Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkaton vapaa, voiko työnantaja vaatia

Vierailija
30.12.2020 |

Voiko työnantaja päättää, että työntekijän pitää hakea palkatonta vapaata ajalle x? Esim. perusteluna ”kun on niin hiljaista ja töitä ei ole tarpeeksi” tai ”korona-aikana omaehtoinen karanteeni, koska mahdollinen altistuminen... pitäisi ottaa palkatonta.”

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mielestä voi

Vierailija
2/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi vaatia. Työnantaja voi kyllä lomauttaa, mutta se on eri asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi vaatia, kyseeseen tulee uuteen ja lomautus jos työnantajasta johtuvista syistä ei ole töitä tehtäväksi.

Vierailija
5/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää lomauttaa, mutta älä ihmeessä hae palkatonta vapaata. 

Vierailija
6/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi vaatia, kyseeseen tulee uuteen ja lomautus jos työnantajasta johtuvista syistä ei ole töitä tehtäväksi.

*yyteet

Vierailija
7/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ne työnantajat luuleekin... Voisiko vaatia yrittäjäksi ryhtyviltä edes jonkinasteista perehtymistä työlainsäädäntöön ennen kuin palkkaavat työntekijöitä?

Vierailija
8/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaehtoiseen karanteenin kyllä voi edellyttää palkattoman vapaan. Töiden vähyyteen ei.

Vierailija
9/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lomauttaa ja kannattaa lomauttaa, harmi, että työnantajat ei tunne oikeuksiaan.

Vierailija
10/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallinen sopiminen niin jokainen voi käydä vastaavia keskusteluja ta:n kanssa, sorvataan vaikka soppari uusiksi.

Vierailija
11/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta palkaton vapaa ja lomauttaminen on kaksi eri asiaa. Enkö mä lomautettuna saa sit jotain korvausta liitosta? Palkaton vapaa menee mun omaan piikkiin, kai?

Mä olen aika nuori ja tämä on vasta ensimmäinen vakkari työpaikkani. Ensimmäisessä työpaikassa omin vaan määräaikaisena.

En kyllä tiiä miten uskallan sanoa vastaan

Ap

Vierailija
12/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta palkaton vapaa ja lomauttaminen on kaksi eri asiaa. Enkö mä lomautettuna saa sit jotain korvausta liitosta? Palkaton vapaa menee mun omaan piikkiin, kai?

Mä olen aika nuori ja tämä on vasta ensimmäinen vakkari työpaikkani. Ensimmäisessä työpaikassa omin vaan määräaikaisena.

Ap

Pakko sun vain on sanoa vastaan, kun ei sillä työnantajalla ole muita laillisia keinoja kuin lomautus tähän hätään. Jos alkaa uhkailla irtisanomisella, niin sitäkään hän ei tuosta noin vaan voi toteuttaa.

Eli kieltäydyt ottamasta palkatonta vapaata ja sanot, että olisi työnantajan tehtävä lomauttaa sinut, jos töitä ei ole riittävästi.

Ja kai kuulut liittoon ja saat myös sieltä neuvoja?

Vierailija
13/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin. Olet, tyhmä, etkä uskalla pitää kiinni oikeuksistasi tai sanoa asiallisesti kun ta yrittää kusettaa. Onko ihme että a) palkka on pieni (ja pysyy pienenä) ja b) ta yrittää huijata sua kantamaan yrittämisen riskit ja hakemaan aiheetta palkatonta vapaata.

Lomautus ja saat korvausta. Liiton rahoille pääset lomautettuna jos olet kassan jäsen JA työssäoloehto täytyy.

Vierailija
14/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiliitto on näitä tapauksia varten. Sieltä saa apua. Moni on päättänyt selvitä yksin.

Vierailija
15/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun mä, mut oon vähän arka soittamaan jollekin asianajajalle. Pelottaa, että en ymmärrä itsestäänselvyyksiä ja he siellä ihmettelee mun tietämättömyyttä. Tiedän joo, että huono itsetunto, mutta ei mua kukaan ole ikinä auttanut tämmöisis, ite pitää selvittää. Siksi uskalsin nyt ensin kysyä täält

Ap

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pakko sun vain on sanoa vastaan, kun ei sillä työnantajalla ole muita laillisia keinoja kuin lomautus tähän hätään. Jos alkaa uhkailla irtisanomisella, niin sitäkään hän ei tuosta noin vaan voi toteuttaa.

Eli kieltäydyt ottamasta palkatonta vapaata ja sanot, että olisi työnantajan tehtävä lomauttaa sinut, jos töitä ei ole riittävästi.

Vierailija
16/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun mä, mut oon vähän arka soittamaan jollekin asianajajalle. Pelottaa, että en ymmärrä itsestäänselvyyksiä ja he siellä ihmettelee mun tietämättömyyttä. Tiedän joo, että huono itsetunto, mutta ei mua kukaan ole ikinä auttanut tämmöisis, ite pitää selvittää. Siksi uskalsin nyt ensin kysyä täält

Ap

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Katso ensin vaikka liiton sivut josko sieltä löytyisi jotain työsuhdetietoutta tai usein kysyttyjä kysymyksiä, joissa olisi vähän samaa asiaa sivuttu.

Vierailija
17/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työsopimuksesta. Jos on nollatuntisopimus niin työnantaja voi tehdä juuri tuolla tavalla. Siksi tällaisia sopimuksia pidetään yleisesti työntekijän asemaa heikentävinä.

Vierailija
18/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että missään liitossa lähtökohtaisesti soitetaan asianajalle vaan sopimusala-asiamiehelle, työsuhdeneuvontaan tms. Sä maksat liiton jäsenmaksua siksi että tarvittaessa saat sieltä apua. Ne on siellä töissä sua varten. Mikä liitto?

Vierailija
19/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyvä kun uskalsit laittaa kysymyksen tänne. Olet oikeilla jäljillä. Aivan ensin katsot oman tuösopimuksesi ja mitä siellä lukee. Sen jälkeen tutustut oman alan tes:siin . Ja sitten rohkaistut ja soitat sinne liittoon. Ei siellä kukaan sulle naureskele tai pilkkaa tietämättömyyttä. Niiden tehtävä on just neuvoa ja ohjeistaa. Rohkeasti vaan!

Vierailija
20/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siun tarvitse lakimiehelle soittaa, puhelimen päässä on ihan tavallisia liiton työntekijöitä jotka neuvoo ihan missä kysymyksessä vaan ja jos vasta aihetta niin lakimies tulee kuvioihin.

Usko pois vaan että sinne on vaikka minkä näköistä kysymystä esitetty ja itekki oon hyvin matalalla kynnyksellä liitosta pyytänyt aina neuvoa, sitä varten ne on :)

Nyt vaan soittamaan! Siitä se sit selviää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi