Käly varasti meidän lapsemme nimen omalle tytölleen! :(
Olen tosi loukkaantunut tästä! :( Olen pienestä asti haaveillut antavani lapselleni nimen Vilhelmiina, jos tyttölapsi minulle siunaantuu (on yksi kauneimmista nimistä jonka tiedän). Myös mieheni sisko on tämän tiennyt, olemme tunteneet lähes 10 vuotta ja aiheesta on puhuttu, erityisesti omana raskausaikanani moneen otteeseen. Hän tuolloin huokailikin aina, kuinka olenkaan keksinyt niin kauniin nimen kuin Vilhelmiina. Kun minun ja mieheni tytär sitten syntyi (on nyt 3-vuotias), hän sai toiseksi nimekseen Vilhelmiina, etunimeksi kuitenkin toisen kaksitavuisen tytönnimen, joka toimii kutsumanimenä. Ajateltiin miehen kanssa, että Vilhelmiina ei kutsumanimenä ole kauhean käytännöllinen...
No, tämä kälyni sitten synnytti tyttövauvan tuossa huhtikuussa ja tämän ristiäiset pidettiin viime sunnuntaina. Kyllä meiltä loksahti miehen kanssa suu auki, kun pappi paljasti tyttövauvan nimen ja eikös vain hänelläkin ole toisena nimenä Vilhelmiina! Lisäksi käly ja hänen miehensä ilmoittivat, että Vilhelmiina tulee toimimaan tytön kutsumanimenä. He siis röyhkeästi varastivat nimen, jonka olen itse haaveillut antavani omalle tytölleni pienestä asti! :( Olin niin loukkaantunut, etten puhunut heille ristiäisissä enää sanaakaan, ja kotiin päästyämme tuli kyllä itku siitä pettymyksestä ja loukkaantumisesta.
En tiedä, miten suhtautua mieheni siskoon ja tämän mieheen jatkossa... olen niin loukkaantunut, etten haluaisi heitä ja vauvaa enää nähdäkään. Tiedän, ettei pikkuvauva tietenkään ole syypää asiaan. En vain ymmärrä, miksi mieheni sisko halusi loukata minua niin, kun tiesi, että Vilhelmiina on monia vuosia vaalimani ja minulle niin tärkeä nimi. Nyt tuntuu, kuin nimi olisi varastettu minulta, etenkin kun se on otettu kälyni tytön kutsumanimeksi! Kyllä otti päähän, kun ristiäisissä kälyn miehen vanhemmat naispuoliset sukulaiset kilvan huokailivat ja kehuivat kekseliästä ja kaunista nimeä. :( Miten pääsen tästä yli?
Kommentit (157)
Ymmärrän kyllä Ap sinun harmituksen, mutta sinun on nyt vaik päästävä asian yli. On kohteliasta olla menemättä kälyn lui kahveille tällaisen syyn takia. Sinuna menisin ja jossain välissä juttelisin asiasta. En syyttäen ja loukkaantuen vain ihan vain, että mitäs nyt kun te olitte ajateelleet että tyttören toisen nimen käyttöön, että onpas hassua kun on kaksi samannimistö suvussa sitten. Tai jotain. Missään nimessä en syyttäisi kälyä nimen varastamisesta, koska se kuulostaa hullun puheelta. En myöskäön olettaisi että käly on toiminut näin, koska tahalteen on halunnut loukata ap;ta. Niillä joilla ei ole pakkomiellettä nimeen ei varmaan ymmärää kuinka suuri merkitys nimellä on. Ja siis itselläni on pakkomielle nimeen, vastasin aikaisemmin jollain numerolla.
Ei kannata jäädä vellomaan näihin tunteisiin vaan nokka kohti uusia asioita!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 23:06"]
Joskus vuosikausia sitten siitä tuli ensimmäisen kerran puhetta, kun oltiin sukuporukalla mökillä ja sitten saunan jälkeen terassilla kälyn kanssa tuli puhetta vauvojen nimistä. En ajatellut, että sitä nimeä pitäisi niin salailla, miehenikin kanssa siitä oli jo puhuttu ja kuitenkin olen pitänyt kälyä mukavana ihmisenä, mieleenkään ei olisi tullut että hän olisi "napannut" nimen itselleen! Piti Vilhelmiinaa kauniina nimenä, mutta itse luetteli litanian nimiä, joita itse voisi kuvitella antavansa omalle tyttärelleen, olis nyt valinnut sitten jonkun niistä. Myös mieheni mielestä meidän tyttäremme nimen varastaminen oli törkeä temppu. Lisäksi mieheni ei päässyt siskonsa tyttären kummiksikaan, vaikka oltiin jotenkin pidetty sitä itsestäänselvyytenä, kun on heillä esikoinen. Ollaan sunnuntaista asti mietitty, että onko heille oikeasti nyt jotain meitä vastaan, vaikka välit on koko ajan olleet hyvät! :(
[/quote]
Voi tsiisus. Tämä palsta jaksaa kyllä muistuttaa siitä, kuinka pikkumaisia ja lapsellisia ja itsekkäitä ihmisiä keskuudessamme vaeltaa. Minun-minun-minun-minun-minä-minä-minä. Kuule ap. Ainoa, joka tässä nyt on mokannut, on sinä ja sun miehes. Jos se Vilhelmiiina oli teille elämääkin suurempi asia, niin voi sviddu sentään, miksi ette laittaneet sitä tyttärenne etunimeksi? Omaa tyhmyyttänne, ihan turha syytellä muita. Tää on siis niin lapsellista. Kuules kun kerron. Tuon loukkaantumisen taustalla on ihan oikeasti se, että syytät itseäsi siitä, että kämmäsit koko homman. Mutta koska sun psyyke on hitusen kehittymätön, et kykene itsellesi myöntämään omaa epäonnistumistasi, joten ikään kuin siirrät nyt kaiken pettymyksen ja syytökset oman kälysi niskaan. Sorry. Lapsellista.
Joo, mistä käly älysi että ap:llä on tämän tason pakkomielle tuohon nimeen.
Mä olisin vaan antanut sitten sen saman nimen omallekin lapselle. Asia on ollut ilmeisen tärkeä, joten olisitte vaan seuranneet sitä vaistoanne tai mikä lie onkaan, jonka mukaan se Vilhelmiina on se ylivertainen nimi. Sit ois vaan muksuilla samat nimet. Mutta ei ehkä tarvis enää kolmen vuoden päästä vatvoa. Voi olla, että käly ois ottanut nokkiinsa, mutta nythän sinä olet, joten tilanne melkein sama.
Toivottavasti sinä ymmärrät, kuinka onnellisessa asemassa olet kuin ei ole isompia itkunaiheita kun kälyn lapsen nimi! Että minä olen kateellinen.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 08:26"]
En ymmärrä. Annoitte etunimeksi jonkun ihan muun kuin vuosia miettimäsi Vilhelmiinan. Ja sitten ajattelitte, että lapsi voi myöhemmin ottaa toisen nimen käyttöönsä?! Kuule, aika harva vaihtaa kutusumanimensä etunimestä toiseksi nimeksi. Ainakaan sen perusteella, että vahemmat eivät osanneet päättää ensimmäisen ja toisen nimen välilä.
Ongelmahan tässä on se, että ette ottaneet käyttöön rakatamaasi nimeä. Silloin käly ja hänen miehensä ovat voineet sen ihan rauhassa valita lapselleen. Lakkaa hautomasta kostoa. Keskity siihen, että lapsesi on saanut serkun, josta voi ikänsä puolesta tulla läheinen tyttäresi kanssa. Hänen sattuu olemaan Vilhelmiina, kun te ette sitä nimeä ottaneet käyttöön. Anna asian jo olla.
[/quote]
Juuri näin. Kun käly on vuosikausia kuunnellut tuon nimen hehkutusta, niin alkoi viimein itsekin uskoa, että kyllä se varmaan niin ihana on.
Omapa oli valintanne, kun ette ottaneet sitä puhuttelunimeksi.
Olisko tässä vähän kateuttakin. Käly uskalsikin tehdä sellaista, jota sinä et, kun laittoikin lapselleen sellaisen etunimen, josta sinä vain haaveilit.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 08:13"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 01:54"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 22:55"]Kuka se käskee selostaa kaikki asiat toisille?? Ja olisit sitten oikeasti antanut sen nimen lapsellesi, jos se oli tärkeä. Tuohan vain viestitti muille, ettei se nyt niin huippunimi ollutkaan, kun ei kutsumanimeksi kelvannut.
Itsekin keksin tyttärelleni nimen vuonna 1992. Pidin turpani kiinni, ja kun sain tyttären viimein 2010, lähes nelikymppisenä, ei kellään muulla ole edelleenkään sen nimistä lasta, enkä ole saman nimiseen lapseen ikinä törmännyt, vaikka nimi on nykyisin ihan kalenterissa.
Nimi oli / on minulle sen verran tärkeä, etten ottanut pienintäkään riskiä "tarjoilemalla" sitä muille.
[/quote]
Jos nimi on kalenterissa, on se useammallakin lapsella.
[/quote]
Ei välttämättä. Voi olla myös edellisten sukupolvien nimi, joka on lapsilla harvinainen tai lähes yksinomaan toisena nimenä käytetty.
[/quote]
Ei, vaan nimi otetaan nimipäiväkalenteriin tai se pysyy siellä vain, jos sillä on tarpeeksi monta kantajaa. Nimi pitää olla vähintään 500 ihmisellä ENSIMMÄISENÄ etunimenä! Joten et sinä mitään harvinaisuutta lapsellesi nimeksi antanut...
http://uutiset.helsinki.fi/2013/08/21/uusia-nimia-vuoden-2015-kalenteriin/#.U4UW0HZhPwc
"...Suomalaiseen nimipäiväkalenteriin on tässä uudistuksessa otettu nimiä, joita on annettu ensimmäiseksi etunimeksi vähintään 500 lapselle uudistusta edeltäneen 50 vuoden aikana, eli vuoden 1965 jälkeen..."
[/quote]
Siinä lukee myös:
"Vanhempien ikäpolvien nimet on otettu huomioon aiemmissa uudistuksissa, joten nekin ovat edelleen kalenterissa"
Eli ähäskutti!
[/quote]
Osaatko lukea? Tähän uudistukseen otettiin vuoden 1965 JÄLKEEN syntyneiden lasten nimet, joita on ensimmäisenä etunimenä YLI 500 henkilöllä.
SEN LISÄKSI kalenterissa on edelleen AIEMMIN syntyneiden ikäpolvien nimet, joita on YLI 500 ensimmäisenä etunimenä!
Eli vain hyvin yleiset nimet löytyvät nimipäiväkalenterista. Kun nimen käyttäjiä on alle tuo "500 ensimmäisenä etunimenä", niin nimi poistuu kalenterista. Et siis antanut lapsellesi mitään kovinkaan harvinaista nimeä, vaikka niin luulet.
Tuolta Väestörekisterin Nimipalvelusta voit käydä katsomassa kuinka monella sadalla tai tuhannella tämä harvinaiseksi kuvittelemasi nimi oikeasti onkaan Suomessa. Saatat yllättyä! ;)
http://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/default.asp?L=1
Ei jestas ap! Kasva aikuiseksi. Toi on niiiin lapsellista. Jos kälyn vauva saa nimeksi teidän tytön toisen nimen, niin mitä sitten?? Ehkä kälysi on tykästynyr nimeen, jos olet sitä hänelle monta vuotta toitottanut. Ja ehkä hän luuli ettei nimi enää olekaan sinulle tärkeä, kun teidän tytöstä ei tullutkaan sen nimistä!! Katsoi että nimi vapautui käyttöön! Ja kälysi ei varmasti ole mikään ajatuksenlukija siitä, että joskus vaihtaisitte tyttönne kutsumanimen.
Vitsi että on naurettavaa kiukuttelua. "En voi mennä kahville! En puhunut mitään ristiäisissä!"
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 14:37"]Joo, mistä käly älysi että ap:llä on tämän tason pakkomielle tuohon nimeen.
[/quote]
Pakkomielle tosiaan! Naurettavaa että joku voi tuolla tavalla loukkaantua toisen lapsen nimestä! Ne eivät ole mitään yksityisomaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 22:55"]Kuka se käskee selostaa kaikki asiat toisille?? Ja olisit sitten oikeasti antanut sen nimen lapsellesi, jos se oli tärkeä. Tuohan vain viestitti muille, ettei se nyt niin huippunimi ollutkaan, kun ei kutsumanimeksi kelvannut.
Itsekin keksin tyttärelleni nimen vuonna 1992. Pidin turpani kiinni, ja kun sain tyttären viimein 2010, lähes nelikymppisenä, ei kellään muulla ole edelleenkään sen nimistä lasta, enkä ole saman nimiseen lapseen ikinä törmännyt, vaikka nimi on nykyisin ihan kalenterissa.
