20 euroa nolo lahja ylioppilaalle?
Jotkut sanovat (jonkun iltapäivälehden juttu mukaanlukien), ettei 20 euron seteli olisi sopiva lahja ylioppilaalle. Mietin, että pitäisikö nyt lähteä kaupungille etsimään lahjaa sen sijasta, jos kerta on noloa antaa niin "pieni" seteli.
Minulla ei tuloja tällä hetkellä, joten rahatilanne perheessämme tosi tiukilla. Antaisitko sinä 20 euron setelin vai jotain muuta tilalle?
Kommentit (143)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 15:52"]
20e on ihan ok summa jos ei ole lähisukua ja varsinkin jos ei ole kovin hyvätuloinen. Omissa juhlissani tosin todella varakas lähisukulaiseni antoi vain 20e setelin, joka on murto-osa tämän kuukausittaisista tuloista. Silloin loukkaannuin hieman, sillä juhlissa oli kuitenkin tarjolla vaikka mitä pöydässä vieraita varten aina lämpimästä ruoasta mahtaviin kakkuihin.
Mutta mitään krääsää ei kannata antaa, sillä todella nopeasti ne "kauniit" koriste-esineet ja korut jäävät pölyttymään unohdettuina jonnekin kun niistä ei ole hyötyä edes ensiasunnossa. Astioita, keittiötarvikkeita ja lahjakortteja kannattaa sen sijaan antaa, mikäli rahalahjaa ei tahdo luovuttaa.
[/quote]
Taas on ymmärretty väärin: kyseessä ei ole vaihtokauppa. Vanhemmat tarjoavat mitä haluavat ja lahja annetaan tai ollaan antamatta valmistuneelle riippumatta tarjoilun laadusta ja määrästä.
20€ on ihan hyvä lahja. Itse sain eräältä vanhempieni ystävältä 15€. Olin tästäkin summasta iloinen, (vaikka tiedän, että perheen tulotaso on erittäin hyvä) oli jo yllättävää/liikuttavaa, että muisti minua jotenkin.(:
Vaikka suurin osa antoikin rahaa lahjaksi, minusta oli mukava saada myös jotain koruja ja käyttötavaroita lahjaksi. Jää jokun muisto yo- juhlista.
Ehkä parhaimmat lahjat olivat pakkaus legoja (serkkuni oli antanut lastensa päättää, mitä minulle hankitaan lahjaksi) ja toisen serkun ja hänen miehensä esitys (soittivat ja lauloivat).
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 19:56"]
Ennen riitti ruusu ja kortti, jos ei ollut läheinen.
[/quote]
Juuri ajattelin tulla kommentoimaan, että kyllä ruusu ja kortti riittää. Vain lähisuvulta odotetaan rahalahjoja. Moukkamaisesti on kasvatettu se lapsi, joka halveksii ruusun ja kortin tuojaa. Ja jos halveksija on sen lapsen vanhempi, vieraan sopii kysyä, että eikö ollutkaan tarkoitus yhdessä juhlistaa lapsen saavutusta vaan kerjätä rahaa.
Minä laitoin serkkuni tilille 20e ylppärilahjaksi kun en juhliin päässyt. En ole tätä serkkua vuosiin nähnyt, eikä olla tekemisissä, edes vanhempiensa kanssa.
Halusin kuitenkin muistaa kun kutsukin tuli. Mielelläni laitoin tuon 20euroa. Jos se on sitten noloa niin olkoon ja voihan sen rahan tililtä nostaa ja nakata roskiin jos on nolo summa
Jumalauta jos nykynirrppanokkapennuille ei riitä 20 euroa, olkoon ilman -vein 20 euroa ja söin hyvällä omallatunnolla ainakin kympin eestä.
EIkö mikään enää riitä, olisivat kiitollisia, että tulee ees vieraita. Tuntuu, että tuo juhlien järjestelykin on kilpavarustelua, kenellä komeimmat kemut, pelit ja vehkeet.
En vieny ees kukkia, katotaan tuleeko kutsuja jatkossa -ihan sama, kyllästyttää tuommonen pinnallisuus, mun tulot on tilapäisesti minimissä muutenkin ja lahjoilla pröystäily ei oo ykkösprioriteetti.
11 ällän ylioppilas on ansainnu kunnon lahjat.
Lahjan saaja on nolo, ellei ymmärrä arvostaa saamaansa lahjaa. Jokainen antaa sen verran tai sellaisen lahjan, johon pystyy.
Pääsin ylioppilaaksi 1980-luvulla. Siihen aikaan useimmat vieraistani olivat laittaneet pankissa olevaan listaan 10 markkaa / perhe. Vaikka tuo ei ole nykyrahassakaan kovin iso summa, niin antajia oli niin paljon, että yhteensä sain noin 5000 markkaa. (Toki muutamalta lähisukulaiselta tuli enemmän, mutta varmasti ainakin 3000 markkaa tuosta koostui niistä kympeistä.) Ja niille rahoille oli kovasti käyttöä, kun lähdin monen sadan kilometrin päähän opiskelemaan ja muutin omilleni asumaan.
En siis todella väheksyisi pieniäkään lahjoja, sillä yhdessä niistä kertyy iso summa.
Lahja on lahja, muistaminen ja vapaaehtoinen. Mun mielestä tärkeintä on onnitella.
20€ on oikein hyvä summa. Jos annat enemmän, saattaa tulla käsitys, että raha kasvaa puussa. Ylioppilaita arvostetaan yleensä aivan liikaa ja ammattiin valmistuvia taas puolestaan liian vähän. Lukio ei kouluna ole sen kummempi kuin ammattioppilaitos.
Itse parin vuoden takaisena ylioppilaana sain monilta etäisemmiltä vierailta edullisia lahjoja (max. 10-20e) ja se 20e taisi olla yleisin seteli, jota korttien välistä löytyi. Ei käynyt edes mielessä, että siihen ei olisi ollut tyytyväinen. Monet vieraista olivat vanhempieni kutsumia ja itselleni melko vieraita, ja muistaakseni olin hämmentynyt ja iloinen, että he olivat kuitenkin juhliini halunneet tulla ja vielä lahjallakin muistivat.
Jos ei ole erityisen hyvää ideaa lahjasta mielessä se 20e on parempi, sillä monelta vieraalta kerääntyy jo yhteensä ihan hyvä summa, jolla ostaa esim. uusi tietokone tai mieleisiä asioita tulevaan ekaan omaan kotiin. Kiitollinen olin kaikista pienistä koruista, kirjoista ja yksittäisistä astioista yms, mutta moni niistä meni jäi hyvin vähälle käytölle. Pienemmilläkin rahalahjoilla taas sai ostettua esim. yhtenäistä astiastoa, joka tulee varmasti olemaan käytössä vielä pitkään.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:26"]
Menen huomenna juhliin ja pankissa kävin lahjashekin 50 eu, en kehtaisi laittaa vähempää, ystävän lapsi. Lisäksi ostan kukat tai yhden ruusun. 20 eu on tosi nolo määrä
[/quote]
Sinä se tässä nolo olet ja jos joku järjestää juhlat siksi että lapselle tuodaan rahalahjoja niin se vasta noloa onkin. Tarkoitus lienee juhlia sitä, että yksi vaihe elämässä on takana ja paperit taskussa. Vieraat voivat onnitella sanoin, kukin, kortein, muistolahjoin tai jos ei muuta keksi niin sopivaksi kokemallaan rahasummalla. On se kumma että joidenkin omanarvontunne on niin vähäinen että sitä pitää joka paikassa korostaa rahalla ja sitten yrittää saada muut uskomaan ettei näiden muiden olemassaololla voi olla mitään merkitystä toisten elämässä jos eivät kykene kylvämään yhtä suuria summia ympärilleen kuin he itse.
Menen tänään yo-juhliin ja tiedän olevani toivottu vieras ja istuvan pitkän illan eikä minun oleteta vievän mitään lahjaa. Toki vien, mutta se ei ole oletus.
Ja teille jotka ylenkatsotte sitä että jollakin ei ole varaa antaa kuin 20 e voin luvata että kyllä se siperia vielä teitäkin opettaa arvostamaan pientäkin rahaa. Jotenkin tuntuu että nämä ylenkatsojat eivät ole köyhistä eivätkä varakkaista perheistä vaan keskiluokkaisia nousukkaita, koska varakkaille lahjasummilla ei ole väliä ja köyhät ymmärtävät rahan arvon.
