Raskaana työhaastattelussa
Olin tietämättäni raskaana työhaastattelussa ja asia selvisi heti haastattelun jälkeen. Työ alkaa heinäkuun alussa. Sain paikan, mutta pohdin pitäisikö vielä ilmoittaa tämä lisäseikka. Mitä mieltä olet? En haluaisi huijarin mainetta.
Kommentit (78)
Hieno juttu ap, onnea työpaikasta. Mutta kai nyt edelleen tajuat sen, ettei raskaudesta kertomisesi tai kertomatta jättämisesi vaikuttanut asiaan mitenkään, koska valinta oli jo tehty aiemmin? Eli aivan turhaan "olit rehellinen" ja "ajattelit mainettasi", vain täydellisen idioottimainen työnantaja olisi yrittänyt tuossa vaiheessa perua valintaansa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 21:57"]
Just joo. Muistappa tulla sitten kertomaan jos palkittiin ( eipä ole vielä yksikään tullut).
[/quote]
Mä olen sitten se yksi. Sain työpaikan tänään onnittelujen kera! 2v määräaikainen sopimus kirjoitettu ja nyt saan sitten keskittyä nauttimaan raskaudesta! t. AP
[/quote]
Siis mitä mitä ap? Etkö aloitusviestissä kertonut, että sut oli jo valittu paikkaan? Mitäs lisäbonusta tämä nyt sitten muka on, eihän työnantaja tietenkään voi raskauden takia perua nimitystä. Vai menikö mulla nyt jotain tässä kuviossa ohi?
Kertoisin. Hoitaisin asian sähköpostitse tai muuten kirjallisesti, tai vähintäänkin julkisesti. Työnantajan on meinaan pirun vaikea irtisanoa raskaudestaan ilmoittanutta. Yt:issäkin raskaana olevat lähtevät ihan viimeisenä. Jos on yhtään maineestaan välittävä firma niin kiroavat vain mielessään.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 01:15"]Itse kertoisin. Kaverini oli työhaastiksessa, eikä vielä silloin tiennyt olevansa raskaana. Sai sitten tietää raskaudesta ja jonkun ajan kuluttua sai myös kyseisen työn. Ei kertonut raskaudesta pomolle kuin vasta sitten, kun maha oli jo niin iso että sitä ei saanut vaatteilla peitettyä.
Pomo raivostui ihan älyttömästi, huusi ja haukkui kaverini valehtelevaksi kieroilijaksi, joka aiheuttaa vaan lisäharmia ja järjestelyjä firmalle, kun joutuvat nyt etsimään äitiysloman ajaksi korvaajan ja painotti, että raskaudesta tulee kertoa haastattelussa. Ei auttanut selittelyt ettei tiennyt, ei uskonut pomo.
Kaikki pomot eivät tietenkään ole samanlaisia. Itse en kumminkaan polttaisi siltoja takanani, jos kyseinen työ olisi tulevaisuudessakin mieluisa.
[/quote]
Miksi pitäisi kertoa, eihän sitä saa kysyäkään työhaastattelussa? Eikä vanhempainvapaita merkitä työtodistukseenkaan, koska rinnastetaan töissä oloon.
Ap jatkaa, että kyllä minut oli jo valittu. Mutta sanoin työnantajalle, että olen valmis omatoimisesti irtisanoutumaan ja hän voi valita jonkun muun haastattelukierrokselle päässeen, jos hän niin haluaa, koska en halua tupata firmaan raskaana, koska tämä asia oli itsellenikin täysi yllätys. Minut kuitenkin ehdottomasti haluttiin paikkaan ja sain sen käsityksen, että rehellisyyttäni arvostettiin tulevia työhaasteitakin ajatellen.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 21:49"]Ap jatkaa, että kyllä minut oli jo valittu. Mutta sanoin työnantajalle, että olen valmis omatoimisesti irtisanoutumaan ja hän voi valita jonkun muun haastattelukierrokselle päässeen, jos hän niin haluaa, koska en halua tupata firmaan raskaana, koska tämä asia oli itsellenikin täysi yllätys. Minut kuitenkin ehdottomasti haluttiin paikkaan ja sain sen käsityksen, että rehellisyyttäni arvostettiin tulevia työhaasteitakin ajatellen.
[/quote]
Ei ole todellista. Ja vuosi oli.. 1932?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 21:49"]Ap jatkaa, että kyllä minut oli jo valittu. Mutta sanoin työnantajalle, että olen valmis omatoimisesti irtisanoutumaan ja hän voi valita jonkun muun haastattelukierrokselle päässeen, jos hän niin haluaa, koska en halua tupata firmaan raskaana, koska tämä asia oli itsellenikin täysi yllätys. Minut kuitenkin ehdottomasti haluttiin paikkaan ja sain sen käsityksen, että rehellisyyttäni arvostettiin tulevia työhaasteitakin ajatellen.
[/quote]
Anteeksi kun olen nainen, anteeksi kun lisäännyn, voin kyllä uhrautua teidän miesten puolesta yyyh.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 21:49"]
Ap jatkaa, että kyllä minut oli jo valittu. Mutta sanoin työnantajalle, että olen valmis omatoimisesti irtisanoutumaan ja hän voi valita jonkun muun haastattelukierrokselle päässeen, jos hän niin haluaa, koska en halua tupata firmaan raskaana, koska tämä asia oli itsellenikin täysi yllätys. Minut kuitenkin ehdottomasti haluttiin paikkaan ja sain sen käsityksen, että rehellisyyttäni arvostettiin tulevia työhaasteitakin ajatellen.
[/quote]
toivottavasti tajuat edes hävetä omaa typeryyttäsi. ihan oikeasti, juuri tuollaisten vässyköiden takia me naiset olemme edelleen oikeuksiemme osalta niin paljon miehiä jäljessä, jopa täällä Suomessa. Aivan uskomatonta että sinun kaltaisiasi vielä löytyy. Kerro nyt vielä, että miehesi on jo päättänyt, että sinä jäät vauvan kanssa kotiin sillä aikaa kun hän tekee uraa. Koska lastenhoitohan on naisten työtä!
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 21:49"]
[/quote]
toivottavasti tajuat edes hävetä omaa typeryyttäsi. ihan oikeasti, juuri tuollaisten vässyköiden takia me naiset olemme edelleen oikeuksiemme osalta niin paljon miehiä jäljessä, jopa täällä Suomessa. Aivan uskomatonta että sinun kaltaisiasi vielä löytyy. Kerro nyt vielä, että miehesi on jo päättänyt, että sinä jäät vauvan kanssa kotiin sillä aikaa kun hän tekee uraa. Koska lastenhoitohan on naisten työtä!
[/quote]
Samat täältä. Häpeä ap.
Toivottavasti et saa tytärtä, kasvattaisit vain samanlaisen huonolla itsetunnolla varustetun "anteeksi sukupuoleni" -ressukan.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 21:49"]
sain sen käsityksen, että rehellisyyttäni arvostettiin tulevia työhaasteitakin ajatellen.
[/quote]
siis mitä tämä tarkoittaa? Että seuraavissa firman pikkujouluissa henkilöstöpäällikkö (luonnollisesti mies) pikkuhiprakassa kehuu sinua "reiluksi jätkäksi" samalla kun kourii sinua tanssilattialla? Että saat reilun palkankorotuksen ennen kollegaasi, koska työnantajan mielestä olet niin "reilu ja huomaavainen"? Herätys pahvi.
Nimenomaan, kerrankin joku fiksu lukee ja kommentoi täällä. Raskaudesta ei ole mitään velvollisuutta kertoa ennen kuin laki määrää. Piste.
Minä en kertoisi ennen kuin alkaisi näkyä ellei tietysti tule sairauslomaa. Ei se tarkoita, että on epärehellinen, se vaan tarkoittaa, ettei raskaus liity mitenkään siihen työhön. Työ työnä, yksityisasiat yksityisasioina.
Minä kerroin viikolla 14, kun alkoi jo näkyä ja tuli pari päivää sairauslomaakin. Muuten olisin kertonut vasta myöhemmin. Joillekin yhteistyökumppaneille laitan viestiä vasta parin viikon päästä juur ennen kuin jään äitiyslomalle. Mitä se niille aiemmin kuuluu, kun jatkavat vaan sitten hommia toisen henkilön kanssa.
AP on nyt lueskellut kommentteja ja asiaan on selvästi kahden laista kantaa. Olen kuitenkin kallistumassa kertomisen puolelle, sillä silloin pelastan ainakin maineeni, mutta mahdollisesti saan myös työn. Jos en kerro, saan töitä todennäköiseen äitiyslomaan saakka puoleksi vuodeksi, mutta sen jälkeen en usko minulla pääsyä alan töihin kovin helpolla oleva.. Kuitenkin pitkällä tähtäimellä ajattelisin rehellisyyden voittavan. Minut on kuitenkin jo perehdytetty ja kaikkia yhteistyötahoja on informoitu valinnastani, joten uskoisin aika pitkälti, ettei valintaa enää peruta mahdollisen äitiysloman takia (joka voisi olla mahdollinen kenelle vain naiselle joka paikalleni valittaisiin, riski on aina olemassa kun palkkaa tietyn ikäisen naisen).
Itse kertoisin vastaavassa tilanteessa. Rehellisyys on hyve ja ainakin voi nukkua yönsä levollisesti, kun on puhtaat jauhot pussissa.
Jos työnantaja pyörtää päätöksensä työsuhteesta, niin harmihan se on. Voit myös itse tarjoutua luopumaan työstäsi. Tämä todennäköisesti parantaisi mahdollisuuttasi työllistyä jatkossa.
Minäkin kertoisin. Ajattelen ap: lailla hiukan pidemmän aikavälin uramahdollisuuksia.
Minä en ottanut ylennystä vastaan, kun uusi lapsi oli "työn alla", kaverini sai pestin kun häntä siihen suosittelin. Muistaakseni hän oli jo raskaana aloittaessaan ja eteni myymäläpäälliköksi. Minut irtisanottiin yt:ssä. Joten ei asian kertomatta jättäminen ole aina este.
Olisko paikka siis pätkä vai vakituinen? Jos pätkä, joka päättyy ennen äitiyslomaa, niin ihan turha kertoa yhtään mitään. Ei tarvi kertoa edes sitä lakisääteistä 2kk aiemmin. Jos taas pätkä, joka päättyy vanhempainvapaan aikana, niin kertoisin kun on "varmaa" (viikot 12+), oli koeaika menossa tai ei. Ja vakipaikassa kertomista vitkuttaisin yli koeajan.
t. koeajalla raskauden vuoksi kenkää saanut.
Minulla saman tyylinen tarina, tosin en ollut raskaana vaan odotin vastausta, että pääsenkö opiskelemaan. Olin ollut samassa työpaikassa valmistumisesta asti, eli 4 vuotta. Olin todella kyllästynyt elämääni ja halusin vaihtelua, olin hakenut opiskelemaan jo monta kertaa enkä uskonut enää mahdollisuuksiini. Päätin ottaa virkavapaata ja vaihtaa työpaikkaa.Työhaastatteluissa en ollut vielä saanut edes pääsykoekirjetta, joten en puhunut jatko-opiskeluista. Kysyttäessä mainitsin, että on harkinnassa ollut. Sain mieleiseni paikan. Kesälomalla sain tietää päässeeni opiskelemaan. Uusi pomoni lomaili heinäkuun ja työ alkoi 1.8. Kiva mennä ensimmäisenä päivänä kertomaan, että otanpa muuten loparit. Pomolle sanoin, että tarkoitus ei ollut huijata, mutta pääsykoekirjekään ei ollut saapunut ollessani haastattelussa. Hän tokaisi, ettei olisi itsekään kertonut.
No nyt oon kuullut kaiken. Onnea ja menestystä vaan urallesi lapasena ap.
Onnea ap:lle työstä ja raskaudesta! Tulethan kertomaan kahden vuoden päästä, saitko jatkoa sopimuksellesi.