Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hyvä yliopistoon pääsemiseksi pitää olla?

Vierailija
01.06.2014 |

Haaveilen valtiotieteellisestä, aloitin aikuislukion vasta viime syksynä. Keskiarvoni siellä on noin 8.5. Pelottaa, että lukio on ihan turhaa jos en pääsekään yliopistoon koskaan. 

Antakaa ihan konkreettisia esimerkkejä arvosanoista, kaikesta, miten hyvä pitää olla. 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 17:26"]Haaveilen valtiotieteellisestä, aloitin aikuislukion vasta viime syksynä. Keskiarvoni siellä on noin 8.5. Pelottaa, että lukio on ihan turhaa jos en pääsekään yliopistoon koskaan. 

Antakaa ihan konkreettisia esimerkkejä arvosanoista, kaikesta, miten hyvä pitää olla. 

[/quote]

Lukio on turhaa joka tapauksessa. Ja valtiotieteilijät ovat turhia. Paitsi Paavo Väyrynen, joka on kuningas.

Vierailija
22/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku haluaa esim lääkikseen, ei ole suorittanut kun pakolliset kurssit kemiasta, fysiikasta, biologiasta ja lyhyt matematiikka ja se takkuilee ja todistuksessa koreilee 5 samaten muut on kutosen tasoa. Eikä kirjoittanut noista mitään. Tosissaan on paneutunut noihin aineisiin, ei mitään mahiksia päästä lääkikseen. Käykööt vaikka 5 v pääsykoekursseja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 17:27"]

Arvosanoilla ei ole merkitystä, jos pääset sisään valitakoepistekiintiössä.

[/quote]kyllähän se jotain osviittaa antaa jos kirjoittanut yleisarvosanan B ja tosissaan ottanut koulun ja kirjoitukset. Suoraan vaan amikseen.

Vierailija
24/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap., mutta saanen vastata hänen puolestaan. aikuislukio on hyvä paikka hieman makustella opiskelusta on jo vierähtänyt jo "hetki" aikaa. Se ei varsinaisesti sido mihinkään ja voi samalla sivistää itseään useasta eri aineessa ja antaa, siten uusia virikkeitä. Toki hyvä ja erinomainen paikka opiskella on avoin yliopisto, mutta tällöin tulisi olla "jo" perillä siitä, mikä kiinnostaa...    

Vierailija
25/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 17:26"]Haaveilen valtiotieteellisestä, aloitin aikuislukion vasta viime syksynä. Keskiarvoni siellä on noin 8.5. Pelottaa, että lukio on ihan turhaa jos en pääsekään yliopistoon koskaan. 

[/quote]

Lukio on turhaa joka tapauksessa. Ja valtiotieteilijät ovat turhia. Paitsi Paavo Väyrynen, joka on kuningas.

[/quote]Paavo vee on tolokun mies ja äänestin häntä mepiksi. Ei mennyt ääni turhaan.

Vierailija
26/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on jo aikaa mutta mulla meni näin: kirjoitin ylioppilaaksi (3 x M, 2 x E, 1 x L), luin pääsykokeisiin muistaakseni 2 viikkoa täysillä, en päässyt. Olin vuoden avoimessa yliopistossa, menin uudestaan pääsykokeisiin, luin 5 päivää täysillä ja pääsin sisään. Haluamaani alaa pääsi sinä vuonna lukemaan n. 10 % hakijoista.

Vierailija
27/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 17:27"]

Arvosanoilla ei ole merkitystä, jos pääset sisään valitakoepistekiintiössä.

[/quote]näin on mutta jos on lukenut lukiossa paljon ja yrittänyt ymmärtää kemiaa ja tehnyt töitä niiden eteen kuten fysiikankin ja kertakaikkiaan menee yli hilseen monet asiat ja tähtä'in on lääkikseen meno niin ei tule mitään vaikka kävisi viiidet kurssit peräjälkeen.

Vierailija
28/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 17:54"]

Valtsikkaan pääsin toisella yrittämällä, keskiarvo vähän päälle 7 ja kirjoitusten arvosana C. Opettelin pääsykoekirjan ulkoa.

[/quote]hupsista hei

Vierailija
29/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 18:06"]

Tästä on jo aikaa mutta mulla meni näin: kirjoitin ylioppilaaksi (3 x M, 2 x E, 1 x L), luin pääsykokeisiin muistaakseni 2 viikkoa täysillä, en päässyt. Olin vuoden avoimessa yliopistossa, menin uudestaan pääsykokeisiin, luin 5 päivää täysillä ja pääsin sisään. Haluamaani alaa pääsi sinä vuonna lukemaan n. 10 % hakijoista.

[/quote]sinussa oli potentiaalia, kirjoitit aika hyvin

Vierailija
30/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hyvin paljon alasta, sanoisin! Itse paasin arkkitehtilinjalle ekalla yrittamalla, mutta en jaanyt Suomeen opiskelemaan. Paasykokeista olisin todennakoisesti paassyt lapi jo ylaastepohjalta, sen verran yksinkertaisia laskutehtavia oli matematiikan kokeessa, ja suunnittelukokeet eivat olleet mitenkaan ylimaallisen nujertavia :)

Nain opiskelijan perspektiivista on helpompi arvioida mita itse opiskeluun vaaditaan. Sisaan on helppo paasta, mutta siita se tyo vasta alkaakin! Olin kohtuullisen 'hyva koulussa' silloin lukiossa, mutta olen saanut nyt yliopistossa opetella opiskelemaan ihan toden teolla. Sitkeydella, nk. perslihaksilla ja itsekurilla ("opiskelen joka paiva taydet tunnit", "en mene mista aita on matalin"...) on paljon enemman merkistysta opintojen kulkuun kuin kouluarvosanoilla! Nain ollen aikuisempana opiskelu voi olla jopa helpompaa.

Parhaat opiskelijat jotka olen tavannut tiedekunnassani, ovat olleet kovaa tyoskentelevia ja tyota pelkaamattomia. Eras parhaista oli poika, joka ensin kavi amiksen, ja ammattikorkean ja valmistelevien kurssien kautta kiipesi aina maisterinohjelmaan saakka. Onnea siis yliopistohaaveisiin, mikaan ei esta ettei sinne paasisi sisaan ja parhaimmassa tapauksessa joskus poiskin :)

Vierailija
31/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP etsi vanhoja pääsykokeita netistä ja makustele niitä. Niin hyvä pitää olla :)

Jos sinulla on ensi vuonna aikaa, niin hae ihmeessä suoraan yliopistoon. Valmistaudu pääsykokeisiin parhaasi mukaan ja käy tsekkaamassa koe. Sitten seuraavan vuonna olet viisaampi jo, ja eihän sitä tiedä vaikka kerrasta tärppäisi! Tsemppiä!

Vierailija
32/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ylioppilas lainkaan. Hain ja pääsin Hgin valtsikkaan aikuisena ekalla yrityksellä. Takana kauppaopisto. Lukio olisi sikäli ollut aivan turha välietappi.

Vierailija
33/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 17:26"]

Haaveilen valtiotieteellisestä, aloitin aikuislukion vasta viime syksynä. Keskiarvoni siellä on noin 8.5. Pelottaa, että lukio on ihan turhaa jos en pääsekään yliopistoon koskaan. 

[/quote]Hgin valtiotieteelliseen vaikea päästä, täytyy olla suorastaan huippu

[/quote] Helsingin valtiotieteelliseen pääsin itse niin, että opiskelin toisessa yliopistossa kandiin asti ja sitten vaihdoin.

Vierailija
34/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla C:n paperit, eikä lukiossa ollessa ollut mitään käsitystä siitä, mitä haluaisin opiskella. Yliopistoon en koskaan kuvitellut haluavani, ajattelin lähinnä jotain fysioterapeuttia, tradenomia tai lentoemäntää. Ammattikorkeaan ei niillä papereilla sitten päästy edes pääsykokeisiin, joten seuraavana vuonna hain ja pääsin Tampereelle opiskelemaan kansainvälistä politiikkaa. Eli mitenkään huippu ei ole tarvinnut olla, riittää että motivaatiota löytyy pääsykokeisiin ja siihen tietenkin auttaa se, että ala kiinnostaa ja motivoi oikeasti.

Vierailija
35/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei arvosanoillaole merkitystä, pääsykoe menee tarpeeksi hyvin. Minulla lukion päästötodistuksen keskiarvo oli 6,2 ja kirjoitin B:n paperit. Jopa yläasteella minulla oli aina alle seiskan keskiarvo ja olin yksi luokan huonompia oppilaita. Yliopistolle pääsin kuitenkin heittämällä sisään. Pääsykokeesta sain muistaakseni kolmanneksi parhaan pistemäärän kaikista hakijoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan