Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Cheerleading, millainen harrastus?

Vierailija
29.05.2014 |

Tyttäreni suunnittelee kyseistä lajia, mutta minua laji epäilyttää kyseenalaisen maineensa takia. Onko tietoa/kokemuksia?

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 09:13"]

Tuo viittaus pissismäisyyreen ei kerro muusta kuin kirjoittajan ennakkoluuloista. Itse lukuisia eri lajeja harrastaneena ja seuranneena en MISSÄÄN ole nähnyt yhtä vahvaa ja myönteistä yhteishenkeä kuin cheerleadingissä . Lajin luonnekin toki sitä edellyttää: on pakko luottaa kaveriin, että se ottaa turvallisesti kiinni.

[/quote]

Täytyy sanoa, että tein kerran eräästä kilpacheerleaderista hiukkasen hätäisiä johtopäätöksiä vähän höppänän tuntuisen käytöksen ja kikattelun perusteella. Kävi kuitenkin ilmi, että kyseinen henkilö opiskelee erittäin vaativaa, miesvaltaista alaa. Hänet on myös myöhemmin valittu maailmanlaajuisissa yliopistorankingeissa jatkuvasti TOP5:ssa olevan ulkomaisen yliopiston kesästipendiaattiohjelmaan, jossa stipendiaateille luennoivat mm. alansa Nobel-voittajat. 

Että tällaisiakin pissiksiä tuon lajin parissa kasvaa. ;-)

Vierailija
22/81 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarallinen se ainakin on. Oikeesti. En antais lapseni harrastaa.

Kavereita sieltä ainakin saa, itseäni harmitti kun perheellä ei ollut rahaa kustantaa mulle tuota harrastusta, ja jäin vähän ulkopuolelle heidän jutuistaan. n.15 vuotiaana meidän koulussa cheerleadereitä pidettiin yksinkertaisina ja naurettiin lajille, naurunalaiseksi joutui etenkin, jos piti jotain rusettia koulussa.

Tanssicheerleaderit on niitä huomiohuoria, eri asia. :)
N21

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt useamman dokkarin eri tytöistä, jotka ovat eri maissa halvaantuneet lajin takia. Sitten vanhemmat ovat itkeneet että katuvat joka ikinen päivä sitä, että päästivät tytön harrastamaan vaarallista lajia.

Esim Penn ja Teller teki kerran jutun aiheesta, ja valistivat katsojia tällä kertaa ihan asiallisesti provosoimatta lajin vaarallisuudesta.

Vierailija
24/81 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä harrastin 90-luvulla. Ja aloitin sen miesten takia =) En kilpaillut. Mutta yllättävän rankkaa oli.

Vierailija
25/81 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarallinen laji. Nuorilla tytöillä enemmän vammoja kuin lätkänpelaajilla tai jenkkifutareilla. Suomessa ei taidot riitä turvalliseen cheekkujen valmentamiseen/ohjaamiseen. Lajin vaarallisuus on tapetilla myös lajin synnyinmaassa.

Vierailija
26/81 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono harrastus.

Vierailija
27/81 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaantumisia tulee varmasti, oli kyse murtumista, nivelten ongelmista, selän ongelmista yms. Kyse enemmän siitä että milloin ja kuinka pahasti käy.

En suosittelisi cheerleadingiä kenellekkään enkä ikimaailmassa sallisi oman lapseni aloittaa lajin parissa.

Joukkuehenki on kaiken a ja o ja valitettavasti se ei ole mikään itsestäänselvyys..

Vierailija
28/81 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cheerleading on turvallinen harrastuslaji kaiken ikäisille jos vain on paljon luottamusta joukkue tovereihin. Siinä on vaarallisen näköisiä hyppyjä ja nostoja, mutta kun oppii kunnolla niin laji on turvallinen. Toki tulee sellaisia tilanteita että sairaalaan pitäisi mennä, mutta harvoin jos vain luottaa siihen että nostajat ottavat kiinni. Jos et vielä uskalla päästää lastasi sinne niin harkitse asiaa ja mieti kunnolla. Kiitos

Vierailija
29/81 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:29"]

Olen nähnyt useamman dokkarin eri tytöistä, jotka ovat eri maissa halvaantuneet lajin takia. Sitten vanhemmat ovat itkeneet että katuvat joka ikinen päivä sitä, että päästivät tytön harrastamaan vaarallista lajia.

Esim Penn ja Teller teki kerran jutun aiheesta, ja valistivat katsojia tällä kertaa ihan asiallisesti provosoimatta lajin vaarallisuudesta.

[/quote]

Eri maillahan on lajissa omat sääntönsä ja turvamääräyksensä, joten esim. USA:n loukkaantumistilastoja ja lajin vaarallisuutta siellä ei voi verrata Suomeen. Suomessa monet tuolla sallituista jutuista on kielletty, ja esim. spottereita (varmistajia) pitää olla eri liikkeissä ihan eri tavalla.

Vierailija
30/81 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

moikka! mä olen harrastanu kyseistä lajia noin 3 vuotta kisajoukkueessa. Sehän on todella vaarallinen laji mutta todella hauskaa ja tulee hyvä kunto siinä tulee luottamusta enemmän ja enemmän:) mä ainakin suosittelen!

Vierailija
31/81 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:17"]

Meidän tyttö on niin siro ja pieni että sopis varmasti hyvin tuohon.

[/quote]

Pyramidin alimmaksi ? ;)

Vierailija
32/81 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nythän pitää muistaa ettei kilpacheerleading ole pelkästään tyttöjen laji, sitä harrastaa kyllä ihan miehetkin.

Itse muistan nähneeni jossain kisoissa kaksi veljestä kisaamassa aikuisten sarjassa, ja heidän kaksi siskoaan nuorempien sarjassa. Ja nämä molemmat veljet olivat käsittääkseni myös jenkkifudareita.

Vierailija
33/81 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni Suomessa ei edes saa kilpaillessa näkyä napa muilla kun senior joukkueilla (16+)

Vierailija
34/81 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sori nyt vaan mutta olen entinen telinevoimistelia ja nykynen cheerleader ja nentodella ovat kaksi eri asiaa mutta kilpacheerleading on paljon vaativampi laji ja vielä enemmän voimaa, kropanhallintaa ja kestävyyttä tarvittaa cheerleadingissä. Ja olin maajoukkue tasolla telinevoimistelussa ja nyt SM tasolla cheerleadingissä. Kyklä suosittelen lajia kaikille innokkaille. Ja cheerleadingissä ei todellakaan heilutella peppua tai olla niukissa vaatteissa ja hameen alla on alus shortsit jotka suojaavat viimeisenkin paikan ainoa asia mitkä siinä näkyy on naam ja jalat.

Vierailija
35/81 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noni cheerleading on vaativampaa kuin telinevoimistelu. Myös vaatetus on niukempaa telinevoimistelialla kuin cheerleaderilla.

Vierailija
36/81 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:27"]Vaarallinen se ainakin on. Oikeesti. En antais lapseni harrastaa.

Kavereita sieltä ainakin saa, itseäni harmitti kun perheellä ei ollut rahaa kustantaa mulle tuota harrastusta, ja jäin vähän ulkopuolelle heidän jutuistaan. n.15 vuotiaana meidän koulussa cheerleadereitä pidettiin yksinkertaisina ja naurettiin lajille, naurunalaiseksi joutui etenkin, jos piti jotain rusettia koulussa.

Tanssicheerleaderit on niitä huomiohuoria, eri asia. :)
N21
[/quote]

jouduttiin kiusatuksi jos piti rusettia koulussa? :D kuulostaa kivalta koululta.

Terv. Lukiolainen jolla rusetti n. kerran viikossa ja kertakaan ei oo kiusattu

Vierailija
37/81 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita loukkaantumisia sattuu jenkeissä enemmän sen vuoksi etteivät he käytä spottereita. Spotteri on ylimääräinen henkilö stuntin/pyramidin vieressä, joka on ottamassa nousijan kiinni mikäli stunttiryhmä tarvitsee apua. Spotterit ovat Suomessa pakollisia.

Vierailija
38/81 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa että cheerleading on hyvä lajivalinta harrastin ennen 5 ja puol vuotta kilpatelinevoimitselua  motivaatio kuitenkin loppui ja päätin aloittaa cheerin pääsin heti funky teamin edustusjoukkoeeseen voimitselutaustani takia.Mutta kaikille jotka tätä lajia nyt paheksuvat ni vois painuu vittuu :) Ei siinä pllut vilku kisapukujenalla pidetään  aina alushortsit ja myös treeneissä on yleinsä alushortsit. Cheer on tasapainoa voimaa rohkeutta luottamusta ja joukkoehenkeä sisältävä laji suosittelen.  Enkä menisi haukkumaan cheerin harrastajia mukava laji ja cheerleaderit eivät ole pissiksiä. Olen puhunut kiitos :).

Vierailija
39/81 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loukkaantumisia tulee varmasti, oli kyse murtumista, nivelten ongelmista, selän ongelmista yms. Kyse enemmän siitä että milloin ja kuinka pahasti käy.

En suosittelisi cheerleadingiä kenellekkään enkä ikimaailmassa sallisi oman lapseni aloittaa lajin parissa.

Joukkuehenki on kaiken a ja o ja valitettavasti se ei ole mikään itsestäänselvyys..

Kisoissa ja treeneissä on spottereita jotka turvaavat ja jos pohjat saavat huonosti kiinni niin ottavat kopin :)

ja jos kerran vaa ajattelet mimmost tää laji on ni sä et oikeesti tiiä kaikkeen ei kannata olla niin negatiivinen :))) Ja älä alampästemään "en suosittele cheerleadiniga kenellekkään " jokainen tekee oman valintansa ja tämä on huippulaji mutta äläs sit anna sen sun vitu lapse harrastaa tätä lajija. ;)

Vierailija
40/81 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös niissä kilpailuissa ala-asteikäisetkin tytöt meikata ja pueta melko niukkoihinkin vaatteisiin lajille tyypillisesti? Urheilullisesti laji saattaa hyvinkin olla rankka, mutta seura on mitä on.

Muistan hyvin, miten kun olin pieni, vanhemmat sanoivat minulle: "Voit ruveta miksi vain haluat isona, ja saat alkaa harrastaa mitä vain haluat, mutta isi toivoo, ettet cheerleaderiksi rupea."

HUOMIOHUOMIO!

Asut eivät ole tiukkoja vaan joustavia.

Kisameikki ei ole yleinsä iso ellei itse rupea tekoripsiä ja meikkivoidetta räpläämään 

kisa eikki koostuu yleinsä :Ripsiväri luomiväri huulipuna ja joku tähti esm posken yläpuolella.

:))

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan