Palkaton vapaa, voiko työnantaja vaatia
Voiko työnantaja päättää, että työntekijän pitää hakea palkatonta vapaata ajalle x? Esim. perusteluna ”kun on niin hiljaista ja töitä ei ole tarpeeksi” tai ”korona-aikana omaehtoinen karanteeni, koska mahdollinen altistuminen... pitäisi ottaa palkatonta.”
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun mä, mut oon vähän arka soittamaan jollekin asianajajalle. Pelottaa, että en ymmärrä itsestäänselvyyksiä ja he siellä ihmettelee mun tietämättömyyttä. Tiedän joo, että huono itsetunto, mutta ei mua kukaan ole ikinä auttanut tämmöisis, ite pitää selvittää. Siksi uskalsin nyt ensin kysyä täält
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta palkaton vapaa ja lomauttaminen on kaksi eri asiaa. Enkö mä lomautettuna saa sit jotain korvausta liitosta? Palkaton vapaa menee mun omaan piikkiin, kai?
Mä olen aika nuori ja tämä on vasta ensimmäinen vakkari työpaikkani. Ensimmäisessä työpaikassa omin vaan määräaikaisena.
En kyllä tiiä miten uskallan sanoa vastaanAp
Pakko sun vain on sanoa vastaan, kun ei sillä työnantajalla ole muita laillisia keinoja kuin lomautus tähän hätään. Jos alkaa uhkailla irtisanomisella, niin sitäkään hän ei tuosta noin vaan voi toteuttaa.
Eli kieltäydyt ottamasta palkatonta vapaata ja sanot, että olisi työnantajan tehtävä lomauttaa sinut, jos töitä ei ole riittävästi.
Ja kai kuulut liittoon ja saat myös sieltä neuvoja?
Hyvä kun uskalsit laittaa kysymyksen tänne. Olet oikeilla jäljillä. Aivan ensin katsot oman tuösopimuksesi ja mitä siellä lukee. Sen jälkeen tutustut oman alan tes:siin . Ja sitten rohkaistut ja soitat sinne liittoon. Ei siellä kukaan sulle naureskele tai pilkkaa tietämättömyyttä. Niiden tehtävä on just neuvoa ja ohjeistaa. Rohkeasti vaan!
Ja sitä varten siellä ne ihmiset ovat vastaamassa, että heiltä saa kysyä sellaista, mitä itse ei vielä tiedä. Jokainen on joskus ollut uusi työelämässä, eikä kaikkia työelämän lainalaisuuksia voi tietää etukäteen.
Parempi oikeasti on kertoa heti alkuun, ettei tiedä yhtään mitään ja pyytää neuvoja kuin uskotella tietävänsä jolloin ei varmasti saa sellaista vastausta, minkä tarvitsisi.
Kiitos kaikille. Vähän rohkaistui mieli ja varmaan soitan liittoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun mä, mut oon vähän arka soittamaan jollekin asianajajalle. Pelottaa, että en ymmärrä itsestäänselvyyksiä ja he siellä ihmettelee mun tietämättömyyttä. Tiedän joo, että huono itsetunto, mutta ei mua kukaan ole ikinä auttanut tämmöisis, ite pitää selvittää. Siksi uskalsin nyt ensin kysyä täält
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta palkaton vapaa ja lomauttaminen on kaksi eri asiaa. Enkö mä lomautettuna saa sit jotain korvausta liitosta? Palkaton vapaa menee mun omaan piikkiin, kai?
Mä olen aika nuori ja tämä on vasta ensimmäinen vakkari työpaikkani. Ensimmäisessä työpaikassa omin vaan määräaikaisena.
En kyllä tiiä miten uskallan sanoa vastaanAp
Pakko sun vain on sanoa vastaan, kun ei sillä työnantajalla ole muita laillisia keinoja kuin lomautus tähän hätään. Jos alkaa uhkailla irtisanomisella, niin sitäkään hän ei tuosta noin vaan voi toteuttaa.
Eli kieltäydyt ottamasta palkatonta vapaata ja sanot, että olisi työnantajan tehtävä lomauttaa sinut, jos töitä ei ole riittävästi.
Ja kai kuulut liittoon ja saat myös sieltä neuvoja?
Kysymykset voi laittaa liiton sivujen kautta kirjallisesti. Joillain liitoilla voi olla chat-palvelu käytössä. Vastaaja on toimihenkilö, ei lakimies. Vastaukset saa ihan selkokielellä.
Vielä pieni kysymys. Kun ehkä saan sit jotain neuvoa sieltä liitosta niin miten sitten? Pitääkö mun jotenkin kirjallisesti työnantajalle näyttää että olen ollut liittoon yhteydessä? Voiko työnantaja olla liittoa uskomatta tai jopa suuttua mulle? Mä oon firman nuorin työntekijä seuraava mua varmaan 15v vanhempi. Mä oon ainut kelle sanotaan että palkaton nyt. Siksi tää tuntuu vähän epäreilulta. Olen ollut nyt kohta kaksi vuotta töissä vakituisessa työsuhteessa , ikinä ei ole moitittu, työn hoidan hyvin ja kaikki on mulle mukavia muuten paitsi nyt tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vielä pieni kysymys. Kun ehkä saan sit jotain neuvoa sieltä liitosta niin miten sitten? Pitääkö mun jotenkin kirjallisesti työnantajalle näyttää että olen ollut liittoon yhteydessä? Voiko työnantaja olla liittoa uskomatta tai jopa suuttua mulle? Mä oon firman nuorin työntekijä seuraava mua varmaan 15v vanhempi. Mä oon ainut kelle sanotaan että palkaton nyt. Siksi tää tuntuu vähän epäreilulta. Olen ollut nyt kohta kaksi vuotta töissä vakituisessa työsuhteessa , ikinä ei ole moitittu, työn hoidan hyvin ja kaikki on mulle mukavia muuten paitsi nyt tämä.
Esitäpä tuokin kysymys sinne liittoon
Kyllä sua nyt yritetään kusettaa sen varjolla että olet nuori ja et varmaan puutu asiaan.
Sä et ole velvollinen hoitamaan työnantajasi kuluja. Jos firmassa tulee yt:t niin varaudu siihen, että ovi heilahtaa sulle ensimmäisenä. Tämä kohtelu antaa vähän esimakua marssijärjestyksestä
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse sanoa työnantajalle mitään muuta kuin se, että et aio hakea palkatonta vapaata. Ei työnantajalla ole siihen mitään sanomista, toki voi lomauttaa. Turha kertoa, mitä liitosta sanottiin, liitto kun ei määrää työnantajaa lainkaan ja neuvovat vain sinua siinä, että sinä et hae palkatonta lomaa. Työnantajalla on käytössä omat keinonsa ja oma liittonsa
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työsopimuksesta. Jos on nollatuntisopimus niin työnantaja voi tehdä juuri tuolla tavalla. Siksi tällaisia sopimuksia pidetään yleisesti työntekijän asemaa heikentävinä.
Jos on nollasoppari niin sitten ei vain tule kutsutuksi töihin silloin kun töitä ei ole. Ei siis ole mitään tarvetta lomauttaa ketään eikä kenenkään hakea palkatonta vapaata. Ja ap sanoi olevansa vakkari eli tässä ei nyt ole nollasopparista kyse.
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä ysäys. Oetko oikeasti selvittänyt peruskoulun?
Mitäs jos vaikka kysyt joltain työkaverilta, vaikka semmoselta vanhemmalta, vähän neuvoja.
Sinä itse et taida olla käynyt edes esikoulussa, kun käytöstavat ovat noin hukassa. On erittäin hyvä, että nuori aikuinen uskaltaa kysyä ja ilo huomata tässä ketjussa (tätä moukkaa lukuunottamatta), että vanhemmat henkilöt neuvovat.
Jokainen aloittaa joskus ja juuri siksi mestari-kisälli opetustapa oli ennen aikaan oikein hyvä keino oppia.
Tämä nuori etsii tietoa ja se on pääasia. Ei kysyvä tieltä eksy.
Ap, äläkä anna tällaisten kommenttien loukata, ovat samaa sarjaa kuin työnantajasi tapa yrittää käyttää nuoruuttasi hyödykseen.
Ps. Yhdessäkään peruskoulussa ei opeteta AY-liikkeiden toimintatapoja tai työnantajan/työntekijän velvollisuuksia/oikeuksia perusteellisesti
T. Opo yläkoulusta
”Voi pyhä ysäys. Oetko oikeasti selvittänyt peruskoulun?
Mitäs jos vaikka kysyt joltain työkaverilta, vaikka semmoselta vanhemmalta, vähän neuvoja. [/quote]
Mulla on 28/vko ap