Raskaana työhaastattelussa
Olin tietämättäni raskaana työhaastattelussa ja asia selvisi heti haastattelun jälkeen. Työ alkaa heinäkuun alussa. Sain paikan, mutta pohdin pitäisikö vielä ilmoittaa tämä lisäseikka. Mitä mieltä olet? En haluaisi huijarin mainetta.
Kommentit (78)
Ap, jos sinulle on jo paikka luvattu, niin tuskin työnantaja uskaltaa valita toisin kerrottua raskaudestasi. Jos asia riitautuu, on hän ongelmissa.
Satutko olemaan hoitoalalla? Tehy on puuttunut raskaana olevien syrjintään sen verran tehokkaasti, että en usko, että kukaan kuukausipalkalla oleva osastonhoitaja lähtisi ottamaan riskin käräjillä istumisesta tuollaisessa asiassa. Sama toki pätee muillakin aloilla.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 22:24"]
Voi herranjestas taas tätä keskustelua! Ollaanko oikeasti Suomessa vuonna 2014!? Et tietenkään "kerro" eli ilmoita raskaudestasi työnantajalle ennen kuin 2 kk ennen äitiysvapaata. Missä ihme haavemaailmassa te elätte, jotka kuvittelette työnantajan jotenkin palkitsevan raskaudestaan ilmoittavan naisen koeajalla! Herätys! Naisella ei ole mitään moraalista tai juridista velvollisuutta tuollaiseen toimintaan. Miten luulette että tasa-arvo ikinä edistyy kun naiset itse sahaavat omaa oksaansa tuollaisella typerällä "haluan olla reilu työnantajalle" itsepetoksella?! Ja hei, jos raskaus ja synnytys eivät olisi sukupuolisidonnaista, niin on satavarmaa, ettei yksikään mies maailmanhistoriassa ikinä vakavissaan miettisi tuollaisia.
[/quote]
Nyt tosiaan ollaan 2014 Suomessa ja siksi raskautta ei tarvitse häpeillä eikä peitellä. En myöskään ymmärrä nykyaikana naisilta tuollaista "miehet toimisivat tässäkin asiassa paremmin puhetta".
Työpaikassani oli vakipaikka auki ja siihen oli monenlaisia päteviä hakijoita. Kaikkien yllätykseksi siihen valittiin 3 lapsen äiti, joka oli hoitovapaalla. Peruste, että hän oli ammattitaitoisin.
Hei, ethänsä tiennyt haastattelussa olevasi raskaana! Et sä ole mitään jättänyt kertomatta. Että turhaa potea huonoa omaatuntoa. Plus jos olet jo paikan saanut niin työnantaja ei enää voi perääntyä koska se olisi laitonta.
Perhesyyt (esim.raskaus) ei saa olla valintaperusteena, siis niin, että sen vuoksi ei saa töitä. Se katsotaan syrjinnäksi. Siinä mielessä on aivan sama kerrotko, aika vaikea on valinnan jälkeen perustella mielen muuttumista, jos valitun raskaus on tullut ilmi.
Ethän sinä mikään ennustaja ole, vai oletko? Miten sinä siis olisit voinut haastattelussa huijata, kun et tiennyt itsekään?
Sitä paitsi ihan kaikki raskaudet eivät johda äitiysvapaaseen, joten älä suotta hätäile. Sinä olet sen paikan saanut ja sillä selvä, nyt vaan pidät huolen että et ainakaan koeaikana sählää mitään. Työnantaja tosin voi ajatella, että nyt voikin ottaa jonkun muun siihen vuodeksi, ehkä jopa kolmeksi.
Aloita kertominen siinä muodossa, että "epäilen olevani raskaana" ja varmista asia vasta sitten, kun alkaa olla siinä vaiheessa, että äitiysloma häämöttää.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 22:45"]
Ethän sinä mikään ennustaja ole, vai oletko? Miten sinä siis olisit voinut haastattelussa huijata, kun et tiennyt itsekään?
Sitä paitsi ihan kaikki raskaudet eivät johda äitiysvapaaseen, joten älä suotta hätäile. Sinä olet sen paikan saanut ja sillä selvä, nyt vaan pidät huolen että et ainakaan koeaikana sählää mitään. Työnantaja tosin voi ajatella, että nyt voikin ottaa jonkun muun siihen vuodeksi, ehkä jopa kolmeksi.
Aloita kertominen siinä muodossa, että "epäilen olevani raskaana" ja varmista asia vasta sitten, kun alkaa olla siinä vaiheessa, että äitiysloma häämöttää.
[/quote]
Siinä ainakin antaa itsestään tyhmän tai kieron kuvan jos vielä yli puolivälissä raskautta "epäilee olevansa raskaana".
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 22:24"]
Voi herranjestas taas tätä keskustelua! Ollaanko oikeasti Suomessa vuonna 2014!? Et tietenkään "kerro" eli ilmoita raskaudestasi työnantajalle ennen kuin 2 kk ennen äitiysvapaata. Missä ihme haavemaailmassa te elätte, jotka kuvittelette työnantajan jotenkin palkitsevan raskaudestaan ilmoittavan naisen koeajalla! Herätys! Naisella ei ole mitään moraalista tai juridista velvollisuutta tuollaiseen toimintaan. Miten luulette että tasa-arvo ikinä edistyy kun naiset itse sahaavat omaa oksaansa tuollaisella typerällä "haluan olla reilu työnantajalle" itsepetoksella?! Ja hei, jos raskaus ja synnytys eivät olisi sukupuolisidonnaista, niin on satavarmaa, ettei yksikään mies maailmanhistoriassa ikinä vakavissaan miettisi tuollaisia.
[/quote]
Hyvä kirjoitus.
Näitä lukiessa aina muistaa että joku ajattelevakin lukee tätä palstaa näiden tuhansien urpojen keskellä. Kiitos.
AP haluaisi vielä kysyä näiltä, joiden mielestä minun ei pitäisi kertoa, että enkö silloin juusri tulevaisuutta ajatellen pilaa mahdollisuuksiani? Ajattelisin, että kertomatta jättämällä, minua ei enää alan töihin helpolla valita. Kertomalla saattaisi jäädä tämä paikka pahimmassa tapauksessa saamatta, mutta mahdollisen äitiysloman jälkeen maineeni olisi kunnossa. Ja minut on tosiaan paikkaan valittu, joten en usko että pomo alkaa siinä kohtaa valintaa pyörtämään.
Oletko allekirjoittanut työsopimuksen? Onko koeaikaa? Mielestäni vain hullu kertoo siinä vaiheessa kun on saanut paikan, mutta sopimusta ei ole kirjoitettu tai koeaika on kesken. Ei täällä mitään rehellisyyspalkintoja jaeta. Nyt on hankala työtilanne, joten pitäisin visusti saamastani paikasta kiinni ja suun supussa kunnes on töissä aika ilmoittaa äitiyslomasta.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:17"]
AP haluaisi vielä kysyä näiltä, joiden mielestä minun ei pitäisi kertoa, että enkö silloin juusri tulevaisuutta ajatellen pilaa mahdollisuuksiani? Ajattelisin, että kertomatta jättämällä, minua ei enää alan töihin helpolla valita. Kertomalla saattaisi jäädä tämä paikka pahimmassa tapauksessa saamatta, mutta mahdollisen äitiysloman jälkeen maineeni olisi kunnossa. Ja minut on tosiaan paikkaan valittu, joten en usko että pomo alkaa siinä kohtaa valintaa pyörtämään.
[/quote]
Minä arvostan todella paljon rehellisyyttä ja avoimuutta. Soita ja kerro tilanne ja sano suoraan, että haluat olla rehellinen. Olen ollut pitkään esimiehenä ja muistan, kuinka kerran kävi niin, että henkilö oli jo raskaana tai tuli hyvin pian raskaaksi saatuaan työpaikan. Hän kertoi vasta koeajan jälkeen ja oli aika pitkällä jo silloin. Vaikka olisi sanonut aiemmin, olisin rekrytoinut hänet silti. Hän oli aikansa äitiyslomalla ja on samassa paikassa töissä kymmenen vuoden jälkeenkin. Loistava tekijä, vaikka en hänen esimiehensä enää olekaan pitkään aikaan ollut.
Raskaaksi työhaastattelussa raflaa paremmin.
Itse kertoisin. Kaverini oli työhaastiksessa, eikä vielä silloin tiennyt olevansa raskaana. Sai sitten tietää raskaudesta ja jonkun ajan kuluttua sai myös kyseisen työn. Ei kertonut raskaudesta pomolle kuin vasta sitten, kun maha oli jo niin iso että sitä ei saanut vaatteilla peitettyä.
Pomo raivostui ihan älyttömästi, huusi ja haukkui kaverini valehtelevaksi kieroilijaksi, joka aiheuttaa vaan lisäharmia ja järjestelyjä firmalle, kun joutuvat nyt etsimään äitiysloman ajaksi korvaajan ja painotti, että raskaudesta tulee kertoa haastattelussa. Ei auttanut selittelyt ettei tiennyt, ei uskonut pomo.
Kaikki pomot eivät tietenkään ole samanlaisia. Itse en kumminkaan polttaisi siltoja takanani, jos kyseinen työ olisi tulevaisuudessakin mieluisa.
Mielestäni kuitenkin törkeämpää on mennä "mahapystyssä" töihin, kuin olla nyt rehellinen ja katsoa miten tilanne kehittyy. Syksyllä on enää vaikea selitellä että en työhaastattelussa tiennyt ja blaablaa. Nyt se menee vielä läpi ja rehellisyys on valttikortti monen työnantajan mielestä.
Pomo ei voi enää ap:ta laillisin keinoin olla palkkaamatta, koska hänet on jo valittu, yhteistyötahoja infottu ja ap perehdytetty. Erityisesti raskaudesta kertomisen jälkeen paikan evääminen olisi hyvin laitonta. Ainoa mitä ap:lla on näytettävää, onko hän salailija vai avoin työntekijä.
Avoin rehti asenne kannattaa pidemmän päälle!
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 21:57"]
Just joo. Muistappa tulla sitten kertomaan jos palkittiin ( eipä ole vielä yksikään tullut).
[/quote]
Mä olen sitten se yksi. Sain työpaikan tänään onnittelujen kera! 2v määräaikainen sopimus kirjoitettu ja nyt saan sitten keskittyä nauttimaan raskaudesta! t. AP
No kannattiko siis kertoa? Kaveris oli raskaana, ei kertonut, sai paikkasi ja eteni urallaan myymäläpäälliköks. Sä kerroit, sait kenkää.
Elämä on.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 15:47"]
Minä en ottanut ylennystä vastaan, kun uusi lapsi oli "työn alla", kaverini sai pestin kun häntä siihen suosittelin. Muistaakseni hän oli jo raskaana aloittaessaan ja eteni myymäläpäälliköksi. Minut irtisanottiin yt:ssä. Joten ei asian kertomatta jättäminen ole aina este.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 21:57"]
Just joo. Muistappa tulla sitten kertomaan jos palkittiin ( eipä ole vielä yksikään tullut).
[/quote]
Mä olen sitten se yksi. Sain työpaikan tänään onnittelujen kera! 2v määräaikainen sopimus kirjoitettu ja nyt saan sitten keskittyä nauttimaan raskaudesta! t. AP
[/quote]
Onnea ap!
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 21:31"]
Ei ei ei. Menet töihin ja kerrot siellä sitten. Reilusti ennen kuin pakko.
Keskenmeno jos tulee ni mites sit?
Laissa on selvästi määrotetty tää kuvio. 2kk ennen ä lomaa kerrottava ja sillä hyvä.
[/quote]
Tuskin kukaan vakitöissäkään oleva jättää kertomista tuohon 2 kk rajapyykkiin. Sijainen täytyy hankkia ja perehdyttää. Harvemmassa työssä nämä onnistuvat 2 kuukaudessa.