Käly varasti meidän lapsemme nimen omalle tytölleen! :(
Olen tosi loukkaantunut tästä! :( Olen pienestä asti haaveillut antavani lapselleni nimen Vilhelmiina, jos tyttölapsi minulle siunaantuu (on yksi kauneimmista nimistä jonka tiedän). Myös mieheni sisko on tämän tiennyt, olemme tunteneet lähes 10 vuotta ja aiheesta on puhuttu, erityisesti omana raskausaikanani moneen otteeseen. Hän tuolloin huokailikin aina, kuinka olenkaan keksinyt niin kauniin nimen kuin Vilhelmiina. Kun minun ja mieheni tytär sitten syntyi (on nyt 3-vuotias), hän sai toiseksi nimekseen Vilhelmiina, etunimeksi kuitenkin toisen kaksitavuisen tytönnimen, joka toimii kutsumanimenä. Ajateltiin miehen kanssa, että Vilhelmiina ei kutsumanimenä ole kauhean käytännöllinen...
No, tämä kälyni sitten synnytti tyttövauvan tuossa huhtikuussa ja tämän ristiäiset pidettiin viime sunnuntaina. Kyllä meiltä loksahti miehen kanssa suu auki, kun pappi paljasti tyttövauvan nimen ja eikös vain hänelläkin ole toisena nimenä Vilhelmiina! Lisäksi käly ja hänen miehensä ilmoittivat, että Vilhelmiina tulee toimimaan tytön kutsumanimenä. He siis röyhkeästi varastivat nimen, jonka olen itse haaveillut antavani omalle tytölleni pienestä asti! :( Olin niin loukkaantunut, etten puhunut heille ristiäisissä enää sanaakaan, ja kotiin päästyämme tuli kyllä itku siitä pettymyksestä ja loukkaantumisesta.
En tiedä, miten suhtautua mieheni siskoon ja tämän mieheen jatkossa... olen niin loukkaantunut, etten haluaisi heitä ja vauvaa enää nähdäkään. Tiedän, ettei pikkuvauva tietenkään ole syypää asiaan. En vain ymmärrä, miksi mieheni sisko halusi loukata minua niin, kun tiesi, että Vilhelmiina on monia vuosia vaalimani ja minulle niin tärkeä nimi. Nyt tuntuu, kuin nimi olisi varastettu minulta, etenkin kun se on otettu kälyni tytön kutsumanimeksi! Kyllä otti päähän, kun ristiäisissä kälyn miehen vanhemmat naispuoliset sukulaiset kilvan huokailivat ja kehuivat kekseliästä ja kaunista nimeä. :( Miten pääsen tästä yli?
Kommentit (157)
Aargh teitä viisastelijoita! Todellakin ymmärrän apn harmituksen, itse olisin myös aivan käärmeissäni. Tässä tapauksessa ehkä totta, ettei käly olisi keksinyt nimeä antaa jos ap ei sitä olisi maininnut. Itse kuitenkin aion nimihaaveeni läheisille paljastaa, ettei käy vahinkoja! Tätini oli nimittäin ajatellut serkulleni (puoli vuotta minua nuorempi) samaa nimeä, mikä minulle annettiin kuitenkaan siitä koskaan ääneen puhumatta. Tuli sitten ei niin iloinen yllätys ristiäisissäni ja tätini pilasi juhlat äidiltäni kiukuttelullaan. Jos tätini olisi nimestä aiemmin puhunut omanaan, olisi äitini kunnioittanut tätä ja keksinyt minulle toisen nimen:)
Me puhuttiin lasten nimistä ja pojan nimistä oli vain yksi mikä miellytti kumpaakin. Tyttöjen nimistä päästiin nopeasti yksiin. Kahden tytön jälkeen saimme pojan. Vuosi ennen tätä käly sai pojan joka sai "meidän pojan nimen". Emme olleet puhunut ääneen tästä nimestä. Silloin ristiäisissä hymyilytti että se meni siinä. No poikamme nimestä puhuttiin pitkään ja nimi minkä hän sai sopii paljon paremmin hänelle.
Toisaalta ymmärrän luokkaantumisen, kun on ääneen nimen sanonut. Toisaalta miksei antanut kyseistä nimeä etunimeksi, kun siihen oli mahdollisuus.
Se on myöhäistä pyllistää ku on paskat housuissa...
No toi sun kälyhän on ihan normi "av-mamma"... eli ei osaa itse keksiä tai päättää lapselleen nimeä niin kysyy ja etsii sen jostain muualta.
Niin ja tosiaan kenelläkään ei ole nimiin (paitsi suojattuihin sukunimiin) yksinoikeutta!
Onko nimet tosiaan niin äitien päätettävissä, ettei tässäkään tapauksessa edes voi harkita sitä, että lapsen isän mielestä se Vilhelmiina saattoi olla kaikista kaunein nimi?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:16"]
Voisiko ap:lta saada vielä kommenttia aiheeseen?
[/quote]
No mitäpä tänne kommentoimaan, kun olen kuulemma lapsellinen, pikkusieluinen, itsekäs, vailla oikeita ongelmia, terapian tarpeessa jne. jne. :( Niin kai se sitten on. Käly on kutsunut meidät miehen kanssa kahveille ensi sunnuntaina, en tiedä mitä teen, lähdenkö mukaan vai en. Kaikista negatiivisesta kommenttivyörystä huolimatta mitä täällä on, edelleen on minulla paha mieli, se ei vain poistu sormia napsauttamalla! En syytä kälyäni siitä, ettemme miehen kanssa antaneet Vilhelmiina ensimmäiseksi nimeksi, johan sanoin että se kirvelee! Ja tosiaan miehen kanssa yhdessä sovittiin ja tultiin siihen tulokseen, että tyttö saa itse sen isompana kutsumanimeksi ottaa jos niin haluaa! Mutta edelleen mielestäni kälyn tarkoitus teollaan oli minua loukata, jostain kumman syystä. Ihmiset pahoittaa mielensä erilaisista asioista, se ei todellakaan tarkoita että ei olisi "oikeita ongelmia" (esim. itselläni vuosia jatkunut krooninen sairaus)!
-AP
Miksei tyttäresi voi myöhemmin halutessaan ottaa tuota nimeä käyttöön? Mikä estää? Jos serkukset aikuisena asuvat esim. eri paikkakunnilla, niin ei tule olemaan ongelma. Vai eikö se kelpaa sulle koska serkulla on se nimi jo?
Miksi käly antaisi lapselleen nimen _vain sinua loukatakseen_? Lapsen nimi on kuitenkin iso asia, kuten tästäkin nähdään. Kuvitteletkohan itsestäsi vähän liikoja? Ehkä se nimi vain on kälysikin mielestä jotenkin maagisen hieno...
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:16"]
Voisiko ap:lta saada vielä kommenttia aiheeseen?
[/quote]
No mitäpä tänne kommentoimaan, kun olen kuulemma lapsellinen, pikkusieluinen, itsekäs, vailla oikeita ongelmia, terapian tarpeessa jne. jne. :( Niin kai se sitten on. Käly on kutsunut meidät miehen kanssa kahveille ensi sunnuntaina, en tiedä mitä teen, lähdenkö mukaan vai en. Kaikista negatiivisesta kommenttivyörystä huolimatta mitä täällä on, edelleen on minulla paha mieli, se ei vain poistu sormia napsauttamalla! En syytä kälyäni siitä, ettemme miehen kanssa antaneet Vilhelmiina ensimmäiseksi nimeksi, johan sanoin että se kirvelee! Ja tosiaan miehen kanssa yhdessä sovittiin ja tultiin siihen tulokseen, että tyttö saa itse sen isompana kutsumanimeksi ottaa jos niin haluaa! Mutta edelleen mielestäni kälyn tarkoitus teollaan oli minua loukata, jostain kumman syystä. Ihmiset pahoittaa mielensä erilaisista asioista, se ei todellakaan tarkoita että ei olisi "oikeita ongelmia" (esim. itselläni vuosia jatkunut krooninen sairaus)!
-AP
[/quote]Mä oon sun puolella tässä. Itse jättäytyisin kahvittelusta pois. Ärsyttää tollaset mielikuvituksettomat ihmiset, joilla ei ole ollenkaan omia ajatuksia, vaan täytyy sit matkia muita.
Lapsiparka. Ruma nimi ja hankalasti vielä kutsumanimitoisena nimenä.
Kaikki etunimet ovat etunimiä. oikeita ja virallisia nimiä. Hassuja nuo miksi ette antaneet tuota nimeä oikeasti tai miksi ette antaneet etunimeksi kysymykset. Aloitus kyllä on ihan keksitty hupijuttu.
Voi ap, ymmärrän sinua. Itsellä oli viisi vuotta ennen poikani syntymää keksitty nimi valmiiksi ja olisin ollut aivan raivoissani ja loukkaantunut jos sen olisi joku lähisukulainen laittanut pojalleen.
Mielestäni käly teki todella ikävästi ja loukkaavasti. Itsellä iskisi flunssa/migreeni juuri silloin kun pitäisi mennä vauvaa katsomaan. Haluaisin jonkin aikaa miettiä asiaa enkä mennä heti katsomaan vauvaa.
Mutta jonkin ajan kuluttua ota asia puheeksi kälyn kanssa. Siitä tulee ikävä keskustelu, mutta minusta se on käytävä, jotta voitte olla edes jossain tekemisissä toistenne kanssa. Käly ymmärtää jo, että teki väärin. Siitä kielii jo hänen käyttäytymisensä ristiäisissä. Ole asiallinen ja tee kälylle selväksi, että hän loukkasi sinua ja miestäsi pahasti. Ja kysy, miksi käly ei puhunut nimestä ennen ristiäisiä vaan halusi nimenomaan tuoda sinulle ja miehellesi pahan mielen ristiäisissä, joka pitäisi olla iloinen juhla.
Tosi ikävä juttu, ap. Minäkin olisin vetänyt herneet nenääni. Mutta koeta ottaa asia positiivisena - kälyraukalla ei riittänyt mielikuvitus keksimään itse nimeä vauvalleen, joten nappasi sitten kauniin ja erityisen nimen teidän perheestä. Muista mainita keskustelussanne kuinka imarrelluksi tunnet itsesi tästä seikasta. Näitä onnettomia matkijoita löytyy aina...
Ymmärtäisin loukkaantumisen jos käly olisi oikeasti varastanut nimen. Siis esim jos ap ja käly olisivat samaan aikaan raskaana, käly synnyttäisi ekana ja antaisi lapselle nimeksi Vilhelmiina. Nythän ongelma kuulostaa pikemminkin lapselliselta koska ap:n lapsella on jo Vilhelmiina nimi
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 22:55"]
kun sain tyttären viimein 2010, lähes nelikymppisenä, ei kellään muulla ole edelleenkään sen nimistä lasta, enkä ole saman nimiseen lapseen ikinä törmännyt, vaikka nimi on nykyisin ihan kalenterissa.
[/quote]
Höpsis. Kalenteriin päästäkseen nimiä on annettu Suomessa ainakin tuhat.
http://www.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=2269979a-c5fd-4388-9ad9-072763e9c0e0
Nimet ei ole kenenkään omaisuutta eikä niitä voi varastaa. Tämä on oma mokasi kun ette laittaneet Vilhelmiinaa kutsumanimeksi. Koita kasvaa aikuiseksi oikeesti, elämässä tulee vastaan oikeitakin ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 22:55"]
kun sain tyttären viimein 2010, lähes nelikymppisenä, ei kellään muulla ole edelleenkään sen nimistä lasta, enkä ole saman nimiseen lapseen ikinä törmännyt, vaikka nimi on nykyisin ihan kalenterissa.
[/quote]
Höpsis. Kalenteriin päästäkseen nimiä on annettu Suomessa ainakin tuhat.
http://www.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=2269979a-c5fd-4388-9ad9-072763e9c0e0
[/quote]
No tuo ei pidä paikkaansa. Testasin muutamia nimipäiväkalenterin nimiä huvikseni nimipalveluun. Esim. Hille-nimeä on annettu naisille kautta aikojen naisille alle 270 ja miehille alle 133. Silti löytyy nimipäiväkalenterista. Samoin Immi, jota on naisilla 69 ja miehillä 15. Nämä vain nopeita esimerkkejä. Varmasti on muitakin.
Niin ja vaikka nimiä olisi annettu kautta aikojen tuo tuhat, niin ei silti välttämättä ole annettu enää lähes ollenkaan lapsille, mutta koska almanakasta ei nykyisin juuri poisteta nimiä, niin ne ovat silti kalenterissa.
Ap, otapa nyt järki käteen. Kun ihminen valitsee lapselleen nimen, valitsisiko hän nimen sillä perusteella että voisi loukata jotakuta? Kuulostaa aika sekopäiseltä, minun mielestäni. Nimen valinta omalle lapselle on sen verran iso juttu ettei siinä ole mielessä muut ihmiset eikä varsinkaan kiusanteko.