaista. Nautin toiminnasta, sci-fistä, fantasiasta yms. Ja luenpa vielä noita "duunaritaustaisia" tee-se-itse kirjojakin. Mulla on käsityö-, askartelu-, puutarha- ja kodinsisustuskirjat sulassa sovussa Stephen Hawkingin, avaruuden ihmeiden ja historian kanssa hyllyssä. :D

Herää epäilys, että olet säälittävä snobbari tai sitten ihan puhdas trolli.

Vierailija
156/156 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 12:47"]

Jos lääkäri on noin pihalla, että tajuaa jonkun hesarin jutun jälkeen elävänsä kuplassa, niin huhhuh!

[/quote]Pelottavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi