Olen lapseton, varakas sinkku. Kenelle jätän rahani kuolemani perinnöksi?
Tilanne on tämä: olen lapseton sinkku, vanhemmat kuolleet, ei sisaruksia. Toinen vanhempi oli ainoa lapsi, toisella sisarus joka kuoli lapsena. Minulla ei siis myöskään ole serkkuja. Omaisuutta olen perinyt, mutta myös kartuttanut mm. sijoittamalla.
Nyt kun ikää karttuu niin olen miettinyt että minne testamenttaan rahani? Säätiöitänkö? Valtiolle en haluaisi jättää. Onko muita samanlaisessa tilanteessa? Kuinka olette ratkaisseet ongelman?
Kommentit (108)
Mulle voi laittaa kaikki perinnöt tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Testamenttaa mulle, oon köyhä opiskelija ja ahdistaa :( tai lahjoita jo nyt, hätä on kova.
Iloitse jos sulla on koti. Mulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Auta ihmisiä eläessäsi.
Saat nähdä monia iloisia kasvoja ja moni palaa vielä kiittämäänkin jos sinut löytää.
Voit tietämättäsi estää sairautta ja pelastaa henkiä.Kaupungilla kulkiessasi katsele kuka voisi tarvita apua ja mene antamaan hänelle sen mukaan miltä tuntuu, että mikä auttaisi.
Sanotaan, että raha ei auta. Mutta kyllä se on raha mikä auttaa. Etenkin jos sitä ei ole tai on hyvin vähän.
Rahalla pääsee syömään, saa uudet vaatteet, ehjät kengät, pääsee lääkäriin, pääsee hotelliin, pääsee suihkuun (asunnoton eikä sen tarvi olla juoppo ukko vaan vaikka naispuolinen asunnoton tai nuori).....(voi se ukkokin olla..) :)
Rahalla saa hampurilaisen ja kahvikupin ja bussilippuja.... pääsee leffaan.Nämä kaikki on joillekin täällä saavuttamattomissa. Joku ilostuu todella paljon, jos annat kaksikymppisen tai viiskymppisen käteen.
Ja antamalla satasen käteen voit pelastaa jonkun elämästä paljonkin.Ja maksamalla jollekin masentuneelle lääkäriajan voi pelastaa hengenkin.
Ja voit antaa lapselle pari kymppiä tai ostaa lelukaupasta nallen!
Mitä vaan!! Iloitset varmasti itsekin.
Joku voi tulla vielä kiittämään sinua korkoineen.
Juuri näin. Auttaisin heikko-osaisin lapsia. Heissä on aivan helmi tapauksia joukossa. Käyvät sua ilahduttamassa kun olet vanhus.
Auttaisin yksityisiä ihmisiä.
Sillä tavoin voi auttaa paljon enemmän kuin jollekin säätiölle kuluja kattamaan.
Se on ihan sun ongelma.
Oikeesti.
Rakenna etukäteen rahoilla komea mausoleumi itsellesi.
Syöpäsäätiölle ajattelin itse testamentata omaisuuteni. Vanhempani kuolivat syöpään, samoin isoisä. Ja näköjään minäkin... Äiti ja isä sairastuivat vasta seitsemänkymppisinä, isoisä kahdeksankymppisenä, minä jo nelikymppisenä.
Niille jotka eivät pysty itse ajamaan omia oikeuksiaan eli eläimille ❤️ eläintensuojeluyhdistykselle ❤️
No vattu ihan kelle haluat. Itse tein testamentin sisarusten lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion perustaa säätiön, joka jakaa apurahoja oman tieteenalani opiskelijoille. Omaisuuteni on huomattava.
Jos olet tiedeihmisiä niin varmaankaan teologia ei saa avustustasi.
Joten anna pikkuapu humanistiliitollekin tai vapaa-ajattelijoille, jotka torjuu taikauskojen haittoja ja toivottavasti saa valtion ja kirkon aikanaan erilleen.
Olet oikeassa, alani ei ole teologia. Olen kuitenkin kirkon jäsen, eikä tulisi mieleenkään avustaa noita vaahtosuisia kiihkoilijoita, joita myös vapaa-ajattelijoiksi kutsut.
Miehen kanssa lapsettomina olemme sopineet että ensin tietenkin perimme toisemme ja loppujen lopuksi paikallinen eläinsuojeluyhdistys saa perintömme.
Oletko niin saamaton, että tästäkin pitää kysyä neuvoa muilta? Eikö sinulla ole omia mielipiteitä ja ajatuksia?
Vierailija kirjoitti:
Auta ihmisiä eläessäsi.
Saat nähdä monia iloisia kasvoja ja moni palaa vielä kiittämäänkin jos sinut löytää.
Voit tietämättäsi estää sairautta ja pelastaa henkiä.Kaupungilla kulkiessasi katsele kuka voisi tarvita apua ja mene antamaan hänelle sen mukaan miltä tuntuu, että mikä auttaisi.
Sanotaan, että raha ei auta. Mutta kyllä se on raha mikä auttaa. Etenkin jos sitä ei ole tai on hyvin vähän.
Rahalla pääsee syömään, saa uudet vaatteet, ehjät kengät, pääsee lääkäriin, pääsee hotelliin, pääsee suihkuun (asunnoton eikä sen tarvi olla juoppo ukko vaan vaikka naispuolinen asunnoton tai nuori).....(voi se ukkokin olla..) :)
Rahalla saa hampurilaisen ja kahvikupin ja bussilippuja.... pääsee leffaan.Nämä kaikki on joillekin täällä saavuttamattomissa. Joku ilostuu todella paljon, jos annat kaksikymppisen tai viiskymppisen käteen.
Ja antamalla satasen käteen voit pelastaa jonkun elämästä paljonkin.Ja maksamalla jollekin masentuneelle lääkäriajan voi pelastaa hengenkin.
Ja voit antaa lapselle pari kymppiä tai ostaa lelukaupasta nallen!
Mitä vaan!! Iloitset varmasti itsekin.
Joku voi tulla vielä kiittämään sinua korkoineen.
Näin minäkin olen ajatellut tehdä, jos joskus saan rahaa. Huolettaa vain, meneekö se kaikki esim. huumekauppiaalle saman tien? Ainakin kaupungilla eniten apua tarvitsevilta näyttävien kohdalla tämä on todellinen riski.
VVA=Vailla Vakinaista Asuntoa
A-Klinikan Katupartio
Sininauhasäätiö
Niemikotisäätiö
Minä laittaisin tuossa tapauksessa nimikkorahaston jonkun jo olemassa olevan tiedettä tukevan säätiön sisälle.
Näin nimi jää elämään, varat menevät tieteelliseen työhön. Varojen avulla voi syntyä keskinkertaista soperrusta tai ihmiskunnan tulevaisuuden mullistava tutkimustulos, mikä tuo asiaan oman jännityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ehdotan Linkolan perustamaa Luonnonperintösäätiötä, se on viime vuosina onneksi alkanut saada paljon enemmän rahaa sekä maata lahjoituksina ja perintöinä
www.luonnonperintosaatio.fi
"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."
Rahat menevät suoraan sinne minne on tarkoitus.
Esim. Punaiselle Ristille en antaisi euroakaan, esim. Haitin avustamiseen kerätyt rahat yli puoli miljardia dollaria" hävisivät" jonnekin"ja muutama hassu peltikattoinen talo rakennettiin näön vuoksi, MOT - ohjelma myös aiheesta "SPr:n pohjaton lipas"
Toisena vaihtoehtona kodittomien kissojen yhdistykset, koska ne toimivat vapaaehtoistyöntekijöiden voimin aikaa ja vaivaa säästämättä, omasta pussistaan maksavat ja lahjoitusvaroin steriloivat löytökissoja ja hoitavat kuntoon mm. omissa kodeissaan. Vaasan lahoavalle kissatalolle järjestettiin keräyskin, että löytyisi uusi kiinteistö.
Kolmantena harkitsisin Juliana von Wendtin - säätiötä, joka edistää eläinkokeettoman lääketieteen kehitystä
"Juliana von Wendtin Säätiö tukee tutkimusta, jossa kehitetään ja sovelletaan eläinkokeille vaihtoehtoisia menetelmiä, ja jolla edistetään ihmisten ja eläinten hyvinvointia."Muuten ok, mutta kodittomien kissojen yhdistyksissähän nimenomaan on ollut riitoja ja väärinkäytöksiä. Ei senttiäkään sinne.
Kissoille voi silti korvamerkata rahaa testamenttiin, esim sterilointeihin.
Vaikka niitä yhdistyksiä pyörittävätkin välillä raadolliset ihmiset, on se työ kuitenkin tärkeää.
Lapsettomuushoitojen kehittämiseen ja syöpäsäätiölle.
Minä olen lahjoittanut narkomaaneille muutaman kympin käteistä, että saavat päivittäisen annoksensa.
Vierailija kirjoitti:
Naimaton tätini testamenttasi kaiken hyväntekeväisyysjärjestölle.
Meitä jäi v-tuneita sisarustenlapsia iso kasa. Eihän sieltä olisi jäänyt kuin muutama tonni kullekin, mutta kaikille olisi tullut tarpeeseen.
Jos sukulaisia ei ole, törsää itseesi tai ilahduta jotakuta vähävaraista tai muutamaa.
Kasvottomien järjestöjien ja säätiöiden joukko on pohjaton.
Hänen rahansa, hänen valintansa.
Parempaan tarkoitukseen meni.
Naimaton tätini testamenttasi kaiken hyväntekeväisyysjärjestölle.
Meitä jäi v-tuneita sisarustenlapsia iso kasa. Eihän sieltä olisi jäänyt kuin muutama tonni kullekin, mutta kaikille olisi tullut tarpeeseen.
Jos sukulaisia ei ole, törsää itseesi tai ilahduta jotakuta vähävaraista tai muutamaa.
Kasvottomien järjestöjien ja säätiöiden joukko on pohjaton.