Kun nyt mietin sitä päivää kun itse pääsin ylioppilaaksi, niin olisin ollut täysin tyytyväinen, jos joku olisi tuonut 20€. :)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:26"]
Menen huomenna juhliin ja pankissa kävin lahjashekin 50 eu, en kehtaisi laittaa vähempää, ystävän lapsi. Lisäksi ostan kukat tai yhden ruusun. 20 eu on tosi nolo määrä
[/quote]
Sinä se tässä nolo olet ja jos joku järjestää juhlat siksi että lapselle tuodaan rahalahjoja niin se vasta noloa onkin. Tarkoitus lienee juhlia sitä, että yksi vaihe elämässä on takana ja paperit taskussa. Vieraat voivat onnitella sanoin, kukin, kortein, muistolahjoin tai jos ei muuta keksi niin sopivaksi kokemallaan rahasummalla. On se kumma että joidenkin omanarvontunne on niin vähäinen että sitä pitää joka paikassa korostaa rahalla ja sitten yrittää saada muut uskomaan ettei näiden muiden olemassaololla voi olla mitään merkitystä toisten elämässä jos eivät kykene kylvämään yhtä suuria summia ympärilleen kuin he itse.
Menen tänään yo-juhliin ja tiedän olevani toivottu vieras ja istuvan pitkän illan eikä minun oleteta vievän mitään lahjaa. Toki vien, mutta se ei ole oletus.
Ja teille jotka ylenkatsotte sitä että jollakin ei ole varaa antaa kuin 20 e voin luvata että kyllä se siperia vielä teitäkin opettaa arvostamaan pientäkin rahaa. Jotenkin tuntuu että nämä ylenkatsojat eivät ole köyhistä eivätkä varakkaista perheistä vaan keskiluokkaisia nousukkaita, koska varakkaille lahjasummilla ei ole väliä ja köyhät ymmärtävät rahan arvon.
[/quote]toki elintaso on parantunut mutta oon yh mutta silti katson että en kehtaa antaa alle 50 eu, olisi toisetkin juhlat mutta en mene sattuneista syistä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 09:05"]
20€ on oikein hyvä summa. Jos annat enemmän, saattaa tulla käsitys, että raha kasvaa puussa. Ylioppilaita arvostetaan yleensä aivan liikaa ja ammattiin valmistuvia taas puolestaan liian vähän. Lukio ei kouluna ole sen kummempi kuin ammattioppilaitos.
[/quote]raha kasvaa puussa jos metsää omistaa, totta
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 19:26"]
Liitä lahjaan joku paketti, vaikka kirja tai jotain mistä tiedät hänen pitävän, asia muuttuu heti toiseksi.
[/quote]
Lienee jokaisella oikeus mielipiteeseen? Jos joku odottaa nimenomaista vierasta eikä hän kehtaa tulla kun ei ole rahaa, ikävää sekin.
Lahjan saajassa on kyllä vikaa mikäli 20€ ei kelpaa! Itsellä ei olisi tullut mieleenkään, omissa juhlissa muutama vuosi sitten, väheksyä 10€ seteliäkään kortin välissä. Yhden korun sain ja se on edelleen käyttämättömänä, eli nämä korut/esineet menee yleensä aina metsään. Rippilahjana olin aikaisemmin kerännyt erästä astia sarjaa, jolle myös sain pyytämättä lisäyksiä. Ei sitä koulua kuulu käydä juhlien tai lahjojen takia, ne on vaan plussaa ja niistä tulee olla kiitollinen!
Riippuu aivan siitä, millaisia ihmisiä lahjansaaja ja hänen perheensä ovat. Jos ovat selän takana jupisevaa porukkaa, joilla on paljon rahaa, en ehkä kehtaisi. Jos ovat rentoja ja iloisia ei-sillä-niin-väliä-oo aitoja lämpimiä tyyppejä, varmasti ymmärtävät eikä tartu mihinkään yksittäisiin summiin :)
Asian vierestä,eurosta ei ilmaista eu,vaan lyhenne on EUR.tälle sivistystasolle lienee helpointa käyttää €-merkkiä.
Hyvä tarkoitus on rahasummaa tärkeämpi. Se pitäisi varsinkin lukeneen ylioppilaan ymmärtää.
20e on ihan ok summa jos ei ole lähisukua ja varsinkin jos ei ole kovin hyvätuloinen. Omissa juhlissani tosin todella varakas lähisukulaiseni antoi vain 20e setelin, joka on murto-osa tämän kuukausittaisista tuloista. Silloin loukkaannuin hieman, sillä juhlissa oli kuitenkin tarjolla vaikka mitä pöydässä vieraita varten aina lämpimästä ruoasta mahtaviin kakkuihin.
Mutta mitään krääsää ei kannata antaa, sillä todella nopeasti ne "kauniit" koriste-esineet ja korut jäävät pölyttymään unohdettuina jonnekin kun niistä ei ole hyötyä edes ensiasunnossa. Astioita, keittiötarvikkeita ja lahjakortteja kannattaa sen sijaan antaa, mikäli rahalahjaa ei tahdo luovuttaa.