Siivoajana lapsen luokkakaverien perheessä
Olen monen lasten kanssa kotona vietetyn vuoden jälkeen joutunut hanttihommiin siivoojaksi. No, viime viikolla olin nuorimmaisen lapseni vanhempainillassa ja huomasin siellä asiakkaani ja hekin selkeästi tunnistivat minut. Tämän vanhempainillan jälkeen lastani on kiusattu koulussa, huudeltu että "sun äiti siivoo meidän vessoja" ja jätetty ulkopuoliseksi. Asumme Espoossa ihan hyvällä alueella (vuokrakämpässä), joten täällä ei todellakaan ole kovin tavanomaista, että kenenkään vanhempi olisi tämmösissä paskaduuneissa... Tuli tosi paha mieli lapseni puolesta, koska eihän hän vielä tokaluokkalaisena oikein ymmärrä tilannetta ja että siihenkin on syy, että joudun tätä ammattia tekemään... Ilmeisesti lapseni on aiemmin ollut aika vähäsanainen ammattini suhteen, koska kaverit eivät ammatistani olleet tietoisia (aika paljon lapset kuitenkin puhuu että mitä vanhemmat tekee työkseen yms). Tosin en itsekään varsinaisesti ehkä huutelisi siitä, että äitini on siivooja. Vähän myös kiukuttaa noiden vanhempienillassa olleiden vanhempien puolesta, heidän on täytynyt sanoa tästä asiasta lapselleen koska en koskaan ole siivotessa heidän lapseensa törmännyt. Mitä tekisitte tilanteessa, jos kiusaaminen ei lopu? Lapseni on aika herkkä ja huomaa että on ottanut jutun raskaasti, hänellä ei muutenkaan ole kovin paljon koulussa kavereita. En kuitenkaan haluaisi sotkea työjuttuja "henk koht juttuihin", koska muuten tämä perhe on ollut mukava asiakas.
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 23:35"]
En tiedä, olenko kauhean epäluuloinen, mutta luulen tämän aloituksen olevan provo!
[/quote]
Sama homma. Tämän on pakko olla provo. Oikeesti kiinnostaako lapsia mitä jonkun vanhemmat tekee? Olen itsekin akateemisesti koulutettu, mutta mun mielestä siivoustyössä ei ole mitään hävettävää, ebkä edes tajua miksi siellä vanhempainillassa tulisi vaivautunut olo. Ihan normaalia työtähän se on, mitä väliä että kyseessä on lapsen luokkakaverin vanhemmat.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 07:58"]
32 olet kyllä törkeä. Aivan eri arvostuksen saa kun on yrittäjänä siivoojana ja käärii rahat itselleen kuin on palkkalistoilla siivoojana. Siinä melkoinen ero ja kehtaat vielä syytellä. Häpeä!
[/quote] Ja sekö, että on muilla töissä, on hävettävä asia? Höpö höpö!! Jos teet minkä vain työsi pää pystyssä ja itseäsi arvostaen, niin mitä siinä pitäisi hävetä? Ja että käärisin rahat, hohhoijaa, tee ihan huviksesi tästä työstä vaikka kolmen vuoden rahoituslaskelmat. Siihen mukaan verot, eläkkeet, alvit, ostot, vakuutukset, bensat, oman auton käyttämisestä tulevat kulut jne. Tee ja ylläty, mutta tuskin teet vaikka oletkin valmiina räkyttämään. Ap:n luimisteleva asenne on nyt tässä homman juju, "me vaan asutaan näin, mä vaan huomasin, vaan ja vaan..". Jos osui ikävästi niin ehkä se oli hyväksi.
Voihan ap muuten lähteä itsekin yrittäjäksi, mikä estää? Alkupääomaa tämä ei juuri tarvitse jos tekee asiakkaan välineillä. Auto on hyvä, mutta ei välttämätön, koulutusta saa jos viitsii käydä, starttirahaa saa ainakin ensimmäiseksi puoleksi vuodeksi kun tekee hyvän liiketoimintasuunnitelman ja n. 1,5 vuoden rahoituslaskelmat. Töitä riittää kyllä HYVILLE yrittäjille, sen voin taata.
Jos mä olisin AP en kyllä vaihtaisi kohdetta ilkeiden puheiden takia koska siitä on niin paljon haittaa AP:n työkuvioille. Ilkeät puheet ei nimittäin kuitenkaan tule loppumaan maagisesti vaikka hän mitä tekisi, sellainen tämä maailma vaan on. Ja onhan hän yhä siivooja vaikkei siivoaisi tuon perheen kotia. Ennemmin ottaisin vaikka yhteyttä opettajaan joka ehkä voisi järkätä sitten jonkun vanhempainillan tai jonkun missä asiasta keskusteltaisiin. Olen itsekin siivoojana vaikka koulutusta kyllä riittää, ja suututtaa kun jotkut snobit haukkuvat tätä työtä josta itsekin hyötyvät. Lapset osaa olla julmia. En silti kuitenkaan vaihtaisi työtä koska se ei todellakaan takaa sitä ettei lasta kiusattaisi. Asiaan kannattaa puuttua kuitenkin ja ehkä kertoa lapselle toinenkin puoli asioista. Eli että on törkeää että rikkaammat lapset halveksivat työtäsi. Lapsen pitää vaan oppia olemaan välittämättä noista snobeista, mutta toki samalla tuohon pitää yrittää puuttuakin vaikka opettajan avulla.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 23:29"]Kyllä mä ainakin muistan, miten pienenä puhuttiin paljon vanhempien töistä ja mitä vanhemmat siellä tekee. Ja olin tosi vaikuttunut, kun parhaan kaverini isä oli kirurgi.
[/quote]
Eipä ole sinullekaan opetettu kaikkien alojen yhtäläistä arvostusta, jos pidit heti kirurgia hienona.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 07:58"]
32 olet kyllä törkeä. Aivan eri arvostuksen saa kun on yrittäjänä siivoojana ja käärii rahat itselleen kuin on palkkalistoilla siivoojana.
[/quote]
Meinaatko, että ap:n tapauksessa näissä perheissä on kerrottu lapsille, että "X:n äiti on siivooja ja kyllä me arvostaisimme häntä, jos olisi edes yrittäjä, mutta nyt on käynyt ilmi, että hän on vain palkollisena, joten roskasakkia on koko perhe"?
Voi miten kurjaa :( Minusta kannattaisi ottaa yhteyttä opettajaan (laittaa viestiä Wilmassa, vaikka tuskin asiaa ehtii tämän lukukauden aikana käsitellä) sekä kiusaavien lasten vanhempiin. Itse en haluaisi enää semmoisessa kodissa töissä käydä, oli asennevamma sitten vanhemmilta peräisin tai pelkästään lasten ajattelemattomuutta.
Voimia raskaaseen työhön AP! Kiusaaminen on niin ikävää, omaansa kun haluaa suojella kaikelta pahalta. Itse olisin yhteydessä asiakkaisiin eli vanhempiin ja ottaisin puheeksi asian. Ainakin normaalit vanhemmat eivät halua että lapsensa on kiusaaja, nyt härkää sarvista!
anteeksi nyt on pakko sanoa oma äitini oli siivooja ja kyllä minua hävetti ala-asteelta lähtien, olen ehkä huono ihminen kun sanon näin :( itse en ole ikinä siivous työtä tehnyt juuri tuon takia, olihan se lapsena vaivaanuttavaa kun muiden vanhemmat tekivät siistejä sisätöitä ...ymmärrän kyllä jos ei ole muita töitä tarjolla mutta ehkä tulevaisuudessa tarjoutuisi joku muukin työ kuin siivous
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:02"][quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 23:35"]
En tiedä, olenko kauhean epäluuloinen, mutta luulen tämän aloituksen olevan provo!
[/quote]
Sama homma. Tämän on pakko olla provo. Oikeesti kiinnostaako lapsia mitä jonkun vanhemmat tekee? Olen itsekin akateemisesti koulutettu, mutta mun mielestä siivoustyössä ei ole mitään hävettävää, ebkä edes tajua miksi siellä vanhempainillassa tulisi vaivautunut olo. Ihan normaalia työtähän se on, mitä väliä että kyseessä on laposen luokkakaverin vanhemmat.
[/quote]
Kyllä valitettavasti ns. luokka jako näkyy jo ala-asteella kilpaillaan kellä on hienompi äly-puhelin ja vaatteet jne.Tätä on ehkä vaikea hyväksyä mutta niin se vain menee eikä se muutu siitä mihinkään ja noista vanhempien ammateista vaikka lasta ei kiusataisikaan lapsella saattaa silti olla itsellä häpeän tunne
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:54"]anteeksi nyt on pakko sanoa oma äitini oli siivooja ja kyllä minua hävetti ala-asteelta lähtien, olen ehkä huono ihminen kun sanon näin :( itse en ole ikinä siivous työtä tehnyt juuri tuon takia, olihan se lapsena vaivaanuttavaa kun muiden vanhemmat tekivät siistejä sisätöitä ...ymmärrän kyllä jos ei ole muita töitä tarjolla mutta ehkä tulevaisuudessa tarjoutuisi joku muukin työ kuin siivous
[/quote]
Kerrotko, mikä tekee ammattisiivouksesta hävettävää? Rehellistä työtä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:54"]anteeksi nyt on pakko sanoa oma äitini oli siivooja ja kyllä minua hävetti ala-asteelta lähtien, olen ehkä huono ihminen kun sanon näin :( itse en ole ikinä siivous työtä tehnyt juuri tuon takia, olihan se lapsena vaivaanuttavaa kun muiden vanhemmat tekivät siistejä sisätöitä ...ymmärrän kyllä jos ei ole muita töitä tarjolla mutta ehkä tulevaisuudessa tarjoutuisi joku muukin työ kuin siivous
[/quote]
[/quote]
En itsekkään osaa antaa tähän mitään tyhjentävää vastausta ja olet ihan oikeassa että rehellistä työtähän se on mutta lasten maailma on vain yllättävän raadollinen joskus..
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 11:32"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:54"]anteeksi nyt on pakko sanoa oma äitini oli siivooja ja kyllä minua hävetti ala-asteelta lähtien, olen ehkä huono ihminen kun sanon näin :( itse en ole ikinä siivous työtä tehnyt juuri tuon takia, olihan se lapsena vaivaanuttavaa kun muiden vanhemmat tekivät siistejä sisätöitä ...ymmärrän kyllä jos ei ole muita töitä tarjolla mutta ehkä tulevaisuudessa tarjoutuisi joku muukin työ kuin siivous
[/quote]
[/quote]
En itsekkään osaa antaa tähän mitään tyhjentävää vastausta ja olet ihan oikeassa että rehellistä työtähän se on mutta lasten maailma on vain yllättävän raadollinen joskus..
[/quote]
Aha, häpesit vain lapsena, sitten ymmärrän paremmin. Itse häpesin sitä, että olin isätön. Naurettavaa kun näin jälkikäteen ajattelen. Asia, johon olen syytön ja jolle en mitään voi aiheutti kamalasti pahaa oloa itselle.
Eihän se perhe ole mikään mukava asiakas jos ovat kertoneet eteenpäin sen, että sinä käyt heillä siivoamassa! Ja sen takia sitten on lapsesi joutunut kiusatuksi.
Vaihtaisin työnantajaa. Kyllä siivouspaikkoja luulisi Espoossakin riittävän.
Itse olen hyvin korkeasti koulutettu ja perheemme on hyvätuloinen. Meillä käy siivooja, joka on aivan ihana henkilö, arvostan häntä sekä ihmisenä että tekemänsä työn vuoksi. Minusta kaikki työ kunnioitettavaa, ja kunnioitan ihmisiä jotka elättävät itsensä työllään eivätkä heittäydy veronmaksajien elätettäväksi.
Jos saisin kuulla että lapsemme haukkuu ja levittää kiusaamisilmapiiriä siivojana työskentelevän ihmisen lapsia kohtaan, suuttuisin ja pitäisin armottoman puhuttelun. Sanktioita tulisi jos kiusaaminen jatkuisi sekuntiakaan. Törkeää käyttäytymistä, johon on todellakin puuttuttava. Soita noille vanhemmille, kerro mitä heidän lapsensa on tehnyt, ja kerro mltä sinusta tuntuu. Jos ei auta, soita ja kerro opettajalle. Älä jää hiljaiseksi, vaan anna ihmisten tietää. Sinulla ei ole mitään hävettävää, vaan suuri häpeä kuuluu niille jotka halveksivat ketään ihmistä siivojan työn vuoksi, ja vieläpä levittävät asenteen lapsiinsa. Kyllä tekee surulliseksi tämän maailman meno.
Anteeksi nyt vain yrittäjä. Olen itsekkin ollut yrittäjänä 6 vuotta ja tästä on kyllä aikaa. Ap on tehnyt työnsä kunnolla ja kyllä sä vaan syyllistät häntä ja mitään syytä siihen ei ole.
Niin että älä tule puhumaan mulle mitään yrittäjyydestä. Heti kuvitellaan ettei ole kokemusta asiasta, kun ei tuo asiaa esille. Ole yrittäjä, mutta älä nosta jalustalle itseäsi. Ap ei ole tehnyt mitään väärin.
56 on siis 33. Mua tosissaan vituttaa et täällä ruvetaan ap haukkumaan ja ei tajuta että ihmiset ajattelee eri tavoin asioista.
Jos jotain yrittäjää ei ole arvosteltu niin ap:ssa on heti vikaa. Ap nyt vaan vaikuttaa mukavalta ihmiseltä ja rehdiltä.
Tasan tarkkaan tälläkin palstalla aina tulee selväksi että mitkä ammatit on ne paskaduunit tai paskakoulutus.
Täytyyhän sitä ap aina syyllistää, oli sitten aihe mikä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 23:17"]
Kuulostaa tosi ikävällä.
Voitko puhua opettajalle tai työnantajalle (eli petheelle) että tällaista on ilmennyt eikä rinne kovin mukavalla.
Meilläkin käy siivooja eikä itselle tulisi mieleenkään toimia noin että puhuu...
Ilman siivoojia hukkuisimme paskaa. Kaikki, yleisistä tiloista lähtien.
Hukkuisitte paskaan? Avuton vai laiska?
Minun vanhempani olivat akateemisia. Molemmat tekivät paljon töitä, lapsia monta, iso talo ja piha. Kodinhoitaja kävi viikoittain, jotta homma pyöri. Kerran kodinhoitaja vaihtui ja uusi sattui olemaan vähän vanhemman koulukaverin äiti. Tämä poika sitten kertoi koulussa, että hänen äitinsä menee meille töihin, koska minun äitini ei jaksa tehdä kotitöitä. Tuntui kurjalta, ja näköjään muistan vieläkin tapahtuneen. Tunsin itseni erilaiseksi (vähän huonommaksi) vanhempieni takia.
Minä ainakin pystyn ihan hyvin kuvittelemaan tilanteen, missä ajattelemattomat vanhemmat menee möläyttämään jotain tollaista, vaikka tyyliin että "hei, se meidän siivooja onkin muuten sun luokkakaverin Villen äiti, onpas hauska sattuma!". Ei siis välttämättä mitenkään haukkumalla sanottu. Se onkin sitten eri juttu, mistä tälle lapselle on ylipäätänsä muodostunut kuva siivoamisesta huonona ammattina. Omasta ala-asteestani on jo vähän aikaa mutta muistan, että meillä oli johonkin liittyen tehtävä, että kaikkien piti haastatella jompaa kumpaa vanhempaa hänen ammatistaan ja sitten niistä puhuttiin luokassa. Mutta nimenomaan korostettiin jokaisen ammatin tärkeyttä.
Niin ja meillä oli kanssa vasta vähän aikaa sitten vanhempainilta liittyen yhteen retkijuttuun. Tai enemmänkin infotilaisuuden tyyppinen. Nyt alkoi AP kiinnostus herätä, että onkohan lapsemme kenties luokkakavereita?=) Aluekuvauksesi kuulostaa myös täysin samalta alueelle missä me asumme.
Mun äitini aloitti koululla siivoojana, kun olin ala-asteella. Aluksi asia tuntui vähän vaikealta, siinä iässä kun ei olisi tahtonut erota luokkakavereista millään tavalla. Huomasin kuitenkin pian, ettei kukaan luokkakavereista pitänyt asiaa mitenkään ihmeellisenä. Se varmaankin vaikutti asiaan, että yhden toisen luokkakaverin äiti oli koulun keittäjä: lapset olivat tottuneet ajatukseen, että vanhemmat voivat työskennellä koululla. Oli oikeastaan ihan mukavaa, että pääsi vaihtamaan äidin kanssa muutaman sanan kesken koulupäivänkin.