Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivoajana lapsen luokkakaverien perheessä

Vierailija
26.05.2014 |

Olen monen lasten kanssa kotona vietetyn vuoden jälkeen joutunut hanttihommiin siivoojaksi. No, viime viikolla olin nuorimmaisen lapseni vanhempainillassa ja huomasin siellä asiakkaani ja hekin selkeästi tunnistivat minut. Tämän vanhempainillan jälkeen lastani on kiusattu koulussa, huudeltu että "sun äiti siivoo meidän vessoja" ja jätetty ulkopuoliseksi. Asumme Espoossa ihan hyvällä alueella (vuokrakämpässä), joten täällä ei todellakaan ole kovin tavanomaista, että kenenkään vanhempi olisi tämmösissä paskaduuneissa... Tuli tosi paha mieli lapseni puolesta, koska eihän hän vielä tokaluokkalaisena oikein ymmärrä tilannetta ja että siihenkin on syy, että joudun tätä ammattia tekemään... Ilmeisesti lapseni on aiemmin ollut aika vähäsanainen ammattini suhteen, koska kaverit eivät ammatistani olleet tietoisia (aika paljon lapset kuitenkin puhuu että mitä vanhemmat tekee työkseen yms). Tosin en itsekään varsinaisesti ehkä huutelisi siitä, että äitini on siivooja. Vähän myös kiukuttaa noiden vanhempienillassa olleiden vanhempien puolesta, heidän on täytynyt sanoa tästä asiasta lapselleen koska en koskaan ole siivotessa heidän lapseensa törmännyt. Mitä tekisitte tilanteessa, jos kiusaaminen ei lopu? Lapseni on aika herkkä ja huomaa että on ottanut jutun raskaasti, hänellä ei muutenkaan ole kovin paljon koulussa kavereita. En kuitenkaan haluaisi sotkea työjuttuja "henk koht juttuihin", koska muuten tämä perhe on ollut mukava asiakas.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoa, ettet kerro. Selvästi koet ongelmana, jos joku myy autoja tai siivoaa. Minulla ja kaikilla tuntemillani ihmisillä on tapana havainnoida ympäristöä sanottamalla sitä myös lapselle.

Kyllä mä sanoin taannoin kaupassa lapselle viimeksi, että näköjään Jassun äiti on täällä töissä.Eihän siinä ole mitään pahaa ja lapsi sanoi, että on toi hänestäkin Jassun äiti. Ei sen kummoisempaa. Ei lapsi siitä mitään ajattele. Se on sitä small talkia, jota aikuisetkin harrastaa keskenään tylsässä kauppajonossa.

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 17:11"]

Provona pidän siksi koska ei kukaan vanhempi voi olla niin tyhmä että kertoo lapselleen että luokkakaverin äiti siivoaa meillä. Ei liity siivojan ammatin arvostukseen, asia ei vaan kuulu lapselle.

En ikinä kertoisi lapselle että sun luokkakaverisi isi möi meille auton tai äiti otti multa papa-näytteen (totta molemmat).

[/quote]

Vierailija
62/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käynyt siivooja monta vuotta. Meidän perheelle hän on ihana apu. Sama henkilö on käynyt jo monta vuotta. Lapsetkin suhtautuvat häneen arvostavasti, sillä he tietävät miten paljon siivoojasta on meille apua. Mulla on myös tokaluokkalainen ja ei lapset kyllä paljon puhu keskenään vanhempien ammateista, ellei jollain sitten ole tosi jännä ammatti, poliisi tai joku semmoinen.

Mietin onko tämä aloitus totta. Hyvää siivoojaa on vaikea löytää ja vaikea kuvitella että joku panettelisi siivoojaansa (etenkään jos on koulukaverin äiti tms. tuttu). Lisäksi en usko että asia niin paljon lapsia edes kiinnostaisi. 

Jos näin kuitenkin kävisin mainitsisin asiasta asiakasperheelle,  ihan ystävällisesti ja vähän ohimennen. Voi olla että he eivät edes tiedä että lapset ovat koulussa asiasta puhuneet. Lisäksi pitäisin pään pystyssä. Siivooja tekee arvokasta ja raskasta työtä. Siivoojan työstä on tosi paljon iloa niille, jotka voivat  oman työpäivän päätteeksi tulla siistiin kotiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 00:18"]Aloituksesta tulee mieleen...

Puhuttiin työkavereiden kanssa nuorten kesätöihin pääsemisestä. Itsellä ei lapsia ole, mutta kaksi työkaveria kertoi, etteivät lapsensa ole saaneet kesätöitä.

Siinä sitten puhuttiin omista kesätöistä, joita itselläni oli mm. siivoajana. Siihen toinen näistä työkavereista totesi: "Sulle on sitten paskahommatkin kelvanneet." Kommentin kuultuani olin tyrmistynyt. Ok, ilmeisesti tosiaan on olemassa ihmisiä, joiden mielestä kotona makoilu sopii paremmin kuin työnteko.

[/quote]

Kumma juttu, itsekin olen kuullut vastaavia kommentteja, kyseessä tavalliset opistotason koulutuksen saaneet henkilöt. Liekö sitten pelkoa että luokkaretki ylöspäin ei jatkuisikaan seuraavassa polvessa, vaan peräti taantuisi, kun niistä lapsista pitäisi tulla sitten akateemisen koulutuksen saaneita.

Vierailija
64/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 08:16"]

Minun on vaikea uskoa ap:n aloitusta. Asun itsekin Espoossa hyvällä alueella, ja ihmiset täällä ovat mukavia ja sivistyneitä. Kaikki ovat ystävällisiä toisilleen. Jos joku vanhempainillassa osoittautuisi siivoojaksi, ei kai kukaan aikuinen a) ajattelisi siitä yhtään mitään ja b) menisi kotona lapsilleen halveksuvaan sävyyn kertomaan, että "Villen äiti onkin siivooja". Ja vaikka menisi, miksi lapset sitä paheksuisivat? Oma lapseni on tokaluokkalainen, eikä hän osaisi pitää siivoojan ammattia huonompana kuin jotain toista ammattia.

[/quote]

Mun taas on helppo uskoa ap:n aloitus.

Sain "p*skahomma"-kommentit työkavereiltani, jotka ovat kyllä mukavia, mutta ilmeisesti arvostukset ovat heillä hieman erilaisia kuin itselläni. Toisaalta en yhtään ihmettele, että vaikkapa nuorisotyöttömyydestä puhutaan, kun joillakin vanhemmilla asenne on juuri tätä. Ja alueena on samaisen mainitun kaupungin hyvä alue.

(28, joka työskennellyt siivoajana nuorena ja sai kuulla työkavereilta, että ne olivatkin p*skahommia)

Vierailija
65/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen yksi asia, joka ei ehkä hirveästi konkreettisesti auta ap:ta, mutta:

rahalla saa siivoojan muttei sivistystä - noissa perheissä kasvatetaan moukkia.

Meillä kävi siivooja, kun olin lapsi. Ei olisi tullut mieleenkään haukkua heitä siitä.

Tarina on kauhea, ja se olisi syytä jotenkin ottaa koulussa luokan kesken esiin. Yleisemmällä tasolla.

Vierailija
66/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provona pidän siksi koska ei kukaan vanhempi voi olla niin tyhmä että kertoo lapselleen että luokkakaverin äiti siivoaa meillä. Ei liity siivojan ammatin arvostukseen, asia ei vaan kuulu lapselle.

En ikinä kertoisi lapselle että sun luokkakaverisi isi möi meille auton tai äiti otti multa papa-näytteen (totta molemmat).

Vierailija
67/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tokaluokalla on vanhempainilta toiseksi viimeisellä kouluviikolla?? Kielivalinnat ym. on tehty jo aikoja sitten, lomasuunnitelmiako siellä jaettiin?? Eli provolta kuulostaa vaikka varmaan tottakin joissain perheissä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi