Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

selittäkää ! imetys ja korvike

Vierailija
27.05.2014 |

Miks on nii järjettömän hirvittävää yksii ruoka-annos päivässä korvikkeena jos vauva muutenkin saa pullosta eikä hylji rintaa sen vuoksi?

Miksi on huono äiti jos mies herää kerran yössä viikonloppuna ja antaa korviketta jos ei ole pumpulle herunut että äiti saisi nukkua? Onko imetys tosiaan turhaa jos lapsi saa päivässä 60-150 ml korviketta :)

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 18:31"]Jos noin onnistuu, hieno homma. Kaikilla kavereillani, jotka alkoivat antaa säännöllisesti rintamaidon lisäksi pullosta, vauva alkoi vähitelle hylkiä rintaa, varmaan koska pullosta tuli maito nopeammin. Ei se heti tapahtunut, mutta viimeistään puoleen vuoteen mennessä kaikki nämä lapset olivat täysin pulloruokittuja. Jos sinua ei haittaa, että näin todennäköisesti käy sinullekin, jatka samaan malliin. Ihan hyviä lapsia niistä korvikevauvoistakin tulee.

[/quote]

No meilläpä on käynyt niin, että nyt 8 kuukautta vanha vauva ei ole yrityksistä huolimatta oikein oppinut pullosta syömään edes pumpattua maitoa, vaikka säännöllisesti on yritetty opettaa. Edelleen menee korkeintaan 40-50 milliä kerralla. Kun olen asiasta kertonut ystäville, kolme on todennut, etteivät heidän täysimetetyt lapsensa ole koskaan huolineet pulloa. Ei tässä muuten olisi hätää nyt, kun lapsi syö jo kiinteitä eikä ime joka toinen tunti, mutta viime viikon helteillä pikkuisen hirvitti lapsen nesteensaanti. Ja kieltämättä se, etten ole 8 kuukauteen yli 4 tunnin pätkää nukkunut, koska vaikka nyt mennäänkin jo pääsääntöisesti yhdellä yösyötöllä, niin pidempi, 5-6 tunnin pätkä unta sijoittuu lapsella iltaan ja yöhön. Itse taas sitä harvoin on seitsemältä illalla valmis unille...

Joten AP, tee, kuten parhaalta tuntuu, ne nukutut unet ovat kullan arvoiset (itselläni takana viikonloppu täysin yksin vauvan kanssa, ja se kyllä tuntuu!)!

Vierailija
22/32 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nukkuu itsekin päiväunet, jaksaa yöimetykset vauva vieressä ihan helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relaa ap. Siitä ei ole todellakaan mitään haittaa antaa silloin tällöin vauvalle korviketta. Jos esim. kolme kertaa viikossa vauva saa yhtenä syöttökertana korviketta, se ei vaikuta mitenkään maidon vähenemiseen. On tosi tärkeää pitää myös itsestään huoli vauvavuoden aikana. Kerran viikossa salilla tai jumpassa käynti tekee ihmeitä omalle jaksamiselle. Kuin myös se että edes kerran viikossa saisi nukkua kokonaiset yöunet varsinkin, jos univelkaa on kasautunut. Ja kyllä on myös tärkeää miehen ja vauvan kannalta antaa heillekin yhteistä aikaa. Älä kuuntele hurskastelijoita. Hyväntuulinen, pirteä ja tyytyväinen äiti on parempi lapsen kannalta, kuin uhrautuvainen, uupunut ja kireä.

Vierailija
24/32 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan taas pelotellaan. Jos annat kerran korviketta, niin kyllä se vauva varmasti sitä rintaa hylkii vähintään puolen vuoden päästä... Kaikilla kavereillani näin...

Meilläpä ihan tieten tahtoen altistettiin vauva korvikkeelle. Kokeiltiin jo aika pienelle, että tuleeko oireita suuntaan tai toiseen ja sekoitettiin äidinmaidon sekaan, ja vauva joi eikä valittanut tai inissyt. Kun itseltäni kuitenkin tuli maitoa pullot täyteen, niin korvikkeelle ei ollut tarvetta, mutta pulloruokintaa harrastimme lähes päivittäin. Päivässä herui 1-2 dl maitoa, joten parissa viikossa pakkaset paukkuivat (puhumattakaan kun viitsin pumpata) eikä maitoa viitsinyt hukkaankaan heittää. Kun olin imettänyt illalla viimeisen kerran, mies usein varmisti vielä pullolla, että vauva oli saanut masun täyteen ja siitä tuli ihan niiden kahden välinen juttukin. Ei nyt joka ilta tehty sitä mutta useamman kerran viikossa ja täysimetin (uups, eihän vauva olekaan täysimetetty, jos se on saanut tuttipullosta äidinmaitoa) 5,5 kk ja osittaisimetin 9 kk:n ikään. 9kk:n ikäisenä söi kiinteitä ahkerasti ja joi ruoan kanssa vettä nokkamukista, että alkoi hylkiä rintaa ja suostui aluksi imemään vain aamuyöstä ja joskus illalla. Parin viikon jälkeen oli valmis jättämään rinnan imemisen kokonaan, joten siirryttiin sitten nokkamukiin ja annettiin tuttupullosta illalla loput maidot, jos jäi määrä vajaaksi. Tuttipullosta siirryttiin kokonaan nokkamukiin 11 kk:n iässä, kun paino alkoi laskea ja neuvolasta epäiltiin, että täyttää mahaansa maidolla. Niinhän tuo teki ja paino lähti taas nousuun, kun maito siirtyi nokkamukiin ja ruokien yhteyteen.

Meidän tapauksemme ei ole varmasti "se ainoa oikea". Jonkun vauva voi alkaa hylkiä rintaa, jos saa tuttipullosta usein. Mutta kaikki vauvat eivät näin tee ja se tuttipullon antamisen määräkin ratkaisee. Jokin kerran viikossa kokemus ei takuulla ehdollista vauvaa mihinkään, kun ei sellaisen pienen muistissa säily mitään vuorokautta kauempaa. Päivittäinen tuttipullo sen sijaan voi vaikuttaa, vaikka meillä näin ei tehnytkään. Väittäisin, että aika turvallista on antaa tuttipullosta maitoa pari kertaa viikossa, ja ainahan siitä tavasta voi luopua, jos vauva alkaa hylkiä rintaa.

Vierailija
25/32 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 19:06"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 18:31"]Jos noin onnistuu, hieno homma. Kaikilla kavereillani, jotka alkoivat antaa säännöllisesti rintamaidon lisäksi pullosta, vauva alkoi vähitelle hylkiä rintaa, varmaan koska pullosta tuli maito nopeammin. Ei se heti tapahtunut, mutta viimeistään puoleen vuoteen mennessä kaikki nämä lapset olivat täysin pulloruokittuja. Jos sinua ei haittaa, että näin todennäköisesti käy sinullekin, jatka samaan malliin. Ihan hyviä lapsia niistä korvikevauvoistakin tulee.

[/quote]

No meilläpä on käynyt niin, että nyt 8 kuukautta vanha vauva ei ole yrityksistä huolimatta oikein oppinut pullosta syömään edes pumpattua maitoa, vaikka säännöllisesti on yritetty opettaa. Edelleen menee korkeintaan 40-50 milliä kerralla. Kun olen asiasta kertonut ystäville, kolme on todennut, etteivät heidän täysimetetyt lapsensa ole koskaan huolineet pulloa. Ei tässä muuten olisi hätää nyt, kun lapsi syö jo kiinteitä eikä ime joka toinen tunti, mutta viime viikon helteillä pikkuisen hirvitti lapsen nesteensaanti. Ja kieltämättä se, etten ole 8 kuukauteen yli 4 tunnin pätkää nukkunut, koska vaikka nyt mennäänkin jo pääsääntöisesti yhdellä yösyötöllä, niin pidempi, 5-6 tunnin pätkä unta sijoittuu lapsella iltaan ja yöhön. Itse taas sitä harvoin on seitsemältä illalla valmis unille...

Joten AP, tee, kuten parhaalta tuntuu, ne nukutut unet ovat kullan arvoiset (itselläni takana viikonloppu täysin yksin vauvan kanssa, ja se kyllä tuntuu!)!

[/quote]

Niin, sama homma minun lapsillani. Mitä sitten? Eiväthän nämä ole mitenkään toisensa poissulkevia asioita? Edelleenkin ne kavereideni lapset, jotka joivat päivittäin korvikesatsin, siirtyivät puoleen ikävuoteen mennessä kokonaan korvikkeeseen. Toiset lapset, kuten omani, eivät koskaan oppineet pullolle ja hätäisesti 20 milliä pumpattua rintamaitoa alistuivat juomaan jos olin tarpeeksi monta tuntia poissa.

