Poika sanoi, että meidän joulupöytä oli nolo
Ruokana oli:
rosolli (kaupasta)
silli (purkista)
4,5 kg kinkku
lanttulaatikko (tein itse)
porkkanalaatikko (tein itse)
keitetyt potut tillin kera
Lanttulaatikko tosin loppui jo aattona.
Jälkkäriä ei tänä vuonna ollut, kun ei sitä kukaan jaksa syödä kuitenkaan.
Ihan tavallinen joulu pöytä minusta ja nätä meillä on syöty 15 vuotta ja sitä ennen minun kotona.
Kommentit (734)
Miksi joku haluaa pilata ihanan kermavaahdon rosollilla?
Tylsää perunaa jota muutenkin syö joka päivä, happamia kurkkuja ja punajuuria, kitkerää sipulia, sillistä en edes viitsi ääneen sanoa mitä muistuttaa.
Joulupöytääni kuuluu kyllä kermavaahto, mutta syön sen luumukiisselin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku haluaa pilata ihanan kermavaahdon rosollilla?
Tylsää perunaa jota muutenkin syö joka päivä, happamia kurkkuja ja punajuuria, kitkerää sipulia, sillistä en edes viitsi ääneen sanoa mitä muistuttaa.
Joulupöytääni kuuluu kyllä kermavaahto, mutta syön sen luumukiisselin kanssa.
Peruna voi olla piirun verran tylsä raaka-aines mutta kyllä onnistunut imelletty perunalaatikko kullankeltaisuudessaan on joulupöydän jalokultainen komistus. Lumouduin siitä jo lapsena.
Aloitus itsessään ei välttämättä ole provo, mutta "APn" kirjoittamat vastaukset ovat selkeitä provoja...
Teinit laukoo välillä mitä ihmeellisimpiä asioita ja monen teinin mielestä mikä vaan voi olla nolo...
Ja se että, monet listaa, että nämä ja nuo ja tää ja tuo KUULUU joulupöytään, SE on noloa.
15 sivua, jatkakaa tappelua
Jää epäilys että aikuiset vetää viinaa kun ei makeat jälkiruoat maistu ja muutenkin energiaa karsitun oloisesti.
Jos ei osaa voi aina opetella. Vuosi on tässä aikaa hankkia taitoa. Annahan pojan opettelemaan kokkausta,
Hyvä taito tulevaisuuteen. Kannusta, netissä näytetään perusteellisesti miten homma hoituu!
Kukin perhe laittaa joulupöytään niitä juhlaherkkuja, joista itse pitää. Monipuolisuus on hyväksi, jotta jokaiselle on jotain. Mielestäni hiukan säälittävää on sellainen, jos yhtään ei viitsitä panostaa juhlahetkeen edes jouluna. Mielenterveys- ja alkoholiongelmaperheet nyt erikseen, mutta kyllä kaunis kattaminen ja tunnelman luonti ovat useimmille jouluna tärkeitä ja olennaisia joulun tekijöitä. Astioita, koristeita ja pöytäliinan saa vaikka kirpparilta, ja kynttilät eivät paljon maksa.
Juhlaan panostamisen kulttuuri on hyvä perintö lapsellekin. Makaronilaatikkoa suoraan kaupan rasiasta naarmuisella ikealautasella saa arkenakin.
Vierailija kirjoitti:
Jää epäilys että aikuiset vetää viinaa kun ei makeat jälkiruoat maistu ja muutenkin energiaa karsitun oloisesti.
En saa makeaa alas ilman viinaa. Suolainen ei tarvitse kuin vissyä.
Kalat (graavi ja hyveet), perunasalaatti, italiansalaatti ja juustot puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinien mielestä kaikki on noloa.
Hänhän voi itse ensi vuonna laittaa joulupöydän. :)ei 13-vuotias osaa
ap
Apua! Kai nyt työn ikäinen osaa jo paljonkin kokata? Kai olette opettaneet?
Juhlavuutta saatte kun on ensin alkupalapöytä. Silliä ja silakoita voi valmistaa useilla tavoilla + graavikalaa. Mäti ja erikoisemmat kylmät kalaruuat myös.
Noiden jälkeen kinkut ja laatikot.
Jälkiruuaksi jotain jouluista.
Pidätte hieman taukoa noiden eri tyyppisten ruokalajien välillä, jotta vähän ehtii juuri syöty "painua" ja on kiireettömämpi tunnelma
Menkää thaimaaseen kuksimmaan!!!!!!!!!!!!!!!
On kyllä harvinaisen paska joulupöytä. Olisin tilannut pitsan.
Vierailija kirjoitti:
NO kysyin vielä pojalta et mitä olis pitänyt olla joulu pöydäss' et ei olisi hänen mielestä nolo.
Kuulema ainakin lohta, kinkun kuorrutus, kastike ja sinappi. sit joku makea jälki ruoka ja pöytäliina,.
ihan perus no kyl sä tiedät vastaus, olan kohautti ja sit et nämä nyt ainaskin pitäis oilla, in kuulema kaikilla
ainiin ja italiam salattia.
mikä toi kinkun ku0rotus edes on,,?
ap
Ruokapuolesta en sano mitään mutta onhan se aneemista ja ikävää että ei edes jouluna voi sen vertaa satsata että laittaisi pöydän kauniiksi! Olen kotoisin aika köyhästä perheestä ja jopa meillä 70-luvulla kun olin lapsi, oli itsestään selvää että pöydässä oli joululiina, siihen sopivat kankaiset lautasliinat, ja paremmat lautaset ja lasit. Tätä perinnettä olen itsekin jatkanut. Tuntuisi todella tökeröltä vaan paiskata tavalliset arkilautaset liinattomalle pöydälle kuten aloittaja on tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinien mielestä kaikki on noloa.
Hänhän voi itse ensi vuonna laittaa joulupöydän. :)ei 13-vuotias osaa
ap
No nythän on aika opetella, kai tuon ikäinen jo on seiskaluokalla ja kotitaloudessa. Ensi jouluna sinä seisot vieressä ja ohjaat, kun mukulasi pilkkoo lanttua paloiksi ja tekee kaiken muunkin omin käsin.
En lukenut kaikkia viestejä, joten ehkä tämä on jo käsitelty, mutta viittasiko poika nimenomaan ruokiin vaiko kenties siihen miten pöytä oli liian paljon tai vähän katettu, miten sinä ja toinen vanhempi pönötitte juhlatamineissa/reikäisissä pieruverskoissa, miten semi-ateistit lukivat koukuevankeliumin tms.
Ja kysyikö tarkempaa selitystä mitä hänen kielellään tuo 'nolo' edes tarkoitti?
Vierailija kirjoitti:
Juhlavuutta saatte kun on ensin alkupalapöytä. Silliä ja silakoita voi valmistaa useilla tavoilla + graavikalaa. Mäti ja erikoisemmat kylmät kalaruuat myös.
Noiden jälkeen kinkut ja laatikot.
Jälkiruuaksi jotain jouluista.
Pidätte hieman taukoa noiden eri tyyppisten ruokalajien välillä, jotta vähän ehtii juuri syöty "painua" ja on kiireettömämpi tunnelma
Missä välissä hautumaa ja joulupukki?
Meillä ei ole koskaan syöty mätiä, ei jouluna eikä muulloinkaan. En ole edes ymmärtänyt sen kuuluvan jotenkin kiinteästi joulupöytään toisin kuin esim. lipeäkalan (jota olen joskus maistanut ja se riitti).
Vierailija kirjoitti:
Koristele pöytä ensi vuonna. Joululiina ja kynttilänjalka. Sivupöydälle konvehtirasia ja satsumia.
Poika voisi itse ehdottaa jotain ruokaa ensi jouluksi.
Meillä vuodesta toiseen käydään sama keskustelu: mitä kukin ehdottomasti haluaa joulupöytään. Miksi valmistaa/hankkia mitään mitä kukaan ei pöytään kaipaa?
Pienet lapset halusivat tyyliin "kinkkua, makaronisalaattia ja mokkapaloja" (jotka sitten tehtiin siihen muun "aikuisten kattauksen" lisäksi). Siinä sivussa he kyllä oppivat kaikki joulun perinneruoat myöskin (poislukien livekala mitä en hajun vuoksi kykene valmistamaan )
Nyt mennään hyvin pitkälti kalapainotteisesti ja toki nuoret aikuiset myös ilmoittivat kukin "minä voin tehdä silakat", "minä teen piinäjuustoa" jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän toi vähän aneemiselta kuulosti.
Mitenniin, näillä aina menty 15 vuotta ja sitä ennen mun kotona
aina on maistunut eikä ollut yhtään noloa tai aneemista
apKukaan ei vain ole aikaisemmin kehdannut sanoa että on aneemista.
Suomalaiset jouluruuat nyt vaan on vähän aneemisia, vai voiko joku muuta väittää!
Kyllä voi väittää muuta. Erilaiset kalat kuuluvat perinteiseen suomalaiseen ruokavalioon, myös joulupöytään. Nythän tarjolla ei ollut muuta kuin silliä. Jonkinlaista graavi- sekä savukalaa nyt ainakin olisi voinut olla. Samoin maitotuotteet, kuten piimäjuusto, kuuluvat perinteisiin suomalaisiin jouluruokiin. Lisäksi perinteiseen joulupöytään kuuluu erilaisia leipiä ja muita viljatuotteita, alueesta riippuen rieskoja, saaristolaisleipää, ruislimppua tai vaikka riisipiirakoita.
Kaikkiaan ihmettelen, miksi jotkut syövät jouluna ikään kuin elettäisiin 1800-luvun pahimpia nälkävuosia. Perinteisesti perhe on laittanut joulupöytään parasta, mitä on ollut tarjolla, toisina vuosina enemmän, toisina vähemmän, eikä suinkaan niin, että valmistetaan vain ne pari pakollista ruokalajia.
Siis anteeksi mitä on piimäjuusto?
Ikinä kuullutkaan ja ei ole kaupassa tullut vastaan. Miksi joulupöydässä juustoa?
Miksi ei juustoa siinä kuin muutakin ruokaa?
On tuo piimäjuusto tai munajuusto ollut ihan perinteinen joulun tarjottava Suomen maaseudulla. Itse tosin sitä jouluna syö, mutta äitini kotona sitä oli jo 70 vuotta sitten.
Vastaa nyt jooko siihen kysymykseen, haluan oppia. Mitä se on?
Entä munajuusto (munaa juustossa, anteeksi mitä)?
Minkä kanssa/miten sitä syödään?
Saako kaupasta (miksi en ole nähnyt)?
Vai tehdäänkö itse?
Miksi joulupöydässä juustoa (jälkkäriksi tai leivän päälle ymmärrän). Eihän kukaan laita illallispöytään palaa halloumia tai vuohenkaanjuustoa sellaisenaan
Olen helsinkiläinen, joten maaseudun perinneruuat ei tosiaan ole tuttuja, siksi iski kyselyikä.
Ainakin minun satakuntalaiset sukulaiseni tekevät piimäjuustoa, eli munajuustoa aina kun on juhlaruokatarjoilu. Ei siis vain jouluna vaan myös kesäjuhliin (tosin heille rosollikin on sallaattia, jota myös tehdään keskellä kesää, kun siihen omalta maalta saadaan tuoreet ainekset 😀). Mutta piimäjuusto, kiehautetaan munia, maitoa, piimää ja suolaa, ja laitetaa sen jälkeen siivilään valumaan sideharson sisään. Siitä tulee sellaista pehmeän makuista tuorejuustoa, helposti lohkeavaa siis, ei mitään kovaa juustoa. Ja maku sopii hyvin sen rosollin kylkeen.
Hyi yök kuinka pahaa jotkut rasvaiset makkarat tai ällöttävä kurpitsahillo, hapankaali on hirveää mössöä, alkaa oksettamaan jo ajatuskin ja maustekurkut byöööörk, sienisalaatti on ilmaista ja oksettavan näköistä plus kamalan makuista ja porkkanakakku, voi yrjö. Kamalia ruokia, en söisi. Kuka tuommoista paskaa syö?