Miksi opettajalle lahja, eihän kassatädillekään?
En ymmärrä tätä opettajien lahjomista. Palkanhan ne saavat työstään. En minä mene kassatädille lahjaa antamaan sen enemmän vaikka paremmin palvelee.
Muksujen numeroitako yritätte korottaa? Helposti nähtävästi opet lahjottavissa +1 numeroon kun tää tapana.
Kommentit (79)
Täällä väitetään, että ainoa syy, miksi opettajalle annetaan lahja mutta kassaneidille ei, on se, että opettaja voi vaikuttaa lapsen numeroihin. Entäs päiväkodin hoitajat? Ovatko heidänkin lahjansa vain yritys ostaa lapselle jotain etuja? Vai voisiko olla, että vanhemmat vain haluavat muistaa niitä ihmisiä, jotka viettävät heidän lastensa kanssa suuren osan ajasta?
Me annetaan opelle yhteislahja koko luokan puolesta. Tasavertaista, ei maksa montaa euroa/oppilas ja opettaja välttyy krääsästä. Lahja on usein lahjakortti tavarataloon, ravintolaan, kahvilaan, hoitolaan tai lippupalveluun, elokuvalippuja tms. Oheen kiitoskortti ja kukkanen. Miksi te ette tee näin?
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 19:52"]
Ensi vuoden numerot eivät ole valmiina ;) Kyllähän se on vanha totuus, että lahjomalla nostaa kuvaa itsestään toisen silmissä, sen takia opettajien kaikenlainen lahjominen tulisi mielestäni kieltää. Lisäksi kun se on ihan turhaa. Kyllä kiitoksen pitää riittää teidän kullanmurunne hyväksi.
[/quote]
Oletko itse noin helposti vaikutettavissa? Jos joku tuo sinulle suklaata, kohtelet hänen sukulaistaan paremmin työssäsi?
Lahjuksen antaminen on lailla kielletty missä tahansa ammatissa. Lahjan antaminen ei ole kiellettyä.
[/quote]
Lahjus ja lahja, ero ei ole ensinkään selvä. Toisekseen, en puhunut itsestäni. Ihmiset eivät yleensäkään osaa arvioida, kuinka lahjojen saaminen vaikuttaa heidän asenteisiinsa ja mielikuviinsa. Olen asiakaspalvelualalla ja voin sanoa, että jos asiakas tuo suklaata tai ruusun työyhteisölle hän ainakin jää paremmin mieleen. Ihan väkisinkin. Sille ei vain voi mitään. Ihminen muistaa mitä muistaa.
Lähinnä mietin sitä, mitä lahjomisesta eri ammateissa maailmalla on yleensä sanottu. Kuten itsekin kirjoitit, sitä ei katsota hyvällä.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:48"]
Siis ihan oikeasti, se viimeinen koulupäivä on aika härdelliä. Kun pakkaa kaiken kasaan ja pääsee kotiin ei enää kortit ole lahjojen kanssa, enkä todellakaan muista enää kuka antoi, mitä antoi, antoiko jotain vai ei, ellei ole jotain todella henkilökohtaista (esim. kiitoskirje). Saa olla aikamoinen alitajunta, jotta seuraavana jouluna se muistuttaisi antamaan Mikolle 9 vaikka kokeet näyttää 5 ja 6... Ja koska monella on tapana antaa jotain, niin eivät ne erotu toinen toisistaan sen verran, että voisi kuvitella jonkun lahjan nostavan arvosanaa ja toisen ei. Ja entäs kun koko luokka yhdessä ostaa vaikka lahjakortin? Kaikkien arvosanoja nostetaan?
Siis ei todellakaan vaikuta arvosteluun.
[/quote]
No hyvä (joskin aika turhaa sitten antaa lahjoja vanhemmat huom) jos näin. Mutta kai joku opettaja ne muistaa?
