Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hyvä yliopistoon pääsemiseksi pitää olla?

Vierailija
01.06.2014 |

Haaveilen valtiotieteellisestä, aloitin aikuislukion vasta viime syksynä. Keskiarvoni siellä on noin 8.5. Pelottaa, että lukio on ihan turhaa jos en pääsekään yliopistoon koskaan. 

Antakaa ihan konkreettisia esimerkkejä arvosanoista, kaikesta, miten hyvä pitää olla. 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/35 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 17:39"]

Pitää olla hyvä lukemaan (=ymmärtää lukemaansa), hyvä kirjoittamaan (= ilmaisemaan asiat selkeästi) ja hyvä muisti on myös suuri etu.

Niillä pärjää, mutta ei tarvita.

[/quote]

Tosin haluaisin lisätä, että kaikki yliopiston opiskelijat tai opettajat eivät suinkaan ole hyviä kirjoittamaan. Koskee ilman muuta myös professoreita. Monenlaista mongertajaa löytyy. Jos oikeasti osaa kirjoittaa, on se toki etu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 17:32"]

No mulla on M:n paperit lukiosta (kirjoittaessani ei ollut käytössä vielä E:tä).

[/quote]

Nyt on kyllä pakko kysyä, että mitä väliä sillä on, että ei ollut olemassa vielä eximiaa? Eximia vastaa entisiä alempia ällän arvosanoja, ja vaikka eximia arvosana olisikin ollut olemassa niin olisit silti saanut M:n paperit.

Luulisi tohtoristason ihmiselle tämä olevan selvää.

Vierailija
4/35 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että haet ruotsinkielisten puolelle.

Suomenkielisiltä vaaditaan (melko) hyvät paperit tai hyvä pääsykoetulos yliopistoissa ja korkeakouluissa.

Ruotsinkieliselle puolelle (esim. Hanken) pääsee opiskelemaan erittäin heikoilla papereilla. Jatkosi on turvattu, koska ruotsinkielisiä tekijöitä (mm. virkamiehiä) tarvitaan jatkossakin.

Olen käytäntöä vastaan, mutta mikäpä estäisi suomenkielisiä hyödyntämättä tilannetta, jos kielitaito riittää pääsykokeisiin.

Vierailija
5/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvosanoilla ei ole merkitystä, jos pääset sisään valitakoepistekiintiössä.

Vierailija
6/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykoehan sen mittaa. Huonollakin lukiotodistuksella voi varsin hyvin päästä, kun vaan panostaa pääsykokeisiin.

Vierailija
7/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja yhteispistekiintiössä vain yo-arvosanoilla on väliä, ei keskiarvolla.

Vierailija
8/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole väliä. Kaikkialle voi hakea joko todistus+valintakokeella tai pelkällä valintakokeella. Yleensä pitäisi olla suunnilleen E:n paperit, että todistuskiintiössä pärjäisi huonommalla valintakoemenestyksellä kuin valintakoekiintiössä.

Lukio ei ole turha missään tapauksessa, voit hakea amikseenkin yo-linjalle ja valmistua nopeammin, jos yliopisto ei tärppää.

Vierailija
9/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on M:n paperit lukiosta (kirjoittaessani ei ollut käytössä vielä E:tä). Lukioaika meni ihan penkin alle, koska ei ollut motivaatiota. Yliopistoon pääsin kuitenkin pääsykoekiintiössä ja sain täydet pisteet valtiotieteellisen pääsykokeessa. Eli motivaatiosta se vain on kiinni. Motivaatiota on jatkunut tähän päivään asti ja lokakuussa väittelen tohtoriksi.

Vierailija
10/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kuitenkin kaksi lasta ja osa-aikainen työ. En tiedä, miten sitten kahden vuoden päästä saan edes luettua kirjoituksiin ja pääsykokeisiin. Menin lukemaan toisaalta, miten ihmiset lukee 12h päivässä oikiksenkin pääsykokeisiin... tuli epätoivoinen olo, minulla ei ole sellaista mahdollisuutta, ja olen vanhakin jo heihin verrattuna. Ap. 

Vierailija
11/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 17:34"]

Minulla on kuitenkin kaksi lasta ja osa-aikainen työ. En tiedä, miten sitten kahden vuoden päästä saan edes luettua kirjoituksiin ja pääsykokeisiin. Menin lukemaan toisaalta, miten ihmiset lukee 12h päivässä oikiksenkin pääsykokeisiin... tuli epätoivoinen olo, minulla ei ole sellaista mahdollisuutta, ja olen vanhakin jo heihin verrattuna. Ap. 

[/quote]

Sun etu on juuri siinä, että olet "vanha". Itsekin menin hieman vanhempana yliopistoon. Sulla on luultavasti ihan erilainen motivaatio kuin 19-vuotiailla, joten käytä se hyväksi. Tsemppiä, ei yliopisto pelkästään erityislahjakkaiden paikka ole!

T: 5

Vierailija
12/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla hyvä lukemaan (=ymmärtää lukemaansa), hyvä kirjoittamaan (= ilmaisemaan asiat selkeästi) ja hyvä muisti on myös suuri etu.

Niillä pärjää, mutta ei tarvita.

Vierailija
13/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

B:n papereilla sisään, pääsykoe meni sen verran hyvin ettei edes rimaa hiponut :) muutama välivuosi ja motivaation kerääminen oli mun salaisuus. Tein töitä tuona aikana ja mietin omaa alaani. Kun se selvisi, otin keväällä pari kk lukulomaa ja luin täysillä.

Vierailija
14/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 17:34"]

[/quote]

Paskapuhetta, kukaan ei lue 12h/päivä. Itse olen siis oikiksessa ja tosiasiallista lukemista pääsykokeisiin tuli sellainen 6-7h/pvä.

Se lukemisen tuntimäärä ei ole se oleellisin, vaan lukutekniikan opettelu. Nyt kun olet lukiossa, niin keskity nimenomaan sen lukutekniikan hiomiseen. Se auttaa kummasti, kun kirjoituksiin menee ja pääsykokeisiin lukemisessa myös.

Ja kannattaa miettiä myös sitä, että kirjoituksiin lukeminen ja pääsykokeisiin lukeminen vie sen pari kuukautta elämästä ja etukäteen pitää suunnitella elämäänsä niin, että se parin kuukauden luku-urakka onnistuu, Sitten ei tarvitse enää stressata.

Vierailija
15/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itsekin iltalukion, mutta siis silloin olin samanikäinen kuin muutkin lukiolaiset. Luokallani olevat aikuiset olivat pääsääntöisesti pari askelta edellä ihan vaan elämänkokemuksen ja ymeissivistyksen takia. Kirjoitin itse hyvät paperit, mutta eivät ne työssäköyvät, perheelliset mitenkään erityisesti huonompia olleet, vaikka heillä elämässä llikin paljon muutaki kuin se koulu.

Vierailija
16/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 17:26"]

Haaveilen valtiotieteellisestä, aloitin aikuislukion vasta viime syksynä. Keskiarvoni siellä on noin 8.5. Pelottaa, että lukio on ihan turhaa jos en pääsekään yliopistoon koskaan. 

Antakaa ihan konkreettisia esimerkkejä arvosanoista, kaikesta, miten hyvä pitää olla. 

[/quote]Hgin valtiotieteelliseen vaikea päästä, täytyy olla suorastaan huippu

Vierailija
17/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jo vanha, niin eikö sinulla ole mitään peruskoulun jälkeistä tutkintoa? Mietin vaan, että mitä sä siellä lukiossa mätänet jos on?

Vierailija
18/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ruotsinkieliseen koulutukseen, helppoa päästä sisään ;)

Vierailija
19/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtsikkaan pääsin toisella yrittämällä, keskiarvo vähän päälle 7 ja kirjoitusten arvosana C. Opettelin pääsykoekirjan ulkoa.

Vierailija
20/35 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja numero 12 ei tarkoita sillä, ettei opiskelu kannata, vaan sillä että jos ihmisellä on jo kolmevuotinen ammattitutkinto, on yliopiston hakukelpoisuus jo taskussa ja lukio on ihan turha. Ainakin tässä tapauksessa, jos haaveilee valtsikasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme