Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaana työhaastattelussa

Vierailija
29.05.2014 |

Olin tietämättäni raskaana työhaastattelussa ja asia selvisi heti haastattelun jälkeen. Työ alkaa heinäkuun alussa. Sain paikan, mutta pohdin pitäisikö vielä ilmoittaa tämä lisäseikka. Mitä mieltä olet? En haluaisi huijarin mainetta.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on taas täynnä kateellisia. Ymmärrän, että on lama ja osa sen vuoksi työttömiä, mutta ei se oikeuta haukkumaan raskaana olevaa onnekasta, joka sai töitä!

Onnea ap töihin ja raskauteen!

Vierailija
62/78 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerroin työhaastattelussa olevani raskaana ja sain työn :) ehdin olla töissä 3 kuukautta kunnes jäin äitiyslomalle... nyt olen ollut työpaikassani jo monta vuotta. Olin päättänyt jo etukäteen, että kerton raskaudestani, onhan se kuitenkin asia joka vaikuttaa esim. sijaisjärjestelyt ym. Mitäpä sitä salaamaan, eihän raskaus saa olla peruste sille ettei pätevintä hakijaa palkattaisi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ap! Itse olen rehellisyyden kannalla. Jos työnantaja on sitten perseestä, niin en sellaisen työnantajan palvelukseen haluaisikaan. Hyvä että tulee heti ilmi. Olen sitäpaitsi huomannut että rehellisyys palkitaan ja jos olet hyvä työntekijä, ei työnantaja sinusta niin vaan luovu.

Mulla on raskauksiin jne suhtauduttu aina hienosti. Työt on loppuneet jo neljä kertaa (eri tehtävät) keskitysten tai ulkoistusten takia ja joka ikinen kerta on mulla silti työt jatkuneet aina uudessa entistä paremmassa tehtävässä. Mua ei ainakaan ole rehellisyydestä koskaan sakotettu, olen jopa kieltäytynyt töistä koska olen katsonut ettei mulla ole just siinä tehtävässä annettavaa ja siitä huolimatta on töitä kuitenkin löytynyt ja saanut oppia uusia asioita jne.

Vierailija
64/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kiittää onnitteluista :)! Itselläni on ainakin huojentunut olo, sillä asiat ovat järjestyksessä. Sain työn, toivon mukaan lapsi jaksaa mukana ja kaiken lisäksi, en joutunut/joudu salailemaan mitään. Salaileminen ja epärehellisyys kuluttaa mielestäni liikaa omaa jaksamista, joten avoimin kortein pelaamalla ainakin itse koen voivani ja jaksavani paremmin. Tulevaisuutta ajatellen kellään ei ole nyt mitään hampaankolossa ja saan keskittyä työhöni ja vauvaani!

Vierailija
65/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 22:36"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 21:49"]

sain sen käsityksen, että rehellisyyttäni arvostettiin tulevia työhaasteitakin ajatellen.

[/quote]

Lähinnä tarkoitettiin sitä, että pomo voi luottaa puheisiini ja luottaa vastuulleni tärkeitä vastuutehtäviä. Salailevalle ja epärehelliselle ihmiselle ei välttämättä kaikkea kannata kertoa tai halua luottaa häneen.

siis mitä tämä tarkoittaa? Että seuraavissa firman pikkujouluissa henkilöstöpäällikkö (luonnollisesti mies) pikkuhiprakassa kehuu sinua "reiluksi jätkäksi" samalla kun kourii sinua tanssilattialla? Että saat reilun palkankorotuksen  ennen kollegaasi, koska työnantajan mielestä olet niin "reilu ja huomaavainen"? Herätys pahvi.

[/quote]

Vierailija
66/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on sitäpaitsi naurettava vetää mitään nais-mies näkökulmaa vaan enemmän kyse on mielestäni ihmissuhteista ja rehellisyydestä. Toki asian voi salata, jos haluaa ottaa riskin tulevaisuuden uranäkymille. Tai sitten sen voi kertoa ja ottaa riskin tulevan puolen vuoden työtilanteen kannalta. Valinta on oma, mutta mielestäni kumpikaan ei ole väärä. Naiselle tällaisia tilanteita vain tulee miestä useammin eteen ja valinta pitää tehdä oman tunnon ja omien tulevaisuuden suunnitelmien perusteella. Väistämätöntä vaan on, että jos lapsia haluaa, täytyy jostain muusta joustaa.

Vierailija
67/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP sai selville toiminnallaan sen, että hänet todella haluttiin töihin kyseiseen firmaan. Rehellisyytensä myötä hänellä on mahdollisuudet firmassa työskentelyyn myös tulevaisuudessa. Miten niin hän toimi väärin? Loistavaltahan tuo kuulostaa ja kaikki muu on kateellisten panettelua.....

Vierailija
68/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetin juuri työni kolmannen raskauteni takia. Ihan sama, missä vaiheessa kerrot. Työ menee aina.

Miksi tämä tilanne ei koske miehiä? Aion laittaa miehen hoitovapaalle. Katsotaan. En aio olla kuin 9 kk äitiyslomalla.

Vierailija
69/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 21:31"]

Ei ei ei. Menet töihin ja kerrot siellä sitten. Reilusti ennen kuin pakko.

Keskenmeno jos tulee ni mites sit?

Laissa on selvästi määrotetty tää kuvio. 2kk ennen ä lomaa kerrottava ja sillä hyvä.

[/quote]

Paitsi jos olet vaikka vuokratöissä joista saa erottaa ilman mitään syytä. Jos ei kerro raskaudesta niin vuokratyöpaikka ei anna sinulle enää ikinä mitään työtä

Vierailija
70/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 21:21"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 01:15"]Itse kertoisin. Kaverini oli työhaastiksessa, eikä vielä silloin tiennyt olevansa raskaana. Sai sitten tietää raskaudesta ja jonkun ajan kuluttua sai myös kyseisen työn. Ei kertonut raskaudesta pomolle kuin vasta sitten, kun maha oli jo niin iso että sitä ei saanut vaatteilla peitettyä.

Pomo raivostui ihan älyttömästi, huusi ja haukkui kaverini valehtelevaksi kieroilijaksi, joka aiheuttaa vaan lisäharmia ja järjestelyjä firmalle, kun joutuvat nyt etsimään äitiysloman ajaksi korvaajan ja painotti, että raskaudesta tulee kertoa haastattelussa. Ei auttanut selittelyt ettei tiennyt, ei uskonut pomo.

Kaikki pomot eivät tietenkään ole samanlaisia. Itse en kumminkaan polttaisi siltoja takanani, jos kyseinen työ olisi tulevaisuudessakin mieluisa.

[/quote]

Miksi pitäisi kertoa, eihän sitä saa kysyäkään työhaastattelussa? Eikä vanhempainvapaita merkitä työtodistukseenkaan, koska rinnastetaan töissä oloon.

[/quote]

Paitsi jos on viisas työnantaja joka soittaa kaikkiiin CV:ssä oleviin paikkoihin ja kyselee työntekijästä kaikenlaista

Vierailija
71/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 21:49"]Ap jatkaa, että kyllä minut oli jo valittu. Mutta sanoin työnantajalle, että olen valmis omatoimisesti irtisanoutumaan ja hän voi valita jonkun muun haastattelukierrokselle päässeen, jos hän niin haluaa, koska en halua tupata firmaan raskaana, koska tämä asia oli itsellenikin täysi yllätys. Minut kuitenkin ehdottomasti haluttiin paikkaan ja sain sen käsityksen, että rehellisyyttäni arvostettiin tulevia työhaasteitakin ajatellen.

[/quote]

Ei ole todellista. Ja vuosi oli.. 1932?

[/quote]

Rehellisyyttä arvostetaan. Ei valehtelevia itseään ajattelevia ämmiä. Minä ainakin järjestäisin potkut tavalla tai toisella sellaiselle ihmiselle joka valehtelee raskaudestaan työhaastattelussa.  

Vierailija
72/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 22:16"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 21:49"]Ap jatkaa, että kyllä minut oli jo valittu. Mutta sanoin työnantajalle, että olen valmis omatoimisesti irtisanoutumaan ja hän voi valita jonkun muun haastattelukierrokselle päässeen, jos hän niin haluaa, koska en halua tupata firmaan raskaana, koska tämä asia oli itsellenikin täysi yllätys. Minut kuitenkin ehdottomasti haluttiin paikkaan ja sain sen käsityksen, että rehellisyyttäni arvostettiin tulevia työhaasteitakin ajatellen.

[/quote]

Anteeksi kun olen nainen, anteeksi kun lisäännyn, voin kyllä uhrautua teidän miesten puolesta yyyh.

[/quote]

Miksi työnantajan pitää kärsiä siitä että sinä teet lapsia?

Vierailija
73/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 22:24"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 21:49"]

Ap jatkaa, että kyllä minut oli jo valittu. Mutta sanoin työnantajalle, että olen valmis omatoimisesti irtisanoutumaan ja hän voi valita jonkun muun haastattelukierrokselle päässeen, jos hän niin haluaa, koska en halua tupata firmaan raskaana, koska tämä asia oli itsellenikin täysi yllätys. Minut kuitenkin ehdottomasti haluttiin paikkaan ja sain sen käsityksen, että rehellisyyttäni arvostettiin tulevia työhaasteitakin ajatellen.

[/quote]

toivottavasti tajuat edes hävetä omaa typeryyttäsi. ihan oikeasti, juuri tuollaisten vässyköiden takia me naiset olemme edelleen oikeuksiemme osalta niin paljon miehiä jäljessä, jopa täällä Suomessa. Aivan uskomatonta että sinun kaltaisiasi vielä löytyy. Kerro nyt vielä, että miehesi on jo päättänyt, että sinä jäät vauvan kanssa kotiin sillä aikaa kun hän tekee uraa. Koska lastenhoitohan on naisten työtä!

[/quote]

Työnantajan EI pidä joutua kärsimään toisten lastenteosta. Juuri sinunkaltaisten itsekkäiden naisten takia työnantajat karstavat naisia. Lapsia tehdään ollenkaan välittämättä työnantajasta

Vierailija
74/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 22:34"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 21:49"]

Ap jatkaa, että kyllä minut oli jo valittu. Mutta sanoin työnantajalle, että olen valmis omatoimisesti irtisanoutumaan ja hän voi valita jonkun muun haastattelukierrokselle päässeen, jos hän niin haluaa, koska en halua tupata firmaan raskaana, koska tämä asia oli itsellenikin täysi yllätys. Minut kuitenkin ehdottomasti haluttiin paikkaan ja sain sen käsityksen, että rehellisyyttäni arvostettiin tulevia työhaasteitakin ajatellen.

[/quote]

toivottavasti tajuat edes hävetä omaa typeryyttäsi. ihan oikeasti, juuri tuollaisten vässyköiden takia me naiset olemme edelleen oikeuksiemme osalta niin paljon miehiä jäljessä, jopa täällä Suomessa. Aivan uskomatonta että sinun kaltaisiasi vielä löytyy. Kerro nyt vielä, että miehesi on jo päättänyt, että sinä jäät vauvan kanssa kotiin sillä aikaa kun hän tekee uraa. Koska lastenhoitohan on naisten työtä!

[/quote]

Samat täältä. Häpeä ap.

Toivottavasti et saa tytärtä, kasvattaisit vain samanlaisen huonolla itsetunnolla varustetun "anteeksi sukupuoleni" -ressukan.

[/quote]

Mitä tekemistä rehellisyydellä on häpeämisen kanssa? AP ajattelee muitakin kuin omaa napaa. Valehtelu ei ole koskaan oikein. Jos joku muu kykenee tekemään työn paremmin niin työnantajalla pitää olla oikeus tietää totuus. 

Vierailija
75/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 22:38"]

Nimenomaan, kerrankin joku fiksu lukee ja kommentoi täällä. Raskaudesta ei ole mitään velvollisuutta kertoa ennen kuin laki määrää. Piste.

[/quote]

Sitten on turha odottaa ikinä työnvaihtoa koska seuraava työnantaja kyllä soittaa edellisiin paikkoihin ja kuulee AP:n toimista.

Ikinä en palkkaisi ihmistä joka ei olisi kertonut raskaudesta työhaastattelusta. 

Vierailija
76/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin palkkaamassa työntekijää, en todellakaan haluaisi, että työhaastattelussa kerrotaan raskaudesta. Ellei se sitten jo näy niin ettei voi olla huomaamatta. Sehän vain asettaa minut hankalaan asemaan, kun en saa antaa tiedon raskaudesta vaikuttaa päätökseen kuitenkaan. On siis paljon parempi, että en raskaudesta mitään tiedä ja voin rauhassa tehdä valintani niillä perusteilla, jotka on tiedossa ja ovat laillisia valintaperusteita. Sitten kun työsopimus on allekirjoitettu, arvostan tietenkin, että saan mahd. pian tietää tulevasta äitiyslomasta.

Vierailija
77/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 03:07"]

Jos olisin palkkaamassa työntekijää, en todellakaan haluaisi, että työhaastattelussa kerrotaan raskaudesta. Ellei se sitten jo näy niin ettei voi olla huomaamatta. Sehän vain asettaa minut hankalaan asemaan, kun en saa antaa tiedon raskaudesta vaikuttaa päätökseen kuitenkaan. On siis paljon parempi, että en raskaudesta mitään tiedä ja voin rauhassa tehdä valintani niillä perusteilla, jotka on tiedossa ja ovat laillisia valintaperusteita. Sitten kun työsopimus on allekirjoitettu, arvostan tietenkin, että saan mahd. pian tietää tulevasta äitiyslomasta.

[/quote]

Oletko yrittäjä?

Vierailija
78/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 03:07"]

[/quote]

Oletko yrittäjä?