Pahimmat kuulemasi aivopierut?
Mikä on käsittämättömin juttu, jonka olet kuullut jonkun toisen sanovan aivan tosissaan? Minä olin tänään Kajaanilaisessa ruokakaupassa kuulemassa seuraavanlaista. Puhujana oli teinityttö:
"Siis Jyväskylä? Onko se joku ihan pikkunen paikkakunta? Onko se jossakin Kajaania pohjosemmassa?"
Ai kamala, en ole vieläkään toipunut järkytyksestä.
Kommentit (584)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:26"]
Helsinkiläinen sairaanhoitaja pohti ääneen, onko Rovaniemi Joensuun korkeudella.
[/quote]
Mitä ihmeellistä tässä on? Jos itse asuu etelässä, niin maailmassa on paljon tärkeämpiäkin asioita tiedettävänä kuin Rovaniemen ja Joensuun tarkka sijainti. Samoin se aloitusviestin Jyväskylä. Jos ei kuulu omaan elinpiiriin niin miksi siitä pitäisi tietää sen enempää kuin muistakaan vastaavan kokoisista Euroopan kaupungeista.
[/quote]
Kuuluu yleissivistykseen.
[/quote]
Kuka tai mikä on se taho, joka määrittelee mitä sisältyy "yleissivistykseen" ja onko se tosiaan kaikille sama? Minusta se mitä, ihmisen "kuuluu" tietää riippuu ihan siitä missä asuu, mitä tekee työkseen jne...
Jos ei ikinä ole käynytkään Jyväskylässä päinkään eikä tunne sieltä ketään, eikä ammatikseen opeta maantietoa niin miksi ihmeessä siitä pitäisi tietää muuta kuin nimi? Itse tiedän nimen ja postinumeron - koska postinumerot kuuluvat työhöni. Muuten minulla ei ole yhtään mitään syytä tietää Jyväskylästä yhtään mitään. Esim. Tallinna on paljon lähempänä sekä maantieteellisesti että henkisesti. Kertokaa nyt jyväskyläläiset mikä siinä kaupungissanne on niin ihmeellistä että kaikkien suomalaisten pitäisi se tietää?
[/quote]
Eli jos ei omista esim. ajokorttia, ei tarvitse osata liikennesääntöjä? Tai jos ei ole lääkäri ei kuulu sivistykseen tietää mikä on aids?
[/quote]
Ajokortitonkin yleensä liikkuu liikenteessä esim. jalan. Helsinkiläinen ei välttämättä liiku Jyväskylässä.
Aids on tartuntatauti, ja Jyväskylä on kaupunki. Miksi kummastakaan pitäisi tietää enempää jos ei koske itseä?
[/quote]
Mä kyllä kallistun sinun mielipiteesi puolelle tässä asiassa ihmisen aivojen ja muisti- ja käyttökapasiteetin puolesta. Suurimpia mielemme ongelmia on juurikin tuo informaatiotulva ja aivojen fysiologian huomioonottaen on aivan hassua että yleissivistyksen nimeen odotetaan muistavan asioita joilla ei ole mitään väliä aivojen omistajalle. Se taisi olla maximissaan 5 asiaa joita ihminen voi pitää yhtäaikaa mielessään joten esm. Muistilistojen laatiminen mieleensä ei ole kannattavaa. Sanatkin ovat järjestäytyneet aihealueittain mielessämme eikä näitä (skeemat taisi olla tieteellinen nimi) skeemoja saa avattua kuin tietyin ärsykkein. Tarkoittaen siis ettei meillä automaattisesti ole tarjolla esim. Purjehdukseen liittyvää sanavarastoa jos olemme vaikka patikoimassa. Minusta ihminen joka osaa siis priorisoida tietoaan ja sitä mikä on tallentamisen arvoista on oikeastaan hyvinkin fiksu :)
Luettavaksi kiinnostuneille kirja: Lauri Järviledon Tee itsestäsi mestariajattelija.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 01:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 01:02"]
Yks kaveri pohti tuossa, miksi Suomi on aina lätkän MM-kisoissa, muttei vaikkapa futiksen. En jaksanut oikaista, että kas ihan todennäköisyys syistä, kun lätkää satutaan pelaamaan vain 10 maassa ja futista 190 maassa.
[/quote]
Pakko tunnustaa, että en ole tiennyt/ajatellut tuota. Olen vain miettinyt, että Suomi pärjää lätkässä, koska se sattuu olemaan talviurheilulaji ja täällä on hyvät olosuhteet harjoitella sitä jo pienestä pitäen. En ole ajatellut, että se on syynä menestymiseen, että sitä tosiaan pelataan vain noin harvassa maassa.
No, enpä kyllä urheilua seuraakaan. Mulle kaverisi tokaisu ei olisi ollut aivopieru, olisin varmaan vaan ihmetellyt mukana. :D Aina oppii jotakin uutta. :)
[/quote]
[pätemisen tarve] Pakko tähän viisastella, että maita kyllä todellakin on enemmän kuin kymmenen. Pääsarjassa jo yksinään pelaa 16 maata ja siihen sitten alasarjat päälle. Kansainvälisessä jääkiekkoliitossa (IIHF) on yli 70 jäsenvaltiota. Toki siellä on sellaisia maita kuin Argentiina ja Arabiemiraatit yms. höpöä, eikä lajia voi todellakaan verrata mihinkään jättilajiin kuten jalkapallo.
Mutta syy sille, miksi suomalaiset nykyään pärjäävät jääkiekossa on totta kai luonnonolosuhteet. Ja toki myös pienempi harrastajamäärä, ilman muuta. Mutta kokoisekseen maaksi Suomi pärjää hämmästyttävän hyvin jääkiekossa. Aina ei tosin ole ollut näin. Suomi voitti ensimmäisen jääkiekon arvokisamitalinsa vasta vuonna 1988 Calgaryn olympialaisissa. Pienen Suomen nousu jääkiekon yhdeksi suurmaaksi on urakka, joka aloitettiin 1925 ja jonka hedelmiä korjataan vasta nyt.
Anteeksi keskeytys. Sanominen oli siis ihan oiken, oli vaan pakko tarkentaa. Olen rakentelemassa pienoista opinnäytettä aiheesta...[/pätemisen tarve]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:26"]
Helsinkiläinen sairaanhoitaja pohti ääneen, onko Rovaniemi Joensuun korkeudella.
[/quote]
Mitä ihmeellistä tässä on? Jos itse asuu etelässä, niin maailmassa on paljon tärkeämpiäkin asioita tiedettävänä kuin Rovaniemen ja Joensuun tarkka sijainti. Samoin se aloitusviestin Jyväskylä. Jos ei kuulu omaan elinpiiriin niin miksi siitä pitäisi tietää sen enempää kuin muistakaan vastaavan kokoisista Euroopan kaupungeista.
[/quote]
[/quote]
Kuka tai mikä on se taho, joka määrittelee mitä sisältyy "yleissivistykseen" ja onko se tosiaan kaikille sama? Minusta se mitä, ihmisen "kuuluu" tietää riippuu ihan siitä missä asuu, mitä tekee työkseen jne...
Jos ei ikinä ole käynytkään Jyväskylässä päinkään eikä tunne sieltä ketään, eikä ammatikseen opeta maantietoa niin miksi ihmeessä siitä pitäisi tietää muuta kuin nimi? Itse tiedän nimen ja postinumeron - koska postinumerot kuuluvat työhöni. Muuten minulla ei ole yhtään mitään syytä tietää Jyväskylästä yhtään mitään. Esim. Tallinna on paljon lähempänä sekä maantieteellisesti että henkisesti. Kertokaa nyt jyväskyläläiset mikä siinä kaupungissanne on niin ihmeellistä että kaikkien suomalaisten pitäisi se tietää?
[/quote]
Minun mielestäni yleissivistykseen Suomessa kuuluu peruskoulun oppimäärä, siis se tieto, joka opetetaan kaikille suomalaisille ennen kuin oma opintie/ammatinvalinta on tehty. Kuuluu siis ns. yleisen tiedon piiriin. Jos näitä asioita ei tiedä niin syntyy mielikuva huonosti koulussa pärjänneestä henkilöstä, jonka resurssit eivät ole riittäneet tuon tiedon omaksumiseen. Ja motivaatiokin on mielestäni resurssi. Huonosti koulussa pärjänneet eivät myöskään jatkossakaan menesty kovin hyvin.
Eli sinun kommenttisi perusteella on helppo leimata sinut.
Jotain naista haastateltiin ekologisista elämäntavoista radiossa ja kaikki meni hyvin, kunnes perusteli ihan vakavissaan ahkeran lentomatkailunsa sillä että "kun kyllä ne lentokoneet lentää ilman minuakin"...
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 09:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minun mielestäni yleissivistykseen Suomessa kuuluu peruskoulun oppimäärä, siis se tieto, joka opetetaan kaikille suomalaisille ennen kuin oma opintie/ammatinvalinta on tehty. Kuuluu siis ns. yleisen tiedon piiriin. Jos näitä asioita ei tiedä niin syntyy mielikuva huonosti koulussa pärjänneestä henkilöstä, jonka resurssit eivät ole riittäneet tuon tiedon omaksumiseen. Ja motivaatiokin on mielestäni resurssi. Huonosti koulussa pärjänneet eivät myöskään jatkossakaan menesty kovin hyvin.
Eli sinun kommenttisi perusteella on helppo leimata sinut.
[/quote]
Senkus tuomitset sitten ja kunnolla. Piehtaroi oikein.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 08:28"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli jos ei omista esim. ajokorttia, ei tarvitse osata liikennesääntöjä? Tai jos ei ole lääkäri ei kuulu sivistykseen tietää mikä on aids?
[/quote]
Ajokortitonkin yleensä liikkuu liikenteessä esim. jalan. Helsinkiläinen ei välttämättä liiku Jyväskylässä.
Aids on tartuntatauti, ja Jyväskylä on kaupunki. Miksi kummastakaan pitäisi tietää enempää jos ei koske itseä?
[/quote]
Mä kyllä kallistun sinun mielipiteesi puolelle tässä asiassa ihmisen aivojen ja muisti- ja käyttökapasiteetin puolesta. Suurimpia mielemme ongelmia on juurikin tuo informaatiotulva ja aivojen fysiologian huomioonottaen on aivan hassua että yleissivistyksen nimeen odotetaan muistavan asioita joilla ei ole mitään väliä aivojen omistajalle. Se taisi olla maximissaan 5 asiaa joita ihminen voi pitää yhtäaikaa mielessään joten esm. Muistilistojen laatiminen mieleensä ei ole kannattavaa. Sanatkin ovat järjestäytyneet aihealueittain mielessämme eikä näitä (skeemat taisi olla tieteellinen nimi) skeemoja saa avattua kuin tietyin ärsykkein. Tarkoittaen siis ettei meillä automaattisesti ole tarjolla esim. Purjehdukseen liittyvää sanavarastoa jos olemme vaikka patikoimassa. Minusta ihminen joka osaa siis priorisoida tietoaan ja sitä mikä on tallentamisen arvoista on oikeastaan hyvinkin fiksu :)
Luettavaksi kiinnostuneille kirja: Lauri Järviledon Tee itsestäsi mestariajattelija.
[/quote]
Hyvin sanottu, osasit ilmaista ajatukseni paljon paremmin kuin minä. Juuri tuota tarkoitin että kaikki ei voi muistaa, vaan on priorisoitava.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 08:28"]
[/quote]
Puhut tuossa nyt kahdesta eri muistamisesta. Ihmisen pitkäkestoisessa muistissa on kyllä "rajaton" määrä tietoa ja sinne se yleistietokin tallennetaan. Tai pitäisi olla tallennettuna. Työmuisti, eli lyhytkestoinen muisti taas koskee tuota n. 5 asiaa. Se on totta, että informaatiotulvan keskellä ei voi olettaa muistavansa kuin murto-osan näkemästään, mutta sekin on kuitenkin hieman eri asia kuin se, että on 9 vuotta päivätöikseen opetellut jotain.
Tämä perustui omiin kokemuksiini. Mutta ehkä minä en pk-seutulaisena saa niistä kertoa, toisin kuin ne jotka kertovat siitä kuinka pk-seutulaiset eivät tiedä muiden paikkakuntien sijaintia?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 07:53"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 16:28"]
MIksi alapeukut? Eikö yleissivistykseen kuulu tuntea pk-seudun kaupunkeja vaan ainoastaan sen ulkopuolisia?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:49"]
Monet Oulua pohjoisempaa pk-seudulle tulevat ovat luulleet että Espoo ja Vantaa ovat Helsingin kaupunginosia.
[/quote]
[/quote]
Alapeukutin koska pohjoisen ihmisenä en usko että täällä ollaan sen tietämättömämpiä pk-seudun kaupungeista kuin muuallakaan Suomessa. Helsingin ytimen ulkopuoliset kaupunginosat sen sijaan voivat olla monille sijainniltaan hämäriä.
[/quote]
"Mun vanhemmilla on viisi lasta, mutta mulla ei ole kuin kaksi siskoa ja kaksi veljeä. En ole viitsinyt koskaan kysellä siitä viidennestä, kun se näyttää olevan arka asia niille."
Siskoni 22v lausui joulupöydässä "Mä olen aina pohtinut että millä punejuuret oikein värjätään"
Toinen siskoni 20v ei ollut tajunnut, että kaupassa myytävä liha on pääosin eläinten lihaskudosta ja järkyttyi tästä tiedosta..kun kysyin mitä hän sitten ajatteli pihvien olevan, vastasi: "No jotai siitä luiden, lihasten ja elimien välistä"
"Jumala on olemassa, koska Raamatussa, joka on Jumalan ilmoitus, sanotaan niin!"
Kehäpäättelyä, anyone?
Voi vattu tänkin ketjun on pilannu marisijat. tehkää oma ketju!!
"Siis en halua urheilla, koska siitä tulee tosi helposti lihasta ja näytän sit heti ihan mieheltä" ja sanojana tietenkin siiderivalas, joka ei ole koskaan harrastanut liikuntaa tai edes kävellyt koulumatkaa kummemmin. Lisäksi aina kyselee miten näytän niin hyvältä (urheilen 5 kertaa viikkossa ja nostan painoja) sekä valittaa aina pömppömahastaan. muahhahhaahhaa
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 06:45"][quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 18:57"]Ooksä yhtä lihava ku ennenki, tuttavan suusta kuultua kun soitti eikä ollu nähty n vuoteen.
[/quote] anteeksi, se olin minä. Olin humalassa ja hävettää :(
[/quote
Niinpä ja vasta jälkiviisaana huomasin että olis pitäny vastata kysymyksellä: vieläkö sä ryyppäät yhtä paljon ku ennenki :-D
(onkohan tämä tässä ketjussa mainittu jo)
Yksi vanhemman polven kuuluisa poliitikko aikanaan koitti selitellä ensimmäisiä eu-tukipaketteja, olisiko ollut ylen jälkiviisaissa. Täti totesi että suuruusluokkahan on sama kuin esim. Hakkaraisen sahalle maksetaan vuodessa eu.tukea. Vieressä istunut kalle isokallio sitten korjasi ystävällisesti, että eu-tuki (suomen osuus) on kyllä noin 800 miljoonaa, ja Hakkaraisen saha sai jotain 500 000, eli ero on yli tuhatkertainen :)
Äsken Tommi Evilä sanoi urheiluruudussa, että "Kukaan ei ole seppä omalla maallaan."
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 18:57"]
Ooksä yhtä lihava ku ennenki, tuttavan suusta kuultua kun soitti eikä ollu nähty n vuoteen.
[/quoteSä näytät paljon vanhemmalta. Mut se johtuu varmaan siitä, kun sä oot niin lihava.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:53"]
Eräs luuli että englanti on "Lontoon murretta". Vähän nauratti.
[/quote]No se on kyllä ihan perus"vitsi" että englannin kieltä sanotaan lontoon murteeksi.
[/quote]
Totuus se on. Menneessä ei pidä elää. Ollutta ja mennyttä. Keskittyisi lapsiinsa ja perheeseensä
[/quote]
Onko kukaan kertonut sulle, että oot yks epäempaattinen ihmisperse joka pitäis ampua raketin kyljessä avaruuteen ilman pukua ja laitteita?