Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opettajalle lahja, eihän kassatädillekään?

Vierailija
30.05.2014 |

En ymmärrä tätä opettajien lahjomista. Palkanhan ne saavat työstään. En minä mene kassatädille lahjaa antamaan sen enemmän vaikka paremmin palvelee.

Muksujen numeroitako yritätte korottaa? Helposti nähtävästi opet lahjottavissa +1 numeroon kun tää tapana.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin tänään kukat kolmen lapsemme opeille, yhdet ruusut kullekin. 

Ei ole tarkoitus lahjoa vaan kukalla kiittää hienosta työstä meidän lapsen kanssa.

Kaksi vanhinta on jo yläkoulussa, mutta halusivat molemmat viedä kukat luokanvalvojilleen, vaikka luokanvalvojan tunteja on tosi vähän nykyään. Nuo nuoret kuitenkin pitävät opejaan "lähiaikuisena" koulussa..siksikin pidän tärkeänä kukkaa kiitoksena hyvästä työstä.

Vierailija
22/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti työkaverillekin annetaan läksiäislahja, jos joku on vaihtamassa työpaikkaa vaikkapa. Miksei sitten opettajalle läksiäislahjaa vuoden päätteeksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aikanani oppilaana halusin muistaa luokanopettajiamme ja ryhmänvalvojiamme, varsinkin viimeisen vuoden päätteeksi, koska heistä oli tullut kuitenkin vuosien varrella aika tärkeitä ihmisiä. :) oli kiva kiittää yhteisistä vuosista ja kaikesta avusta ja tuesta, mitä on saanut!

Jos he olisivat olleet ihan kusipäitä, niin sitten tuskin olisin muistanut, mutta onneksi eivät olleet!

Vierailija
24/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:10"]

Äitini teki pitkän uran luokanopettajana ja joka kevät vetosi oppilaisiin, ettei hän halua lahjoja. Ihan vilpittömästi. Kuppia, kippoa ja tilpehööriä löytyi ihan tarpeeksi ja tuoksuallergisena ei halunnut myöskään kukkamerta kotiinsa. Vetoomus ei auttanut, aina piti puoliso pyytää työpaikalle roudaamaan lahjakuorma kotiin. Äitini kohdalla ei ainakaan lahjominen tai lahjomattomuus vaikuttanut pätkän vertaa arviointiin. 

[/quote]

Oikeasti ihminen ei osaa kovin hyvin itse arvioida, onko sillä vaikutusta. Itse olen alalla, jossa asiasta käydään eettisistä syistä debattia ja opettajien lahjominen on harmaa alue, koska se ei ole liike-elämää, vaan lasten ja opettajan välistä. Minusta samoin kuin lääketehtaat lahjoittavat opiskelijoille labratakkeja ym. jäädäkseen mieleen tulevaisuutta varten, vanhemmat lahjovat nimenomaan opettajaa, eivät kassaneitiä, koska open lahjomisesta on enemmän hyötyä.

Vierailija
25/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:21"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:10"]

Äitini teki pitkän uran luokanopettajana ja joka kevät vetosi oppilaisiin, ettei hän halua lahjoja. Ihan vilpittömästi. Kuppia, kippoa ja tilpehööriä löytyi ihan tarpeeksi ja tuoksuallergisena ei halunnut myöskään kukkamerta kotiinsa. Vetoomus ei auttanut, aina piti puoliso pyytää työpaikalle roudaamaan lahjakuorma kotiin. Äitini kohdalla ei ainakaan lahjominen tai lahjomattomuus vaikuttanut pätkän vertaa arviointiin. 

[/quote]

Oikeasti ihminen ei osaa kovin hyvin itse arvioida, onko sillä vaikutusta. Itse olen alalla, jossa asiasta käydään eettisistä syistä debattia ja opettajien lahjominen on harmaa alue, koska se ei ole liike-elämää, vaan lasten ja opettajan välistä. Minusta samoin kuin lääketehtaat lahjoittavat opiskelijoille labratakkeja ym. jäädäkseen mieleen tulevaisuutta varten, vanhemmat lahjovat nimenomaan opettajaa, eivät kassaneitiä, koska open lahjomisesta on enemmän hyötyä.

[/quote]

Kysymys olikin henkilöstä, joka ei nimenomaan toivonut saavansa lahjoja. Äiti myöskään halunnut saada joulu- tai syntymäpäivälahjoja edes läheisiltään, koska pystyi itse hankkimaan kaiken tarvitsemansa. 

Vierailija
26/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:15"]

Monesti työkaverillekin annetaan läksiäislahja, jos joku on vaihtamassa työpaikkaa vaikkapa. Miksei sitten opettajalle läksiäislahjaa vuoden päätteeksi?

[/quote]

Ihan ok kun opettajasta erotaan. Vai kuinka moni antaa  työkaverille lahjan kesäloman alkaessa?

Vierailija
27/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm...Kyllä mä kassana olen saanut lahjoja ja olen myöskin antanut. Toki myös opettajille menee lahjat, mutta lapselta. Ja vein muuten itsekin lahjan opettajalle yli 30 vuotiaana, kun valmistuin, oli vaan niin mahtava tyyppi!

Vierailija
28/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntisin kassantädin, joka ystävällisesti tukien ja rohkaisten palvelisi lastani viitenä päivänä viikossa useita tunteja kerrallaan, veisin varmasti jonkun pienen muistamisen hänellekin esim. Joulun kunniaksi. Opettajia luonnollisesti muistetaan kouluvuoden päättyessäkin. Meillä tosin on tapana muistaa ns. tutuiksi käyneitä työläisiä muutenkin. Luottokampaajani saa aina pienen muistamisen jouluna, samoin talomme pitkäaikainen porrassiivooja. Äitini kuoleman jälkeen muistin lakimiestä, joka hoiti perunkirjoituksen ja oli muutenkin avuksi tilanteessa joka oli itselleni täysin yllättävä, ennenkokematon ja henkisesti hyvin raskas.

Vierailija
29/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:12"]

Kyllä, kyllähän se kaupan täti viettää aikaa kullannuppusi kanssa kymmenen kuukautta vuodessa 4-7 tuntia päivässä. Kyllähän se kaupan täti viettää aikaa lastesi kanssa ja tuntee heidät. Kyllähän se kaupan täti lohduttaa, kuuntelee, kasvattaa ja valmistaa lapsesi elämää varten.

Mikä ihme tässä asiassa on niin vaikeaa, että niin monella nousee niskakarvat pystyyn. Jos et halua muistaa opettajia, älä muista. Opet ei varmasti katso pahalla. Jos joku haluaa muistaa ja kiittää opettajia tai ketä tahansa muita, niin mitä se on keneltäkään pois?

[/quote]

Jos se lahjonta vaikuttaa opettajan asenteisiin, niin silloin tilanne on epätasa-arvoinen. Kaikki eivät kuitenkaan pysty millään lahjomaan opettajaa tasan.

Vierailija
30/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viettääkö lapsesi kassatädin kanssa monta tuntia joka arkipäivä? Onko kassatäti lapsellesi esikuva ja tärkeä kasvattaja (kodin jälkeen, tietysti)

Vierailija
31/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin muistan kun nuorena opiskelijana eräs lääkefirma lahjoitti meille opiskelijoille labratakit. 

Paljon on myös koulutusillallisia ja illanviettoja saatu, ulkoilutakkeja, kyniä ja vihkoja tietenkään unohtamatta. Uskotteko kun sanon, ettei näillä ole mitään vaikutusta mielikuviini lääkefirmoista? Uskotteko kun sanon, että en koskaan suosittele edes alitajuisesti niiden mielikuvien perusteella tiettyä rinnakkaislääkettä teille?

Näillä asioilla ei ole työhöni yhtään mitään vaikutusta.

Vierailija
32/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niillä jo kesä-heinä-elo lomaa, ei ne mitään lahjoja tarvi niin olemattomasta työstä. En arvosta

Vierailija
33/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:23"]

[/quote]

Ihan ok kun opettajasta erotaan. Vai kuinka moni antaa  työkaverille lahjan kesäloman alkaessa?

[/quote]

Olen opettaja ja muistan kyllä lähimpiä työtovereitani lahjalla kevätlukukauden päätteeksi. Enkä ole ainoa. Aika moni opettaja muistaa myös oppilaitaan, esim. tarjoamalla jotain, jotkut jopa kutsuvat oppilaat kotiinsa.

Vierailija
34/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:33"]

Viettääkö lapsesi kassatädin kanssa monta tuntia joka arkipäivä? Onko kassatäti lapsellesi esikuva ja tärkeä kasvattaja (kodin jälkeen, tietysti)

[/quote]

Ei, ei ja ei. Siksi en olekaan ostanut hänelle koskaan lahjaa. Mitäs hyötyä siitä olisi? Vaikka hän tekeekin hyvin oman työnsä.

Vierailija
35/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut asiakkailta lahjaksi suklaata ja jäätelöä. :-)

Vierailija
36/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:37"]

[/quote]

[/quote]

Olen opettaja ja muistan kyllä lähimpiä työtovereitani lahjalla kevätlukukauden päätteeksi. Enkä ole ainoa. Aika moni opettaja muistaa myös oppilaitaan, esim. tarjoamalla jotain, jotkut jopa kutsuvat oppilaat kotiinsa.

[/quote]

Tämä on totta. Mutta oppilaat eivät arvioi opettajaa, eivätkä työtoveritkaan. Kyllä minäkin olen leiponut työkavereille, kun jään lomille. (En ole opettaja)

Vierailija
37/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:37"]

[/quote]

[/quote]

Olen opettaja ja muistan kyllä lähimpiä työtovereitani lahjalla kevätlukukauden päätteeksi. Enkä ole ainoa.

[/quote]

Pakko vielä jatkaa tähän, että mahtavatko siinä epäonnistuneet oppilaslahjavalinnat mennä kierrätykseen? :D

Vierailija
38/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole turvaverkkoa, sukulaisia lähellä tai läheisiä tuttavia. Kyllä meidän vanhempien jälkeen läheisimmät aikuiset lapsillemme ovat päiväkodin tädit ja opettaja. He tekevät arvokasta työtä ollessaan mukana kasvattamassa lapsiamme. Haluan muistaa ja kiittää heitä ja ajattelen nimenomaan, että muistaminen on meiltä vanhemmilta, ei niinkään lapsilta.

Vierailija
39/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 19:52"]

Ensi vuoden numerot eivät ole valmiina ;) Kyllähän se on vanha totuus, että lahjomalla nostaa kuvaa itsestään toisen silmissä, sen takia opettajien kaikenlainen lahjominen tulisi mielestäni kieltää. Lisäksi kun se on ihan turhaa. Kyllä kiitoksen pitää riittää teidän kullanmurunne hyväksi. 

[/quote]

Oletko itse noin helposti vaikutettavissa? Jos joku tuo sinulle suklaata, kohtelet hänen sukulaistaan paremmin työssäsi?

Lahjuksen antaminen on lailla kielletty missä tahansa ammatissa. Lahjan antaminen ei ole kiellettyä.

Jotkut vanhemmat haluavat kiittää siitä, että opettaja on kainnut heidät lastaan ja ollut hyvä ihminen lapsen elämässä. Toiset vanhemmat eivät halua muistaa opettajaa. Usein ne ovat niitä vanhempia, joita eivät ole muutenkaan paljon kiinnostaneet opettajan yhteydenotot ja pyynnöt keskustella lapsen kanssa tämän tekemisistä ja tekemättä jättämisistä ja huolehtia siitä, että lapsen läksyt tulisi tehtyä.

Vierailija
40/79 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin muistan sen kun opettajamme vei koko luokan kotiinsa leipomaan munkkeja. Se oli ihana päivä. En antanut sinäkään keväänä opettajalle lahjaa. Mielestäni näitä muistoja ei tarvitse kuitata lahjoilla, vaan opettaja tekee kaiken hyvästä sydämestään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän