Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivähoidossa tuomitaan se jos äiti vie lapset hoitoon lomallaan.

Vierailija
29.05.2014 |

Miksi ketään ei kiinnosta se kun miehet ihan pääsääntöisesti vievät lapset hoitoon lomaillessaan jos vaimo on töissä? Hirveää seksismiä!

Kommentit (132)

Vierailija
21/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 19:46"]Jaa. No mä en kyllä hyväksy yhtään sen enempää että isä on vapailla kuin äitikään jos lapsi viedään päiväkotiin. Olen ollut useammassa päiväkodissa töissä ja pidän kyllä huolen että omat lapseni ovat aina kotona kun mahdollista ja päivät niin lyhyet kuin pystyy järjestämään. Päiväkoti on lpasen pakollinen säilytyspaikka työpäivän ajan eikä ole todellakaan mitään syytä pitää lasta siellä minuuttiakaan enempää kuin on pakko!

[/quote]

Ja mitä jos se lapsi nauttii päivähoidossa olemisesta ja kavereiden kanssa leikkimisestä enemmän kuin kotona yksin kyhjöttämisestä leluineen. Veikkaanpa ettei kukaan lomaileva äiti vain leiki nonstoppina leegoilla...

Vierailija
22/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 19:46"]Jaa. No mä en kyllä hyväksy yhtään sen enempää että isä on vapailla kuin äitikään jos lapsi viedään päiväkotiin. Olen ollut useammassa päiväkodissa töissä ja pidän kyllä huolen että omat lapseni ovat aina kotona kun mahdollista ja päivät niin lyhyet kuin pystyy järjestämään. Päiväkoti on lpasen pakollinen säilytyspaikka työpäivän ajan eikä ole todellakaan mitään syytä pitää lasta siellä minuuttiakaan enempää kuin on pakko!

[/quote]

Ja mitä jos se lapsi nauttii päivähoidossa olemisesta ja kavereiden kanssa leikkimisestä enemmän kuin kotona yksin kyhjöttämisestä leluineen. Veikkaanpa ettei kukaan lomaileva äiti vain leiki nonstoppina leegoilla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se päiväkoti todellakaan ole lapselle niin paha paikka kuin täällä annetaan ymmärtää! Meillä oli juuri keväällä 2v pikkusisarus viikon kipeänä. Kysyin 4v isoveljeltä joka ilta, että haluatko mennä päiväkotiin vai olla kotona ja varmistin vastauksen vielä aamulla - ja aina vastaus oli sama: Haluan! Tuon ikäisille ne kaverit on jo todella tärkeitä. Ja turha sanoa, että voi niitä nähdä vapaa-ajallakin, kun ei niitä noin vain voi. Jos lapsi lomailee eri aikaan kuin kaverinsa niin ei sitä kuukaudessa uusia ystävyyssuhteita luoda.

Että mitäs jos ihan oikeasti ottaisitte keskusteluun mukaan myös sen lapsen näkökulman.

Vierailija
24/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 21:46"]Otsikkoon tekisi mieli jatkaa, että sitten kun eskarilaista pitää silloin tällöin kotona, kun kotona ollaan, niin sitten se onkin yhtäkkiä kovin haitallista :D 

[/quote]

Eskarilaisilla on kyllä pitkät lomat ja muutenkin vain opetusta 20h/vko. Mutta ilman muuta myös lapsille kuuluu lomaa päivähoidosta. Vaikka lapsi itse sanoo tykkäävänsä yms niin aikuisten tehtävä ja velvollisuus on huolehtia siitä, että lapsi saa tauon ryhmästä, metelistä, ohjatusta päivästä jne. Ajatelkaa itse kuinka kierroksillä kävisitte, jos olisitte ryhmässä suurimman osan valveillaoloajasta 52 vk/vuosi! Ja aatelkaa mitä se tekis kehittyvälle keskushermostolle...

Vierailija
25/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi moni päiväkoti sulkee ovensa heinäkuuksi. Vanhemmat eivät sentään varahoitoon vie niin helposti.

Vierailija
26/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi teistä on tuomittavampaa / vahingollisempaa lapselle: se, että koko perhe lomailee neljä viikkoa samaan aikaan vai se, että vanhempien lomat menevät limittäin > lapsella pidempi kesäloma ja vanhemmilla muutama päivä omaa lomaa?

Vierailija
27/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin siis kun jos 4-v. itse vielä haluaakin, niin päiväkotiin vaan?!

On meitä moneen lähtöön, mutta lapsella vain yksi lapsuus. Voisiko yrittää tehdä siitä mahdollisimman stressivapaan?

Vierailija
28/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voivat valita sen laittaako jalkaan siniset vai punaiset sukat tai ottaako välipalaksi omenan vai banaanin. Lapsi EI voi valita tai päättää sitä meneekö päivähoitoon vai ei. Jos lapseni olisi mieluummin päiväkodissa kuin kotona lomalla, miettisin hyvin tarkkaan mitä vikaa vanhemmuudessani on...

Vierailija
29/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö äidit ja isät osaa olla yhtään lastensa kanssa? Käsittämätöntä.

Vierailija
30/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö äidit ja isät osaa olla yhtään lastensa kanssa? Käsittämätöntä.

Vierailija
31/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 22:23"]

Lapset voivat valita sen laittaako jalkaan siniset vai punaiset sukat tai ottaako välipalaksi omenan vai banaanin. Lapsi EI voi valita tai päättää sitä meneekö päivähoitoon vai ei. Jos lapseni olisi mieluummin päiväkodissa kuin kotona lomalla, miettisin hyvin tarkkaan mitä vikaa vanhemmuudessani on...

[/quote]

Kyllä meillä saa lapsi välillä päättää meneekö päiväkotiin vai ei. Yleensä just niissä tilanteissa kun sisarus on kipeänä. Kipeä sisarus ei jaksa riekkua ja temmeltää eikä voida mennä ulos > usein toinen valitsee päiväkodin ja se on musta ihan jees. En tosiaankaan jaksa tuollaisen takia mennä nurkkaan nyyhkimään huonoa vanhemmuuttani! :D

Vierailija
32/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan jaksa nousta aamulla jos ei ole pakko, en todellakaan nousisi sen takia että kakara pitää viedä hoitoon, pitäisi aamulla aikaisin nousta, käydä suihkussa ja pukea itsensä ja lapsi parempiin vaatteisiin ihan vaan sen takia että pääsisi päiväksi eroon kersasta, joo ei. Kyllä minä notkun mielummin vaikka sohvalla aamutakissa, ja lapsi leikkii yökkärit päällä omia leikkejään.

Jos vapaapäivänäni veisin muksun hoitoon, niin mitä sitten loppupäivän tekisin siihen asti kun se pitää hakea kotiin? Menisin takaisin kotiin, riisuisin vaatteet ja menisin takaisin sänkyyn?

Vierailija
33/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 20:11"]

Tämä keskustelu tässä on valetta. Todellakin päiväkodissa yleisesti päivitellään äitejä jotka tuovat lapsen hoitoon lomallaan, vapaapäivänään tai sairaslomallaan kun taas isän selitykseksi lapsen tuomiselle hoitoon riittää se, että ei "pärjää" tai "jaksa" lasten kanssa yksin. Jos äiti sanoo päiväkotihenkilökunnalle jotakin vastaavaa asiasta otetaan yhteyttä lastensuojeluun, koska silloin lapsen kasvusta ja kehityksestä on huoli. Miksi isän jaksamattomuus ei ole huolen paikka, kysynpä vain. Nimimerkillä: taas yksi lto

[/quote]

Mitä ihmettä; ihanko oikeasti otatte lastensuojeluun yhteyttä jos äiti tuo lapsen omalla sairaslomallaan hoitoon? Täytyypä muistaa seuraavalla saikulla oikein erikseen mainita pk:ssa että aion makoilla itse kotona potemassa, mielenkiinnolla odotan mitä lastensuojelussa asiasta sanotaan.

Ollaan myös miehen kanssa joka ikinen kesä järkätty itsellemme muutama päivä Ihan Omaa Lomaa (kumpikin siis erikseen) niin että lapset ovat olleet hoidossa.  Näin tullaan tekemään jatkossakin. :) Lapsilla puolestaan on ollut lomaa pk:sta vähintään viisi viikkoa.

[/quote] Minusta on hienoa että vietätte muutaman päivän omaa lomaa. Kyllä se omakin aika on ihanaa. Siivota rauhassa tai tai lukea ja ottaa vaikka sidukan. Ihana hiljaisuus kun on yksin kotona. Sit jaksaa olla hyvä äiti mussukoille taas. Elin ennen lapsia ja elän taas. Myös äiti on ihminen.

Vierailija
34/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä lailla surettaa isän kuin äidinkin taholta haluttomuus tai kyvyttömyys

olla oman lapsensa kanssa loma-aikana.

t: varhaiskasvattaja

Vierailija
35/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 21:50"]

Siis missa maassa, muualla kuin Suomessa, viedaan lapsi hoitoon 'jos isa maalaa taloa'. Halooo??!! Muualla lapset osallistuisivat tapahtumaan ja olisivat onnellisia, etta saavat touhuta isan kanssa. Siis edes vahan. Olen aivan puulla paahan lyoty tasta systeemista Suomessa! Lontoossa, missa asun, lastenhoito maksaa 65 euroa per paiva. Ei ole kunnallista hoitoa vaan kaikki on yksityista. Ei siina taloja maalailla. 

[/quote]

Vau, siellä teillä ulkomailla asiat tosiaan on paremmin. Täällä isoa remppaa tekevä mies harvemmin yksin samalla vahtisi sivusilmällä lapsia. En kyllä itsekään ottaisi pieniä lapsia ylös maalaustelineille "touhuamaan yhdessä" - enkä myöskään jättäisi heitä keskenään alas juoksentelemaan kun itse olen telineillä.

Saako siellä teillä talolle maalarin 65e / päivä? Jos saa niin sitten ymmärrän ettei teillä taloja maalata itse.

Vierailija
36/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 19:46"]

Jaa. No mä en kyllä hyväksy yhtään sen enempää että isä on vapailla kuin äitikään jos lapsi viedään päiväkotiin. Olen ollut useammassa päiväkodissa töissä ja pidän kyllä huolen että omat lapseni ovat aina kotona kun mahdollista ja päivät niin lyhyet kuin pystyy järjestämään. Päiväkoti on lpasen pakollinen säilytyspaikka työpäivän ajan eikä ole todellakaan mitään syytä pitää lasta siellä minuuttiakaan enempää kuin on pakko!

[/quote]

Kamalaa jos teillä ajatellaan pk:n olevan "pakollinen säilytyspaikka". :( Toivottavasti ette lapselle puhu noita ajatuksia ääneen, voi tulla turhia negatiivisia tuntemuksia pk:ta kohtaan. Meillä onneksi lapset viihtyvät hoidossa hyvin ja kotonakin puhutaan hoitopaikasta positiiviseen sävyyn. Disclaimerina vielä että lapset saavat meillä myös pitkän kesäloman pk:sta.

Vierailija
37/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 20:54"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 20:11"]

Tämä keskustelu tässä on valetta. Todellakin päiväkodissa yleisesti päivitellään äitejä jotka tuovat lapsen hoitoon lomallaan, vapaapäivänään tai sairaslomallaan kun taas isän selitykseksi lapsen tuomiselle hoitoon riittää se, että ei "pärjää" tai "jaksa" lasten kanssa yksin. Jos äiti sanoo päiväkotihenkilökunnalle jotakin vastaavaa asiasta otetaan yhteyttä lastensuojeluun, koska silloin lapsen kasvusta ja kehityksestä on huoli. Miksi isän jaksamattomuus ei ole huolen paikka, kysynpä vain. Nimimerkillä: taas yksi lto

[/quote]

Mitä ihmettä; ihanko oikeasti otatte lastensuojeluun yhteyttä jos äiti tuo lapsen omalla sairaslomallaan hoitoon? Täytyypä muistaa seuraavalla saikulla oikein erikseen mainita pk:ssa että aion makoilla itse kotona potemassa, mielenkiinnolla odotan mitä lastensuojelussa asiasta sanotaan.

Ollaan myös miehen kanssa joka ikinen kesä järkätty itsellemme muutama päivä Ihan Omaa Lomaa (kumpikin siis erikseen) niin että lapset ovat olleet hoidossa.  Näin tullaan tekemään jatkossakin. :) Lapsilla puolestaan on ollut lomaa pk:sta vähintään viisi viikkoa.

[/quote]Ei oteta. Mutta jos äiti toistuvasti tuo lapsen hoitoon komallaan, vapaapäivinään tms. ja kertoo syyksi sen, ettei pärjää lapsen kanssa yksin, ottaisimme todennäköisesti yhteyttä. Sen sijaan jos isä tekisi noin, naureskelisimme vain, että ei niistä miehistä ole mihinkään ilman vaimojaan...

Vierailija
38/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 22:35"]

Minä en ainakaan jaksa nousta aamulla jos ei ole pakko, en todellakaan nousisi sen takia että kakara pitää viedä hoitoon, pitäisi aamulla aikaisin nousta, käydä suihkussa ja pukea itsensä ja lapsi parempiin vaatteisiin ihan vaan sen takia että pääsisi päiväksi eroon kersasta, joo ei. Kyllä minä notkun mielummin vaikka sohvalla aamutakissa, ja lapsi leikkii yökkärit päällä omia leikkejään.

Jos vapaapäivänäni veisin muksun hoitoon, niin mitä sitten loppupäivän tekisin siihen asti kun se pitää hakea kotiin? Menisin takaisin kotiin, riisuisin vaatteet ja menisin takaisin sänkyyn?

[/quote]

Se toinen vanhempi vie lapsen hoitoon samalla kun lähtee töihin. Itte voi jäädä köllöttelemään sänkyyn. :) Kyllä mä kuitenkin yleensä puoleen päivään mennessä olen noussut ja voin (tilanteesta riippuen) hakea lapsen iltapäivällä. Jos olen saikulla ja kovin kipeänä edelleen niin sit mies myös hakee.

Vierailija
39/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai vanhemmilla on oikeus myös omaan aikaan, mutta tosiaanko vanhemmat tarvitsevat sen 4 viikkoa kesässä ihan sitä omaa aikaa? Monet vanhemmat eivät tunnu ymmärtävän, että päivähoidossa olo on lapselle yhtä raskasta kuin vanhemmille töissä olo. Lapsille kaverit ovat toki tärkeitä, mutta pitkät päivät parinkymmenen lapsen ryhmässä jatkuvassa melussa ovat rasittavia kelle tahansa. Milloin lapsi saa omaa aikaa? Aikuisenako? 

Meidän pk:ssa ihmetellään ihan yhtä lailla äitien kuin isien lasten hoitoon tuontia loman aikana. Yksittäisiä vapaapäiviä "saa" pitää, mutta minusta on väärin, että lapsi on hoidossa koko vanhempien loman ajan. Silloin herää väkisin kysymys, miksi jotkut ihmiset edes hankkivat lapsia, kun heidän kanssaan halutaan viettää aikaa niin vähän kuin mahdollista. 

Joku tuolla mainitsi taloudellisen puolen. Heinäkuu on maksuton silloin kuin lapsi on koko vuoden hoidossa. Eli pitäisikö kuntien nyt laskuttaa 12 kuukaudelta hoitomaksut silloin kun lapsilla ei ole lainkaan lomaa? kerta on vanhempia, jotka tuovat lapset hoitoon lomiensa aikana, kun siitä hoidosta maksetaan silloinkin heidän mielestään "täysi hinta" (vanhempien maksama osuus ei kata edes puolia hoidon kustannuksista). Vai voisivatko vanhemmat ajatella niin, että se loma-aika on maksutonta pitövät he lomansa sitten touko-kesä-heinä tai elokuussa, kun vuodessa hoitomaksua maksetaan vain 11 kuukaudelta? 

Vierailija
40/132 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien lapseni päivähoitoon lomastani huolimatta ja yleensä haen viimeisenä, koska tarha henkilökunta antaa meille yleensä ylijäämä ruoat mukaan. Tietävät meidän rahallisesti tukalan tilanteen. Mukava kun yhteiskunnalta saa vielä tukea! :) yh-äiti