Pahimmat kuulemasi aivopierut?
Mikä on käsittämättömin juttu, jonka olet kuullut jonkun toisen sanovan aivan tosissaan? Minä olin tänään Kajaanilaisessa ruokakaupassa kuulemassa seuraavanlaista. Puhujana oli teinityttö:
"Siis Jyväskylä? Onko se joku ihan pikkunen paikkakunta? Onko se jossakin Kajaania pohjosemmassa?"
Ai kamala, en ole vieläkään toipunut järkytyksestä.
Kommentit (584)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:49"]Monet Oulua pohjoisempaa pk-seudulle tulevat ovat luulleet että Espoo ja Vantaa ovat Helsingin kaupunginosia.
[/quote]
No eikös tämä käytännössä pidäkin paikkaansa ;)
Ei onnistu. Vaikka kuinka yritän saada selkoa tästä viestistä, niin aivoja vaan alkaa särkemään. Miten voi olla ihminen noin kujalla?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 16:19"]Mummo tuli kaupassa kysymään putiinia? Aikani ihmettelin,että mitähän Se nyt tarkoittaa.."kersoolle mä sitä oon ostanu,mutta ei täälä nyt näytä putiinia olevan..mentiin maitohyllylle ja niin mummo löyti putiinit..vanukasta siis.
[/quote]
Ja se aivopieru oli..? Tämä lienee vain murresana. Putiini=pudding=vanukas.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 00:36"]no joo, minä en ainakaan muista, että oltaisiin koskaan opiskeltu koulussa suomen maantietoa. myönnän, että on noloa, että en todellakaan osaa sijoittaa juuri tuota jyväskylää kartalle... pitäisi kai itse jaksaa opetella, vaikka koulussa sitä ei vaadita. osaan kyllä sijoittaa kaikki mailman maat kartalle, hassua miten maantiedon opetuskin on suunniteltu
t.lukiolainen
[/quote]
kyllä me vaan ala-asteella käytiin tarkkaan läpi ja yläasteella kertailtiin tasaista tahtia. Lukiossa tietenkin eri juttu, mutta luulisi että jos tunnilla on ollut hereillä osaisi sijoittaa suurimpia ja tärkeimpiä kaupunkeja.
T. toinen lukiolainen
Eräs henkilö tarttui parkkikiekkoon pysäköityään auton ja kysyi mihin aikaan tullaan takas. Miten niin? No että minkä ajan hän laittaa tähän kiekkoon? Täh?
Hän on aina laittanut parkkikiekkoon sen ajan jolloin aikoo tulla takaisin autolle. Ei ole kuulemma saanut koskaan parkkisakkoja.
Siskoni valitteli kerran, että on inhottavaa kun kuukautisten aikana on just vaihtanut uuden tampoonin ja sit tuleekin pissahätä ja on taas vaihdettava kun se tampooni kastuu. Frouva oli tätä valitellessaan reilusti yli kolmekymppinen :). Toinen siskoistani ihan aikuisena sukulaisten kansoittamassa kahvipöydässä: " Hei mitä muuten tarkoittaa kun sanotaan et joku on syväkurkku?" Totaalinen hiljaisuus, ja systeri vain jatkaa:" No mitä? Mitä se tarkoittaa? Tiedättekste? Mä en!?" Loppuilta menikin siskolta rattoisasti ulkona yksin istuskellen, kun olin ensin hänelle "syväkurkku"- käsitteen selvittänyt. Muu suku jatkoi juhlimista sisällä. :). Tykkään mun siskoista :).
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:49"]
Äsken Tommi Evilä sanoi urheiluruudussa, että "Kukaan ei ole seppä omalla maallaan."
[/quote]
Minäkin satuin kuulemaan tuon. Ajattelin vaan, että niin sitä kaikilla joskus menee sanat sekaisin. Eipä tullut mieleenkään tulla kirjoittamaan siitä av-palstan aivopieruketjuun...
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 02:47"]
Siskoni valitteli kerran, että on inhottavaa kun kuukautisten aikana on just vaihtanut uuden tampoonin ja sit tuleekin pissahätä ja on taas vaihdettava kun se tampooni kastuu. Frouva oli tätä valitellessaan reilusti yli kolmekymppinen :). Toinen siskoistani ihan aikuisena sukulaisten kansoittamassa kahvipöydässä: " Hei mitä muuten tarkoittaa kun sanotaan et joku on syväkurkku?" Totaalinen hiljaisuus, ja systeri vain jatkaa:" No mitä? Mitä se tarkoittaa? Tiedättekste? Mä en!?" Loppuilta menikin siskolta rattoisasti ulkona yksin istuskellen, kun olin ensin hänelle "syväkurkku"- käsitteen selvittänyt. Muu suku jatkoi juhlimista sisällä. :). Tykkään mun siskoista :).
[/quote]
Kuinkahan monta merkitystä satut tietämään tuolle termille? Tässä yksi lisää:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Syv%C3%A4_kurkku
Tiedän myös tuon ensimmäisen tuntemuksen. Joskus se tamponi ei asetu kunnolla vaan valuu (ja kastuu).
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 03:08"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:35"]
Keskenmenon jälkeen empaattisesti lausuttu "Se oli Jumalan tahto".
[/quote]
En usko, että lausuja tarkoitti tällä mitään ilkeää/pahaa, päin vastoin yritti omalla tavallaan lohduttaa, varsinkin jos asian sanonut oli vanhemman ikäpolven ihminen. Silloin aikoinaan ei lääketiede ollut todellakaan nykykantimissaan, ja kuolleisuus oli niin syntymättömillä, lapsilla kuin aikuisillakin aivan toista kuin nykyään. Silloin myös ihmiset uskoivat Jumalaan aivan toisella tavalla kuin nykyään, ehkä juuri siksi, että ne lasten kuolemat ja muut asiat joille ei silloin voitu paljon mitään, oli saatava itselleen selitettyä/lohdutettua sillä, että se on "korkeammassa kädessä".
[/quote]
Henk. Koht. Mielipiteeni on, että kaikki uskovaisten omituiset "lohduttavat" ilmaisut ovat aivopieruja, jos niitä esitetään ei-uskovaisille. Sama pätee fatalistien "niin oli tarkoitettu" yms. heittoihin. Jos tilanteeseen ei keksi mitään rakentavaa sanottavaa, johon ei liity jumala tai kohtalo, niin kannattaa olla hiljaa.
Miesystävä väitti kaverinsa olevan hänelle yhtä tärkeä kuin minulle omat lapseni, koska he ovat tunteneet kauemmin kuin lapseni ovat olleet olemassa. Tää on suurin aivopieru, mitä oon ikinä kuullut.
Ihan klassikko aivopierujen joukossa on "mies pelkää vahvaa naista". Näitä kuulee vässykkänaisilta vastaavissa tilanteissa kun selkärangattomat miehet sanoo "kaikki naiset on huoria".
Toinen loistava on "riitaan tarvitaan kaksi". Tämän kuulee juurikin riidanhaastajien suusta kun puolustelevat kusipäisyyttään eivätkä ota omasta käytöksestään vastuuta. Vrt. "raiskaukseen/pahoinpitelyyn tarvitaan kaksi".
Tuttavani meni hautajaisiin. Sanoi vahingossa onneksi olkoon surevalle omaiselle.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:14"]
Kuka tai mikä on se taho, joka määrittelee mitä sisältyy "yleissivistykseen" ja onko se tosiaan kaikille sama?
[/quote]
Kyllä peruskoulun oppimäärä on kaikille yli 80 älykkyysosamäärän omaaville ihmisille sama.
[/quote] peruskoulusta kun on aikaa 25 vuotta..ei enää muista kaikkea oppimäärään kuuluvaa, ei kaikkia kymmentä käskyä, ei kuntia. Olen kyllä kateellinen niille ihmisille, jotka muistavat kaiken lukemansa lopouelämän ajan. Minulla on taipumus unohtaa ne asiat, joita en aktiivisesti käytä. Suomen kuntia en muista, mutta pystyn heittämään lonkalta yleisimpien alkuaineiden moolimassat, niitä kun tarvitsen säännöllisesti.
Teiniajan poikaystävä, 16-v., suunnitteli yhteistä tulevaisuutta: katseli vuokra-asuntoja lehdestä ja ilahtui niiden halpuudesta: siis eikö talo maksakaan kuin 3000 mk, voitaisiin ostaa! Niin joo, siis kuukaudessa, ei sitä omaksi saa.. Ei käsittänyt millään että miksi se summa pitää JOKA kuukausi maksaa.
Samainen sankari suunnitteli että voitaisiin pistää sen isä (olikohan joku kirvesmies) rakentamaan meille omakotitalo jämälaudasta, hän tietäis yhden hyvän pellonpalankin mihin sen vois rakentaa. Ei ollut kuullutkaan tonteista mitään, ajatteli vaan että isänsä pykää meille talon johonkin pellonreunaan laudanpätkistä! Kun yritin selittää että miten asia oikeasti menee, sai hirveän raivokohtauksen miksi minä haluan tehdä aina asiat niinkuin kaikki muut tekee, miksi en oo yhtään rebel!
Nämä menkööt nuoruuden piikkiin, mutta ikinä ei muutettu yhteen, ei...
"Miksi vessanpöntön putkessa on se mutka. Ihan turhaa, paljon kätevämpää, jos se olis suora"
Koiraihmiset on kyllä oma lukunsa joo.
Tunnen yhden koiraihmisen, joka on jo monta vuotta hehkuttanut edesmenneen koiransa erinomaisuutta. Itse olen kissaihminen ja olen surrut myös hamsterini kuolemaa itkemällä. Kissankin menettäminen on ollut minulle suuri suru, koska kissa on perheenjäsen siinä missä koirakin ja minusta sitä paitsi viehättävämpi. Sitä tämä koiraihminen ei jostain syystä tunnu ymmärtävän, ei millään.
Sveitsihän ei ole EU-maa vaikka on euroopassa, siispä postipaketti voi mennä tullin läpi tai jotain, ihan korrekti kysymys musta.
Erään YLE:n uutistoimittajan suusta "Onko Jyväskylä jossain Varsinais-Suomessa?"
"Mä luulin, et lapset syntyy peppureiästä." Ja tämän sanoi honest to God 18v tyttö, ja oli tosissaan. Eikä edes neitsyt. Tyhmä kuin saapas.