***ENSIKOIDEN ELOKUU***
Jos kokkeilisin olla aktiivinen ja ainakin näin alottaa tämän pinon =)
Lisa&Veeti 81vrk =)
Kommentit (164)
Eli ollaan uusi ensikoiden palstalla...en ole huomannut tätä, kunnes pesukarhu83 mainitsi tästä. Meidän esikoinen syntyi Haikaranpesässä 28.4 rv 42+0, eli on nyt 3,5 kk. 3 kk:n neuvolassa huikeat mitat 66,5cm/7kg. Menee nukkumaan 19 ja syö ( rintamaitoa) 23 / 3-4 / 6-7 herää juttelemaan yksikseen ja välillä nukahtaa tai sitten käskee äidin leikkimään...yhtä hymyä on meidän aarre.Hyvin viihdytään mahallaan, nostellaan peppua ylös ja käännytää kyljelleen samalla kun yritetään napata lelusta kiinni...ja sitten suututaan, jos lelua ei saa suuhun. Kaksistaan vietetään päivät, kun isä tulee töissä niin sitten alkaakin päivän parhaat leikit.
harrastuksista: Ollaan aloittamassa vauvauinti syyskuun alussa: ) . Onko muilla kokemusta? Hyviä / huonoja?
Me voitaisiin tulla `vantaalaisten`tapaamiseen myös, vaikka helsingissä asutaankin...(auto käytössä) Olisi tosi mukavaa nähdä muiden pikkuisia ja tietysti vaihtaa kuulumisia mammojen kanssa...
Nyt pitää mennä lepäämään leffan pariin..
barbamami 78
barbamami, tervetuloa porukkaan!!! Meidän Akseli syntyi myös 28.4. On vaan vielä vähän vaatimattomammat mitat... 3kk mitat oli 5330g/58,4cm
ihanaa viileätä! Vihdoinkin saa vähän tuuletettua meidän pätsiä...asuataan ylimmässä kerroksessa ja aurinko paistaa huoneistoon koko päivän...joo(pikku-milli) meidän poika oli jo syntyessään 53cm pitkä ja kasvanut hurjaa vauhtia...mutta kasvetaan niin nopeasti, että " ylimääräistä" painoa ei kerkiä tulla..mutta kyllä niitä ihania vauvan makkaroita varmaan kerkiää vielä tulla.: )..Onkohan Niamey jo synnyttämässä...mulla käynistettiin 42+0.. klo 11.00 ja poika syntyi 21.17....en kyllä olisi jaksanut odottaa enää yhtään...
Me viedää Joakim hoitoon yhdeksi yöksi mummolle la:na ensimmäistä kertaa..yritän lypsäillä jonkun veran ja loput syötöt nannilla..päästään miehen kanssa vähän tuulettumaan ja näkemään ystäviä yhdessä..
Meille käy melkein milloin vain se tapaaminen...
ensi viikkoon!
Tervetuloa barbamami! Toivottavasti Niamey saa tänään jo nyytin kainaloon :)
Me käytiin kesällä vauvauinnissa ja nyt ens kuun alusta taas alkaa! Eetu tykkäs kyllä aivan mahottomasti :) Kannattaa kokeilla kaikkien joilla vaan on mahdollisuus! Ja just äsken ilmoitin meidät myos vauvamuskariin joka alkaa ens viikolla... Kaikkea kivaa luvassa näin syksyksi :)
Mut nyt pitää alkaa Eetun kans leikkimään :)
Marika & Eetu 6½kk
Tänään oli jälkitarkastus. Jäi tosi p*ska maku suuhun. Lääkäri ei ottanut mun masennusta yhtään minään, vaikka hänelle oli jätetty lappu ja terveydenhoitaja (jonka kanssa puhuin ennen lääkäriä) oli kertonut asioista. Koko eilisen päivän (josta iso osa meni itekmiseen) olin elänyt sen voimin, et tänään saan jotain apua. Lääkäri sanoi, et mun pitää järjestää mun äiti tänne joksikin viikonlopuksi että saan nukkua. Ja sanoi kaiken johtuvan vaan huonoista yöunista ja menevän ohi kun vauva on kolme kuukautta ja nukkuu pidempiä pätkiä. Hemoglobiinia lääkäri kehui tosi hyväksi, kun taas sen mitennut terveydenhoitaja sanoi että siitä näkee etten ole syönyt tai juonut.. Yhtäkään kysymystä masennuksesta tms. lääkäri ei esittänyt vaan kuittasi koko asian sanomalla, että oma äiti on paras apu. Kerroin kyllä että hän asuu toisella puolella Suomea ja käy päivätyössä, eikä ihan noin vaan ole täällä jatkuvasti apuna... Ehkäisystä puhuttaessa lääkäri sanoi, että imetys riittää. Kun sanoin, että olen kyllä kuullut vähän päinvastaista, lääkäri sanoi että hän uskoo tutkimuksia eikä tästä asiasta keskustella. Antoi reseptin minipillereihin(?) ja sanoi, että niitä voi alkaa syödä kun kuukautiset alkaa. Eli ei mitään hyötyä tuossakaan asiassa. Vauvaa ei ilmeisesti pidetä tarpeeksi eri asennoissa (?). Kun sanoin, että liika maito ja maidon suihkuaminen on ongelma, hän sanoi " sitten vaan maitoa luovuttamaan" . Ihan niin kuin mä oikeasti jaksaisin jotain sellasta kun jo joten kuten päivästä toiseen selviäminen on yhtä taistelua. Muutenkin jäi sellainen olo, että olin liukuhihnalla ja ois pitänyt pyytää anteeksi, että edes vaivasin tulemalla koko jälkitarkastukseen. Sattuneista syistä en sitten kysynyt yhdestäkään asiasta mitä oisin halunnut..
Daniel oli kasvanut taas tosi hienosti viikossa painoa taas 360 g ja pituuttakin 1,2 cm.. Onneksi edes joku voi hyvin..
Jenni: Oli kyllä ajattelematon lääkäri sulla :( Älä anna periksi vaan ota yhteyttä neuvolaan ja vaadi apua koska kyllä niiden on pakko reagoida sun oloon!!! Meillä käytetään kortsua ehkäisynä vaikka imetänki. Kaverin sisko tuli raskaaksi vaikka imetti joten en ota riskiä koska haluan nyt rauhassa nauttia Eetun kasvusta! Nuo ensimmäiset kuukaudet on aika raskaita mut kyllä se siitä pikkuhiljaa rauhoittuu ja univelkaaki saa nukuttua pois... Meillä Eetu oli alussa tosi kova tisutteleen öin ja päivin ja joskus meinas olla ettei sängystä jaksa nousta... Vieläki meillä öisin syödään pari kertaa mut onneksi se painottuu tuonne aamuyöhön. Toivottavasti saat apua ja tukea sun oloon!
Marika & Eetu
Mistähän niitä kaivetaankin, kun eivät tunnu osaavan mitään! Kannattaa Jennin varmasti puhua neuvolan tätille vielä, josko saisi ajan jollekin toiselle lekurille. Onhan sitä apua pakko antaa tuollaisessa tilanteessa. Paljon voimia lähettelen sinne päin!
Toivottavasti Niamey on nyt sitten päässyt tositoimiin vihdoinkin. Olisi varmasti melkoisen henkisesti rankkaa palata vielä kotiin tuosta tarkastuksesta. Eiköhän Tiiti sieltä pian hoksaa ulos tulla!
Marika: Missä te käytte vauvauinnissa? Mekin suunnitellaan aloittaa uinti. Ajateltiin mennä Edeniin, siellä info on tämän kuun lopussa, jonka jälkeen kait pääsee aloittamaan. Mehän siis aloitetaan tietty ihan ensikertalaisina. Jännittävää... Matiasta ollaan jo totutettu viileään kylpyveteen. Kerran ollaan jo kylvetty 32 asteisessa vedessä, eikä poika ollut moksiskaan. Huulet kyllä rupesi väpättämään vilusta melko pian, joten ei taida alkuun pystyä pitkään uimaan. Onko jotain hyviä vinkkejä tms. muuta erityistä huomioitavaa, jota osaisit neuvoa?
Ihanaa, kun viileni ilma. Matiaskin nukkui peräti 2,5 tuntia ekoja päikkäreitään, jotka kuumalla olivat max tunnin, yleensä puolen tunnin hujakoilla. Ennätin käydä pitkällä kävelyllä, tulla kotiin ja siivoilla ja vielä vähän rentoutuakin sohvalla. Ah!
Nyt kyllä M hermostuu. Täytyy lähteä pelastamaan toista.
Kissankello ja Matias
Moi kaikki ihanaiset Ensikot!!! Kiva kun olitte jo kaipaillutkin meitä tänne puolelle, ja tuhannesti kiitoksia onnitteluista!
Hauskaa, että Kissankello sinäkin olet löytänyt Ensikot tällä puolella! Muistan sut oikein hyvin huhtiksista. :)
Kesti pari päivää, kun selailin teidän elokuun pinon läpi, ja nyt vasta ehdin ja jaksan itse kirjoittaa kuulumisia. Aika täysipäiväistä puuhaa on tää vauvanhoito, kuten hyvin tiedätte. ;) Lisäks mullakin tota epparihaavaa tykyttää aika ilkeesti, jos istuskelen pitkiä aikoja. Siitä olikin ollut täällä juttua, eli kysyisin vielä, että miten nopeesti teillä loppui haavan särkeminen normaalioloissa? Eli milloin pystyitte istumaan ilman, että välillä pitää haukkoa henkeä, kun niin kiristää? Vielä ei haaveillakaan mistään aikuistenleikeistä, mutta olis se kiva vaan pystyä palstailemaan aktiivisemmin. :D
Meillä on arki lähtenyt rullaamaan poitsun kanssa tosi hienosti. Yhtenä yönä oli kiukkua ja levottomuutta, mutta sitten kun kokeiltiin Cuplatonta, masuvaivat tuntui häviävän. Me elellään sellasta 3 tunnin rytmiä, eli suunnilleen kolmen tunnin välein, vaipanvaihto, imetys ja sitten taas untenmaille. Eilen oltiin neuvolassa ekaa kertaa, ja sielläkin kehottivat jatkamaan tiheää imetystä, että saadaan lähtöpaino nopsaa kiinni. Onneksi paino oli kuitenkin jo hienosti nousussa. Mulla nousi maito rintoihin, kun poika oli 2vrk ikäinen, ja ainakin toistaiseksi sitä tuntuis riittävän hyvin. Ihanaa saada imettää, vaikka onhan se vähän haasteellista. Pitää opetella uusia juttuja sekä äidin että pojan...
Raskauskiloja mulla taitaa olla jäljellä nyt vaan 4! Ihme juttu, luulin että olis paljon enemmän.
Queen ja Miikään ei taida olla kirjoitellut paljoakaan vielä? Teillä on varmaan aika pitkälle samat kuviot kuin meillä, eli tuntuu, että pikkuinen vie vielä täysin äidin huomion. Ja silloin kun vauva nukkuu, olen ottanut itsekin päikkäreitä, että jaksan sitten hyssytellä, jos sattuu huonompi yö. Meillä miehus piti 5 päivää isyyslomaa heti, kun poika syntyi, kun oltiin sairaalan perhehuoneessa. Loput isyyslomat onkin vasta syys-lokakuun vaihteessa, eli meidän pitää nyt pärjäillä poitsun kanssa ihan kahdestaan kun yöllä pitää antaa isin nukkua.
Suipolle jaksamista nukutuspuuhiin! Oletteko jo kokeilleet Cuplatonta tai jotain vastaavaa? Kysyin neuvolasta, ja sitä voi alkaa antaa heti, jos tarvitsee.
Ja Jennille myös tsemppiä! Soita äkkiä neuvolaan ja pyydä apua, ei tuollaista kohtelua ja huonoa oloa tarvitse kestää! Ja Danielillekin on parhaaksi, kun äiti voi hyvin.
Vantaalaisten tapaaminen kuulostaa hauskalta! Milloin siis ajattelitte tavata? Me ollaan Espoosta, mutta kyllä me Vantaallekin päästään tarvittaessa. Ihan heti en tietysti viitsi lähteä, mutta ehkä jo seuraavaan tapaamiseen. :)
Ahaa, nyt pitäis alkaa syöttöpuuhiin. Heissulivei!
-Q- ja -q- 9 vrk
En ole paljon netissä pyörinyt,aikaa kyllä olis kun neiti nukkuu mutta istua en ton epparin takia pysty ollenkaan ja istumiskieltokin on vielä viikon ajan.Eppari on ollu tosi kipeä,nyt onneks vähän hellittäny..mutta siis seisten ei jaksa kovin paljoa kirjotella:)
Tosta cuplatonista tulinkin kyselemään..elikä sitä meillekkin tänään apteekista haettiin kun on parina yönä ollu masu vaivoja, mutta mitenkäs sen annostus noin pienelle?..ja miten sitä annetaan? siis sekoitetaanko maitoon vai suuhun vai häh?:) Pöljiä kysymyksiä, terkka kävi tänään kotona mutta unohdin tietty kysyä:)
palstailen enemmän kunhan pystyn istumaan..
Queen
joo jenni mene vaan maitoa luovuttamaan...ihan älytön..kuulostaa ihan `mieheltä`...kurjaa että apua ei saa sieltä mistä pitäisi...masennukseen ja äidin väsymykseen pitäisi reakoida välittömästi...ottaisin kyllä myös asian vielä puheeksi neuvolassa. Mulle mielestäni sanottiin, että minipillereitä voi aloittaa syömään vaikka ei ole kuukautiset alkanutkaan!? Kuukautisethan voi alkaa vasta kun on lopettanut imetyksen...ja kyllä olen myös kuullut tapauksia, että on tullut raskaaksi vaikka on imettänyt...Mullakin suihkusi maitoa ja välillä pumppailin ylimääräisiä pois....pumppailen vieläkin jos rinnat menee liian täytee ja pakastelen, jos jaksan...
Aurinkoista : / viikonloppua!!
QueenBzZ:
Tosta cuplatonista tulinkin kyselemään..elikä sitä meillekkin tänään apteekista haettiin kun on parina yönä ollu masu vaivoja, mutta mitenkäs sen annostus noin pienelle?..ja miten sitä annetaan? siis sekoitetaanko maitoon vai suuhun vai häh?:) Pöljiä kysymyksiä, terkka kävi tänään kotona mutta unohdin tietty kysyä:)
Mä oon puristanut rinnasta pienen maitotilkan lusikkaan ja sekoittanut siihen 3-4 tippaa Cuplatonta. Jos et saa puristettua maitoa ennen kuin tyttö alkaa imeä, voit sekoittaa myös veteen. Sitten vaan hulautat neidin kurkkuun, kun suu aukeaa huutoon. :)
Tsemppiä epparisärkyihin, ymmärrän sua TÄYSIN! Just oltiin lyhyellä vaunukävelyllä ja voi jessus kun alkoi tykyttää!
-Q-
Täytyy kokeilla jos toi cuplaton auttais..ei noi masuvaivat pahoja ole, 5 yötä ollaan oltu kotosalla ja kahtena yönä on ollu vähän itkuinen,muuten nukkuu kyllä hyvin:)
Epparisäryistä, ootan kyllä kovasti että tästä paranee..ei toivoakaan että pääsis ulos kävelemään,eilen kävelin kotona pikkusen enemmän kun vessaan-sohvalle-sänkyyn väliä ja johan turpos haava ja jyskytti..ehkä ens vkloppuna vois kokeilla vähän ulkoiluakin:)
Neiti voi kyllä hyvin ja ihana pakkaus on:)
Queen
Meillä isäntä antoi just iltapuuroo ekan kerran!!! Saa nähä auttaako noihin yösyöttöihin... Todennäköisesti ei!
Muuten meillä menee hyvin, poitsu kasvaa ja voi hyvin. Mutta kun lukee noiden muiden helmisten kasvuja, niin meidän pikku-ukko on kyllä siellä häntäpäässä sekä pituudessa että painossa... Mutta eiköhän se jossain vaiheessa elämää tasaannu...
Noista cuplatontipoista joku kyseli... Meillä kanssa oli masuvaivoja, mutta vasta kun alotettiin d-vitamiinit!!! Ja annettiin noita tippoja, mutta mä annoin kyllä ne suoraan lusikan kärjestä ilman mitään vettä tai maitotippoja, ja hyvin meni, ja tietenkin tissi heti perään suuhun, niin ei makukaan jääny vaivaamaan pienen suuhun.
Mä kanssa TIEDÄN miltä tuntuu tuo eppari... Mulla ei ole vieläkään kunnolla parantunut, tai siis edelleenkin tuntuu tietyissä asennoissa kipua ja siis meidän esikko synty 10 helmikuuta, että on tässä jo jonkun aikaa kärsitty! Mutta parempaan päin mennään, kyllä mä muistan kun ajattelin että tää ei ikinä tuu parantuun (istuin kaksi kuukautta vinossa/toisella kankulla) ja että ensi kesänä (siis tuossa keväällä) ja nyt on vaan mielessä että jos tästä nyt joskus... Mutta silti mulla on jo kova vauvakuume!!!
Onkos täällä muita jotka ovat alkaneet kuumeilemaan pikkukakkosesta?
Mutta nyt täytyy lopettaa ja mennä aukaisemaan tissibaari...
Napero ja Eetu reilu 6kk
Tänään sit ihan urakalla palstailen :) Laitoin just Eetun nukkuun ni voi istahtaa taas koneelle!
Kissankello: Me käytiin kesällä siinä hotelli Lasareetissa vauvauinnissa ja nyt mennään Zimmariin (Kempeleessä). Ensimmäisellä kerralla ei kauan ollakaan altaassa kuhan totutellaan ja katotaan niitä otteita... Jos pitää olla oma istuin mukana ni ota sellainen muovi mukaan siihen ettei kastu istuin. Meillä on Eetulla sellainen uimapuku mut meinas vetäjä että uimahousut on paremmat koska sillon vauva tuntee sen veden paremmin ihoa vasten mut ei se puku ainakaan meillä hidastanu ;) Kunhan Matias on hyvällä tuulella ni varmasti menee hyvin ja nautitte koko perhe :)
Napero: Meillä on Eetu on syöny aamu- ja iltapuuron nyt muutaman viikon ajan ja on nukkunu ihan hyvin. Aamuyöstä edelleen herää siinä 4-5 aikaan syömään mut se ei onneksi oo pahakaan :) Kuinka monta ateriaa te annatte siis lämmintä?
Nyt tuli iskä töistä ni pitää mennä ;)
Jennillä ei kyllä todellakaan ollut kiva kokemus jälkitarkastuksesta. Itellänikin jäi sieltä huono maku suuhun, mutta lähinnä fyysisistä syistä. Neuvolassa yllätti se, että vaikka sairaalassa merkkasivat papereihin (juttelin siellä psykiatrin kanssa), että vointiani on kyseltävä, eivät ole kertaakaan kysyneet. Harvemmin edes sitä small talk -kysymystä: mites voit? No onneksi sain hakeuduttua hoitoon mieheni avustuksella. Soita paikkakuntasi mielenterveystoimistoon, perheneuvolaan tms. Siellä osaavat auttaa. Jos omat voimasi eivät riitä, pyydä jota kuta läheistäsi soittamaan puolestasi jos vain mahdollista. Jopa äitis sieltä vieraalta paikkakunnalta voi tehdä sen puolestasi.
