Päivähoidossa tuomitaan se jos äiti vie lapset hoitoon lomallaan.
Miksi ketään ei kiinnosta se kun miehet ihan pääsääntöisesti vievät lapset hoitoon lomaillessaan jos vaimo on töissä? Hirveää seksismiä!
Kommentit (132)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:09"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 22:18"]
Kumpi teistä on tuomittavampaa / vahingollisempaa lapselle: se, että koko perhe lomailee neljä viikkoa samaan aikaan vai se, että vanhempien lomat menevät limittäin > lapsella pidempi kesäloma ja vanhemmilla muutama päivä omaa lomaa?
[/quote]
Tähän ois kiinnostavaa kuulla kommentteja.
[/quote]Mihin vittuun vanhempi tarvitsee "omaa lomaa" yhteiskunnan kustannuksella?
[/quote]
Ihmiset tarvitsevat lomaa lepäämiseen ja palautumiseen.
Oisko sitten ideaalitilanne se että vanhemmat ois lomalla peräkkäin > lapselle 8 viikkoa lomaa > yhteiskunnalle vielä vähemmän kustannuksia?
Tuossa ylemmässä esimerkissä yhteiskunta säästää verrattuna siihen että koko perhe lomailisi yhtä aikaa - huolimatta siitä että vanhemmilla on omia lomapäiviä. Samalla lapset saavat pidemmän kesäloman kuin niissä perheissä joissa vanhemmat lomailevat yhtä aikaa.
Kumpi sinusta on tärkeämpää: verovarojen säästö vai lapsen mahdollisimman pitkä loma päiväkodista?
[/quote]Molemmat on tärkeämpiä kuin se, että vanghempi "saa" lomaa omista lapsistaan.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:36"]
Olin 2 viikkoa lomalla töistä keväällä. Vein silti lapset hoitoon neljäksi tunniksi joka päivä, koska maksuista ei olisi saanut yhtään hyvitystä.
[/quote]Eli teit lapsesi elämästä huonompaa siksi, että olit jo maksanut siitä? Selkisi. Kai muuten tiedät, että maksat lapsesi hoitamisen kustannuksista vain murto-osan? noin ajateltuna olet ihan saatanasti rahaa velkaa kunnallesi.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:46"]
Luulisi että jokainen lapsiaan rakastava vanhempi pitäisi lapsensa kotona aina kun mahdollista ja viettäisi heidän kanssaan aikaa, omien lasten! Aikamoisia luusereita jotka lomalla vievät lapset hoitoon, siinä ei paljon lapsia ajatella, on vain minä minä. Miksi ihmeessä nämä minä ihmiset hankkivat lapsia?
[/quote]
Tää on ihan mielenkiintoinen keskustelu. Missä menee raja? Onko vanhemmilla oikeutta harrastuksiin? Saako isä tai äiti mennä mökille kavereittensa kanssa viikonlopuksi tai edes vuorokaudeksi ilman lapsia?
[/quote]Tietysti saa! Kunhan ei hoidata lapsiaan sillä aikaa verovaroilla. Kyllä mä mieluummin kustannan yhden taitavan ja empaattisen saattohoitajan vanhainkotiin kuin maksan siitä, että vanhemmat kaivelevat napaansa himassa sillä aikaa, kun yhteiskunta hoitaa lapset.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:57"]
Kumpi teistä on tuomittavampaa / vahingollisempaa lapselle: se, että koko perhe lomailee neljä viikkoa samaan aikaan vai se, että vanhempien lomat menevät limittäin > lapsella pidempi kesäloma ja vanhemmilla muutama päivä omaa lomaa?
[/quote]
[/quote]Mihin vittuun vanhempi tarvitsee "omaa lomaa" yhteiskunnan kustannuksella?
[/quote]
Oisko sitten ideaalitilanne se että vanhemmat ois lomalla peräkkäin > lapselle 8 viikkoa lomaa > yhteiskunnalle vielä vähemmän kustannuksia?
Tuossa ylemmässä esimerkissä yhteiskunta säästää verrattuna siihen että koko perhe lomailisi yhtä aikaa - huolimatta siitä että vanhemmilla on omia lomapäiviä. Samalla lapset saavat pidemmän kesäloman kuin niissä perheissä joissa vanhemmat lomailevat yhtä aikaa.
Kumpi sinusta on tärkeämpää: verovarojen säästö vai lapsen mahdollisimman pitkä loma päiväkodista?
[/quote]Molemmat on tärkeämpiä kuin se, että vanghempi "saa" lomaa omista lapsistaan.
[/quote]
Miksi? Onko kamalaa myös se jos lapsi on yökylässä mummolassa? Silloinkin vanhemmat saavat lomaa lapsestaan.
"Kumpi teistä on tuomittavampaa / vahingollisempaa lapselle: se, että koko perhe lomailee neljä viikkoa samaan aikaan vai se, että vanhempien lomat menevät limittäin > lapsella pidempi kesäloma ja vanhemmilla muutama päivä omaa lomaa?"
Lapsuus on vain kerran ja siihen kuuluu lapselle huolettomat kesät ja se muisto säilyy lapsen eliniän.
Se on vain järjestely kysymys, meillä lapset ovat olleet koko kesän lomalla ja vanhemmat limittäneet lomansa, mummot ja vaarit ovat antaneet lapsille yhden viikon lomastaan ja puuttuville viikoille palkanneet tutun opiskelijan kotiin hoitamaan lapsia, näin on toimittu vauvaiästä yläasteikäiseksi. Samoin syys- ja talvilomat. Eikä se ole vienyt meitä perikatoon, vaan säästetty muissa menoissa. Lapset ovat olleet tyytyväisiä.
[/quote]
Kivasti olette saaneet asiat järjestettyä. Mutta oisko sulla kanta myös tuohon kysymykseen? Kumpi parempi, lapsille 4 viikkoa lomaa ja koko perhe koolla vai lapsille pidempi loma josta osa toisen vanhemman kanssa?"
En edes muista milloin meillä olisi ollut yhtäaikaa lomaa, kun molemmilla lomat vuorottelevat. Eikä kumpikaan vanhempi kaipaile omaa lomaa tai aikaan, sillä haluamme viettää lasten kanssa mahdollisimman paljon. Se aika mitä lapset ovat pieniä, se on todella lyhyt aika ja siihen kannattaa mielestäni panostaa mahdollisimman paljon ja nyt kun lapset ovat isompia ja omat kaverit, niin sitä omaa aikaa ja lomaa on enemmän käytettävissä.
Meillä lapset iloitsivat pitkistä lomista ja se näkyi myös heidän käytöksestään ja koulu menestyksestä, enkä koskaan ole tuntenut, että jotakin olisin niistä vuosista menettänyt, vaan päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 00:03"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:46"]
Luulisi että jokainen lapsiaan rakastava vanhempi pitäisi lapsensa kotona aina kun mahdollista ja viettäisi heidän kanssaan aikaa, omien lasten! Aikamoisia luusereita jotka lomalla vievät lapset hoitoon, siinä ei paljon lapsia ajatella, on vain minä minä. Miksi ihmeessä nämä minä ihmiset hankkivat lapsia?
[/quote]
Tää on ihan mielenkiintoinen keskustelu. Missä menee raja? Onko vanhemmilla oikeutta harrastuksiin? Saako isä tai äiti mennä mökille kavereittensa kanssa viikonlopuksi tai edes vuorokaudeksi ilman lapsia?
[/quote]Tietysti saa! Kunhan ei hoidata lapsiaan sillä aikaa verovaroilla. Kyllä mä mieluummin kustannan yhden taitavan ja empaattisen saattohoitajan vanhainkotiin kuin maksan siitä, että vanhemmat kaivelevat napaansa himassa sillä aikaa, kun yhteiskunta hoitaa lapset.
[/quote]
Tää on nyt ristiriidassa sen kanssa että "jokainen lapsiaan rakastava vanhempi pitäisi lapsensa kotona aina kun mahdollista ja viettäisi heidän kanssaan aikaa, omien lasten!" Eihän harrastaessa ja mökkiviikonlopuilla "vietetä aikaa lasten kanssa aina kuin mahdollista".
Jos pointtina on verovarojen säästö, silloin kannattaisi edistää sitä että vanhemmat eivät pitäisi lomiaan yhtä aikaa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 00:04"]
[/quote]
Kivasti olette saaneet asiat järjestettyä. Mutta oisko sulla kanta myös tuohon kysymykseen? Kumpi parempi, lapsille 4 viikkoa lomaa ja koko perhe koolla vai lapsille pidempi loma josta osa toisen vanhemman kanssa?"
En edes muista milloin meillä olisi ollut yhtäaikaa lomaa, kun molemmilla lomat vuorottelevat. Eikä kumpikaan vanhempi kaipaile omaa lomaa tai aikaan, sillä haluamme viettää lasten kanssa mahdollisimman paljon. Se aika mitä lapset ovat pieniä, se on todella lyhyt aika ja siihen kannattaa mielestäni panostaa mahdollisimman paljon ja nyt kun lapset ovat isompia ja omat kaverit, niin sitä omaa aikaa ja lomaa on enemmän käytettävissä.
Meillä lapset iloitsivat pitkistä lomista ja se näkyi myös heidän käytöksestään ja koulu menestyksestä, enkä koskaan ole tuntenut, että jotakin olisin niistä vuosista menettänyt, vaan päinvastoin.
[/quote]
Jos ei puhuta teidän ratkaisusta vaan yleisellä tasolla? 4 viikkoa lomaa ja koko perhe koolla vai lapsille pidempi loma josta osa toisen vanhemman kanssa?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:59"]
Olin 2 viikkoa lomalla töistä keväällä. Vein silti lapset hoitoon neljäksi tunniksi joka päivä, koska maksuista ei olisi saanut yhtään hyvitystä.
[/quote]Eli teit lapsesi elämästä huonompaa siksi, että olit jo maksanut siitä? Selkisi. Kai muuten tiedät, että maksat lapsesi hoitamisen kustannuksista vain murto-osan? noin ajateltuna olet ihan saatanasti rahaa velkaa kunnallesi.
[/quote]
Näin ajatellen ihan jokainen työnsä vuoksi lapsia hoidossa pitävä on. Lopetetaanko työnteko? Milläs sitten eletään?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi? Onko kamalaa myös se jos lapsi on yökylässä mummolassa? Silloinkin vanhemmat saavat lomaa lapsestaan.
[/quote]Ei ole, koska mummo ja ukki ovat lähisukulaisia eikä tuo satunnainen hoitopäivä maksa veronmaksajille mitään. Miksi muuten koet halua päästä lapsestasi eroon?
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 00:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:59"]
[/quote]
Näin ajatellen ihan jokainen työnsä vuoksi lapsia hoidossa pitävä on. Lopetetaanko työnteko? Milläs sitten eletään?
[/quote]Ei. Työnteko on tarpeen. Sen sijaan lapsella on oikeus lomaan silloin kun vanhemmallakin lomaa on.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 19:46"]
Jaa. No mä en kyllä hyväksy yhtään sen enempää että isä on vapailla kuin äitikään jos lapsi viedään päiväkotiin. Olen ollut useammassa päiväkodissa töissä ja pidän kyllä huolen että omat lapseni ovat aina kotona kun mahdollista ja päivät niin lyhyet kuin pystyy järjestämään. Päiväkoti on lpasen pakollinen säilytyspaikka työpäivän ajan eikä ole todellakaan mitään syytä pitää lasta siellä minuuttiakaan enempää kuin on pakko!
[/quote]
Joo, isä tekee lomallaan parkettiremonttia asuntoon yksi huone kerrallaan. Näppärää kun lapsi juoksee jaloissa ja saa purut keuhkoihinsa. Kuulokin tykkää hyvää sirkkelin äänestä. Miksi oletetaan, että isä tai äiti löhöilee lomapäivän ajan? Lomapäivä saattaa olla kiireisten kasautuneiden askareiden tai nikkarointien tekemiseen ainoa vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 00:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Ei ole, koska mummo ja ukki ovat lähisukulaisia eikä tuo satunnainen hoitopäivä maksa veronmaksajille mitään. Miksi muuten koet halua päästä lapsestasi eroon?
[/quote]
Mutta pääpointtihan oli se että vanhemmat eivät saa saada lomaa lapsistaan. Lapsivapaata lomaa se mummola-aikakin on.
Onko ne verorahat sittenkin tärkeämpiä? Silloinhan tuo limittäis/peräkkäisloma olisi paras vaihtoehto. Samoin siinä tapauksessa että lapselle halutaan mahdollisimman pitkä loma ja paljon aikaa vanhempiensa kanssa.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:36"]
[/quote]
Lapseni jatkoi normaalia arkeaan, ei minusta muuttunut huonommaksi hänen elämä vaikka itse olin lomalla. Vein päiväkotiin koska lasku on sama oli sitten kotona tai ei. Saipahan ruuan siellä ja iltapäivällä kun hain kotiin olin ehtinyt valmistaa päivällisen etukäteen, joten aika paljon jäi vielä laatuaikaa meille.
Olen kyllä maailman huonoin ihminen kun näin olen toiminut.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 01:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:36"]
[/quote]
Lapseni jatkoi normaalia arkeaan, ei minusta muuttunut huonommaksi hänen elämä vaikka itse olin lomalla. Vein päiväkotiin koska lasku on sama oli sitten kotona tai ei. Saipahan ruuan siellä ja iltapäivällä kun hain kotiin olin ehtinyt valmistaa päivällisen etukäteen, joten aika paljon jäi vielä laatuaikaa meille.
[/quote] ja tämä vain ja ainoastaan rahan takia! joku tyhmä kuten mä, vois ymmärtää asian niin et raha on sulle tärkeämpi kuin oma lapsi. entäs se lapsi joka jää päiväkotiin miettimään "mitä pahaa mä olen äidille tehnyt kun en saanut olla äidin kanssa kotona".
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 01:41"][quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 01:30"]
[/quote]
[/quote] ja tämä vain ja ainoastaan rahan takia! joku tyhmä kuten mä, vois ymmärtää asian niin et raha on sulle tärkeämpi kuin oma lapsi. entäs se lapsi joka jää päiväkotiin miettimään "mitä pahaa mä olen äidille tehnyt kun en saanut olla äidin kanssa kotona".
[/quote]
Ei tietenkään ole tärkeämpi, mutta yksinhuoltajana siivoojan palkalla en kylve rahassa, joten tällä ratkaisulla jäi lounas ja välipala päiväkodin annettavaksi. Kuten kirjoitin, lapsi vietti aikaansa 4 tuntia päiväkodissa joista kaksi tuntia päiväunilla eli siltikin jäi normaalia enemmän meille aikaa kuin tavallisena arkena olla kotona.
Totaalyh:lle jolla ei ole turvaverkkoja suon kyllä mielelläni muutaman tunnin vapaata per päivä lomallaan. Jos nyt kuitenki pitää pitkiä viikonloppuja ja vaikka edes sen viikon loman lapselle...
No totta hemmetissa tuomitaan. Mutta ihan molemmat.
itse todistin seuraavan tapauksen. Viikko sitten kun oli kunnon helteet olin itse vapaa päivällä ja omien lasteni kanssa läheisellä rannalla piknikillä.
samalle rannalle tuli retkelle myös eräs perhe joiden vanhin lapsi 4v on päiväkodissa jossa olen töissä. Perheellä oli mukana vauva ja 2 v joiden kanssa äiti on kotona. olivat monta tuntia rannalla, oli eväitä leikkivät. Isäkin oli nmukana oli vapaa päivällä.
tämä 4v ei ollut mukana ja laitoin työkaverille viestin ja sain vastauksen että siellä oli ollut tää yksi lapsi hoidossa koko päivän 7-17.
minust se oli törkeää ja olin todella surullinen.
Mitäköhän sen lapsen mielessä liikkuu, koko muu perhe on ihanalla retkellä ja hänet lykätään pois.
Moraalisesti ei ole oikein, että lapset viedään päiväkotiin, jos jompikumpi vanhempi on kotona, sillä subjektiivinen päivähoio-oikeus on luotu elinkeinoelämän tarpeista tai lapsi tarvitsee hoitoa lääketiet. tai sos.perustein ja samaan aikaan työlainsäädännön avulla mahdollistetaan kuitenkin vanhemmille palkallisia vapaapäiviä ja lomia. Ristiriitaista ja kallista lystiä yhteiskunnalle ja elinkeinoelämälle.
Vanhemmat ovat jo nyt antaneet viestin päättäjille omilla väärin käytöksellään viemällä lapsensa päivähoitoon, vaikka ovat kotona ja maksattaneet hoidon yhteiskunnalle (todellisuudessa hoitomaksut ovat 800-1400 e/kk, josta vanhemmat maksavat vain pienen osan).
Hallitus on jo nyt puuttunut väärinkäytöksiin ja ensi vuoden alusta rajoitetaan subjektiivista päivähoito-oikeutta kaikilta, jos jompikumpi vanhempi on kotona. Ja lisää on tulossa.
Ja se on mielestäni ihan oikein, sillä ei elinkeinoelämä eikä yhteiskunta kestä loputtomiin olla maksumiehenä, kun vanhemmat viettävät palkallista "omaa aikaa" ja saman aikaisesti yhteiskunta maksaa heidän lapsensa hoidon, vaikka se olisi vanhempien tehtävä.
[/quote]
No, mä ajattelisin, että onnelliselle ja tasapainoiselle perhe-elämälle olisi parempi se, että koko perhe saa lomailla yhdessä eikä niin, että vanhemmat lomailee erikseen, vaikka lapsilla olisi sitten pidempi loma.
No, meillä lapset vielä päivähoidossa ja toki koulussa pitää pitää lomia limittäin pakosta, mutta kyllä musta se, että aikuiset saa olla yhdessä loma-aikansa (lasten kanssa toki) edesauttaa enemmän onnellista parisuhdetta ja perhettä kuin että lomaillaan yksin lasten kanssa ja välillä päiviä ilman lapsia.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:45"]
"Kylla se jotain kertoo vanhemmuudesta, jos lapset haluavat hoitoon mielummin kuin olla kotona. Vasta noin 10v ylospain on normaalia etta lapset haluavat ystavat ennen kotia. Ja olen siis se sama ulkosuomalainen joka on edelleen jarkyttynyt etta moinen systeemi on Suomessa edes mahdollista. Lapset hoidetaan kotona, ja jos tyon vuoksi pitaa hoitaa lapset kodin ulkopuolella, lapset pidetaan kotona niin paljon kuin mahdollista aina kun on mahdollisuus! PISTE."
Suomessa on kasvamassa sukupolvi, joka on täysin laitostunut, he tarvitsevat koko ajan ohjattua toimintaa ja kymmenittäin ihmisiä ympärille, muuten he ovat täysin hukassa.
Samaiset lapset eivät "osaa" olla omassa kodissaan, eivät leikkiä tai tehdä muutakaan vaan he turhautuvat. Eivätkä he ylipäätään tiedä mitä kotona tehdään tai vietetään aikaan, he ovat normaalista arjesta täysin vieraantuneita, joka näkyy jo nyt kasvavana lasten pahoinvointina ja häiriökäyttäytymisenä.
Monet vanhemmat ovat yhtä pihalla. Yhteiskunta ei enää pysty vastaamaan hätähuutoihin, koska lastensuojelu ja poliisi ovat ylityöllistettyjä ja voimattomia kasvavan ongelman kanssa.
[/quote]
Miten korjaisit tätä tilannetta?