Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivähoidossa tuomitaan se jos äiti vie lapset hoitoon lomallaan.

Vierailija
29.05.2014 |

Miksi ketään ei kiinnosta se kun miehet ihan pääsääntöisesti vievät lapset hoitoon lomaillessaan jos vaimo on töissä? Hirveää seksismiä!

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"rannalle tuli retkelle myös eräs perhe joiden vanhin lapsi 4v on päiväkodissa jossa olen töissä. Perheellä oli mukana vauva ja 2 v joiden kanssa äiti on kotona. olivat monta tuntia rannalla, oli eväitä leikkivät. Isäkin oli nmukana oli vapaa päivällä.

tämä 4v ei ollut mukana ja laitoin työkaverille viestin ja sain vastauksen että siellä oli ollut tää yksi lapsi hoidossa koko päivän 7-17.

minust se oli törkeää ja olin todella surullinen. "

Mitähän tämä 4v lapsi ajattelee omista vanhemmistaan ja niistä eväistä mitkä saa elämälleen? Todella itsekästä käytöstä ja huonoa vanhemmuutta.

Ja samaan aikaan he syövät monin kertaisesti kuormasta - maksattamalla muilla veronmaksajilla lapsensa päivähoidon, perheen isä työnantajalla palkalliset vapaapäivänsä ja perheen äiti palkallisen hoitovapaan yhteiskunnalla. Ei ihme, jos yhteiskunta voi huonosti, eikä rahat riitä.  

Vierailija
82/132 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olin ennen sitä mieltä, että vanhemmat tekee niinkuin parhaaksi näkee. Ei kuulu päivähoitonsa muille.

Kunnes seurasin lapseni eskarikaverin ulkomaalaista (amerikkalainen siis) yh-isää ja hän vei 2kk lomallaan tytön joka päivä eskariin ja haki viideltä. Asutaan siis ihan naapurissa. Välillä soitti mulle töihin et ottaa mun tytön kanssa ja vie heille, mikä oli siis kiva juttu. Mutta pääasiassa viimeisten joukossa haki.

En ymmärrä alkuunkaan. Jos mulla oli arkivapaa, ptin tän tytön sieltä meille rskan jälkeen puolilta päivin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tärkeintä on se, että perhe voi kokonaisuutena hyvin eikä silloin tarvitse miettiä, ottiko äiti kerran viikossa omaa aikaa jumpalleen ja lapsi sinä aikana päiväkodissa vai isä viime kuussa vietti vapaapäivänsä nikkaroimalla leikkimökkiä ja lapset päiväkodissa.

Mutta myönnän, että raja menee kyllä melko tarkkaan siinä, että vietetään päiviä lomaillen ja lapset päiväkodissa. Sitä en käsitä. Eräs tuttavaperhe osti uuden talon ja vanhemmat ottivat viikon loman, jona aikana remontoivat talon ja viikon lopuksi muuttivat. Lapset olivat päiväkodissa lyhennettyä päivää, kun joku isovanhemmista ehti hakea heidät ja pitää vähän silmällä. Mielestäni tämäkin oli vielä ihan ok, kun vaihtoehtona olisi ollut, että remontti olisi venynyt, kun toisen olisi pitänyt huolehtia lapsista, ruokkimisista jne. Tämä tapahtui siis kerran lasten päiväkotiuran aikana ja lapset saivat tästä huolimatta täyden kesäloman, kun vanhemmat limittivät omat kolmeviikkoisensa ja äiti otti vielä lisäksi palkatonta vapaata niin kuin joka vuosi (nämä lapset ovat aina kesälomalla 6 viikkoa ja talvilomalla viikon).

En tiedä, olisinko itse toiminut noin, mutta ymmärrän, että perheillä on erilaisia tarpeita enkä ajattele, että jokaisen pitäisi toimia samalla tavalla. Mutta en kyllä käsitä ajatusta, että vanhemmat tarvitsevat omaa lomaa lapsistaan. Mikä se on? Sehän olisi vähän sama kuin veisi koiran koirahoitolaan, vaikka itse on kotona, kun ei vain jaksa sitä koiraa nurkissa. Tai määräisi aviomiehen hotelliin, kun ei jaksa katsella sitä joka päivä.

Mielestäni siis parhain ratkaisu lasten kannalta on se, että heillä on vanhemmat, jotka haluavat ja jaksavat viettää heidän kanssaan lomansa. Jos vanhempi tarvitsee asioiden hoitoon tai vaikkapa nukkumiseen yhden ylimääräisen lomapäivän ilman lapsia, ok, mutta kaikki tätä pidemmät lomailut ilman lapsia ovat käsittämättömiä. Minua ei harmita se, että käyttävät yhteiskunnan varoja väärin tai kuormittavat päivähoitohenkilökuntaa kesäaikaan vaan minua surettaa ajatella sitä lasta, joka on vanhemmilleen taakka.

Meillä kesälomia suunnitellaan yhdessä lasten kanssa. Mietimme, mitä teemme päivisin ja sovimme välillä, että emme tee mitään erikoista. Lapsista on hauskaa suunnitella kesän vesileikkejä pihalla tai vierailuja uusiin leikkipuistoihin. Miten ihmeessä voisin tarvita itse mitään omaa aikaa, kun ihan hyvin voin tehdä mitä haluan, vaikka lapset täällä olisivatkin? Mihin sitä omaa aikaa tarvitaan?

Erikoisen tyrmistynyt olen ajatuksesta, että lapset eivät viettäisi lomaa päiväkodista lainkaan, vaikka vanhemmilla on lomaa. Miten tämä on mahdollista? Tajuan kyllä, että totaaliyksinhuoltaja saattaa tarvita hoitopaikkaa esim. univelkojen nukkumiseen tai asioiden hoitamiseen, mutta kai nyt näihinkin toimiin riittää se 1-2 päivää. Mitään selitystä ei ole sille, että lapsi viettää koko vanhemman loman päiväkodissa. Jopa vanhemman sairastuminen ei riitä, kun yleensä lapsilla on toinenkin vanhempi. Ja jos vanhempi kykenee hoitamaan lasta iltaisin ja viikonloppuisin, kykenee hän varmasti hoitamaan lastaan myös lomalla, ainakin viikon tai pari. Miksi lapsenhoidosta on tehty niin vaikeaa ja haasteellista? Lapsen voi viedä leikkipuistoon tai hänelle voi antaa vesipyssyn ja ämpärin pihalle. Takaan, että muutama tunti sujuu nopeasti. Aurinkoisena päivänä voi mennä uimarannalle, sadesäällä tehdä maja olohuoneeseen. Lastenohjelmiakin voi katsoa, ei se lapsi niistä rikki mene. Ruoan voi laittaa kiireettömästi yhdessä. Mihin se aikuinen sitä lomaa lapsestaan tarvitsee?

Vierailija
84/132 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teistä "kunnon" äideistä kellään erittäin voimakastahtoista lasta, jonka henkisiä kasvukipuja tuntuu hetkellisesti helpottavan vain vieraskoreus?

Vierailija
85/132 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:18"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 21:50"]

Siis missa maassa, muualla kuin Suomessa, viedaan lapsi hoitoon 'jos isa maalaa taloa'. Halooo??!! Muualla lapset osallistuisivat tapahtumaan ja olisivat onnellisia, etta saavat touhuta isan kanssa. Siis edes vahan. Olen aivan puulla paahan lyoty tasta systeemista Suomessa! Lontoossa, missa asun, lastenhoito maksaa 65 euroa per paiva. Ei ole kunnallista hoitoa vaan kaikki on yksityista. Ei siina taloja maalailla. 

[/quote]

Vau, siellä teillä ulkomailla asiat tosiaan on paremmin. Täällä isoa remppaa tekevä mies harvemmin yksin samalla vahtisi sivusilmällä lapsia. En kyllä itsekään ottaisi pieniä lapsia ylös maalaustelineille "touhuamaan yhdessä" - enkä myöskään jättäisi heitä keskenään alas juoksentelemaan kun itse olen telineillä.

Saako siellä teillä talolle maalarin 65e / päivä? Jos saa niin sitten ymmärrän ettei teillä taloja maalata itse.

[/quote] 1v ja 2v lapsihan mielellään apuna kun parketteja ja tapetteja laitetaan. Äiti töissä. Haloo järkeä, tiellä pyörivät. Kuka isä pystyy tekee lasten kanssa remppoja kunnolla.

[/quote]

Miksi minun pitää maksaa sinun lapsesi hoito siksi aikaa kun miehesi remppaa teidä kämppää. Pitäisköhän mun ostaa teille kesämökki? Ettei teidän vaan itse tarvitse kantaa taloudellista vastuuta TEIDÄN omista ratkaisuista. 

Vierailija
86/132 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on kamalaa jos lapsi viedään hoitoon kun  toinen vanhemmista on kotona. paitsi tietenkin silloin jos vanhempi työskentelee kotona tai opiskelee.

Vierailija
87/132 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapset yleensäkin saavat asua tuollaisissa perheissä, joissa heitä ei jakseta? Moni äiti vie lapsensa päiväkotiin ja lähtee itse shoppailemaan tai kuntosalille.

Vierailija
88/132 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loma? Oliko se ne paripäivää joulun ympärillä jolloin oltiin kotona? Olen aikuisopiskelija ja lähes kaiken muun ajan töissä. Todellakin ajattelen ladata akkujani ja l e v ä t ä. Sen viikon jonka pidän lomaa. Sen lomaviikon mihin minulla ei olisi varaa. Vien aamulla päiväkotiin ja menen kotiin lepäämään. Tierysti myös siivoan ja hoidan jotain virastoasioita yms. Tuolla viikolla. Mutta aivan varmasti otan aivan itselleni edes yhtenä viikkona vuodessa mahdollisuuden vain olla sen 6-7h päivässä. Ilman että olisi "pakko" tehdä mitään. Jos olen sen takia jonkun mielestä huono vanhempi, niin se on hänen ongelmansa. Minä en koe jaksavani loppuvuotta ilman että saisin mahdollisuuden välillä ladata akkujani

Vierailija
89/132 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 20:28"]

Komppaan ysiä. Sanottiin täällä mitä sanottiin, niin todellisuudessa isän ei odoteta hoitavan lapsia lomallaan.

[/quote]

Jos te siellä päivähoidosa ette odota isien olevan lastensa kanssa, mitä luulette, oliskohan jo korkea aika ruveta odottamaan? Ja muuttaa niitä asenteita?  

Ketkä tällaisiin asenteisiin oikein kasvattavat ja opettavat?

Vierailija
90/132 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon pitänyt lapsen loman ajan tarhassa kerran ja koin siitä päivittäin huonoa omatuntoa. Mursin kesäloman ensimmäisenä päivänä jalkani niin lapsi oli sitten tarhassa siihen, että miehellä alkoi loma. Kivempi sillä oli tarhassa ulkoilla ja leikkiä kavereiden kanssa, kuin kököttää kolmevviikkoa kotona katsomassa muumeja kun äiti ei voi lähteä metsäretkille tai muutenkaan tehdä mitään ja ruuaksi jotain eineksiä mikrossa.

Vierailija
91/132 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuomitaan jotka vievät lapsensa lomalla hoitoon. Huonoja vanhempia.

Vierailija
92/132 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 19:46"]Jaa. No mä en kyllä hyväksy yhtään sen enempää että isä on vapailla kuin äitikään jos lapsi viedään päiväkotiin. Olen ollut useammassa päiväkodissa töissä ja pidän kyllä huolen että omat lapseni ovat aina kotona kun mahdollista ja päivät niin lyhyet kuin pystyy järjestämään. Päiväkoti on lpasen pakollinen säilytyspaikka työpäivän ajan eikä ole todellakaan mitään syytä pitää lasta siellä minuuttiakaan enempää kuin on pakko!
[/quote]

Ja mitä jos se lapsi nauttii päivähoidossa olemisesta ja kavereiden kanssa leikkimisestä enemmän kuin kotona yksin kyhjöttämisestä leluineen. Veikkaanpa ettei kukaan lomaileva äiti vain leiki nonstoppina leegoilla...
[/quote]

Siis kyllähän lapsen kanssa lomalla puuhaillaan kaikenlaista, ei jätetä yksin legojen kanssa kyhjöttämään koko päiväksi? Toisekseen, lapsen on ihan hyvä välillä vaan saada olla, vaikka olisi tylsääkin. Päiväkodissa, ihmisjoukon keskellä joutuu kokoajan tsemppaamaan ja olemaan varuillaan, vaikka siellä oleminen periaatteessa olisi mieluista. Vaikka itse viihtyisit töissä ja työkaverit ovat kivoja, haluat kai silti pitää kesälomaa välillä, vai lomailetko vain siksi että on pakko? Mene toki kesätöihin, jos siltä tuntuu hei!

Vierailija
93/132 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:56"]

Onko teistä "kunnon" äideistä kellään erittäin voimakastahtoista lasta, jonka henkisiä kasvukipuja tuntuu hetkellisesti helpottavan vain vieraskoreus?

[/quote]

On. Mutta hoidan lapseni silti itse silloin, kun en ole töissä. Minulle se on jo kunnia-asia, ja sellaiseksi se on tullut kun olen tätä älytöntä menoa seurannut. 

Vierailija
94/132 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 21:50"]

Meillä toki lapset normaalisti lomailee samaan aikaan kuin me vanhemmat, mutta mua ihmetyttää mistä päiväkodin henkilökunta tietää, koska kukin on lomalla/töissä/sairaslomalla/tekee lyhempää päivää yms. Olen pari viikkoa sairaslomalla ja meillä ei lapsi itse saatika päiväkodin henkilökunta tiedä minun olleen kotona. Mun sairaslomasta tiedää ainostaan työpaikka ja mies. En ole halunnut huolestuttaa lasta, sukulaisia ja ystäviä.

