Miksi opettajalle lahja, eihän kassatädillekään?
En ymmärrä tätä opettajien lahjomista. Palkanhan ne saavat työstään. En minä mene kassatädille lahjaa antamaan sen enemmän vaikka paremmin palvelee.
Muksujen numeroitako yritätte korottaa? Helposti nähtävästi opet lahjottavissa +1 numeroon kun tää tapana.
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:52"]Meillä lapset itse haluavat viedä opelle lahjan. He vaativat, että ostan esim kukan. Itse piirtävät oheen kortin. En minä kirjoita nimeä.
Aika monella alalla työnantaja antaa työntekijälle lahjan jouluna, bonuksen joskus muulloin, syöttää työntekijät ravintolassa tms. Opettajat maksavat pikkujoulutkin omasta pussistaan. Siihen nähden on ihan kiva saada joku pieni kukkanen, suklaarasia tms.
[/quote] toki tapa on alunperin minun käynnistämä, mutta nykyään lapset jo itse älyävät osoittaa kiitollisuuttaan opeilleen. Ja harrastusohjaajilleen.
-Sama-
[/quote]
Tuo ei tule sydämestä, tuo kiitollisuus.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:52"]Meillä lapset itse haluavat viedä opelle lahjan. He vaativat, että ostan esim kukan. Itse piirtävät oheen kortin. En minä kirjoita nimeä.
Aika monella alalla työnantaja antaa työntekijälle lahjan jouluna, bonuksen joskus muulloin, syöttää työntekijät ravintolassa tms. Opettajat maksavat pikkujoulutkin omasta pussistaan. Siihen nähden on ihan kiva saada joku pieni kukkanen, suklaarasia tms.
[/quote] toki tapa on alunperin minun käynnistämä, mutta nykyään lapset jo itse älyävät osoittaa kiitollisuuttaan opeilleen. Ja harrastusohjaajilleen.
-Sama-
[/quote]
Tässä synnytetään juuri tällaista "teatteri"kulttuuria. Mitenköhän lapsesi aikanaan suhtautuvat, jos he itse ovat ohjaajia, opettajia tms niihin ihmisiin, jotka eivät "älyä osoittaa kiitollisuuttaan"? Uskovatko he enää, että sitä on, jos ei sitä älytä osoittaa? Minusta kiitollisuutta voi olla, vaikkei sitä niin osoittaisikaan.
Muista opettaa lapsillesi, että hekin voivat tuntea kiitollisuutta, jotka eivät sitä osoita.
Oletko typerä? Viettääkö kassatäti lapsesi kanssa aikaa päivittäin, viikoittain, kuukausittain, yrittäen opettaa ja kasvattaa hänestä kunnon kansalaista?
Suuna päänä lahjoja antavat eivät luultavasti ole ymmärtäneet, ettei kaikkea kiitollisuutta aina tarvitse lahjoilla ilmaista.
Mutta muuten ei ilmeisesti ole kiitollinen, kertoo heidän ajatusmaailmansa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 22:14"]
Oletko typerä? Viettääkö kassatäti lapsesi kanssa aikaa päivittäin, viikoittain, kuukausittain, yrittäen opettaa ja kasvattaa hänestä kunnon kansalaista?
[/quote]
Miksi se lapsi on siinä se pointti? Okei, lapsenne on teille tärkeä, mutta silti?
Ehkä pointti on kuitenkin se, että jos on kiitollinen, on kiva, että kiitollisuus ilmaistaan sille kiitollisuuden kohteelle. Eiköhän kaikki tykkää siitä, että kiitetään siitä, mitä tekee toisten hyväksi, on se sitten työtä tai "vapaaehtoista". Kyllä musta hyviin tapoihin kuuluu se kiitollisuus ilmaista, miksi mä sen vaan sisälläni pitäisin?
Stockalla ei saada ottaa mitään vastaan. Katsotaan lahjonnaksi :D
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 22:19"]
Ehkä pointti on kuitenkin se, että jos on kiitollinen, on kiva, että kiitollisuus ilmaistaan sille kiitollisuuden kohteelle. Eiköhän kaikki tykkää siitä, että kiitetään siitä, mitä tekee toisten hyväksi, on se sitten työtä tai "vapaaehtoista". Kyllä musta hyviin tapoihin kuuluu se kiitollisuus ilmaista, miksi mä sen vaan sisälläni pitäisin?
[/quote]
Totta kai voi ilmaista, mutta sanallinenkin kiitollisuus monesti on ihan hyvä.
Meillä ainakin ala-asteella jokainen oppilas vei opelle ruusun. Mutta meillä olikin ihana ope. Piti kurin, mutta ei ollut natsi, luokkahenki oli hyvä ja kaikki tykkäsi hänestä ja tunneista. Open vaihdoksen jälkeen neljännellä alkoi kiusaaminen, luokkahenki romahti ja porukka jakautui leireihin ja numerot tippui monella. Tää uus ope nosti yhden jätkän takin kauluksesta seinälle ja lähenteli yhtä tyttöä. Kiusas myös ja sai oppilaatkin kiusaamaan. Yhdellä tytöllä oli kasvoissa pieni epämuodostuma ja tää ope vittuili siitä koko ajan ja osa oppilaista lähti mukaan tähän. Apua ei myöskään herunut, kysyttäessä haukuttiin tyhmäksi ja pyöriteltiin silmiä.
Kaverini katseli lapsensa opettajalle yli 20e arvoista lahjaa ja minä totesin että se opettaja varmaan olisi paljon enemmän mielissään jos jää ilman lahjaa ja tuo 20e menee sen lapsen ruokaan, perheellä muutenkin aikamoista penninvenytystä ollut kevät yllättävien laitteiden hajoamisen takia. Aikamme väännettiin aiheesta mutta lopulta sentäs kaveri uskoi.
Ja jos teillä on niitä ylimääräisiä kippoja ja kuppeja, viekää niitä vaikka opiskelija-asuntoloihin lahjoituksena, samoin kaikenmaailman tökötit mitä ette tarvitse tai ette voi käyttää hajusteallergian vuoksi. Köyhät opiskelijat kiittää (itse olen saanut pari teemukia ja lautasta näin lahjoituksena, yhden olen pitänyt ja muut ovat kierrossa elleivät ole särkyneet).
Jos lapsi on oikeasti kiitollinen opettajalleen niin luulisi menevän perille kun lapsi tiukasti halaa. Jos ei mene perille niin ei tainnut sitä kiitoksen aihetta ollakaan...
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 22:39"]
Jos lapsi on oikeasti kiitollinen opettajalleen niin luulisi menevän perille kun lapsi tiukasti halaa. Jos ei mene perille niin ei tainnut sitä kiitoksen aihetta ollakaan...
[/quote]
Opettajat eivät kaipaa lahjoja. Vanhemmat haluavat antaa lahjoja ja samalla purnaavat siitä, kun pitää antaa lahja. Miksette jo hellitä?
Lahjuksen ja lahjan raja on 50 euroa. Se on minusta tosi korkea. Olisi tukalaa saada niin kallis lahja joltain, en pystyisi ottamaan sellaista vastaan edes yhteislahjana. Ymmärrän kortin tai kukan tms., mikä maksaa jotain 1-4 euroa, mutta viisikymppinen on älytöntä.
Mutta ihan vertailun vuoksi, käydäänhän tälläkin palstalla aina välillä keskustelua siitä, minkä hintaisia lahjoja puolituttujen lasten kaverisynttäreille viedään, ja monet ovat sitä mieltä, että 50 euroa maksava lahja on ihan ok. Siis jollekin kahdeksanvuotiaalle. Ja vielä monta kertaa vuodessa useille kavereille. Ei käsitä... Me olemme keskituloisia, mutta emme me kyllä pysty antamaan tuollaisia lahjoja jokaisen lapsen jokaiselle kaverille vuodesta toiseen. Hyvä kun sukulaislapset pystymme lahjomaan tuolla summalla rippi- ja yo-juhlissa.
Opettajia kyllä muistamme kukalla. Ihan sama, muistaako opettaja, keneltä se on tullut. Antaminen tuo meille hyvän mielen, ja varmaan opettajakin katselee mielellään sitten kotona sitä kukkaa sen pari päivää, ennen kuin se alkaa nuokkua.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:36"]
Onhan niillä jo kesä-heinä-elo lomaa, ei ne mitään lahjoja tarvi niin olemattomasta työstä. En arvosta
[/quote]
Voit kutsua työtä olemattomaksi vasta sitten, kun olet itse sitä tehnyt. Lomaa on lähinnä kesäkuun puolivälistä heinäkuun loppuun. Muu aika tehdään työtä, vaikkei ole oppitunteja. Niin että semmoinen kuusi viikkoa sitä lomaa todellisuudessa on, vähemmän kuin monessa muussa ammatissa.
Itse olin viikottain eräässä perheesä lapsenvahtina teini-ikäisenä parin vuoden ajan. Perhe antoi aina joululahjan, koska olin ollut heille avuksi. Siksi myös opettajille annetaan lahja, koska ovat tiiviisti lasten elämässä mukana, kaupan kassan kanssa kontakti on parin minuutin pituinen. Kyllähän itse voisin antaa myös esimerkiksi kotona säännöllisesti käyvälle siivoojalle lahjan, jos minulla sellainen olisi.
Entä sitten koulubussin kuljettaja, jonka kyytistä kukaan ei ole koskaan myöhästynyt jos on ollut tarkoitus ehtiä kyytiin? Onneksi lapset itsen ymmärsivät joskus ostaa hänelle lahjan, viis opettajista.
Onneksi meillä ei ole ollut tapana lahjoa opettajia. Joskus olen jotain pientä saanut, mutta toivottavasti lahjusmammat eivät pahastu tästä tiedosta, että en ole kuitenkaan edes muistanut, keneltä olen jotain saanut.
[/quote]
Tai taksikuskit. He kuljettavat omaa lastanikin joka päivä kouluun ja takaisin kotiin.
Tai siivoojat. He takaavat siistin ja viihtyisän oppimisympäristön.
Puhumattakaan keittiön henkilökunnasta, joka huolehtii että lapset saavat lämpimän ruuan koulussa.
Opettaja on asemaltaan virkamies. Suomen rikoslain 16 luvun 13 pykälässä sanotaan näin:
"Lahjuksen antaminen
Joka virkamiehelle lupaa, tarjoaa tai antaa hänen toiminnastaan palvelussuhteessa hänelle tai toiselle tarkoitetun lahjan tai muun edun, jolla vaikutetaan tai pyritään vaikuttamaan taikka joka on omiaan vaikuttamaan virkamiehen toimintaan palvelussuhteessa, on tuomittava lahjuksen antamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Lahjuksen antamisesta tuomitaan myös se, joka virkamiehen toiminnasta palvelussuhteessa lupaa, tarjoaa tai antaa 1 momentissa tarkoitetun lahjan tai edun toiselle."
Siitä vaan kantelua oikeusasiamiehelle menemään...
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:54"]
-Sama-
[/quote]
Tuo ei tule sydämestä, tuo kiitollisuus.
[/quote]
Muten niin ei sydämestä? Lapset tykkäävät opettajistaan ja haluavat antaa lahjan. Piirtävät kauniit kortit, joista toivovat open tykkäävän. Tulevat kotiin mielissään siitä, että ope ilahtui ja halasi. Mielestäni tulee sydämestä. Samalla tapaa kuin se, että viedään lahja synttärisankarille ja odotetaan jännittyneinä ilahtuuko lahjan saaja tarkoin mietitystä lahjasta. Tällä tavoin opetetaan että toisen ilahduttamisesta saa iloa myös itselleen.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:52"]
Meillä lapset itse haluavat viedä opelle lahjan. He vaativat, että ostan esim kukan. Itse piirtävät oheen kortin. En minä kirjoita nimeä.
[/quote]
No eihän lapsi ole opettajan työnantaja! Eikä vanhemmatkaan. Mielestäni korotat itsesi nyt opettajan pomoksi, ei ihme, että olet lahjoja ostelemassa.
[/quote]
Hmmmm... Kyllähän lapsi on tavallaan opettajan työnantaja: lapsia vartenhan opettaja tekee työtään. Erikoinen näkökulma sinulla. Pöh. Olen itsekin opettaja ja tuo ajatuskuvio on mielestäni aika outo.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:52"]
Meillä lapset itse haluavat viedä opelle lahjan. He vaativat, että ostan esim kukan. Itse piirtävät oheen kortin. En minä kirjoita nimeä.
[/quote]
No eihän lapsi ole opettajan työnantaja! Eikä vanhemmatkaan. Mielestäni korotat itsesi nyt opettajan pomoksi, ei ihme, että olet lahjoja ostelemassa.
[/quote]
Hmmmm... Kyllähän lapsi on tavallaan opettajan työnantaja: lapsia vartenhan opettaja tekee työtään. Erikoinen näkökulma sinulla. Pöh. Olen itsekin opettaja ja tuo ajatuskuvio on mielestäni aika outo.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:52"]
[/quote]