8

Vierailija
26/32 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 19:06"]

[/quote]

[/quote]

Jos olisit oikeasti väsynyt, menisit nukkumaan samalla kuin lapsesi. Niin minä tein aina lapsen ollessa vauva. Turha valittaa, että pätkä on liian lyhyt, koska haluat laittaa lapsesi nukkumaan pari tuntia ennen kuin itse menet. Sehän on silloin vain oma päätöksesi.

Vierailija
27/32 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5kk vauvani on saanut pullosta jo ensimmäisestä päivästä lähtien johtuen tehohoidosta. Saa edelleen korviketta lisämaitona päivisin. Eli imetän mutta annan myös korviketta koska oma maito ei riitä. Vauva ei todellakaan hyljeksi rintaani vaan imee aina kun tarjotaan.

Vierailija
28/32 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä stressaa äläkä kuuntele noita höpöhöpö tuttaviasi!

Äidin hyvinvointi on tärkeää ja tiedoksi kaikille: kaikki eivät voi torkkua samalla kun vauva syö vieressä sängyllä, minä en ainakaan. Meillä syötiin 9kk sekä rintaa että korviketya ja hyvin meni :) reipas, hyväuninen poika joka on kolo ajan kasvanut käyrällään. Meillä myös mies on tehnyt paljon: syöttänyt öisin, vaihtanut vaippaa öisin ja päivisin hoitanut myös. Vauva ei meidän perheessä ole mikään yksinoikeus vaan myös isän lapsi ja molemmat saamme nauttia lapsemme läheisyydestä. Minusta on tärkeää että vauva kiintyy molempiin vanhempiin eikä jää riippuvaiseksi toisesta.

Imetys voi onnistua, vaikka korviketta saisikin kerran vuorokaudessa. Ja kyllä, ihan lääkäri on minulle sanonut että korvike ei lasta pilaa, että ei se äidinmaitokaan aina ole laadultaan priimaa (puhui etenkin äideistä jotka imettävät samalla kun oma ruokavalio on roskaa.)

Vierailija
29/32 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 19:09"]

Kun nukkuu itsekin päiväunet, jaksaa yöimetykset vauva vieressä ihan helposti.

[/quote]

Milläs nukut, jos ja kun on vanhempia lapsia, jotka eivät enää päiväunia nuku?

Me tehtiin toisen vauvan tullessa niin, että mies hoiti joka toisena yönä yhden korvikeannoksen verran. Vauva oppi heti syömään sekä rintaa että pulloa, eikä alkanut hylkiä rintaa missään vaiheessa. Ja minä jaksoin hyvin päivät esikoisen ja vauvan kanssa.

Joillekin tuntuu olevan tärkeintä, että saa kiillottaa omaa kruunuaan. Valinta sekin.

Vierailija
30/32 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainoa huono puoli on tyypin 1 diabeteksen riski. Se kasvaa jo ihan yksittäisistä annoksista lehmänmaitopohjaista korviketta.

Vierailija
31/32 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 20:16"]

No ainoa huono puoli on tyypin 1 diabeteksen riski. Se kasvaa jo ihan yksittäisistä annoksista lehmänmaitopohjaista korviketta.

[/quote]

mun nähdäkseni suurin riski on ihan geeneissä. ainakin mun lapsille on molemmille tehty tays:issa isompaa akateemista tutkimusta varten napanuoraverestä testi, jonka tulos kertoo, onko lapsi tuossa riskiryhmässä. vastaus testistä tuli kirjeenä kotiin.

Vierailija
32/32 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 20:19"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 20:16"]

[/quote]

mun nähdäkseni suurin riski on ihan geeneissä. ainakin mun lapsille on molemmille tehty tays:issa isompaa akateemista tutkimusta varten napanuoraverestä testi, jonka tulos kertoo, onko lapsi tuossa riskiryhmässä. vastaus testistä tuli kirjeenä kotiin.

[/quote]

Toki! Jos tuossa testissä on todettu diabeteksen riskigeenit, niin silloin ehdottomasti kannattaa välttää ihan pienimmän korviketipankin antamista.