Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti
Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".
Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.
Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.
Kommentit (3077)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta kertaa on sanottu, että jos ottaa jonkun pienen lisähomman niin se vähennetään tt-tuesta.
Kukaan ei ota esimerkiksi satunnaista postinjakokeikkaa öisin ja sitten se ei auta mitään rahallisesti. Saat sen saman 500 euroa silti.
Kuljet yöllä ulkona peläten kaiken lisäksi.
Työn pitää olla kannattavaa.Tässä on juuri hyvä esimerkki tästä köyhien näköalattomuudesta. Kun ei osata katsoa kuin pari viikkoa eteenpäin. Entäpä jos ottaisi näitä keikkoja vastaan, ja siitä saisi pikkuhiljaa jalkaa oven väliin ja cv:hen täytettä. Olisi helpompi sitten saada jatkossakin töitä, kun cv ei ole tyhjä paperi.
Ja ennen kuin kukaan tulee länkyttämään, niin olen itsekin aloittanut tyhjästä. Vanhemmat eivät voineet auttaa rahallisesti, koska 90-luvun lama vaikutti perheen talouteen todella rankasti. Mutta kannustivat minua eteenpäin. Otin nuorena kaikki kesätyöt, mitä laman aikaan onnistuin saamaan. Samoin opiskeluaikaan tein töitä opintojen ohella, myös ns. paskaduuneja. Silti jouduin ottamaan myös opintolainaa. Työnantajat arvostivat työtäpelkäämätöntä asennettani, ja arvostavat edelleen. Työtä tekemällä, en vinkumalla, olen noussut köyhän perheen lapsesta keskiluokkaiseksi perheenäidiksi, joka maksaa kaikesta, esim. päivähoitomaksuista aikanaan, täyden hinnan ja lisäksi veroja ihan riittävästi. Siksi sieppaa nämä ulinat, ettei työtä kannata tehdä.
Oot kyllä melko sankari, jota kaikkien tulis katsos ylöspäin. Oot se ihq MINÄ, joka näkee kaiken perspektiivillä MINÄ.
Miten ajattelit työkyvyttömän ottavan työn kuin työn? Terveys rajoittaa joillain ihmisillä mahdollisuuksia. Opiskelemaankaan ei vain mennä. Pääsykokeet ja rajattu määrä sisään pääseviä.
Kaiketi vaan ininää, kun SINÄ raskaan työn raataja olet tehnyt kaiken, tulisi kaikkien siihen kyetä. Oletko miettinyt, miten sinulle olisi käynyt, jos terveys olisi pettänyt? Olisit hammasta purren tehnyt samalla tavalla, koska...?
Millä tavalla olet työkyvytön? Mitä työtä et pysty tekemään? Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee kyllä sinne kuuluvat. Ja kyllä, opiskelemaan ei vaan mennä. Pääsykokeisiin luetaan ja treenataan. Jos ei monesta yrityksestä huolimatta pääse, kannattaa miettiä olisiko joku toinen ala itselle sopivampi ja yrittää sinne. Aina ei rahkeet riitä kaikkeen ja sekin pitää hyväksyä, sitten siirtyy suunnitelmaan B.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta kertaa on sanottu, että jos ottaa jonkun pienen lisähomman niin se vähennetään tt-tuesta.
Kukaan ei ota esimerkiksi satunnaista postinjakokeikkaa öisin ja sitten se ei auta mitään rahallisesti. Saat sen saman 500 euroa silti.
Työn pitää olla kannattavaa.Tässä on juuri hyvä esimerkki tästä köyhien näköalattomuudesta. Kun ei osata katsoa kuin pari viikkoa eteenpäin. Entäpä jos ottaisi näitä keikkoja vastaan, ja siitä saisi pikkuhiljaa jalkaa oven väliin ja cv:hen täytettä. Olisi helpompi sitten saada jatkossakin töitä, kun cv ei ole tyhjä paperi.
Ja ennen kuin kukaan tulee länkyttämään, niin olen itsekin aloittanut tyhjästä. Vanhemmat eivät voineet auttaa rahallisesti, koska 90-luvun lama vaikutti perheen talouteen todella rankasti. Mutta kannustivat minua eteenpäin. Otin nuorena kaikki kesätyöt, mitä laman aikaan onnistuin saamaan. Samoin opiskeluaikaan tein töitä opintojen ohella, myös ns. paskaduuneja. Silti jouduin ottamaan myös opintolainaa. Työnantajat arvostivat työtäpelkäämätöntä asennettani, ja arvostavat edelleen. Työtä tekemällä, en vinkumalla, olen noussut köyhän perheen lapsesta keskiluokkaiseksi perheenäidiksi, joka maksaa kaikesta, esim. päivähoitomaksuista aikanaan, täyden hinnan ja lisäksi veroja ihan riittävästi. Siksi sieppaa nämä ulinat, ettei työtä kannata tehdä.
Minä olen tehnyt myös ihan mitä tahansa työtä 15-vuotiaasta alkaen. Cv on kilometrin mittainen. Olen nuorena tehnyt kaikkea mahdollista polkupyörällä mainosten jakamisesta perunoiden nostoon. Olen myös opiskellut kaksi ammattia ja tehnyt töitä siinä sivussa. Maksanut puolison kanssa päivähoitomaksut kalleimman mukaan ja ylipäätään on maksettu elämisemme itse. Silti nyt nelikymppisenä olen edelleen pätkätöiden suossa. Työnantajat kyllä arvostavat ahkeruutta ja sinnikkyyttä, mutta eivät ole valmiita sitoutumaan. Kuuluu alaan, joka on tietysti ihan oma valintani. Viime vuosina en todellakaan ole ottanut enää mitä tahansa työtä vastaan, vaan vain sen mikä kannattaa ja miellyttää. Hyvällä omalla tunnolla olen työttömyysjaksot ottanut loman kannalta, koska vuosilomia lomana mulle ei koskaan ole kertynyt.
No sittenhän kommenttini ei koskekaan sinua. Sinähän et tässä sano, ettei kannata ottaa mitään työtä vastaan koska toimeentulotukeakin saa. Ikuiset pätkätyöt on nykyajan vitsaus, joka tulee varmasti lisääntymään. En usko, että monikaan meidän lapsistamme saa aikanaan vakituisen työpaikan. Mutta tässähän se asenne ratkaisee. Sinäkin olet opiskellut kaksi ammattia, otat työpätkiä vastaan jne. etkä vingu kotona tukia nostellen vuositolkulla. Tulevaisuudessa ihmisten tulee asennoitua ns. uuteen työelämään. Työ tulee olemaan pätkää sieltä ja täältä, ja ns. mikroyrittäjyys tulee lisääntymään. Samoin kuin jatkuva kouluttautuminen. Olen varma, että jatkossa hyvinvointiyhteiskuntaa ja tukia tullaan karsimaan. Ei meillä ole varaa elättää näitä, jotka kykenevät työhön, mutta nostavat mielummin tukia vuosikymmenestä toiseen. En näe, että sinä kuulut tähän joukkoon.
En ajatellutkaan että kommenttisi koskee minua. Kerroin vain oman tarinani ettei se ahkeruus ja aukoton cv ei aina johda työnantajien arvostukseen (vakituiseen työhön), mikä ainakin itsestäni tuntuu ajoittain erittäin epäreilulta. Silloin joskus nuorena jotain paskaduunia vääntäessäni vielä uskoin, että se kaikki kyllä kannattaa, ja vielä joskus teen sitä hyvää alallani arvostettua työtä vakituisesti. En kyllä silti kannusta yhtäkään nuorta jäämään makaamaan kotiin, koska jos ei muuta, niin ainakin voi ylpeydellä sanoa maksaneensa itse elämänsä.
Eiköhän meidän nelikymppisten lapset (omani ovat vielä alakouluikäisiä) ole jo niitä, jotka pitävät pätkätyötä ja useampaa ammattia normaalina tapana tehdä työtä, koska ovat kasvaneet siihen. Ainakin omassa työssäni näen jo nyt työtä kuin työtä pelkäämättömiä parikymppisiä, näin ei ollut vielä muutama vuosi sitten. Se onkin sitten ihan toinen juttu se, että onko meidän hyvä alistua tähän työnantajien pätkätyövedätykseen, ja alkaa pitämään tätä normaalina tapana ansaita elanto...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllähän munkii lapset mankuu milloin jäätelöä ja milloin tikkaria. Ei se tarkoita, että niitä saa tuosta noin vaan silloin, kun mieli tekee tai ohi kävellään. Saatika, että on ok, että joku muu niitä niille sponssaa.
Minusta kasvatuksessa on tärkeää opettaa lapset suunnittelemaan rahan käyttöään sekä sosiaalisia normeja (rahaa ei ruinata, ei edes kummilta). Ystäväsi teki ihan oikein, kun teki sen mikä sun ois kuulunut tehdä eli kasvatti sun lasta. Ja olipa vielä kiltti, kun osti sen jäätelön. Vastineeksi olet vihainen ja tyytymätön. Huhhuh! Ihme uhriutuja.
Ps. Itsekin olen keskituloinen. Minulla on iso perhe ja paljon lainaa mm.asunnosta, sen remonteista ja omasta yritystoiminnasta. Juuri koitin laskea kuinka vähällä pärjättäisiin, että saadaan yksi korkeakorkoinen laina maksettua nopeammin pois. Otin avuksi toimeentulotuen peruslaskelman ja huomasin, että me ei edes normaalisti käytetä läheskään niin paljon rahaa ruokaan, mediaan, bensaan, vaatteisiin, pesuaineisiin jne. kuin toimeentulotuen peruslaskelmassa olisi laskettu meidän kokoiselle perheelle.
Oikeasti järkytyin, että tuonko verran tosiaan pitäisi jäädä asumiskulujen, lääkärimenojen ym pakollisten jälkeen ihan vaan pelkkään elämiseen VÄHINTÄÄN?? Me joudutaan ihan normaalioloissa pärjäämään huomattavasti vähemmällä summalla ja todellakaan ei revitellä rahaa kaikkiin mielihaluihin+opetetaan lapsille rahankäyttöä jo pienestä pitäen. Niistä säästöistä sitten maksetaan se kinkku, lääkärikulut, hajonnut pesukone tai vaikkapa jäätelö. Eli näitä joutuu ihan suunnittelemaan etukäteen, että joskus voi harkitusti vähän revitellä.Jos nyt ihan vakavasti puhutaan... Yksinasuvalla tt-tuen perusosa ei ole ainakaan iso, lapsiperheiden tuloihin ja menoihin en osaa ottaa kantaa, koska minulla ei ole lapsia. Sen kyllä tiedän, että tt-tuessa ainakin vähennetään lapsilisät eli niitä ei saa lisäksi niin kuin muut saavat palkan/palkkojen päälle.
Olen muistaakseni kertonut tämän kerran ennenkin jossain keskustelussa täällä, mutta kerronpa nyt tässäkin. Eli hain joitain vuosia sitten pitkäaikaistyöttömänä velkajärjestelyyn. Olin silloin myös oikeutettu toimeentulotukeen, sain sitä muutaman kympin.
Velkajärjestelyä varten lasketaan aina ns. maksuvara eli se summa, mitä henkilö pystyisi lyhentämään velkojaan, kun hänen tuloistaan on vähennetty ns. pakolliset ja kohtuulliset elinkustannukset. Minun maksuvarani jäi satasen verran miinukselle, eli tuloja siis satasen vähemmän kuin menoja. Eli velkajärjestelyyn laskettiin satanen enemmän elämisen kuluihin kuin mitä tt-tuen perusosa on. Ja käsittääkseni näihin ei hirveästi "löysää" lasketa.
En siis ymmärrä, miten jotkut pitävät tt-tukea niin isona? Varsinkin kun se ei monellekaan ole sellainen lyhytaikanen/väliaikainen tuki, miksi se on alunperin tarkoitettu, vaan sillä joutuu moni elämään vuodesta toiseen.
Voitko vähän tarkemmin avata tuota "toimeentulotuella joutuu elämään vuodesta toiseen"? Miksi joutuu, miksi tt-tukilainen ei hanki jotain (lehdenjakoa tai muuta) pikkutuloa, jonka avulla voisi talouttaan omilla toimillaan parantaa?
Miksi teille ei mene kaaliin, että toimeentulotuella ei saa hankkia lisätuloja? Se on sanottu noin 50 kertaa.
Toimeentulotuelta saa kuitenkin hakeutua palkkatyöhön! Meneekö se kaaliin? Se on sanottu noin 50 kertaa. Vähintään.
Aika moni meneekin töihin heti kun sellainen työpaikka löytyy, josta elannon saa. Niitä vaan ei riitä kaikille. Se on ihan valion tasolla todettu fakta, muuten kaikki olisivat jo töissä.
Köyhä ei koskaan saa hyvää työpaikkaa, koska aina on niitäkin joille on ne keljut työtkin on kelvanneet, ja kerryttäneet työkokemusta.
Siksi köyhä pysyy työttömänä, koska ei kuulemma kannata ottaa mitään työtä, koska toimeentulotuki menee :)
Ovat itse rakentamassaan loukussa.
Toimeentulotukilainen on YHTEISKUNNAN rakentamassa loukussa. Lainsäädännöstä on muokattu sellainen, että toimeentulotuella ei voi hankkia lisätuloja ja siten päästä toimeentulotuelta pois. Se ei ole käyhän kansalaisen syy, vaan kansanedustajien säätämien LAKIEN syy. Takana kansanedustajien yhdessä suunnittelema köyhyysloukku.
Ei ketään estetä hakemasta ja pääsemästä töihin.
Ei mun tarvitse mennä töihin. Tässä maassa on yhteisesti päätetty, että työkyvyttömän ei tarvitse tehdä työtä. Voit tietenkin olla sitä mieltä, että näin ei pitäisi olla, mutta voi sitäkin sitten miettiä, että olisiko se sellainen maa, jossa haluaisit asua. Voisi tietysti ollakin, mistä minä tiedän. Itselleni on enää yksi lysti mitä tapahtuu, mulla ei ole mitään menetettävää.
Sinänsä huvittavaa, että toteamus Suomen työttömyydestä saa paljon alapeukkuja. Ihan oikeastiko te olette sitä mieltä, että sitä ei ole olemassa, vaan kaikki työttömät ovat työttömiä omasta halustaan? Mitään työttömyysongelmaa siis ei ole olemassakaan. Köyhien mollaaminen on kyllä ihan omissa sfääreissään täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn pitää olla kannattavaa.Työ on kannattavaa jo silloin, jos ei tarvitse turvautua toimeentulotukeen.
Työkokemuksesta ja työtodistuksesta kannattaa jopa hieman maksaa. Kukaan ei palkkaa ihmistä, jolla ei ole työkokemusta muutakuin johonkuhin siivoukseen tai Hesen kassalle. Kunnolla palkattuja hommia ei saa kotona makaamalla. Suomessa on niin hankala päästä eroon huonoista työntekijöistä, että pitää olla edes jotain näyttöä siitä, että tyyppi edes pystyy töissä käymään.
Tätä enempää ei varmaan voi sanoa... Kun teet työtä, niin se on kuitenkin sellaista työtä, jota ei lasketa, vaan täysin arvotonta työtä, tirsk.
Selvisi, miksi ihmiset eivät pääse töihin, siksi kun heillä ei ole aiempaa työkokemusta PAREMMISTA työpaikoista :D
No ei ole ihme, ettei töitä tipu, kun lukutaitokin on hukassa. Eihän siinä niin sanota kuin väität, vaan niin että jos ei ole tehnyt mitään töitä, niin sitten pääsee siivoukseen tai Hesen kassalle, mutta kun aloittaa sieltä Hesen kassalta, sitten vuoropäälliköksi ja lopulta ravintolapäälliköksi, niin sitten pääsee jo johonkin ihan normi ravintolaan normi hommiin. Siellä kun on aikansa, niin pääsee johonkin toisiin hommiin jne..
Vierailija kirjoitti:
Ei mun tarvitse mennä töihin. Tässä maassa on yhteisesti päätetty, että työkyvyttömän ei tarvitse tehdä työtä. Voit tietenkin olla sitä mieltä, että näin ei pitäisi olla, mutta voi sitäkin sitten miettiä, että olisiko se sellainen maa, jossa haluaisit asua. Voisi tietysti ollakin, mistä minä tiedän. Itselleni on enää yksi lysti mitä tapahtuu, mulla ei ole mitään menetettävää.
Sinänsä huvittavaa, että toteamus Suomen työttömyydestä saa paljon alapeukkuja. Ihan oikeastiko te olette sitä mieltä, että sitä ei ole olemassa, vaan kaikki työttömät ovat työttömiä omasta halustaan? Mitään työttömyysongelmaa siis ei ole olemassakaan. Köyhien mollaaminen on kyllä ihan omissa sfääreissään täällä.
Moni on työtön ihan vaan siksi, ettei kiinnosta tehdä työtä, mikä ei ole kivaa tai erityisen kiinnostavaa. Mutta sitten ei auta valittaa köyhyydestä ja rahan puutteesta. Kaikin mokomin jatkakaa toimintaanne, mutta turha se on muiden olettaa maksavan teidän joulukinkkujanne jne. Tehän elätte jo muutenkin muiden lompakoilla, se riittänee.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tällä Suomessa työkyvyttömyys tarkoittaa, sitä että vähän selkää vihlaisee. Jos tänne voit kirjoitella, niin voisit tehdä vaikka minkälaisia töitä.
Jep, lopetan heti kun sinä lopetat valittamisen ja kerjäämisen. Meillä suomessa on avustusjärjestöjä joka auttavat, meillä on toimeentulotuki joka auttaa.
Minun tehtävä ei ole ostaa sinulle yhtään mitään. Jos puhut rahavaikeuksista, niin kerron miten itse säästän. En anna rahaa, en joulukinkkua enkä jäätelötötteröä. Ja, jos minun lapsi alkaisi kerjäämään jäätelöä kummitädiltä, niin minä lopettaisin sen heti. Minun lapset eivät kerjää keneltäkään mitään, vaan jos haluavat jotain niin he pyytävät minulta. Minä kummitätinä ostan kyllä lahjoja, mutta jos minulta aletaan kerjämään jotain, niin lopetan antamisen het.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn pitää olla kannattavaa.Työ on kannattavaa jo silloin, jos ei tarvitse turvautua toimeentulotukeen.
Työ on silloin kannattavaa, kun toimeentulotuelta pääsee pois. Sellainen ei todellakaan ole kannattavaa, että teet töitä, mutta käteen jää edelleen toimeentulotuen verran.
Käytäntö menee niin, että saat palkkkaa 300 e eli olet tehnyt 30 tuntia 10 euron tuntipalkalla töitä, niin saat silloin tt-tukea 200 e eli tulosi on edelleen 500 e kuussa eli toimeentulotuen verran.
Et voi maksaa työllä hankkimallasi 300 eurolla maksua odottavaa opintolainan lyhennystä tai rästivuokraa, vaan teet töitä, mutta tulosi eivät lisäänny. Tulosi on edelleen yht. 500 e. Toimeentulotukea pudotetaan juuri saman verran kun olet muuta tuloa hankkinut.
Toimeentulotuelta pois päästäkseen on hankittava tietty vähimmäissumma, jolloin todellakin käteen jää plussaa, joka riittää kattamaan peruselämisen menot. Moni olisi todella kiitollinen päästessään pois toimeentukotuelta. Hyppäys vaatii kuitenkin vakituisen työpaikan.
Kerron vielä heille jotka eivät tiedä: Osa-aika töille siirtymisissä ja tuille takaisin palaamisissa tapahtuu tukien katkoksia niin, että juuri silloin pääsee syntymään rästivuokra ja rästilaskutilanteita. Sellainen on jo valmiiksi varattomalle täysin kestämätön tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokemuksesta ja työtodistuksesta kannattaa jopa hieman maksaa. Kukaan ei palkkaa ihmistä, jolla ei ole työkokemusta muutakuin johonkuhin siivoukseen tai Hesen kassalle. Kunnolla palkattuja hommia ei saa kotona makaamalla. Suomessa on niin hankala päästä eroon huonoista työntekijöistä, että pitää olla edes jotain näyttöä siitä, että tyyppi edes pystyy töissä käymään.
Tätä enempää ei varmaan voi sanoa... Kun teet työtä, niin se on kuitenkin sellaista työtä, jota ei lasketa, vaan täysin arvotonta työtä, tirsk.
Selvisi, miksi ihmiset eivät pääse töihin, siksi kun heillä ei ole aiempaa työkokemusta PAREMMISTA työpaikoista :D
No ei ole ihme, ettei töitä tipu, kun lukutaitokin on hukassa. Eihän siinä niin sanota kuin väität, vaan niin että jos ei ole tehnyt mitään töitä, niin sitten pääsee siivoukseen tai Hesen kassalle, mutta kun aloittaa sieltä Hesen kassalta, sitten vuoropäälliköksi ja lopulta ravintolapäälliköksi, niin sitten pääsee jo johonkin ihan normi ravintolaan normi hommiin. Siellä kun on aikansa, niin pääsee johonkin toisiin hommiin jne..
Kirjoitit:
"muutakuin johonkuhin"
ja oletat, että sen pitäisi avautua kaikille. Ehkäpä pitäisi ennemminkin ihmetellä jos olet itse saanut noilla kirjoitustaidoilla töitä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ on silloin kannattavaa, kun toimeentulotuelta pääsee pois. Sellainen ei todellakaan ole kannattavaa, että teet töitä, mutta käteen jää edelleen toimeentulotuen verran.
Käytäntö menee niin, että saat palkkkaa 300 e eli olet tehnyt 30 tuntia 10 euron tuntipalkalla töitä, niin saat silloin tt-tukea 200 e eli tulosi on edelleen 500 e kuussa eli toimeentulotuen verran.
Et voi maksaa työllä hankkimallasi 300 eurolla maksua odottavaa opintolainan lyhennystä tai rästivuokraa, vaan teet töitä, mutta tulosi eivät lisäänny. Tulosi on edelleen yht. 500 e. Toimeentulotukea pudotetaan juuri saman verran kun olet muuta tuloa hankkinut.
Toimeentulotuelta pois päästäkseen on hankittava tietty vähimmäissumma, jolloin todellakin käteen jää plussaa, joka riittää kattamaan peruselämisen menot. Moni olisi todella kiitollinen päästessään pois toimeentukotuelta. Hyppäys vaatii kuitenkin vakituisen työpaikan.
Kerron vielä heille jotka eivät tiedä: Osa-aika töille siirtymisissä ja tuille takaisin palaamisissa tapahtuu tukien katkoksia niin, että juuri silloin pääsee syntymään rästivuokra ja rästilaskutilanteita. Sellainen on jo valmiiksi varattomalle täysin kestämätön tilanne.
Ainahan se selitys löytyy miksei nyt kertakaikkiaan viitsi ottaa työtä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot kyllä melko sankari, jota kaikkien tulis katsos ylöspäin. Oot se ihq MINÄ, joka näkee kaiken perspektiivillä MINÄ.
Miten ajattelit työkyvyttömän ottavan työn kuin työn? Terveys rajoittaa joillain ihmisillä mahdollisuuksia. Opiskelemaankaan ei vain mennä. Pääsykokeet ja rajattu määrä sisään pääseviä.
Kaiketi vaan ininää, kun SINÄ raskaan työn raataja olet tehnyt kaiken, tulisi kaikkien siihen kyetä. Oletko miettinyt, miten sinulle olisi käynyt, jos terveys olisi pettänyt? Olisit hammasta purren tehnyt samalla tavalla, koska...?
Millä tavalla olet työkyvytön? Mitä työtä et pysty tekemään? Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee kyllä sinne kuuluvat. Ja kyllä, opiskelemaan ei vaan mennä. Pääsykokeisiin luetaan ja treenataan. Jos ei monesta yrityksestä huolimatta pääse, kannattaa miettiä olisiko joku toinen ala itselle sopivampi ja yrittää sinne. Aina ei rahkeet riitä kaikkeen ja sekin pitää hyväksyä, sitten siirtyy suunnitelmaan B.
Ohis
Työkyvyttömyyseläkkeelle nykyään ei todellakaan pääse sinne kuuluvat.
Käytäntöjä on kiristetty ja lääketiede mukamas kehittynyt niin. Kunnilta pääsee helpommin ja hulluksi tekeytymällä, ei muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa katkeraa tilitystä! Tuo, kenelle vastasin, ei puhunut sanaakaan työkyvyttömyydestä, vaan siitä ettei ole järkeä ottaa vastaan keikkaa, jota joutuu vielä yöllä tekemään, kun hän saa toimeentulotukea. Aika moni tekee myös yötyötä, jossa joutuu myös pelkäämään. Esim. juuri tuo postin jako, poliisi, sairaanhoitaja, 24/7 kauppojen ja liikenneasemien työntekijät jne. Tuossa on kyse työhaluttomuudesta.
Työkyvyttömyys on eri asia, kuin työhaluttomuus. Ja usko tai älä, myös minä olen kohdannut työkyvyttömyyden. Saanut Kelalta sairauspäivärahaa, koska työkyvyttömyys kesti niin kauan, ettei työnantaja enää maksanut palkkaa. Minä onnekseni kuntouduin vielä leikkauksen jälkeen työkykyiseksi, mutta tiedostan kyllä, että voin sairastua uudelleen ja päätyä pysyvästi työkyvyttömäksi. Juuri tällaisia tilanteita varten yhteiskunnalla on tukijärjestelmät, ja näitä varten mielelläni maksankin veroja. Mutta yhteiskuntamme ei kestä tätä, että täysin työkykyiset ihmiset välttelevät töitä, koska saavat tukia tekemättä mitään niiden eteen.
Opiskelemaankaan ei tosiaan niin vain mennä. Sen olen itsekin nuorena kokenut. En päässyt ensimmäisenä vuonna opiskelemaan, mitä halusin, koska en tehnyt riittävästi töitä pääsykokeiden eteen. Niinpä tein vuoden hanttihommia ja päädyinkin opiskelemaan toista alaa. Ja nyt, 45-vuotiaana opiskelen työn ja perhe-elämän ohessa yliopistotutkintoa, jonka avulla voin hakea taas vaativampia ja paremmin palkattuja töitä. Mutta sekin on varmasti väärin, johan tässä ketjussa haukuttiin toinen vastaava tapaus, koska hän vie opiskelupaikan joltain muulta.
Kyllä se vain niin on, että sinnikkyydellä pääsee eteenpäin elämässä, ei huutelemalla sohvalla muita maksamaan tuet ja joulukinkut.
Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.
En jaksa lukea 135 sivua tätä ketjua, mutta pakko nyt kommentoida aloitusta kuitenkin. Sen lisäksi, että kellään ei ole mitään velvollisuutta syytää sinulle rahaa ap, sinun kannattaisi ihan oikeasti alkaa kasvattaa sitä lastasi. On ihan normaalia, että 7-vuotias ei vielä aina ymmärrä mikä on sopivaa käytöstä, etenkään kun hänelle ei selkeästi ole sitä kotona opetettu, mutta sinun pitäisi tuossa tilanteessa opettaa häntä. Jos kummitäti tai kuka tahansa muu haluaa tarjota lapsellesi jäätelön tai mitä tahansa muuta, se lähtee hänen omasta aloitteestaan, ei lapsen. Vaikka jäätelö onkin vain pieni asia, tuo on silti äärimmäisen noloa - sinulle. Uskomatonta että annoit kummitädin juosta pitkin Helsinkiä kauppaa etsimässä sen sijaan että olisit kertonut lapsellesi, ettei muilta aikuisilta kerjätä mitään, omalta vanhemmalta voi pyytää. Se, että sinä et edes tuollaisessa tilanteessa ojenna lastasi, johtaa todennäköisesti siihen ettei hän opi ainakaan ajoissa ymmärtämään näitä rajoja tai normaalia käyttäytymisetikettiä, mikä taas tulee aiheuttamaan noloja/kiusallisia tilanteita tulevaisuudessa niin muille ihmisille kuin lapselle itselleenkin. Mitä hän on kerjäämässä silloin kun et ole itse paikalla ja keneltä: opettajalta, kavereiden vanhemmilta, kuka ties keltä? (Edelleen, ei lapsen vika todellekaan vaan vanhemman, joka ei lastaan opasta käyttäytymään.)
Nykyään on todella vaikeata päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Koska sen päättävät eläkeyhtiöiden lääkärit eikä potilaan omat lääkärit.
Ihmisiä roikotetaan "työkyvyttöminä työnhakijoina" TE-toimistossa.
Kun eivät pysty töihin, mutta saadakseen edes sen minimitulon on oltava työttömänä työnhakijana. Tai sitten toimeentulotuella. Mutta epäilen, että eivät saisi edes sitä toimeentulotukea jos eivät olisi kirjoilla TE-toimistossa.
Nämä kuviot ovat ihan oma maailmansa ja yksi ihminen on vain pieni rikka siinä rokassa.
Tämähän on ihan tunnettu asia niille jotka hiukankaan ovat seuranneet asioita.
Ei tietenkään niille siellä omassa kuplassaan lillujille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvauksella oleva pystyy tienaamaan 500e/kk ilman, että tulee mitään katkoksia. Näitä kun osataan nykyisin jo yhteensovittaa. Se kuvaamasi tilanne on 30 vuotta vanha. Ehkä olet silloin viimeksi ollut töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene noin, vaan toimeentulotuessa on 150 euron ansiotulovähennys.
Jaaa-a, olen sitten erilainen ajatusmaailmaltani, mutta minusta olisi tosi kiusaannuttava (toisaalta naurettava) tilanne, jos olisin mukana tilanteessa jossa kummitäti tekisi kummilapsen jäätelöstä spektaakkelin kierrättämällä lähikaupat, että varmaan löytää sen kaikkein halvimman jäätelötuutin kummilapselleen.
Kun jäätelöä oli myynnissä nokan edessä siinä puiston kioskissa.
Varsinkin jos se oli kummitädiltä sen kesän ainoa jäätelön osto kyseessä.
Mielestäni se kummitäti käyttäytyi itse nolosti ja pikkumaisesti.
Pari euroa ei kaada kenenkään normaalituloisen taloutta ellei kummitäti ole todella pienissä rahoissa.
Eikä se "opetetaan lapselle rahankäyttöä" tai "opetetaan lapselle ettei aina saa mitä pyytää" riitä selitykseksi.
Saituutta, ilkeyttä tai vallankäyttöä tai kaikkea yhteensä. Siinä tilanteessa.
Häpeäisin kummitätinä ja kummitädin puolesta.
Kamaloita täällä jotkut ihmiset näköjään tai sitten vain provosoivat kun kyseessä on ketju köyhistä.
Oli miten oli, silti kamaloita ja tyhmiä.
Sata kertaa tyhmempiä kuin haukkumansa köyhät.
Vierailija kirjoitti:
Jaaa-a, olen sitten erilainen ajatusmaailmaltani, mutta minusta olisi tosi kiusaannuttava (toisaalta naurettava) tilanne, jos olisin mukana tilanteessa jossa kummitäti tekisi kummilapsen jäätelöstä spektaakkelin kierrättämällä lähikaupat, että varmaan löytää sen kaikkein halvimman jäätelötuutin kummilapselleen.
Kun jäätelöä oli myynnissä nokan edessä siinä puiston kioskissa.
Varsinkin jos se oli kummitädiltä sen kesän ainoa jäätelön osto kyseessä.Mielestäni se kummitäti käyttäytyi itse nolosti ja pikkumaisesti.
Pari euroa ei kaada kenenkään normaalituloisen taloutta ellei kummitäti ole todella pienissä rahoissa.
Eikä se "opetetaan lapselle rahankäyttöä" tai "opetetaan lapselle ettei aina saa mitä pyytää" riitä selitykseksi.
Saituutta, ilkeyttä tai vallankäyttöä tai kaikkea yhteensä. Siinä tilanteessa.Häpeäisin kummitätinä ja kummitädin puolesta.
Kamaloita täällä jotkut ihmiset näköjään tai sitten vain provosoivat kun kyseessä on ketju köyhistä.
Oli miten oli, silti kamaloita ja tyhmiä.
Sata kertaa tyhmempiä kuin haukkumansa köyhät.
Köyhiä pitää opettaa säästämään, työntävät rahaa päättömyyksiin. On se ihmeellistä että mikään ilmainen ei voi olla hauskaa, vain maksullinen.
Toimeentulotukilainen on YHTEISKUNNAN rakentamassa loukussa. Lainsäädännöstä on muokattu sellainen, että toimeentulotuella ei voi hankkia lisätuloja ja siten päästä toimeentulotuelta pois. Se ei ole käyhän kansalaisen syy, vaan kansanedustajien säätämien LAKIEN syy. Takana kansanedustajien yhdessä suunnittelema köyhyysloukku.