Mekin ilmottauduttiin eilen vauvauintijonoon. Oltiin vähän myöhässä ilmottautumassa niin eka ryhmä oli jo täynnä. K pääsi muskariinkin, mut saa nähdä miten sen kanssa käy jos aloitan sen äiti-lapsi -vertaistukiryhmän marraskuussa. Menee hieman päällekkäin muskarin kanssa.
Meidän neiti saa kerran päivässä maistella noin kolmannes purkillisen soseita. Annetaan illalla, niin nukkuu paremmin. On meinaan ruvennut heräilemään syömään muutoin sekä 1-2 sekä 4-6. Päästiin tosta ekasta yösyötöstä eroon =)
I ja K, vkon vajaa 5 kk
Miten vauvaa voi syöttää tuttipullolla??? Synnärillä annettiin muutaman kerran lisäksi korviketta, kun maito ei ollut vielä kunnolla noussut, ja eilen illalla annoin pojalle pullosta päivällä pumppaamaani maitoa. Joka kerta sama juttu, eli ihan kuin pullossa olisi liian iso reikä ja maito pulppuaisi vauvan suuhun ihan liian kovalla tahdilla, kun poika ihan tikahtuu! Todella kurjaa! Onko kukaan teistä syöttänyt korvikkeita tai omaa maitoa pullosta silloin tällöin? Miten te sen teette???
Ihmettelee -Q-
Yöt on alkanut täällä mennä ihan ketuille... viime yönäkin Aksu heräs 1-1,5 tunnin välein. Ja pelkällä korvikkeella mennään.
Epparista oli juteltu. Mulla kipuli ensimmäisen puolisentoista kuukautta ja nyt ei enää oo mitään tietookaan että sellasia on joskus ollut. :)
Q, meillä Aksu syö pullosta. Niitä tutteja ja pullojakin on niin monenlaisia. Meillä on yks pullo mistä maito tulee tooooosi hitaasti. Siihen ostettiinkin sitten uus tutti kun tuntui, ettei siitä saa mitään irti. Olikin sitten tarkoitettu jonkinnäköiseks koliikkipulloks. Minkälaisessa asennossa vauva oli kun syötit pullosta? Auttaisko jos olis vähän pystymmässä asennossa?
pikku-milli & Akseli 3,5kk silmät ristissä
Tervetuloa tälle puolelle Queen ja Quiero! Onnittelut vauvoista!
No aika pyllystä oli toi jennin lääkäri, miten neuvolassa voi olla tollanen lääkäri??? Pääsisitköhän sä vaikka jollekin toiselle lääkärille, jos neuvolan terkalle asiasta mainitset?
Meidän tyttö on nuhassa, ollut kohta jo viikon. Mulla on itellä kans tosi ryytynyt olo, kuumetta ei ole vaikka mulla on ihan sellainen olo, että lämpöä varmaan on. Ja lisäksi on kurkku kipee jne... Toivottavasti kohta parannutaan tytön kanssa.
Tuttipullosta: Meillä on tyttö oppinut vasta nyt ihan kuukauden sisällä juomaan tuttipullosta, aikaisemmin ei siitä juonut kuin todella satunnaisesti, silloinkaan ei imenyt kunnolla. Nyt vasta on siis homman oppinut. Imetän edelleen jonkin verran, pullosta annan lähinnä velliä. Kiinteitäkin siis syödään, vaihtelevalla menestyksellä.
Tyttö lähtee varmaan kohta konttaamaan, hienosti nousee jo konttausasentoon. Mites marika teillä? Joko kontataan? Entäs muilla?
Epparihaavasta ei ole kokemusta, mutta mulla kans alapäätä jomotti melko pitkään, johtui varmaan ponnistusasennosta (jakkara) ja suht pitkästä ponnistusajasta (35min). Ponnistiko kukaan muu jakkaralla?
NapNap + tyttö 5,5kk
Niameylle tsemppiä synnytykseen. Ei mee enään kauaa ja sulla on suloinen pikku nyytti kainalossa :)
Kaveri tulee kohta käymään. Joonan kummitäti siis. Anoppi lähti äsken ajelemaan kotia päin.
pesukarhu ja riehumisesta väsähtänyt Joona