Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poika sanoi, että meidän joulupöytä oli nolo

Vierailija
27.12.2020 |

Ruokana oli:
rosolli (kaupasta)
silli (purkista)
4,5 kg kinkku
lanttulaatikko (tein itse)
porkkanalaatikko (tein itse)
keitetyt potut tillin kera

Lanttulaatikko tosin loppui jo aattona.

Jälkkäriä ei tänä vuonna ollut, kun ei sitä kukaan jaksa syödä kuitenkaan.

Ihan tavallinen joulu pöytä minusta ja nätä meillä on syöty 15 vuotta ja sitä ennen minun kotona.

Kommentit (734)

Vierailija
301/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän toi vähän aneemiselta kuulosti.

Mitenniin, näillä aina menty 15 vuotta ja sitä ennen mun kotona

aina on maistunut eikä ollut yhtään noloa tai aneemista

ap

Kukaan ei vain ole aikaisemmin kehdannut sanoa että on aneemista.

Suomalaiset jouluruuat nyt vaan on vähän aneemisia, vai voiko joku muuta väittää!

Kyllä voi väittää muuta. Erilaiset kalat kuuluvat perinteiseen suomalaiseen ruokavalioon, myös joulupöytään. Nythän tarjolla ei ollut muuta kuin silliä. Jonkinlaista graavi- sekä savukalaa nyt ainakin olisi voinut olla. Samoin maitotuotteet, kuten piimäjuusto, kuuluvat perinteisiin suomalaisiin jouluruokiin. Lisäksi perinteiseen joulupöytään kuuluu erilaisia leipiä ja muita viljatuotteita, alueesta riippuen rieskoja, saaristolaisleipää, ruislimppua tai vaikka riisipiirakoita.

Kaikkiaan ihmettelen, miksi jotkut syövät jouluna ikään kuin elettäisiin 1800-luvun pahimpia nälkävuosia. Perinteisesti perhe on laittanut joulupöytään parasta, mitä on ollut tarjolla, toisina vuosina enemmän, toisina vähemmän, eikä suinkaan niin, että valmistetaan vain ne pari pakollista ruokalajia.

Siis anteeksi mitä on piimäjuusto?

Ikinä kuullutkaan ja ei ole kaupassa tullut vastaan. Miksi joulupöydässä juustoa?

Miksi ei juustoa siinä kuin muutakin ruokaa?

On tuo piimäjuusto tai munajuusto ollut ihan perinteinen joulun tarjottava Suomen maaseudulla. Itse tosin sitä jouluna syö, mutta äitini kotona sitä oli jo 70 vuotta sitten.

Vastaa nyt jooko siihen kysymykseen, haluan oppia. Mitä se on?

Entä munajuusto (munaa juustossa, anteeksi mitä)?

Minkä kanssa/miten sitä syödään?

Saako kaupasta (miksi en ole nähnyt)?

Vai tehdäänkö itse?

Miksi joulupöydässä juustoa (jälkkäriksi tai leivän päälle ymmärrän). Eihän kukaan laita illallispöytään palaa halloumia tai vuohenkaanjuustoa sellaisenaan

Olen helsinkiläinen, joten maaseudun perinneruuat ei tosiaan ole tuttuja, siksi iski kyselyikä.

Ainakin minun satakuntalaiset sukulaiseni tekevät piimäjuustoa, eli munajuustoa aina kun on juhlaruokatarjoilu. Ei siis vain jouluna vaan myös kesäjuhliin (tosin heille rosollikin on sallaattia, jota myös tehdään keskellä kesää, kun siihen omalta maalta saadaan tuoreet ainekset 😀). Mutta piimäjuusto, kiehautetaan munia, maitoa, piimää ja suolaa, ja laitetaa sen jälkeen siivilään valumaan sideharson sisään. Siitä tulee sellaista pehmeän makuista tuorejuustoa, helposti lohkeavaa siis, ei mitään kovaa juustoa. Ja maku sopii hyvin sen rosollin kylkeen.

Vakka-Suomessa myös sama käytäntö - ei juhlaa ilman piimäjuustoa! (Eli siis lounaisessa Suomessa)

Vierailija
302/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Suomalaiset jouluruuat nyt vaan on vähän aneemisia, vai voiko joku muuta väittää!

Kyllä voi väittää muuta. Erilaiset kalat kuuluvat perinteiseen suomalaiseen ruokavalioon, myös joulupöytään. Nythän tarjolla ei ollut muuta kuin silliä. Jonkinlaista graavi- sekä savukalaa nyt ainakin olisi voinut olla. Samoin maitotuotteet, kuten piimäjuusto, kuuluvat perinteisiin suomalaisiin jouluruokiin. Lisäksi perinteiseen joulupöytään kuuluu erilaisia leipiä ja muita viljatuotteita, alueesta riippuen rieskoja, saaristolaisleipää, ruislimppua tai vaikka riisipiirakoita.

Kaikkiaan ihmettelen, miksi jotkut syövät jouluna ikään kuin elettäisiin 1800-luvun pahimpia nälkävuosia. Perinteisesti perhe on laittanut joulupöytään parasta, mitä on ollut tarjolla, toisina vuosina enemmän, toisina vähemmän, eikä suinkaan niin, että valmistetaan vain ne pari pakollista ruokalajia.

Ikinä kuullutkaan ja ei ole kaupassa tullut vastaan. Miksi joulupöydässä juustoa?

Miksi ei juustoa siinä kuin muutakin ruokaa?

On tuo piimäjuusto tai munajuusto ollut ihan perinteinen joulun tarjottava Suomen maaseudulla. Itse tosin sitä jouluna syö, mutta äitini kotona sitä oli jo 70 vuotta sitten.

Vastaa nyt jooko siihen kysymykseen, haluan oppia. Mitä se on?

Entä munajuusto (munaa juustossa, anteeksi mitä)?

Minkä kanssa/miten sitä syödään?

Saako kaupasta (miksi en ole nähnyt)?

Vai tehdäänkö itse?

Miksi joulupöydässä juustoa (jälkkäriksi tai leivän päälle ymmärrän). Eihän kukaan laita illallispöytään palaa halloumia tai vuohenkaanjuustoa sellaisenaan

Olen helsinkiläinen, joten maaseudun perinneruuat ei tosiaan ole tuttuja, siksi iski kyselyikä.

Ainakin minun satakuntalaiset sukulaiseni tekevät piimäjuustoa, eli munajuustoa aina kun on juhlaruokatarjoilu. Ei siis vain jouluna vaan myös kesäjuhliin (tosin heille rosollikin on sallaattia, jota myös tehdään keskellä kesää, kun siihen omalta maalta saadaan tuoreet ainekset 😀). Mutta piimäjuusto, kiehautetaan munia, maitoa, piimää ja suolaa, ja laitetaa sen jälkeen siivilään valumaan sideharson sisään. Siitä tulee sellaista pehmeän makuista tuorejuustoa, helposti lohkeavaa siis, ei mitään kovaa juustoa. Ja maku sopii hyvin sen rosollin kylkeen.

Niin ja lisäyksenä vielä näihin satakuntalaisiin jouluruokiin kuuluu se joulumakkara. Nykyään raakamakkarat ovat muodissa muutenkin, mutta meillä on kuuluneet aina joulupöytään. Aikanaan ne on itse kai tehty, nykyään ostetaan valmiina, mutta raakoina ja kypsennetään juuri vasta tarjoiltaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hiukan noloa,jos ei mätiä oo.

Vierailija
304/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kinkku,peruna salaatti,graavi lohi,lihapullat ja perunaa..

Vierailija
305/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinien mielestä kaikki on noloa.

Hänhän voi itse ensi vuonna laittaa joulupöydän. :)

Energiajuomia pöytään!!!

Vierailija
306/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä salaatit/hedelmät? Kaikki tuore loistaa poissaolollaan.

Perinteinen joulubanaani kullekin perheenjäsenelle.

Meillä oli tarjolla perinteinen joulumakkara, mutta vain minulle (perheen äiti).

Vierailija
307/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ä

Meillä on aina iso tarjotillinen juustoja, joskus kaksi ja ne on kaikkien mieleen. Varsinkin teinien. Home- ja pippurijuustojen kanssa myös viinirypäleitä ja omenia.

Vierailija
308/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ruoka ,silli on hyvää . Ehkä juomia kotikaljaa viiniä . Viinirypäleitä juustoja . Ei tuossa mitään vikaa ole kun laittaa lautasliinat ja kynttilät pöytään. Riisipuuro puuttuu .

Vierailija
309/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Graavikala ja mädit loistavat poissaolollaan, aika noloa tosiaan. Muutenkin aika aneeminen.

Paraskin puhuja aneemisuudesta

Vierailija
310/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä salaatit/hedelmät? Kaikki tuore loistaa poissaolollaan.

En ole ap, mutta vastaan kuitenkin, että minusta joulupöydässä ei tarvitse olla mitään tuoretta. Porkkana- ja lanttulaatikot ovat kasvisruokaa. Ja kun jouluna syödään kuitenkin karkkia, suklaata, pipareita ja torttuja, niin ei tarvitse lisää sokeria hedelmistä.

Toki jokainen tyylillään, mutta ihan perusjoulupöytähän tuo on.

Vierailija
311/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rosolli kannattaa ehdottomasti itse tehdä, tulee hyvää. Graavilohi kuuluu pöytään, sinappi, kuka tykkää mädistä, tuore salaatti, sienisalaatti, kalkkuna koska kaikki ei tykkää kinkusta, bataattilaatikko myös vaihtoehtona , imelletty perunalaatikko ehdottomasti lanttulooran lisäksi, herneet, kastike lohelle creme fraiche, jouluna voi ola kiva myös juustolautanen tilpehööreineen, riisipuuro mantelin kera, luumusoppa/kiisseli, hedelmäkakku, pipaprit ja joulutortut. 

Anteeksi, mutta y ö k. Rosolli on niin pahaa. Imelletty laatikko on oksettavaa. Ylipäätä kaikki suomalaiset limaiset laatikot - yök. Riisipuuro on oikein ällö. Luumusoppa on erittäin ällö. Joulupöydässä kuuluu olla nimenomaan joulumakkaroita, lämmin kastike, kinkku ja perunat. Kurpitsahilloa, hapankaalia ja maustekurkkuja. Kalaa ehdottomasti, kala- ja sienisalaattia ja käsintehdyt suklaakonvehtit ja porkkanakakku.

mikä rosollissa vikana? keitetyt perunat pieneksi, porkkana, punajuurta, herkkukurkkua, sipulia, omenaa, kermavaahtoa ja siihen punajuurilientä ja kai jotain maustetta. 

Vierailija
312/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot tosiaan että kun on aikuinen tulee mielellään syömään pojan kotiin sitä vähemmän Noloa joulupöytää

Näin on, se on suomalainen joulu pöytä: kinnku ja laatikot, rosolli

ap

Jokaisella on siitä omat versiot.  Sinun pöydässäsi ei ollut mitään vikaa, itse teit laatikotkin. Mutta jotain vaihtoehtoja poikasi varmaan kaipasi ja mahdollisesti esillepanoon juhlavuutta. Jos minä laittaisin joulupöydän, jossa ei saisi/voisi olla kovin montaa ruokalajia, niin rosolli sekä lanttu- ja perunalaatikko jäisivät pois, tilalla kylmiä kaloja parissa muodossa, lipeäkalaa kastikkeineen, perunat, maksalaatikko itsetehtynä, kinkku olisi sivuroolissa. Raikasta salaattia. Joku kevyempi jälkiruoka.

Vierailija
313/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten itsetehty lanttulaatikko voi loppua kesken....kuka sitä syö monta kiloa. Minä teen aina vähintään 3kg kerralla, riittää keväälle asti. Alkukesästä vanhoista lantuista teen uudelleen, riittää loppusyksyyn, kunnes uusi sato on ennenjoulua taas käyttökunnossa.

Sitä voi syödä muulloinkin kuin jouluna, on hyvää kaikkien liharuokien kanssa ja leivän päällä. nam.

Vierailija
314/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelenpä vain, mistä teinilapset ovat alunperin saaneet tietynlaisen kuvan joulun viettämisestä ja jouluun kuuluvista ruokalajeista. Mielestäni jokaisen vanhemman vastuulla on opettaa lapsensa hyväksymään omien vanhempiensa tavan juhlistaa joulua, ja tähän kuuluu myös erilaisten jouluperinteiden hyväksyminen. Lapset saavat sitten aikuisiksi tultuaan viettää joulua niinkuin haluavat. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

Vierailija
315/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lisäisin vähän silmänruokaa tuohon kattaukseen: kynttilät ja servetit. Laittaisin joululimppua ja jotakin muuta leipää tarjolle parin erilaisen juuston kera. Lisäksi sienisalaattia, jos sienet ovat mieluisia. Riisipuuro olisi aamulla tarjolla sekahedelmäsopan kera. Eli pari pientä lisää tuomaan runsauden tuntua. Ja teini mukaan suunnitteluun. Itse halusin aikanaan italiansalaatin joulupöytään ja sain, kun itse tein.

Vierailija
316/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei 13-vuotias osaa

ap

14-vuotias osaa jos opettelee vuoden.

13-vuotiaskin osaisi jos sitä ei olisi passattu pilalle.

Vierailija
317/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tuo joulupöytä trolli? Ei kai kellään voi olla noin vähän ruokalajeja? Vai puuttuivatko kirjattuina lisukkeet kuten juustot (6-8 lajiketta), kalalajikkeet kuten eri graavilohet, loimulohi, siika + erilaiset salaatit jne. Pääruualla olla myös murea paisti sekä kalkkuna! Ja tämä on ihan peruspöytä.

Vierailija
318/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olitko panostanut kattaukseen? Teinit näkevät somesta kavereiden joulupöydistä kuvia ja vertailevat omaansa. Hieno kattaus vai ruuat suoraan paketeista ja arkilautaset?

EI meillä ole erikseen joulu lautasia

ihan tavalliset lautase.t

ja veitset laitoin pöytään kun oli kuoriperunoita

ap

Kuoriperunoita jouluna?! Otappas nyt itseäsi ensi jouluna niskasta kiinni ja panosta edes kerran vuodessa vähän! Teinisi on fiksu ja ansaitsee hieman paremman joulun. Et tarvitse joululautasia, arki-astiat kyllä kelpaavat mutta kata kauniisti - joululiina, servetit, kynttilät pöytään, luovat tunnelmaa ja jouluruuat myös laitetaan kauniisti esille. Perunat keitetään kuorittuina! Ja tottakai myös kastike on oltava! Ja joku teinille mieluisa jälkiruoka kruunaa aterian. Pitää ymmärtää ajatella myös muita kun itseään ja vähän nähdä vaivaa perheensä eteen.

Vierailija
319/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin joulupöytä on todellinen runsaudensarvi.

Paljon vaikuttaa sekin, montako syöjää on. Esim. kolmea henkilö varten ei mielestäni tarvitse kattaa suunnilleen viittätoista eri ruokaa ( tyyliin rosolli, kolmet laatikot, makkarat, kinkku, kalkkuna, kastike, lihapullat, mäti, graavilohi, savulohi, sienisalaatti, munajuusto, herneet, viinirypäleet, riisipuuro, luumukiisseli...)

Tekisi mieli lisätä vielä, että varmaan jonkun mielestä juhlaa juhlistaisi vielä lisää kaviaari ja sampanja. Varmaan joillakin on nekin joulupöydässä, mutta toiset eivät niitäkään kaipaa.

Vierailija
320/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei 13-vuotias osaa

ap

10 vuotias lapsenlapseni (poika) paistoi oman reseptin mukaan yli sata pikkuleipaa jouluksi. Koristeli kaikki myos itse.