Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti

Vierailija
29.12.2020 |

Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".

Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.

Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.

Kommentit (3077)

Vierailija
2641/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, yli kaksi ja puolituhatta kommenttia ja kolmatta päivää on mennyt näitä lukiessa. Alussa ajattelin että en tosiaan tuhlaa kallista aikaani tähän, mutta jokin tässä koukuttaa.

Korvissa kaikuu Karpolla on asiaa tunnari " Tarinoita havumetsien maasta ". 

Villapaidan kutomiset, käpyviritykset, pörssisijoittaminen, pullojen kerääminen, verottajalle ilmoittaminen mainittu,  oli muitakin, mutta alkupään jorinat alkaa jo pyyhkiytyä mielestä. Niin ja PUNALAPUT mainittu.

Jotain kosketuspintaa kyseiseen kansanosaan, joka etenee päivästä ja tilanteesta toiseen kerjäämällä ja maanittelemalla, ja loukkaantumalla, on tullut saatua vuosien mittaan.

Olen hävittänyt tavaraa tori.fi kautta, välillä myymällä, välillä antamalla ilmaiseksi. Oli kumpi tahansa, niin aina ilmaantuu linjoille näitä lokkeja, joilla ei ole mitään häpeää yrittää tinkiä hinnasta puolet pois, vaatia kuljetusta sinne tänne tai tonne. Käytännössä röyhkeimmät tapaukset on olleet lähes aina naispuolisia. YV,AV, varaus, JONO !!! ja sitten kun tavara pitäis noutaa, niin isoäiti on juuri joutunut sairaalaan, auto onkin joku fiat uuno, mihin ei mahdukkaan se ruokapöytä yms järjetöntä.

Yksi yhäri olisi halunnut että sohva kannetaan kerrostalon 8 kerrokseen, jotta hän voisi nähdä sopiiko sohvan väri tapetin kanssa. Terveisiä Koivukylään !

Toiselle lokille tarjosin kerran hetken mielijohteesta 50 kilometrin kyydin kun liftasi tien varrella. Alkoi lähes perillä aukoa päätään kun en heittänytkään kirpputorin pihaan, vaan jätin maantien varteen ja sanoin että kävelköön loppumatkan, mun pitäis ehtiä töihinkin eikä lähteä seikkailemaan tikkurilaan.

Puhetta on ollut noista punalapuista ( joillekkin keltalapuista). Kannattaa tosiaan katsoa niitä kilohintoja. Aika usein punalappu lätkäistään tuotteille, jotka ovat jääneet myymättä juuri sen kilohinnan takia.

Kaupassa näkee näitä joille tuo punalapun väri toimii ärsytysvärinä, vähän niinkuin hauelle tietynvärinen lusikka. Haalivat kärryynsä kaiken missä on punainen lappu, olkoon sinappijauhetta tai jotain överihintaista proteiinivanukasta, kaikki kelpaa koska -60%

Vierailija
2642/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos teidän työssäkäyvä tuttava pyytää lainaksi rahaa, niin annatteko rahaa vai ne oksasakset?

Eikö tule heti mieleen, että ahaa, hän tarvitsee nyt johonkin asiaan RAHAA, oli se sitten vaikka joku lasku. Mitä väliä.

Ilman muuta sille tutulle työssäkäyvälle lainaa sen rahan, ei anna ruokaa tai työkalua tms.

Ensinnäkin olisi suuri loukkaus työssäkäyvää tuttavaa kohtaan antaa jotain muuta kuin rahaa. Ei tulisi varmaan mieleenkään loukata häntä tällätavoin.

Toisekseen jos niin kävisi, niin se työssäolevat tuttava varmaan ihmettelisi ihan ääneen: hetkinen, en minä tarvitse oksasaksia, pyysin lainaksi rahaa.

Kolmanneksi työssäkäyvän tuttavan kohdalla on ihan ymmärrettävää, että jos hän pyytää lainaksi rahaa hän silloin ilmeisesti tarvitsee rahaa. Sitä ei kyseenalaisteta tai korvata muulla.

Miksi tämä ei toimi työttömän kohdalla? Miksi ei voi ymmärtää, että työtön tarvitsee sen rahan eikä päätetä itse, että annetaan sille jotain muuta. Miksi köyhän luullaan maksavan laskunsa tai ostavan jotain tarvittavaa jollain muulla kuin rahalla?

Ja kyllä, ne työssäkäyvätkin joskus lainaavat tuttaviltaan rahaa, se on vissi.

Minulle kävi juuri kerran niin kun olin köyhempi. Oli jokin pakollinen lasku maksettava ja sain rahaa vasta myöhemmin. Ajattelin säästää perimiskuluissa ja pyysin rahaa kaverilta lainaksi. Hän sanoi, että miettii ja tuli hetken päästä ruokakaupan kassin kanssa. Kiitin, mutta ruokaa minulla oli kyllä silloin. Hyvähän ruoka oli, mutta ei auttanut minua siinä tilanteessa.

En lainaa rahaa työssäkäyvällekään. Itsepä on soppansa keittänyt, jos rahat ei riitä. Ärsyttää sitten vuosi tolkulla kinuta niitä rahoja takaisin, kun ei koskaan oikein ole varaa takaisin maksaa. Opin kerrasta. Lainasin yhdelle kaverille rahaa, odotin rahojani vuoden. Kysyin, että koska maksaa velkansa, kaveri pisti saman tien välit poikki ja estot päälle puhelimessa, facebookissa ja ties missä. Kautta rantain sitten sain kuulla miten idiootti ääliö olen, kun kehtaan kysellä rahojeni perään, ja että mitäs olit niin tyhmä että lainasit. No, en lainaa enää, en riikkaalle, enkä köyhälle. Nautin omista rahoistani.

Joo, sama homma. En lainaa kellekään ikinä. Joskus lainasin ja meni välit poikki ja rahoja en saanut takaisin. Jotkut joskus yrittää kepillä jäätä, mutta sanon välittömästi, että mulla on periaate, että lainaa saa pankista ja jos ei sieltä saa, niin siihen on syynsä. Toinen periaate on se, että rahat ja ystävät pidetään erillään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2643/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh, yli kaksi ja puolituhatta kommenttia ja kolmatta päivää on mennyt näitä lukiessa. Alussa ajattelin että en tosiaan tuhlaa kallista aikaani tähän, mutta jokin tässä koukuttaa.

Villapaidan kutomiset, käpyviritykset, pörssisijoittaminen, pullojen kerääminen, verottajalle ilmoittaminen mainittu,  oli muitakin, mutta alkupään jorinat alkaa jo pyyhkiytyä mielestä. Niin ja PUNALAPUT mainittu.

Jotain kosketuspintaa kyseiseen kansanosaan, joka etenee päivästä ja tilanteesta toiseen kerjäämällä ja maanittelemalla, ja loukkaantumalla, on tullut saatua vuosien mittaan.

Olen hävittänyt tavaraa tori.fi kautta, välillä myymällä, välillä antamalla ilmaiseksi. Oli kumpi tahansa, niin aina ilmaantuu linjoille näitä lokkeja, joilla ei ole mitään häpeää yrittää tinkiä hinnasta puolet pois, vaatia kuljetusta sinne tänne tai tonne. Käytännössä röyhkeimmät tapaukset on olleet lähes aina naispuolisia. YV,AV, varaus, JONO !!! ja sitten kun tavara pitäis noutaa, niin isoäiti on juuri joutunut sairaalaan, auto onkin joku fiat uuno, mihin ei mahdukkaan se ruokapöytä yms järjetöntä.

Yksi yhäri olisi halunnut että sohva kannetaan kerrostalon 8 kerrokseen, jotta hän voisi nähdä sopiiko sohvan väri tapetin kanssa. Terveisiä Koivukylään !

Toiselle lokille tarjosin kerran hetken mielijohteesta 50 kilometrin kyydin kun liftasi tien varrella. Alkoi lähes perillä aukoa päätään kun en heittänytkään kirpputorin pihaan, vaan jätin maantien varteen ja sanoin että kävelköön loppumatkan, mun pitäis ehtiä töihinkin eikä lähteä seikkailemaan tikkurilaan.

Puhetta on ollut noista punalapuista ( joillekkin keltalapuista). Kannattaa tosiaan katsoa niitä kilohintoja. Aika usein punalappu lätkäistään tuotteille, jotka ovat jääneet myymättä juuri sen kilohinnan takia.

Kaupassa näkee näitä joille tuo punalapun väri toimii ärsytysvärinä, vähän niinkuin hauelle tietynvärinen lusikka. Haalivat kärryynsä kaiken missä on punainen lappu, olkoon sinappijauhetta tai jotain överihintaista proteiinivanukasta, kaikki kelpaa koska -60%

Ei siitä ole muuten kauaakaan, kun täällä oli ketju, jossa joku valitteli, että on vaikea saada kuljetusta järjestymään esim. pakastimelle, jos ei ole autoa, eikä rahaa. Silloin vakuuteltiin, että ihan ilolla joku tuo pakastimen ilmaiseksi, kunhan vain pääsee eroon. Köyhät vain turhaan valittavat.Että miten se nyt sitten on?

Ei vieläkään bingoa.

Vierailija
2644/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilijalanjälki tulee pitkälti lämmityksestä ja välimatkoista.

Mutta se kuuluu kuvioon, että köyhät ei yleisesti tajua, kuinka tarkkaa taloudenpitoa keskiluokka joutuu pitämään, kun kaikki pitää maksaa itse. Sitähän oli juuri tutkimuskin, että köyhät ei osallistu kierrätystalouteen, uutta pitää olla. Koska kuulemma muuten kiusataan ja luullaan köyhäksi :D

Köyhyys on pitkälti henkistä.

Köyhällä ei kuulemma ole mitä vaihtaa. Palvelukset ei myöskään käy, köyhä ei kokkaa, katso lapsia tai siivoa, se on kaikki nöyryytystä. Kuten tästäkin ketjusta saamme lukea.

Tuntuuko hienolta olla vääristelevä trolli?

Vierailija
2645/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä suomalaisten hiilijalanjälki on niin iso? Kaikki kilvan kierrättävät, mitään turhaa ei osteta, ruokaa ei mene roskiin ollenkaan. Ihmettelen.

Toimeentulotuella on saatu koko Suomen hiilijalanjälki aikaan.

Vierailija
2646/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muiden pitäisi maksaa sun eläminen? Kuulostaa loisimiselta. Parempi opettaa lapsille, että nyt eletään näillä tuloilla mitä on ja pyritään, että siihen joskus olisi vielä parempi rahatilanne ja sitten voidaan ostaa ne jäätelötötteröt tai kalliimmat joululahjat jne.

En ole loisimassa mitään. Onko kohtuuton toive, että kummitäti ostaisi kolmen euron jäätelön tytölle sen sijaan, että ensin etsitään ajan kanssa kauppa ja sieltä 1.5 euron jäätelö? Mikä järki?

Ja jos tuo on mahdoton toive niin eikö olisi ihan kohtuullista, että voisi edes jättää nuo opettavaiset luennot ja humble bragin väliin?

Ap

Ihan hyvä tuloisetkin käyttävät järkeään raha asioissa ja todellakin on melko tyhmää ostaa kallisjäätelötötterö kioskilta kun kaupasta saa halvemmalla. Ei Suomessa hyvätuloisetkaan voi syytää rahojaan mihin tahansa, muuten olisivatkin köyhiä. Köyhät on monesti tyhmiä rahan käytössään tuloihinsa nähden.

Tästä ketjusta opin, että köyhyyteni johtuu 7 vuotta sitten veljenpojalleni tarjoamastani jäätelötötteröstä. Sillä 3,50 euron säästämisellä koko maailmani olisi mullistunut ja olisin nyt varakas.

Toi olisi totta, jos kyse olisi yhdestä jätskistä. Mitä köyhät ei tajua, on että ne tekee tyhmiä pikkuostoksia koko ajan, päivittäin ja vuodesta toiseen. Kun ei ole niin tarkkaa, kun lapset haluu, tai pitää päästä irti arjesta tms.

Eikä ne ole pikkuostoksia köyhän budjetilla, ei oikeasti. Siivooja siivoaa 40 min saadakseen ostettua sen jätskin, kuinka moni köyhä on valmis samaan? Ei yksikään.

Sinun kannattaa nyt ottaa yhteyttä lakimieheen, sillä olet alipalkattu. Siivoojan tuntiliksa on vähintään kympin. Kyllä se köyhä, joka mieluummin jättää yhden oman aterian väliin siksi, että lapsi iloitsee jäätelöstä, tietää rahan arvon paremmin kuin sinä. Joillekin ihmisille vaan merkkaa enemmän lapsen onni.

Vierailija
2647/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllähän munkii lapset mankuu milloin jäätelöä ja milloin tikkaria. Ei se tarkoita, että niitä saa tuosta noin vaan silloin, kun mieli tekee tai ohi kävellään. Saatika, että on ok, että joku muu niitä niille sponssaa.

Minusta kasvatuksessa on tärkeää opettaa lapset suunnittelemaan rahan käyttöään sekä sosiaalisia normeja (rahaa ei ruinata, ei edes kummilta). Ystäväsi teki ihan oikein, kun teki sen mikä sun ois kuulunut tehdä eli kasvatti sun lasta. Ja olipa vielä kiltti, kun osti sen jäätelön. Vastineeksi olet vihainen ja tyytymätön. Huhhuh! Ihme uhriutuja.

Ps. Itsekin olen keskituloinen. Minulla on iso perhe ja paljon lainaa mm.asunnosta, sen remonteista ja omasta yritystoiminnasta. Juuri koitin laskea kuinka vähällä pärjättäisiin, että saadaan yksi korkeakorkoinen laina maksettua nopeammin pois. Otin avuksi toimeentulotuen peruslaskelman ja huomasin, että me ei edes normaalisti käytetä läheskään niin paljon rahaa ruokaan, mediaan, bensaan, vaatteisiin, pesuaineisiin jne. kuin toimeentulotuen peruslaskelmassa olisi laskettu meidän kokoiselle perheelle.

Oikeasti järkytyin, että tuonko verran tosiaan pitäisi jäädä asumiskulujen, lääkärimenojen ym pakollisten jälkeen ihan vaan pelkkään elämiseen VÄHINTÄÄN?? Me joudutaan ihan normaalioloissa pärjäämään huomattavasti vähemmällä summalla ja todellakaan ei revitellä rahaa kaikkiin mielihaluihin+opetetaan lapsille rahankäyttöä jo pienestä pitäen. Niistä säästöistä sitten maksetaan se kinkku, lääkärikulut, hajonnut pesukone tai vaikkapa jäätelö. Eli näitä joutuu ihan suunnittelemaan etukäteen, että joskus voi harkitusti vähän revitellä.

Jos nyt ihan vakavasti puhutaan... Yksinasuvalla tt-tuen perusosa ei ole ainakaan iso, lapsiperheiden tuloihin ja menoihin en osaa ottaa kantaa, koska minulla ei ole lapsia. Sen kyllä tiedän, että tt-tuessa ainakin vähennetään lapsilisät eli niitä ei saa lisäksi niin kuin muut saavat palkan/palkkojen päälle.

Olen muistaakseni kertonut tämän kerran ennenkin jossain keskustelussa täällä, mutta kerronpa nyt tässäkin. Eli hain joitain vuosia sitten pitkäaikaistyöttömänä velkajärjestelyyn. Olin silloin myös oikeutettu toimeentulotukeen, sain sitä muutaman kympin.

Velkajärjestelyä varten lasketaan aina ns. maksuvara eli se summa, mitä henkilö pystyisi lyhentämään velkojaan, kun hänen tuloistaan on vähennetty ns. pakolliset ja kohtuulliset elinkustannukset. Minun maksuvarani jäi satasen verran miinukselle, eli tuloja siis satasen vähemmän kuin menoja. Eli velkajärjestelyyn laskettiin satanen enemmän elämisen kuluihin kuin mitä tt-tuen perusosa on. Ja käsittääkseni näihin ei hirveästi "löysää" lasketa.

En siis ymmärrä, miten jotkut pitävät tt-tukea niin isona? Varsinkin kun se ei monellekaan ole sellainen lyhytaikanen/väliaikainen tuki, miksi se on alunperin tarkoitettu, vaan sillä joutuu moni elämään vuodesta toiseen.

Voitko vähän tarkemmin avata tuota "toimeentulotuella joutuu elämään vuodesta toiseen"? Miksi joutuu, miksi tt-tukilainen ei hanki jotain (lehdenjakoa tai muuta) pikkutuloa, jonka avulla voisi talouttaan omilla toimillaan parantaa?

Miksi teille ei mene kaaliin, että toimeentulotuella ei saa hankkia lisätuloja? Se on sanottu noin 50 kertaa.

Vierailija
2648/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, edelleenkin. Tämä tilaaja edellytti viikon ruokien tekemistä päivässä, ei niin että ruoanlaitto olisi jaettu eri päiville. Enkä usko, että hän halusi syödä monena päivänä samaa ruokaa, jokin tarvehan tälle tilaukselle oli. Leivonnaisilla oletan hänen tarkoittaneen muuta kuin kaurakeksejä, emmekä tiedä hänen mieltymyksiään, perheen kokoa tai ruokahalua. Luulen, ettei hän tarkoittanut 'meal preppauksella' bataattiranskalaisten laittamista uuniin.

Normaali ihminen pystyy syömään pari päivää samaa ruokaa, useinmiten ruoka paranee seuraavaksi päiväksi. Nuo bataattiranskalaiset oli vain yhden päivän lisukkeet, sitähän voi tehdä vaikka duchesseperunaa tai ratatouillea tai mitä ikinä haluaa! Itse tein em 2 päivässä kun mulla on aikaa, jaksamista ja viitseliäisyyttä eikä tarvinnut tehdä kaikkea kerralla. 

Jos on niin nirso että pitää olla joka päivä jotain fancypancya niin voi tilata ravintolasta, eikös? 

Tuo nyt oli vain esimerkki siitä miten helppoa on tehdä (tässä tapauksessa)  6 päivän ruuat jos vähän viitsii. Yhtä hyvin voisin tehdä kaikkea tupla-annoksen jollekin muulle tarvitsevalle.

Yhdessäkin päivässä mutta joka tapauksessa sen verran joutuisi vastaanottaja tekemään että lämmittää ja pureskelee itse;)

Normaali ihminen pystyykin syömään samaa ruokaa useampana päivänä, mutta olisiko se sitä, mitä tämä 'preppaaja' toivoi? Ehkä hänellä oli mielessä vaihteleva, terveellinen ja monipuolinen ruoka, koska oli siitä valmis maksamaankin. Nopeasti valmistuvia munakkaita ja muita pikaruokia hän varmasti pystyy ja ehtii laittaa itsekin.

Onko stroganoff, gulassi, paisti tai lihapullat pikaruokaa? Valmisteluihin ei mene aikaa mutta kypsymiseen kyllä.

Niin, teepäs nämä alusta asti itse. Ei riitä enää päivä ja välineet. Siihen vielä leivonnaiset, salaatit, keitto ja vuokaruoka, joita tilaaja toivoi.

Mä voisin ottaa tältä henkilöltä tuon diilin, jos leivonnaiset voi jättää pois. Tietysti parempi, jos voisin tehdä sapuskat omassa kodissani, mutta onnistuisi kyllä toisenkin kodissa. Ottaisin vain läppärini mukaan ja sillä aikaa, kun ruuat kypsyvät hellalla tai uunissa, tekisin omaa hyväpalkkaista duuniani. Olen tehnyt etätöitä jo vuosia samalla hoitaen iäkkäiden vanhempieni ruokahuollon, joten rutiinia löytyy. En ole edes ammattikokki, ihan harrastelijakokki vain, mutta ruuanlaitto sujuu varsin hyvin. 

Ehei, et tekisi tai maksaisit 30 euroa tunnilta hänen tilojensa käytöstä omaa toimintaasi varten.

Vierailija
2649/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muiden pitäisi maksaa sun eläminen? Kuulostaa loisimiselta. Parempi opettaa lapsille, että nyt eletään näillä tuloilla mitä on ja pyritään, että siihen joskus olisi vielä parempi rahatilanne ja sitten voidaan ostaa ne jäätelötötteröt tai kalliimmat joululahjat jne.

En ole loisimassa mitään. Onko kohtuuton toive, että kummitäti ostaisi kolmen euron jäätelön tytölle sen sijaan, että ensin etsitään ajan kanssa kauppa ja sieltä 1.5 euron jäätelö? Mikä järki?

Ja jos tuo on mahdoton toive niin eikö olisi ihan kohtuullista, että voisi edes jättää nuo opettavaiset luennot ja humble bragin väliin?

Ap

Ihan hyvä tuloisetkin käyttävät järkeään raha asioissa ja todellakin on melko tyhmää ostaa kallisjäätelötötterö kioskilta kun kaupasta saa halvemmalla. Ei Suomessa hyvätuloisetkaan voi syytää rahojaan mihin tahansa, muuten olisivatkin köyhiä. Köyhät on monesti tyhmiä rahan käytössään tuloihinsa nähden.

Tästä ketjusta opin, että köyhyyteni johtuu 7 vuotta sitten veljenpojalleni tarjoamastani jäätelötötteröstä. Sillä 3,50 euron säästämisellä koko maailmani olisi mullistunut ja olisin nyt varakas.

Toi olisi totta, jos kyse olisi yhdestä jätskistä. Mitä köyhät ei tajua, on että ne tekee tyhmiä pikkuostoksia koko ajan, päivittäin ja vuodesta toiseen. Kun ei ole niin tarkkaa, kun lapset haluu, tai pitää päästä irti arjesta tms.

Eikä ne ole pikkuostoksia köyhän budjetilla, ei oikeasti. Siivooja siivoaa 40 min saadakseen ostettua sen jätskin, kuinka moni köyhä on valmis samaan? Ei yksikään.

Sinun kannattaa nyt ottaa yhteyttä lakimieheen, sillä olet alipalkattu. Siivoojan tuntiliksa on vähintään kympin. Kyllä se köyhä, joka mieluummin jättää yhden oman aterian väliin siksi, että lapsi iloitsee jäätelöstä, tietää rahan arvon paremmin kuin sinä. Joillekin ihmisille vaan merkkaa enemmän lapsen onni.

Jäätelö ostetaan nettopalkalla. 10 €/h miinus verot ym. pidätykset... Jos ei nyt ihan 40 minuuttia mene työaikaa, niin 30 minuuttia nyt kuitenkin.

eri

Vierailija
2650/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllähän munkii lapset mankuu milloin jäätelöä ja milloin tikkaria. Ei se tarkoita, että niitä saa tuosta noin vaan silloin, kun mieli tekee tai ohi kävellään. Saatika, että on ok, että joku muu niitä niille sponssaa.

Minusta kasvatuksessa on tärkeää opettaa lapset suunnittelemaan rahan käyttöään sekä sosiaalisia normeja (rahaa ei ruinata, ei edes kummilta). Ystäväsi teki ihan oikein, kun teki sen mikä sun ois kuulunut tehdä eli kasvatti sun lasta. Ja olipa vielä kiltti, kun osti sen jäätelön. Vastineeksi olet vihainen ja tyytymätön. Huhhuh! Ihme uhriutuja.

Ps. Itsekin olen keskituloinen. Minulla on iso perhe ja paljon lainaa mm.asunnosta, sen remonteista ja omasta yritystoiminnasta. Juuri koitin laskea kuinka vähällä pärjättäisiin, että saadaan yksi korkeakorkoinen laina maksettua nopeammin pois. Otin avuksi toimeentulotuen peruslaskelman ja huomasin, että me ei edes normaalisti käytetä läheskään niin paljon rahaa ruokaan, mediaan, bensaan, vaatteisiin, pesuaineisiin jne. kuin toimeentulotuen peruslaskelmassa olisi laskettu meidän kokoiselle perheelle.

Oikeasti järkytyin, että tuonko verran tosiaan pitäisi jäädä asumiskulujen, lääkärimenojen ym pakollisten jälkeen ihan vaan pelkkään elämiseen VÄHINTÄÄN?? Me joudutaan ihan normaalioloissa pärjäämään huomattavasti vähemmällä summalla ja todellakaan ei revitellä rahaa kaikkiin mielihaluihin+opetetaan lapsille rahankäyttöä jo pienestä pitäen. Niistä säästöistä sitten maksetaan se kinkku, lääkärikulut, hajonnut pesukone tai vaikkapa jäätelö. Eli näitä joutuu ihan suunnittelemaan etukäteen, että joskus voi harkitusti vähän revitellä.

Jos nyt ihan vakavasti puhutaan... Yksinasuvalla tt-tuen perusosa ei ole ainakaan iso, lapsiperheiden tuloihin ja menoihin en osaa ottaa kantaa, koska minulla ei ole lapsia. Sen kyllä tiedän, että tt-tuessa ainakin vähennetään lapsilisät eli niitä ei saa lisäksi niin kuin muut saavat palkan/palkkojen päälle.

Olen muistaakseni kertonut tämän kerran ennenkin jossain keskustelussa täällä, mutta kerronpa nyt tässäkin. Eli hain joitain vuosia sitten pitkäaikaistyöttömänä velkajärjestelyyn. Olin silloin myös oikeutettu toimeentulotukeen, sain sitä muutaman kympin.

Velkajärjestelyä varten lasketaan aina ns. maksuvara eli se summa, mitä henkilö pystyisi lyhentämään velkojaan, kun hänen tuloistaan on vähennetty ns. pakolliset ja kohtuulliset elinkustannukset. Minun maksuvarani jäi satasen verran miinukselle, eli tuloja siis satasen vähemmän kuin menoja. Eli velkajärjestelyyn laskettiin satanen enemmän elämisen kuluihin kuin mitä tt-tuen perusosa on. Ja käsittääkseni näihin ei hirveästi "löysää" lasketa.

En siis ymmärrä, miten jotkut pitävät tt-tukea niin isona? Varsinkin kun se ei monellekaan ole sellainen lyhytaikanen/väliaikainen tuki, miksi se on alunperin tarkoitettu, vaan sillä joutuu moni elämään vuodesta toiseen.

Voitko vähän tarkemmin avata tuota "toimeentulotuella joutuu elämään vuodesta toiseen"? Miksi joutuu, miksi tt-tukilainen ei hanki jotain (lehdenjakoa tai muuta) pikkutuloa, jonka avulla voisi talouttaan omilla toimillaan parantaa?

Miksi teille ei mene kaaliin, että toimeentulotuella ei saa hankkia lisätuloja? Se on sanottu noin 50 kertaa.

Missä on toimeentulotukiaisella olevaa hankkimasta lisätuloja?

Vierailija
2651/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ehdotin työttömälle tutulle, että jos hän tekisi meille viikon meal-preppaukset, niin hän saisi siinä ohella saman menun omalle perheelle ja periaatteessa samalla vaivalla. Siis, että kävisi kaupassa ostamassa tarvikkeet, tekisi muutaman vuokaruoan, yhden keiton, pari salaattia, suolaisia muffinseja ja sämpylöitä ja pakkaisi/pakastaisi ja siistisi keittiön. Ajatuksena siis, että meidän auto ja keittiö käyttöön, että ei kulu kuin aikaa. Tällä henkilöllä oli keittiöalan kokemusta. Ei käynyt. Kuulosti työläältä. Ei siis ollut viikon ruokien arvoinen vaivannäkö. En kuitenkaan tarjoutunut maksamaan viikon ruokia ilman mitään vastapalvelusta. Varmaan huonosti tehty minulta.

Aika monta tuntiahan noiden tekemiseen menisi. Ja sitten korvauksena saa viikon syödä sinun päättämiä ruokia. Minkä ajattelit olevan hänelle houkuttimena tuossa? Varmaan hän olisi tuohon suostunut, jos muuten perhettä olisi uhannut nälkäkuolema, mutta nyt ilmeisesti näin ei ollut, joten hänellä ei vaan ollut mitään syytä ryhtyä tuollaiseen. En itsekään keksi, mikä minut motivoisi tuollaiseen. Ruokapalkalla en oikein jaksa tehdä mitään, koska ruokaa saan muutenkin, ja valitsen mieluiten itse, mitä teen. Miksi muuten työttömän pitäisi suostua tuollaiseen innokkaammin kuin muiden?

==========

Kuinka moni teistä tekisi opiskelemaanne ammattityötä ruokapalkalla?

Juristi? Lääkäri? Kirvesmies? Lastenhoitaja? Opettaja? Autonkuljettaja? Valokuvaaja? Kätilö? jne jne

Työnantajapuoli voi odottaa ryntäystä kun keskituloiset huomasivat tässä ketjussa miten paljon kätevämpää on todellakin ottaa palkkana rahan sijasta kaalisoppaa kerran päivässä ja pullat kahvitunnilla. Minä ainakin työnantajana odotan tämän tapahtuvan pikimmiten.

Eiväthän keskituloiset edes tarvitse rahaa. He saavat ilmaiset marjat metsisä, maksuttomat kalat järvistä, ja vaatteet käytettynä.

Mutta köyhä ei saa ilmaisia marjoja metsästä, kuten keskituloinen. Köyhälle jonkun muun pitää ne kerätä, tuoda kotiin ja putsata.

Ei tietenkään saa, koska hänellä ei ole autoa, eikä kaikilla ole edes pyörää. Oikeasti, tehkää joku tuo aiemmin ehdotettu video niin, että lähdette sankojen kanssa metsään 10 + kilometrin päähän kävellen marjametsään ja tuotte 2 täyttä sankoa kävellen takaisin kaupunkiin. Kannatte lisäksi veden ja eväät :)

Vierailija
2652/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ole, eikä bruttopalkka ole nettopalkka. Miksi siis et vaan jätä ateriaa väliin ja osta ökyjätskiä, vaan vaadit että kummitäti sen ostaa? Mitä kun lapsi huomennakin haluaa jätskin, sama juttu tietysti.

Vierailija
2653/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tähän tietysti voisi todeta jotain tyhmyyden ja köyhyyden korrelaatiosta, mutta jääköön tekemättä, ei se aina niin suoraviivaistakaan ole.

Sen sijaan ehdotan, että tarkastelet kokonaisvaltaisesti omia menojasi. Jos sieltä löytyisi jotain sellaista toistuvasti ostettavaa, joka ei ole ihan välttämätöntä. Tai jonka hankkimisessa voit valita edullisemman tuotteen. Esimerkiksi uuden 500€:n tietokoneen sijaan 300 euron käytetty hyväkuntoinen yrityskannettava.

Sinulla on 500 e toimeentulotukea kuussa, eikä säästöjä. Vaihtoehdot ovat:

500 e tietokone Telialta nollakorolla 10 euroa kuussa

tai

300 euron tietokone käytettynä, josta menee kulut ja korot tai se on maksettava kerralla

Niin, sitä voi miettiä kumpaan on kuukausitasolla varaa.

Vierailija
2654/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vikojaerailija kirjoitti:

Ei siitä ole muuten kauaakaan, kun täällä oli ketju, jossa joku valitteli, että on vaikea saada kuljetusta järjestymään esim. pakastimelle, jos ei ole autoa, eikä rahaa. Silloin vakuuteltiin, että ihan ilolla joku tuo pakastimen ilmaiseksi, kunhan vain pääsee eroon. Köyhät vain turhaan valittavat.Että miten se nyt sitten on?

Ei vieläkään bingoa.

Köyhien lapset eivät halua menestyä koulussa, koska he haluavat sossun eläteiksi kuten vanhempansa? Onko tää jo mainittu?

Vierailija
2655/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ehdotin työttömälle tutulle, että jos hän tekisi meille viikon meal-preppaukset, niin hän saisi siinä ohella saman menun omalle perheelle ja periaatteessa samalla vaivalla. Siis, että kävisi kaupassa ostamassa tarvikkeet, tekisi muutaman vuokaruoan, yhden keiton, pari salaattia, suolaisia muffinseja ja sämpylöitä ja pakkaisi/pakastaisi ja siistisi keittiön. Ajatuksena siis, että meidän auto ja keittiö käyttöön, että ei kulu kuin aikaa. Tällä henkilöllä oli keittiöalan kokemusta. Ei käynyt. Kuulosti työläältä. Ei siis ollut viikon ruokien arvoinen vaivannäkö. En kuitenkaan tarjoutunut maksamaan viikon ruokia ilman mitään vastapalvelusta. Varmaan huonosti tehty minulta.

Aika monta tuntiahan noiden tekemiseen menisi. Ja sitten korvauksena saa viikon syödä sinun päättämiä ruokia. Minkä ajattelit olevan hänelle houkuttimena tuossa? Varmaan hän olisi tuohon suostunut, jos muuten perhettä olisi uhannut nälkäkuolema, mutta nyt ilmeisesti näin ei ollut, joten hänellä ei vaan ollut mitään syytä ryhtyä tuollaiseen. En itsekään keksi, mikä minut motivoisi tuollaiseen. Ruokapalkalla en oikein jaksa tehdä mitään, koska ruokaa saan muutenkin, ja valitsen mieluiten itse, mitä teen. Miksi muuten työttömän pitäisi suostua tuollaiseen innokkaammin kuin muiden?

==========

Juristi? Lääkäri? Kirvesmies? Lastenhoitaja? Opettaja? Autonkuljettaja? Valokuvaaja? Kätilö? jne jne

Työnantajapuoli voi odottaa ryntäystä kun keskituloiset huomasivat tässä ketjussa miten paljon kätevämpää on todellakin ottaa palkkana rahan sijasta kaalisoppaa kerran päivässä ja pullat kahvitunnilla. Minä ainakin työnantajana odotan tämän tapahtuvan pikimmiten.

Eiväthän keskituloiset edes tarvitse rahaa. He saavat ilmaiset marjat metsisä, maksuttomat kalat järvistä, ja vaatteet käytettynä.

Mutta köyhä ei saa ilmaisia marjoja metsästä, kuten keskituloinen. Köyhälle jonkun muun pitää ne kerätä, tuoda kotiin ja putsata.

Ei tietenkään saa, koska hänellä ei ole autoa, eikä kaikilla ole edes pyörää. Oikeasti, tehkää joku tuo aiemmin ehdotettu video niin, että lähdette sankojen kanssa metsään 10 + kilometrin päähän kävellen marjametsään ja tuotte 2 täyttä sankoa kävellen takaisin kaupunkiin. Kannatte lisäksi veden ja eväät :)

Turha näille on yrittää mitään selittää. Todistustaakka on aina köyhällä.

Vierailija
2656/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuelta saa kuitenkin hakeutua palkkatyöhön! Meneekö se kaaliin? Se on sanottu noin 50 kertaa. Vähintään.

Aika moni meneekin töihin heti kun sellainen työpaikka löytyy, josta elannon saa. Niitä vaan ei riitä kaikille. Se on ihan valion tasolla todettu fakta, muuten kaikki olisivat jo töissä.

Vierailija
2657/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuelta saa kuitenkin hakeutua palkkatyöhön! Meneekö se kaaliin? Se on sanottu noin 50 kertaa. Vähintään.

Aika moni meneekin töihin heti kun sellainen työpaikka löytyy, josta elannon saa. Niitä vaan ei riitä kaikille. Se on ihan valion tasolla todettu fakta, muuten kaikki olisivat jo töissä.

Valtion

Vierailija
2658/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

==========

Niin ja kotiin tullessa vielä marjojen perkaushomma!

Sitä ei ole huomannut kukaan. Se on hidasta ja jos myy niin pitää olla hyvin tehty.

Jos taas poimii niin siististi ettei tule roskia, niin sekin on hidasta ja poimiminen on hankalampaa. Melkein tai oikeastaan mahdotonta poimia niin ettei tule roskia.

Sen perkauksenkin pitäisi sisältyä opetusvideo.

Vierailija
2659/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tähän tietysti voisi todeta jotain tyhmyyden ja köyhyyden korrelaatiosta, mutta jääköön tekemättä, ei se aina niin suoraviivaistakaan ole.

Sen sijaan ehdotan, että tarkastelet kokonaisvaltaisesti omia menojasi. Jos sieltä löytyisi jotain sellaista toistuvasti ostettavaa, joka ei ole ihan välttämätöntä. Tai jonka hankkimisessa voit valita edullisemman tuotteen. Esimerkiksi uuden 500€:n tietokoneen sijaan 300 euron käytetty hyväkuntoinen yrityskannettava.

Sinulla on 500 e toimeentulotukea kuussa, eikä säästöjä. Vaihtoehdot ovat:

500 e tietokone Telialta nollakorolla 10 euroa kuussa

tai

300 euron tietokone käytettynä, josta menee kulut ja korot tai se on maksettava kerralla

Niin, sitä voi miettiä kumpaan on kuukausitasolla varaa.

Kylläpä köyhää kiukuttaa. Mutta noinhan ne juuri tekee, oikeasti korotonta luottoa ei ole.

Sitten velkaa on yhä jäljellä kun kone on jo rikki, 500/10 tarkoittaa että maksaa sitä konetta yli 4 v.

Ja mitä kun tarvitaan talvikengät, mikro tai sohva? Sama juttu, osamaksulla kalleinta. Lopputulos on 300e lainanlyhennykset 500 e toimeentulotuella. Ja kuka sitten maksaa ruuat ja muun oikeasti pakollisen, joulupukkiko?

Fiksu ostaisi alle 50 käytetyn koneen kierrätyksestä säästöillä, niillä on takuukin. Mutta ei köyhä.

Vierailija
2660/3077 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kertaa on sanottu, että jos ottaa jonkun pienen lisähomman niin se vähennetään tt-tuesta.

Kukaan ei ota esimerkiksi satunnaista postinjakokeikkaa öisin ja sitten se ei auta mitään rahallisesti. Saat sen saman 500 euroa silti.

Kuljet yöllä ulkona peläten kaiken lisäksi.

Työn pitää olla kannattavaa.