Olen samaa mieltä ap:n kanssa siinä, että ei opettaja kaipaa lahjoja, mutta en ole kyllä koskaan tullut ajatelleeksi, että vanhemmat lahjoilla pyrkisivät korottamaan lastensa numeroita. Opettaja saa työstään palkan, ei hän odota lahjuksia, niistähän on kysymys, jos niillä kerran tavoitellaan hyötyä. Kaunis kiitos kuluneesta vuodesta riittää oikein hyvin, siis suusanallinen kiitos. Jos ehdottomasti haluaa, niin yhteisen koulutaipaleen loppuessa pienen kortin tai luonnonkukkakimpun voi viedä. Näin ajattelee eläkeope, joka vaivautui joka kerta, kun oppilaat toivat lahjoja.
Olen opettaja, enkä koskaan edes seuraavana vuonna muista, että kuka toi minulle lahjan keväällä tai jouluna. Ja sentään olen tätä työtä tehnyt jo reilut 15v. Lahjat eivät todellaakaan vaikuta arviointiin!
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:55"]
Täällä väitetään, että ainoa syy, miksi opettajalle annetaan lahja mutta kassaneidille ei, on se, että opettaja voi vaikuttaa lapsen numeroihin. Entäs päiväkodin hoitajat? Ovatko heidänkin lahjansa vain yritys ostaa lapselle jotain etuja? Vai voisiko olla, että vanhemmat vain haluavat muistaa niitä ihmisiä, jotka viettävät heidän lastensa kanssa suuren osan ajasta?
[/quote]
No siinä ei ainakaan ole sitä mahdollisuutta, että lahjan antaminen vaikuttaisi arvosteluun. Jotenkin epäilyttää silti, että jonkinlaista kilven kiillotusta se on joissain tapauksissa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 19:39"]
En ymmärrä tätä opettajien lahjomista. Palkanhan ne saavat työstään. En minä mene kassatädille lahjaa antamaan sen enemmän vaikka paremmin palvelee.
Muksujen numeroitako yritätte korottaa? Helposti nähtävästi opet lahjottavissa +1 numeroon kun tää tapana.
[/quote]lapset ovat opettajan kanssa 5 x viikossa oppimassa että tulisivat sivistyneemmiksi
Lahja, kortti tai joku muu muistaminen on tapana antaa ihmiselle, jota arvostaa tai työntekijälle, jonka tekemää työtä arvostaa.
Arvostan kaikki lasteni hoitajia ja opettajia paljon. Siksi halua muistaa heitä henkilökohtaisesti.
Ai, että numerot on annettu ennen lahjoja? Helou! Numerot on annettu kuule pari viikkoa aikaisemmin. Ei auta lahjoa enää.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:08"]
Olen opettaja, enkä koskaan edes seuraavana vuonna muista, että kuka toi minulle lahjan keväällä tai jouluna. Ja sentään olen tätä työtä tehnyt jo reilut 15v. Lahjat eivät todellaakaan vaikuta arviointiin!
[/quote]
No, toivottavasti asia todella on näin. En aio silti jatkossakaan tuoda lahjaa, vaikka arvostankin työtänne. Se vain ei mielestäni kuulu asiaan. Vähän sama kuin veisi poliiseille lahjoja. Poliisiakaan ei saisi lahjoa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:36"]
Onhan niillä jo kesä-heinä-elo lomaa, ei ne mitään lahjoja tarvi niin olemattomasta työstä. En arvosta
[/quote]opettavat lapsia että tulevaisuudessakin ois lakimiehiä, lääkäreitä, insinöörejä, farmaseutteja, sairaanhoitajia jne.
No jos muksu on viitenä päivänä viikossa neljästä kuuteen tuntia sen kassaneidin hoteissa niin kyllä mä sitten annan lahjan sille kassaneidillekin.
kyllä veisin kassatädillekin lahjan, jos hän opettajan tapaan vastaisi lapseni koulunkäynnistä ja oppimisesta, olisi lapsestani tuntien ajan joka arkipäivä vastuussa. Lohduttaisi jos paha mieli, kehuisi onnistumisia, siivoaisi jos lapseni olisi oksentanut päälleen.
Minusta vaan on paikallaan mustaa ihmistä joka viitenä päivänä viikossa on koulupäivän ajan se tärkein aikuinen lapsen elämässä ja ihminen johon lapsi niinä hetkinä tukeutuu. En minä opetuksesta kiitä, siitä opettaja saa palkan. Kiitän läsnäolosta, välittämisestä ja lapsen tukemisesta.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:48"]
Siis ihan oikeasti, se viimeinen koulupäivä on aika härdelliä. Kun pakkaa kaiken kasaan ja pääsee kotiin ei enää kortit ole lahjojen kanssa, enkä todellakaan muista enää kuka antoi, mitä antoi, antoiko jotain vai ei, ellei ole jotain todella henkilökohtaista (esim. kiitoskirje). Saa olla aikamoinen alitajunta, jotta seuraavana jouluna se muistuttaisi antamaan Mikolle 9 vaikka kokeet näyttää 5 ja 6... Ja koska monella on tapana antaa jotain, niin eivät ne erotu toinen toisistaan sen verran, että voisi kuvitella jonkun lahjan nostavan arvosanaa ja toisen ei. Ja entäs kun koko luokka yhdessä ostaa vaikka lahjakortin? Kaikkien arvosanoja nostetaan?
[/quote]
No hyvä (joskin aika turhaa sitten antaa lahjoja vanhemmat huom) jos näin. Mutta kai joku opettaja ne muistaa?
[/quote]
Kirjoitin tuon ylemmän. Vaikka en muista mitä kukakin antoi, niin kyllähän ne lahjat silti lämmittää valtavasti, koska siitä syntyy mielikuva, että mun työtä arvostetaan ja että mä en ole täysin epäonnistunut, vaikka joskus on siltä lukukauden aikana saattanut tuntua. Koska lahjojen antaminen kuitenkin on Suomessa aika yleinen tapa, muistan jo itse lapsena vieneeni lahjoja opelle (vm 76), niin jos olisi vuosi, jolloin en keneltäkään mitään saa, se pistäisi kyllä miettimään miten mä olen ollut niin kamalan huono ope, mitä mä olen tehnyt väärin. Siksi musta olis olennaista antaa jotain jos oikeasti haluaa kiittää (tai kiittää suusanallisesti, se riittää vallan mainiosti), mutta ei mistään pakosta, tai koska "kuuluu". Mutta jos ei mitään kiitosta saa, niin onhan se aika masentavaa, vaikka ei sitä hommaa kiitoksen takia teekkään vaan niiden oppilaiden...
Meillä lapset itse haluavat viedä opelle lahjan. He vaativat, että ostan esim kukan. Itse piirtävät oheen kortin. En minä kirjoita nimeä.
Aika monella alalla työnantaja antaa työntekijälle lahjan jouluna, bonuksen joskus muulloin, syöttää työntekijät ravintolassa tms. Opettajat maksavat pikkujoulutkin omasta pussistaan. Siihen nähden on ihan kiva saada joku pieni kukkanen, suklaarasia tms.
Entä sitten koulubussin kuljettaja, jonka kyytistä kukaan ei ole koskaan myöhästynyt jos on ollut tarkoitus ehtiä kyytiin? Onneksi lapset itsen ymmärsivät joskus ostaa hänelle lahjan, viis opettajista.
Onneksi meillä ei ole ollut tapana lahjoa opettajia. Joskus olen jotain pientä saanut, mutta toivottavasti lahjusmammat eivät pahastu tästä tiedosta, että en ole kuitenkaan edes muistanut, keneltä olen jotain saanut.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:52"]Meillä lapset itse haluavat viedä opelle lahjan. He vaativat, että ostan esim kukan. Itse piirtävät oheen kortin. En minä kirjoita nimeä.
Aika monella alalla työnantaja antaa työntekijälle lahjan jouluna, bonuksen joskus muulloin, syöttää työntekijät ravintolassa tms. Opettajat maksavat pikkujoulutkin omasta pussistaan. Siihen nähden on ihan kiva saada joku pieni kukkanen, suklaarasia tms.
[/quote] toki tapa on alunperin minun käynnistämä, mutta nykyään lapset jo itse älyävät osoittaa kiitollisuuttaan opeilleen. Ja harrastusohjaajilleen.
-Sama-