Nimi oli / on minulle sen verran tärkeä, etten ottanut pienintäkään riskiä "tarjoilemalla" sitä muille.
[/quote]
[/quote]
Ei välttämättä. Voi olla myös edellisten sukupolvien nimi, joka on lapsilla harvinainen tai lähes yksinomaan toisena nimenä käytetty.
[/quote]
Ei, vaan nimi otetaan nimipäiväkalenteriin tai se pysyy siellä vain, jos sillä on tarpeeksi monta kantajaa. Nimi pitää olla vähintään 500 ihmisellä ENSIMMÄISENÄ etunimenä! Joten et sinä mitään harvinaisuutta lapsellesi nimeksi antanut...
http://uutiset.helsinki.fi/2013/08/21/uusia-nimia-vuoden-2015-kalenteriin/#.U4UW0HZhPwc
"...Suomalaiseen nimipäiväkalenteriin on tässä uudistuksessa otettu nimiä, joita on annettu ensimmäiseksi etunimeksi vähintään 500 lapselle uudistusta edeltäneen 50 vuoden aikana, eli vuoden 1965 jälkeen..."
[/quote]
Siinä lukee myös:
"Vanhempien ikäpolvien nimet on otettu huomioon aiemmissa uudistuksissa, joten nekin ovat edelleen kalenterissa"
Eli ähäskutti!
[/quote]
Osaatko lukea? Tähän uudistukseen otettiin vuoden 1965 JÄLKEEN syntyneiden lasten nimet, joita on ensimmäisenä etunimenä YLI 500 henkilöllä.
SEN LISÄKSI kalenterissa on edelleen AIEMMIN syntyneiden ikäpolvien nimet, joita on YLI 500 ensimmäisenä etunimenä!
Eli vain hyvin yleiset nimet löytyvät nimipäiväkalenterista. Kun nimen käyttäjiä on alle tuo "500 ensimmäisenä etunimenä", niin nimi poistuu kalenterista. Et siis antanut lapsellesi mitään kovinkaan harvinaista nimeä, vaikka niin luulet.
Tuolta Väestörekisterin Nimipalvelusta voit käydä katsomassa kuinka monella sadalla tai tuhannella tämä harvinaiseksi kuvittelemasi nimi oikeasti onkaan Suomessa. Saatat yllättyä! ;)
[/quote]
Öö. Luet itse väärin. En ole väittänyt mitään mistä vaahtoat nyt. Nimipäiväkalenterissa on paljon sellaisia nimiä, jotka ovat nykylapsilla harvinaisia. Ne ovat niitä vanhempien sukupolvien nimiä. 500 nimeä esim. 20-50-luvuilla ei tee nimestä (välttämättä) yleistä nykylapsilla. Ja moni noista nimenomaisista nimistä voi olla nykyisin yleisempiä toisena nimenä.
Voisiko ap:lta saada vielä kommenttia aiheeseen?
En kyllä ymmärrä loukkaantumistasi. Olit joo puhunut tuosta nimestä mutta sitten kuitenkin laitoitte sen ei-kutsumanimeksi. Eli ei käyttöön. En minä ainakaan olisi tuosta arvannut että se nimi on edelleen sulle "varattu". Olisin kuvitellut että se ei sittenkään niin tärkeä edes ollut kun ette halunneet laittaa sitä kutsumanimeksi.
En itse tekisi noin, koska haluaisin olla omaperäisempi. Sisarusten lapset ovat sen verran läheistä sukua, että on jotenkin hassua jos pitää samoja nimiä käyttää.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Siinä lukee myös:
Eli ähäskutti!
[/quote]
[/quote]
Öö. Luet itse väärin. En ole väittänyt mitään mistä vaahtoat nyt. Nimipäiväkalenterissa on paljon sellaisia nimiä, jotka ovat nykylapsilla harvinaisia. Ne ovat niitä vanhempien sukupolvien nimiä. 500 nimeä esim. 20-50-luvuilla ei tee nimestä (välttämättä) yleistä nykylapsilla. Ja moni noista nimenomaisista nimistä voi olla nykyisin yleisempiä toisena nimenä.
[/quote]
Ja ennen kuin alat vielä kommentoimaan asiaa, niin tässä toinen linkki:
http://yle.fi/uutiset/saavatko_yli_800_mohammedia_oman_nimipaivan/6530524
"Almanakkatoimistossa nimien lukumäärää tarkastellaan viimeisen 50 vuoden ajalta. Nimiä harvemmin poistuu kalenterista, sillä kokemus on myös osoittanut, että nimen poisto aiheuttaa mielipahaa.
- Aikoihin nimiä ei ole poistettu. Johtuu siitä, että kalenterissa on reilusti tilaa uusille nimille."
Ja tuota laittamaasi vrk:n nimipalvelulinkkiä kommentoin vain, että tuttu paikka. Mutta tärkeämpänä listana pidän sitä top 50 ensimmäiset etunimet-tilastoa.
http://vrk.fi/default.aspx?id=279
Ymmärrän ap:ta hyvin. On jo pienenä keksinyt nimen, jonka on tuntenut omaksi jutukseen ja päättänyt antaa sen omalle lapselleen. onko sillä nyt väliä onko se ensimmäinen vai toinen nimi, ainakin vanhemmat tietävät sen tarkoituksen ja kauneuden. Minusta kälyltä osoitus vaan siitä, että oma tyyli ja mielikuvitus puuttuu täysin.
Tuskin ap:ta haittaisi jos vaikka kerhossa tulisi saman nimen omaava tyttö vastaan, mutta kun läheinen ihminen on ottanut sinun oman juttusi omakseen, ei se voi olla oikein!!! Tuskin käly olisi tuota nimeä tytölleen antanu, jos ap ei tästä olisi kertonut.
Sano kälylle asiallisesti suorat sanat ja kerro muillekkin sukulaisille asiasta, luulis ymmärtävän tehneensä väärin. :)
Minä puhuisin omalle lapselleni sukulaisten ja erityisesti kälyn kuullen "Tule Lotta Vilhelmiina tänne... Varo Lotta Vilhelmiina pikku-Vilhelmiinaa..." Eli ymmärrän harmistuksesi.
Ei ole uniikki tai kovin erikoinen nimi. Tuolla 1800-luvun puolella on Vilhelmiinoja ollut roppakaupalla. Jos kälysikin pitää nimestä erityisesti niin miksei hänkin saisi nimetä lastaan Vilhelmiinaksi? Pitäisikö hänen valita toinen nimi, koska "mä näin sen ensin!"? Ja jos se kerran on niin tärkeää, miksei sinunkin tytärtäsi voisi kutsua samalla nimellä kuin serkkua? Jos pentusi olisi saanut nimekseen vaikka "Kakkulapio" ja kälysi olisi nimennyt omansakin kakkulapioksi, niin voisi siinä kälyä vähän tärähtäneenä pitää. Nyt tärähtäneeltä vaikutat ainoastaan sinä.
Nykyisín uusilla nimillä, jotka lisätään kalenteriin, pitäätosiaan olla satoja kantjia, en muista olik se tuhat. Hille ja immi on vanhoja nimiä...
Pienet on murheet. Aika moni ihminen kohtaa elämässään oikeita ongelmia. Ja selviää niistä. Ap, sen sijaat että purat tunteisasi muihin ja katkot välejä, aikuisena sun kuuluu ottaa vastuu omista tunteistasi ja käsitellä ne. Onhan tuo aivan lapsellinen ongelma, mutta ehkä sun kannattaa kuitenkin kohdata se että ihan oma moka kun et laittanut lapsellesi sitä nimeä kun halusit. Kälysi vika se ei todellakaan ole. JOnka lisäksi kannattaa ehkä surra se, ettei haluamaasi prinsessamaailmaa ole, vaan sun pitää kasvaa aikuiseksi. Jos sun elämäsi kaatuu nimi-ongelmiin, miten ihmeessä selviät elämän mukanaan tuomista vastoinkäymisistä? Saati pystyt kasvattamaan lapsestasi elämässään pärjäävän? Ap;n ongelma on hyvä esimerkki siitä, miksi niitä vaikeuksia a pettymyksiä tarvitaan, ne kasvattavat- ilman niitä ihminen jää..no, ap;n tasolle. Ja lapset kyllä tarvitsevat parempaa. Ap, ei tuollaisiin idioottimaisuuksiin kuulu jäädä pyörimään, eikä syyttää toisia omista ongelmistaan. Kasva aikuiseksi, kun kerran se lapsikin on!!