[/quote]

Tiedetään siitä että lapsi tulee eri aikana hoitoon kuin normaalisti, vanhemmalla ei ole työvaatteita/meikkiä/kampausta/ilmettä jne. päällä. Älkää nyt herrannen aika pitäkö päiväkodin henkilökuntaa vähä-älyisinä!

Ja alkuperäiseen, lapsi tarvitsee työstänsä=päivähoidosta ihan yhtä pitkän loman kuin aikuinen, ellei pidemmänkin.

Vierailija
95/132 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:54"]

Loma? Oliko se ne paripäivää joulun ympärillä jolloin oltiin kotona? Olen aikuisopiskelija ja lähes kaiken muun ajan töissä. Todellakin ajattelen ladata akkujani ja l e v ä t ä. Sen viikon jonka pidän lomaa. Sen lomaviikon mihin minulla ei olisi varaa. Vien aamulla päiväkotiin ja menen kotiin lepäämään. Tierysti myös siivoan ja hoidan jotain virastoasioita yms. Tuolla viikolla. Mutta aivan varmasti otan aivan itselleni edes yhtenä viikkona vuodessa mahdollisuuden vain olla sen 6-7h päivässä. Ilman että olisi "pakko" tehdä mitään. Jos olen sen takia jonkun mielestä huono vanhempi, niin se on hänen ongelmansa. Minä en koe jaksavani loppuvuotta ilman että saisin mahdollisuuden välillä ladata akkujani

[/quote]

Milloin lapsi lepää ja lataa akkujaan? Tiedätkö millaisen stressin päiväkodin ympäristö lapsellesi aiheuttaa? Kesäaikana kaverit ja hoitajat vielä vaihtuvat tavallista tiheämmin. Anna vielä vinkin, älä tee toista lasta jos et pysty lepäämään lapsen kanssa.

Vierailija
96/132 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 21:46"]

Otsikkoon tekisi mieli jatkaa, että sitten kun eskarilaista pitää silloin tällöin kotona, kun kotona ollaan, niin sitten se onkin yhtäkkiä kovin haitallista :D 

[/quote]

Niimpä ja entäs virikelapset? äiti kotona vauvan kanssa ja isompi hoidossa.

Vierailija
97/132 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 19:50"]

Olen samaa mieltä 3 kanssa! Olen myös pk:ssa töissä ja musta on ihan kamalaa kun pienet lapset tuodaan heti aamusta hoitoon ja lähtevät juuri ennen sulkemista  kun toinen vanhemmista on kotona.... Nykyään "oma aika" on monelle tärkeää. Ymmärrän toki jos esim. on lääkäri aika, pankki asia tai kampaaja tai joku muu meno ettei voi otta lasta mukaan mutta kaikella rajansa. 

[/quote]

Se on se varhaiskasvatus, mitä lto.t ovat toitottaneet. Vanhemmat tuo lapsen hoitoon, vaikka ovat kotona siksi, että lastentarhanopettajat ovat toitottaneet, että lapsella on oikeus saada varhaiskasvatusta ja ilman sitä ei pärjää elämässä.Ja varhaiskasvatusta voi antaa vain päiväkodissa.

Joten totta kai lapset pukataan päiväkotiin, kun vanhemmat kokee itsensä epävarmoiksi ja luulee, että pahinta lapselle, mitä sille voi tehdä, on hoitaa sitä kotona ja antaa lapsen elää lapsuuttaan sisarustensa ja vanhempiensa kanssa.

Joka paikasta toitotetaan, että päiväkotilapsi pärjää paremmin ja etenee uralla paremmin ja koulussa opettajat vetää itseään jojoon lasten kanssa, jotka ovat eläneet lapsuutensa vanhempien, eikä koulutettujen kasvattajien kanssa.

Pahinta, mitä lapselle voi sattua, on olla omien vanhempien kanssa. Parasta on viettää aikaa koulutetun ja yliopiston käyneen kasvattajan kanssa, joka antaa lapselle varhaiskasvatusta. Virikkeitä, motoriikkaa, ryhmäytymistä, kommunikaatiota, hahmottamista jne...

Vierailija
98/132 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tuomitakin.

Vierailija
99/132 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:56"]

[/quote]

On, mutten sittenkään vienyt häntä hoitoon kun olin vauvan kanssa kotona ja kun lomailtiin oltiin kaikki aina yhdesssä vaikka kuinka olisi väsyttänyt.  Näin toimivat kaikki tuntemani vanhemmat.

Vierailija
100/132 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset